Kirjoittaja Aihe: kokemuksia harjattomista moottoreista!  (Luettu 614494 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa MAaltonen

  • Tulokas
    • Profiili
Hyper7 sähköistys
« Vastaus #240 : 31.01.06 - klo: 23.55 »
Jos tarkoitus ei ole ajaa kilpaa jolloin säännöt määräävät kennojen lukumäärän niin silloinhan kannattaisi käyttää mahdollisimman montaa kennoa sarjassa. Tehohan on jännite*virta. Kun jännite nostetaan riittävän ylös niin silloinhan virta pienenee kun teho pysyy samana.

Kun virta on alhainen niin siitä saadaan monta etua:

- häviöt pienenevät, nehän tulevat virrasta
- voidaan käyttää ohuempia kaapeleita ja liittimien virrankesto voi olla alempi
- noparin virrankesto voi olla alhaisempi
- nopari ja moottori lämpenevät vähemmän koska häviöt eli lämpö tulevat virrasta eli moottorista voidaan ottaa suurempi teho

Kannattaa siis laittaa niin monta kennoa sarjaan kuin vaan on järkevästi mahdollista niin ei tule ongelmia etteivät kennot anna tarpeeksi virtaa ulos.


Harjattomilla on myös se etu että niissä ei ole useasti jännite rajoitusta. Jännite rajoitus tulee noparista. Ainoa rajoitus harjattomissa on kierrosluku. Lehnerin moottoreissa se liikkuu yleisesti 50000 yläpuolella.

Moottorin ulostulo tehohan on vääntömomentti*kierrosluku. Eli kierroslukua lisäämällä tarvittava vääntömomentti pienenee vaikka teho pysyy samana. Pienempi vääntömomentti tarkoittaa pienempää virtaa.

Eli esim. jos tuollaisen Hyper7:an aikoo sähköistää niin silloin kannattaa noudattaa noita ohjeita. Niin monta Lithium kennoa sarjaan kuin mahdollista ja pieni pinioni jotta kierrosluku on korkea. Otetaan se teho kierroksilla eikä väännöllä.

Lehneriltä saa moottoreita joissa kV on mahdollisimman pieni ja nopareita jotka kestävät vaikka 10 lithium kennoa sarjassa. Homma on aivan täysin mahdollista tehdä. Voisin jopa veikata että auton käytännön suorituskyky on kovaa luokkaa painon pysyessä ennallaan.

Terv. Markus

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #241 : 01.02.06 - klo: 01.18 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
Joo lähinnä tarkoitin näissä rc auto kuvioissa.
Jerzi


Ensimmäisenä autosäätimen taisi tuoda markkinoille Schulze vuonna 2000 (Sensorillinen säädin, future speed controller).
Jo 2001 Schulze toi markkinoille sensorittoman autosäätimen (future controller), samoihin aikoihin myös lennokkien harjattomista katosivat sensorit.
Vuonna 2001 (muistaakseni helmikuussa) Hacker toi markkinoille harjattomat auton moottorit (Myytiin Sculzen säätimillä), 2002-2003 vuoden vaihteessa tulikin Hacker Car säätimet myyntiin.
2003 perässä seurasi Kontronik, Lehner ja Novak.


Eli noin viisi vuotta on harjattomien historian pituus autokäytössä. ;)
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Hyper7 sähköistys
« Vastaus #242 : 01.02.06 - klo: 08.53 »
Lainaus käyttäjältä: "MAaltonen"
Jos tarkoitus ei ole ajaa kilpaa jolloin säännöt määräävät kennojen lukumäärän niin silloinhan kannattaisi käyttää mahdollisimman montaa kennoa sarjassa. Tehohan on jännite*virta. Kun jännite nostetaan riittävän ylös niin silloinhan virta pienenee kun teho pysyy samana.


Kyllähän harjattomat moottorit ovat moottoreita kuten kaikki muutkin sähkömoottorit. Eli moottorin impedanssi ei käsittääkseni muutu jännitteen funktiona. Kun siis akkujännitettä nostetaan niin myös virta nousee, koska I=U*R.

Vai tarkoitatko, että lisätään akkun jännitettä mutta pienennetään moottorille menevää virtaa noparin asetuksia säätämällä? Tällöinhän siis jännitteen nostamisesta seuraava kierrosten kasvaminen kumotaan noparin asetuksilla.

Tai ehkäpä en ymmärtänyt vielä logiikkaa tässä.. tai olen muuten vaan hukassa  :D

-Danger
- Savage brushless. RC18T brushless.

Poissa MAaltonen

  • Tulokas
    • Profiili
Re: Hyper7 sähköistys
« Vastaus #243 : 01.02.06 - klo: 11.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Danger"
Lainaus käyttäjältä: "MAaltonen"
Jos tarkoitus ei ole ajaa kilpaa jolloin säännöt määräävät kennojen lukumäärän niin silloinhan kannattaisi käyttää mahdollisimman montaa kennoa sarjassa. Tehohan on jännite*virta. Kun jännite nostetaan riittävän ylös niin silloinhan virta pienenee kun teho pysyy samana.


Lainaus
Kyllähän harjattomat moottorit ovat moottoreita kuten kaikki muutkin sähkömoottorit. Eli moottorin impedanssi ei käsittääkseni muutu jännitteen funktiona. Kun siis akkujännitettä nostetaan niin myös virta nousee, koska I=U*R.

Vai tarkoitatko, että lisätään akkun jännitettä mutta pienennetään moottorille menevää virtaa noparin asetuksia säätämällä? Tällöinhän siis jännitteen nostamisesta seuraava kierrosten kasvaminen kumotaan noparin asetuksilla.

Tai ehkäpä en ymmärtänyt vielä logiikkaa tässä.. tai olen muuten vaan hukassa  :D

-Danger


Jep, noinhan siinä käy jos pelkästään nostetaan jännitettä niin virtahan siinä kasvaa jos välitys pysyy samana ja siinähän tulee rajat äkkiä vastaan.  Tarkoitin tässä että pienennetään virtaa muuttamalla välitystä eli pienempää pinionia käyttämällä ja otetetaan se sama teho korkealla jännitteellä ja korkealla kierrosluvulla jolloin virta on alhainen.

Terv. Markus

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: Hyper7 sähköistys
« Vastaus #244 : 01.02.06 - klo: 11.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Danger"
Lainaus käyttäjältä: "MAaltonen"
Jos tarkoitus ei ole ajaa kilpaa jolloin säännöt määräävät kennojen lukumäärän niin silloinhan kannattaisi käyttää mahdollisimman montaa kennoa sarjassa. Tehohan on jännite*virta. Kun jännite nostetaan riittävän ylös niin silloinhan virta pienenee kun teho pysyy samana.


Kyllähän harjattomat moottorit ovat moottoreita kuten kaikki muutkin sähkömoottorit. Eli moottorin impedanssi ei käsittääkseni muutu jännitteen funktiona. Kun siis akkujännitettä nostetaan niin myös virta nousee, koska I=U*R.

Pitää paikkansa, juurikin näin...
Lainaus käyttäjältä: "Danger"
Vai tarkoitatko, että lisätään akkun jännitettä mutta pienennetään moottorille menevää virtaa noparin asetuksia säätämällä? Tällöinhän siis jännitteen nostamisesta seuraava kierrosten kasvaminen kumotaan noparin asetuksilla.

Tai ehkäpä en ymmärtänyt vielä logiikkaa tässä.. tai olen muuten vaan hukassa  :D

-Danger


Jos en väärin ymmärtänyt MAaltonen takoitti että pienennetään pinjonia ja sitä kautta maksimivirtoja, näinhän tehdään lennokkipuolella (Tosin yleensä pienennetään potkuria, mutta sama asia).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #245 : 01.02.06 - klo: 16.27 »
Ok, selkis.
- Savage brushless. RC18T brushless.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #246 : 05.02.06 - klo: 17.26 »
Tossa vähän virtakäppyrää kun 8 lankasella mennään kovaa mattoradalla:

http://img138.imagevenue.com/img.php?loc=loc22&image=4e6e4_8x1.JPG

kuvan läppiajat eivät pidä paikkaansa, en ehtinyt laittaa asetuksia kuntoon, lähinnä kokeilin tuota kaapelia ekaa kertaa.

Tässä vielä 7 lankasen käppyrää:

http://img136.imagevenue.com/img.php?loc=loc39&image=a1702_7x1.JPG


Huom. Huippuvirta 170A... ja keskimäärinkin 42A... niille jotka epäilee virtojen määriä...;)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa aw

  • Tulokas
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #247 : 05.02.06 - klo: 18.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Tossa vähän virtakäppyrää kun 8 lankasella mennään kovaa mattoradalla:


jännää hommaa, minkälainen tiedonkeruusysteemi on ?
säätimessä ?
entä miten kierrosajat saadaan talteen ?

jännite on ilmeisesti kerrottu 100lla vai ?

rc-juhis

  • Vieras
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #248 : 05.02.06 - klo: 18.51 »
On varmaan toi icube säädin kyseessä kun tuolla kuvan ylä kulmassa on robitronic niin arvelisin.

Poissa MAaltonen

  • Tulokas
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #249 : 05.02.06 - klo: 22.02 »
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Tossa vähän virtakäppyrää kun 8 lankasella mennään kovaa mattoradalla:

http://img138.imagevenue.com/img.php?loc=loc22&image=4e6e4_8x1.JPG

kuvan läppiajat eivät pidä paikkaansa, en ehtinyt laittaa asetuksia kuntoon, lähinnä kokeilin tuota kaapelia ekaa kertaa.

Tässä vielä 7 lankasen käppyrää:

http://img136.imagevenue.com/img.php?loc=loc39&image=a1702_7x1.JPG


Huom. Huippuvirta 170A... ja keskimäärinkin 42A... niille jotka epäilee virtojen määriä...;)


Mistä nuo jännitteet on mitattu, noparistako ?

Aika hienoa dataa tuolla systeemillä saa logattua, mitä hyötyä tuosta datasta on ajatellen kisakäyttöä eli miten tuota tietoa voi käyttää kierrosaikojen parantamiseksi ?

Terv. Markus

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #250 : 05.02.06 - klo: 22.11 »
Nopari on iCube. Ei harjaton siis. Pointtina oli vain kertoa noista virroista, joista tässä topikissa on ollut esillä.

Kyllähän tosta saa irti mm. eri käämien, ennakon ja välityksen vaikutuksen erässä.

Vaatii enempi perehtymistä asiaan kuitenkin. Tossa vasta eka kokeilut tosta kaapelista.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa mebak

  • Tulokas
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #251 : 05.02.06 - klo: 22.38 »
Mikä on ylivoimaisesti tehokkain moottori ja parhain nopari mitä rahalla saa? Käyttötarkoituksena 1/8 auto.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #252 : 05.02.06 - klo: 23.40 »
Lainaus käyttäjältä: "mebak"
Mikä on ylivoimaisesti tehokkain moottori ja parhain nopari mitä rahalla saa? Käyttötarkoituksena 1/8 auto.

Luulen että jätät silti tämän väliin, tällä hetkellä Lehnerin tehokain kone on 11KW, aivan oikein 11000W (Tyyppi on 3080)!
Mutta jos tiedät paljonko tehoja tarvitset, voit katsella sopivaa moottoria lehnerin vertailutaulukosta. http://www.lehner-motoren.de/motordia.php
Siellä on lihavoituna moottori tyyppi ja testissä käytetyt voltit, sekä selviää moottorin ottamat ampeerit että koneesta saatava todellinen teho.
Esim listan ensimmäinen moottori on 1010-30 11V, kaksi ensimmäistä numeroa tarkoittaa moottorityyppiä ja sen halkaisijaa (1010-30 11V), kaksi seuraavaa numeroa kannun mittaa (1010-30 11V), ja seuraavat kaksi käämikierrosten määrää (1010-30 11V), ja lopuksi testissä käytetyt voltit (1010-30 11V).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #253 : 05.02.06 - klo: 23.46 »
BK Wanderer 20XL06-moottori


BK Warrior 12020 -nopeudensäädin

Nopeudensäätimen tekniset tiedot:
* Max virta 120 A
* Käyttöjännite 4 - 20 kennoa (4.8 - 24 V)
* 3 A BEC on/off toiminto
* Paino 146 g
* Mitat 70x30x12 mm
* Kaasu - jarru - peruustustoiminnot

Minkälaiset lipot tälläiseen settiin ja minkä lainen laturi lipoille. Haluttaisiin mahdollisimman paljon tehoa!
Kaveri venettä laittaessa  :)

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #254 : 06.02.06 - klo: 00.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
BK Wanderer 20XL06-moottori


BK Warrior 12020 -nopeudensäädin

Nopeudensäätimen tekniset tiedot:
* Max virta 120 A
* Käyttöjännite 4 - 20 kennoa (4.8 - 24 V)
* 3 A BEC on/off toiminto
* Paino 146 g
* Mitat 70x30x12 mm
* Kaasu - jarru - peruustustoiminnot

Minkälaiset lipot tälläiseen settiin ja minkä lainen laturi lipoille. Haluttaisiin mahdollisimman paljon tehoa!
Kaveri venettä laittaessa  :)


No jos maksimit irti haluatte ottaa niin Kokamin 3200SHD lipoja tarvii 12kpl, eli kaksi 6s3200mAh akkua (6 kennoa siis sarjaan).
Tuolla kaavalla koneesta irtoaa noin 2.5KW (2500W), tarviitte poijjaat aikamoisen veneen!
Parhaasta päästä oleva LiPo laturi on ASTRO FLIGHT Lithium Charger, sitä saa Suomesta ainakin Hobbypeoplen kautta. http://h1071118.hobbyshopnow.com/products/description.asp?prod=AST109
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #255 : 07.02.06 - klo: 21.51 »
Mistäs noita kokameja saa.

Kaverilla on metrinen vene :) Ehkä tulee liikaakin tehoa!

Taino, ei tuu!

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #256 : 07.02.06 - klo: 22.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Mistäs noita kokameja saa.

Kaverilla on metrinen vene :) Ehkä tulee liikaakin tehoa!

Taino, ei tuu!


Ainakin Printec Hobbylta ja Kärkkäiseltä.....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #257 : 07.02.06 - klo: 23.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Mistäs noita kokameja saa.

Kaverilla on metrinen vene :) Ehkä tulee liikaakin tehoa!

Taino, ei tuu!


Ainakin Printec Hobbylta ja Kärkkäiseltä.....

Kiitos!  :)

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #258 : 18.02.06 - klo: 03.30 »
BK Wanderer 20XL06-moottori
BK Warrior 12020 -nopeudensäädin

Koitin kattella BK-Electronicsista paljonko tosta paketista watti tehoja irtoo.
Ilmeisesti se jostain lasketaan? Kierroksista/volteista/ampeeri?
No sen tiesin et paketissa on paukkua jonkin verran on mut, tiedämpä sen
että kun maanantaina käväisen postissa hakee paketin, niin sitten e-maxx vissiin liikahtaa kivasti.....

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #259 : 19.02.06 - klo: 14.18 »
Lainaus käyttäjältä: "jaan"
Koitin kattella BK-Electronicsista paljonko tosta paketista watti tehoja irtoo.
Ilmeisesti se jostain lasketaan? Kierroksista/volteista/ampeeri?


Tehohan on jännite x virta x hyötysuhde, eli voltit kerrottuna ampereilla kerrottuna hyötysuhteella (heitetäämpä ihan hatusta esimerkin: 8.4Vx100Ax0.85%=714W)
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #260 : 19.02.06 - klo: 19.27 »
Mitä harjatonta pakettia suosittelisitte mulle sähkö-touringiin, kun ajattelin hankkia harjattoman paketin? Oon ainakin katellu LRP:n Sphereä, onko tosta hyviä kokemuksia, käykö tohon LiPo-akut :?: Toi ei ole ainakaan niitä kalleimpia paketteja, mitä muita paketteja voisitte suositella mulle, jos hinta haarukka on n.200-300e maksimissaan :?: Mitkä on parhaimpia paketteja tossa luokassa ominaisuuksiltaan ja hinta/laatusuhteeltaan
 :?: Jaksaakos noi paketit toimia ilman LiPoja?
- Tapsa

Poissa Juke-

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #261 : 19.02.06 - klo: 20.09 »
Novakilta on kanssa hyviä paketteja. Esim. GTB
joo o

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #262 : 19.02.06 - klo: 20.12 »
Sphere on suunniteltu toimimaan ilman lipoja. Ihan normaali nimh-akut riittävät.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #263 : 19.02.06 - klo: 21.11 »
Sphere on nopein.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #264 : 19.02.06 - klo: 21.56 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Sphere on nopein.

Joo, säästän siis tuohon Sphereen :) Siis LiPot toimii ainoostaan harjattomilla? Ei siis tavallisilla... Miksei ne käy Sphereen :?:  :? No mites noi novakit, onko niissä hyvät ominaisuudet muuten, kuin että ei toimi kunnolla tavallisilla akuilla? Entä BK 9920, millanen toi on? Käy kuulemma molemmilla akkutyypeillä :D
- Tapsa

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #265 : 19.02.06 - klo: 22.03 »
LiPot toimii kummankin konetyypin kanssa. Eli myöskään hiiletöntä konetta varten ei tarvitse LiPo kennoja.

Mutta tässä vähän pähkäiltävää tuosta Team Orionin LiPo paketista:

Lainaus


http://www.teamorion.com/news.asp?id=460

So for the Platinum LiPo 4800mAh, 15C = 72A (72A/4.8A=15) continuous current, 30C = 144A peak current for 10 seconds.  This means that if you make sure battery temperature does not exceed 60°C, the battery can withstand a complete discharge with a continuous current of up to 72A without being damaged.  Short duration currents can be as high as 144A.

For the experts:  The battery has been tested by Team Orion to provide short-term pulses (a few milliseconds) of over 250A.  You will feel the “punch”!


72A jatkuva virta ja 144A hetkellinen kuulostaa enemmän kuin liian vähältä virikoneita varten, saatika hiilettömiä varten.

Vaikka tuossa nyt lukeekin toi parin millisekunnin 250A niin kyllä mutkista lähdetään kaasu pohjassa ja se kestää vähän pidempään kuin pari millisekuntia...

Team Orionin mainosjampatkin ajoivat tolla LiPo-paketilla vain 12-19T koneilla.

4.8A maksimi latausvirtakin nyt on.. eh... jotain...

Tässä nyt vähän toisenlaista näkökulmaa tälläkin palstalla olleeseen "kyykkäyskeskusteluun".  :wink:
---

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #266 : 19.02.06 - klo: 22.06 »
No siinätapauksessa toi Sphere on mainio mulle :) Haluaisin kuulla kuitenkin muistakin paketeista kommentteja :roll:
- Tapsa

Poissa JupeR

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #267 : 19.02.06 - klo: 23.35 »
Tuohon harjattomaan 3 kennosta lipoa, kuinka herkkiä ne on hajoilemaan/palamaan poroksi?
Mahotonta meininkiä..!
M:NANO DRAGON,Kysy YV!

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #268 : 20.02.06 - klo: 00.02 »
Lainaus käyttäjältä: "jeppe"
Tuohon harjattomaan 3 kennosta lipoa, kuinka herkkiä ne on hajoilemaan/palamaan poroksi?

lennokkeja olen moisilla ja hetken lennättänyt, eipä ole mitään käynyt. Ne vain vaativat huolellista käyttöä.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #269 : 20.02.06 - klo: 00.17 »
...Ja maksaa paljon
- Tapsa