Pitäisikö palata systeemeissä takaisin vanhaan hyvään aikaan, jolloin kisaajia oli paljon luokassa kuin luokassa.
Näin oli ennen. Crossiluokissa oli eniten kuskeja ja SM-sarjassa oli 3/4 systeemi. Vertaa tulevaan Touring sarjaan. Muissa luokissa oli myös 3/4 systeemi SM-sarjassa ja kaikki silloiset luokat olivat voimissaan. Useampaa luokkaa ajettiin ja useamman luokan mestaruus oli mahdollista voittaa samana vuonna.
Nykyinen Touring sarja vaatii melkoisia panostuksia sarjan voittamiseksi ( ehkä liiankin suuria). Kun vielä ajatellaan, että joka kisassa ajetaan suomen mestaruudesta, niin on siinä ei tehdas kuskin kukkaron nyörit kovilla. Voi tulla jollekin mieleen, että sitä menestystä saisi halvemmalla toisessa luokassa. Touring luokat voivat kärsiä omasta massiivisuudestaan.
Jos Tourinki SM ajettaisiin myös ¾ systeemillä ei sen voittaminen ja läpi ajaminen veisi niin paljon aikaa ja resursseja. Näin samoilta kuskeilta jäisi aikaa myös muille luokille ja muiden luokkien kilpailijat saattaisivat innostua ajamaan myös Touring mestaruudesta, kun siihen olisi mahdollisuus lyhyemmän sarjan muodossa. Voitosta voisi kamppailla myös ne, joilla ei ole niin isoa kisa budjettia, mutta ajotaitoa kyllä. Eli mielenkiinto luokkaa kohti säilyis, kun siinä olisi mahdollisuus menestyä.
Eli kaiken kaikkiaan lyhyempi sarja antaisi useammalle mahdollisuuden pärjätä ja osallistua täysipainoisesti sarjaan. Se antaisi mahdollisuuden osallistua myös muihin luokkiin samaan aikaan viemättä mahdollisuutta menestyä Touringissa. Tällöin tulisi vaihtelua ja mielenkiinto säilyis. Lisäksi sarjan lyhentäminen voisi tuoda uusia kuskeja muista luokista, ja luokka voisi paremmin.
Kilpailukalenteri ehdotus:.
Lokakuu-maaliskuu C-12 SM-sarja ¾
Huhtikuu-Syyskuu TS-10 SM-sarja ¾
Toukukuu-Syyskuu M-10, TP-10, M-8, C-8 SM-sarja ¾.
TS-10, TP-10 ja C-8 ulkokisat voitaisiin ajaa samana päivänä/viikonloppuna
M-10 ja M-8 kisat myös samana päivänä/viikonloppuna.