Porukalla nyt tuntuu pahasti hämärtyvän se, että ykstyyppirenkaaksi EI haeta sitä absoluuttisesti nopeinta rengasta, vaan parasta kompromissia. En usko hetkeäkään, että M8-luokka olisi jotenkin niin uniikki, etteikö renkailla kikkailemalla pääsisi parempaan tulokseen, mikäli se on sallittua (siis vapaa rengas). Suurin osa suorityskyvystä tulee kaikissa luokissa renkaista loppuviimein kalustossa.
Ymmärrän pointin, että kaupasta saa useita renkaita jotka toimii varmasti suht hyvin kaikilla, mutta en ymmärrä miten joku voi perustella, että on halvempaa ostaa laatikollinen renkaita sen sijaan että tietää kisoihin mennessä että rengasshow ei ole muuttujana kisoissa vaan voi ostaa renkaat valmiiksi ja tietää että valinta ei mennyt pieleen, vaan voi keskittyä auton säätämiseen?
Kaikesta edellä kirjoitetusta tässä keskustelusäikeessä tulee hyvin ilmi, että on useita eri renkaita ja seoksia jotka ovat optimaaliset tietyillä radoilla, aivan niinkuin kaikissa muissakin luokissa. Optimaalisin ja nopein rengas on useimmiten eri pitkin päivää. Sitten kun sää voidaan vakioida, myös vapaan renkaan merkitys pienenee, mutta jos sää ja rata muuttuu, kuten se muuttuu kaikissa luokissa ajopäivän aikana, on ihan turha väittää, että sen oikean renkaan, jota ei ehkä ole saatavilla kaikille, saavuttaa suuren edun verrattuna siihen, että on jo panostanut 1-2 sarjaa renkaita kyseisen päivän kisaan, jonka olettaisin riittävän Suomen kisoissa hyvinkin.
En ole tietoinen, mikä on se ykstyyppirenkaaksi sopivin suomessa M-8 -luokalle, mutta kaikesta edellä kirjoitetusta päätellen, jossa sanotaan että useat renkaat toimivat, en olisi siis huolissaan. Eiköhän siihen sopiva rengas löydy tuosta valikoimasta. Enkä usko hetkeäkään, etteikö se helpota kaikkien kisaamista lopulta. Niin kustannus- kuin kilpailullisistakin syistä.
Ei ole pitkä aika, kun WJ-kisoissa arvottiin ykstyyppirenkaita tai ratakohtaisia renkaita. Jotenkin se asia kuitenkin saatiin sovittua. Ja näyttää toimivan erittäin hyvin. Sama ollut maastosarjassa jo reilun vuosikymmenen, ja hyvin toimii. Pelkän vanteen ja insertin merkitys rataluokissa on jo nii suuri, että vapaalla renkaalla tai vanteella tai insertillä erot on kymmenyksiä kierrosajoissa = ei toimi > siksi ykstyyppirengas.
On vain niin suunnattoman vaikea ymmärtää miksi M-8 luokassa ei voitaisi ajaa ykstyyppirenkaalla, kun kaikissa muissa luokissa sitä on tehty jo vuosikausia tai vuosikymmeniä.
Kaikesta huolimatta - omassa ensi kesän kisakalenterissa olisi ainakin kaksi M-8e tällä hetkellä.