Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - rizardi

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 15
91
Savo: Itsellä käynyt lähes vastaavasti. Pari kämppää sitten. Tein väliseinän sisään katon rajaan kipsilevystä ja peitteeksi peltiluukku "asennus kaapin" jossa parin jakorasian sähköt oli siististi vedonpoistajineen ja helposti muokattavissa, mutta isännöitsijä vaati, että ne on pistettävä MUOVISIIN jakorasioihin paloturvallisuuden takia. Kyseessä oli kuiva tila eikä sähköihin päässyt käsiksi ilman ruuvimeisseliä. Vissiin se parin euron muoviloota kestää paremmin lämpöä kuin tunnin paloseinä?

Koivistonkylä: Viivästyskorko on hieman pirullinen, kun on kyse pienistä summista. Muistaakseni se on keskuspankin korko + 7% ja siihen vielä kohtuulliset perimiskulut. Silloin sentin laskulle tulee kokonaiskorkoa jo tuhansia prosentteja, Mutta muistaisin, että koron ja muiden sivukulujen summa ei saa kuluttajasuojalain mukaan nousta yli alkuperäistä velkapääomaa korkeammiksi. Tässä tapauksessa tulli pystyy kyllä perustelemaan heille aiheutuvat kirjanpitokulut ja menee sun maksettavaksi. Eli ei varmaan kannata tapella ellet pysty todistamaan, että olet maksanut eräpäivään mennessä (eikä sekään ole aina ehdoton).

92
Etäluettavan sähkömittarin asennuksen aiheuttamat kustannukset.
Täh?
Asennutitko huvikseen? Meilläpäin mittari on sähkölaitoksen omaisuutta jolloin vaihto ei maksa mitään.

93
Onnea vaan, Don Quijote..

???
Tarkoittaa vissiin, että on turhaa taistella tuulimyllyjä vastaan.

94
Tänään laskeskelin ton mun ansmannin nopeutta ja tuksena oli 53,3km/h. Matkaa oli vain 20metriä ja auto meni sen päästä päähän 1,2sekunnissa joten oli kellottajalla aika vaikeaa painaa tota kännykän sekunttikellon aloitus ja pysäytys nappia. Moottori on siis ezrun 9t, nopari on ezrun 35a ja akku on turnigy 2s 5.2Ah.
Tuolla laskupäällä uskosin, että tuli vahintään ehdot matematiikasta.

95
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 05.06.12 - klo: 18.28 »
ypi:
Itse olen säästänyt hajonneista akuista kuoret ja pistänyt uuden pehmeän mallin kaksipuolisella teipillä vanhaan koteloon.
Kerran erehdyin ostamaan orionin 2S 3000mAh pötkölipon johon sai jo ensimmäisen ajokerran jälkeen lisätä teippiä kennojen ja kuoren väliin vieläpä useamman kerroksen, ettei kennot hölsky kuoren sisällä.

Yhdessä autossa minulla on myös sopivuus ongelmia akun kanssa, mutta aika kiva apuväline on vanhasta renkaasta leikattu "soiro fylliksi", ettei akku heilu liikaa ja koita kiinnittää hihnojen sijaan teipillä. Tyyliin tämä http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Tarvikkeet-ja-muut-laitteet/Muchmore-Color-Strapping-Tape-Blue-50m-x-17mm-100109

96
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 29.05.12 - klo: 00.24 »
Onkos viisaammilla heittää noobille apua auton valintaan. Kiinnostaisi ainakin mennä kokeilemaan kilpailua ihan puhtaasti radalle. Siis tämmöstä tourinki meininkiä. Buggyt ei nappaa mulle jostain syystä.

Minkälainen ruoska pitäis olla että se täyttäis jotenkuten noita standardeja joita tuntuu olevan aikasta paljon?
Olen miettinyt käytetyn Kyosho TF-5:n ostamista. Kannattaako semmonen ?
Ehdotuksia tulemaan niin karsin niistä sitten lompsalle sopivia vaihtoehtoja  :azn:

Ostin pariviikkoa sitten Kyoshon Fazer Ep Subarun. Siitä ei taida saada edes rakentamalla kisapeliä?
Kiitos ja kumarrus  :wink:
P.S Sähkövehjettä olis tarkoitus hommata
TF-5 on jo 10vuotta vanha malli. Uudistusta on kyllä tullut, mutta kalliiksi tulee tehdä kaupan autosta täysiveririnen kisapeli.
http://www.rcm.fi/team-associated-tc6-1-factory-team.html asson factory team malli.
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOAUTOT-Xray/XRAY-T3-2012-SPECS-109285 X-rayn vastaava.
Siinä hintaluokkaa mitä maksaa kisa-auto uutena ja ainakin reiskaa on käytettynä aika hyvin myynnissä ollut.

97
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä olet koulutukseltasi?
« : 18.05.12 - klo: 04.49 »
Oikein hienoa, että nuorilla on suunnitelmia!

Itse olen vanhankansan rakennusteknikko, mutta se on työllä ja tuskalla saatu aikaan.
Päivälukio jäi kesken talouden takia ja Riku meni töihin. Aluksi olin siivoojana ja sitten raksalla apparina, kunnes mestari osoitti muihin hommiin. 2 vuotta meni, kun oli jo oma firma ja iltalukiosta saatu lakki päässä.
Välisenä/alakatto hommia muutama vuosi ja kova oli hinku oppia lisää!
Betonihommia ja perustuskia, siinä sivussa amk tutkinto.
Nykyään toisella palkkatöissä ja mukavaa on. Ei tarvitse enää niin rehkiä, mutta työt tehdään silti säntillisesti.
Menihän tuohon silti 15 vuotta, mutta en kadu.
En kaikille suosittele tätä linjaa, mutta jos on halua voi tehdä mitä vaan :cool:


ps: Appareita tarvitaan ja miksei ammattimiehiäkin

98
Yleinen keskustelu / Vs: Iskarin asento
« : 18.05.12 - klo: 03.34 »
Jos nyt mennää takaisin aiheeseen:
Olen ymmärtänyt, että iskareiden asento vaikuttaa auton "niijamiseen" eli joustoon. Mitä enemmän on iskarit pystyssä sitä vähemmän auto joustaa. Alustan fleksaaminen puhuu tässä jo suurta asiaa, jolloin iskarin asento on täysin autokohtainen.
Vinossa joustoa enemmän(huono pito) ja pystyssä jäykempi (koville tasaisille pinnoille)

99
Team C / Vs: TeamC TC02 / Ansmann X2 krossarit
« : 18.05.12 - klo: 02.29 »
Ensimmäinen vika löytyi!
Radalla pommituksen jälkeen, kun ei ollut omasta mielestä diffiissä tarpeeksi tartuntaa niin kiristin ruuvin liian kireälle. Eli apinamomenttiin ja meni poikki. Aloittelijan moka. Ei mahda minkään. Nyt kysymys: löytyykö Hyvinkäältä/lähiseudulta varaosaa viikonlopuksi? Tilaamalla saa, mutta ei pääse ajamaan pitkänä viikonloppuna.

Muuten on auto yllättänyt oletukset. Nopea kuin perhana!!!

Kertokaa vielä joku miten saan eteen laakerilliset vanteet kiinni?

100
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Amainhobbies
« : 16.05.12 - klo: 03.10 »
Kyseiseitä puljusta ei ole kuin hyvää sanottavaa.
Saa mitä haluaa ja aina on ollut alle viikossa tullissa haettavissa. Pari on mennyt ohikin, mutta tunnollisena olen "tottakai" mennyt informoimaan asiasta.
Halpa kauppa jos ostaa vähän ja suuremmista tulee taas alennuksia.

101
Polttisautot / Vs: Outo ongelma Savagessa, apua tarvitaan!
« : 16.05.12 - klo: 02.56 »
RogueSavageR
Ruuvilukite ei ole pikaliimaa. Sen täytyy antaa kovettua.
Yksi kysymys tulee vaan mieleen; miksi et voisi kokeilla norm. lukkoprikkaa tai vastaava http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.lasipiha.fi/images/lukkoprikka.jpg&imgrefurl=http://www.lasipiha.fi/lukkoprikka-p-410.html&h=150&w=150&sz=8&tbnid=YqwQi8x5FSuqdM:&tbnh=90&tbnw=90&zoom=1&docid=XaTyaOO-7sijuM&hl=fi&sa=X&ei=nOqyT4XtDa314QT69oSpCQ&sqi=2&ved=0CGwQ9QEwAQ&dur=1393
löytyy joka ruuvi/kiinnike liikkeestä yms.
Tuli pitkä linkki, mutta jos joku osaa neuvoa miten lyhennän niin vastaisuudessa teen niin.
Toinen vaihtoehto on kaksi mutteria peräkkäin, jos vain on tilaa

102
Vapaa keskustelu / Vs: Rc ruohonleikkuri
« : 16.05.12 - klo: 02.32 »
Nostellaas vanhaa topikkia...eli rupes tekemään mieli helpottaa ruohonleikkuuta kun tota pihaa on siunaantunut.
Ajatuksissa olis tehdä tuosta normi työnnettävästä polttomoottorileikkurista rc versio.
Ihanteellinen olisi kun jostain löytäisi sähköpyörätuolin vetolaitteet ja pyörät tuohon projektiin.
Ongelma on vaan kun niitä ei tahdo olla tarjolla,vallankaan edullisesti.
Oisko porukalla ideoita mistä löytyisi sopivat moottorit vetosysteemiin?
Tehoa tarvis varmaan olla se 500w kappale sopivilla alennusvaihteilla.
Eli meininki olis tehdä takavetosysteemi kahdella eri moottorilla,ja kääntö hoituisi näiden pyörimisnopeuseroa muuttamalla.
Eteen tulisi pyörät tyyliin "ostoskärry"....akuksi voisi laittaa vaikka auton akun..ideoita?
Vähän menee ohi, mutta:
Eiköhän nyt olisi halvenpaa/helpompaa rakentaa kääntyvät etupyörät/pyörän ja "itsestäänvetävän" leikkurin vetävän taka-akselin jättää jäykäksi ja vetäväksi.
Itsellä on "itsevetävä" työnnettävä malli, mutta ideana saada siitä RC-malli.
Vaatii vielä miettimistä, mutta jos joku on jo toteuttanut niin neuvoja otetaan vastaan täälläkin.

103
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 16.05.12 - klo: 02.11 »
Pahoittelen. Tarkoitin 4kennon akkua ja näköjään se jännite olikin 16.8
Edit. Meneekö se sittenkin näin. 50W÷16.8=2.97A ja 3.3A akku kestää 50W teholla 3.3÷2.97=1.11tuntia.
Mitä tuon c:n arvo sitten vaikuttaa muuta kuin hintaan.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
4S kennon nimellisjännite(3.7V/S) on 14.8V, mutta täytenä se on 4.2V/kenno=16.8V
C-arvo tarkoittaa purkuvirtaa tai tarkemmin sen akun kykyä siihen.
Laskemaasi 50W työhön akku pystyy tasan 1.11 tuntia. ilman häviöitä. Kannattaa myöskin tulevaisuudessa jos tykkää laskemisesta yhdistää laskelmiin oikosulkuvirta, joka saattaa hetkellisesti olla kymmenkertainen, ellei ylikin jos RC-härveleistä puhutaan, juuri tässä vaaditaan suuria purkuvirtoja.
50W koneessa on jo K-kaupan "turaselit" täysin riittäviä

104
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 14.05.12 - klo: 17.40 »
Mitä tarkoitat perus osalla?

Vastaavia löytyy jokaisesta (1/1)autovaraosaliikkeestä ml. Hong kong ja tarjoustalo, Mutta jos auto on menossa missikisoihin niin auton valmistajalta alkuperäinen osa.

105
Harjattomassa kuulostaa sensori vialta. onko sensorin johto kunnolla kiinni?

106
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 08.05.12 - klo: 22.39 »
on ehkä vähän hölmö kysymys mutta: iskareita kun säätää niin onko ne löysimmillään sillon kun on kiertäny sen ihan ala-asentoon vai ihan ylhäällä? jos joku tajus mitä tarkotin mutta kumminkin.

Jousien esijännityksen säätö tehdään niillä säätömuttereilla. Eli alhaalla on jäykin ja ylhäällä löysin.
Iskunvaimennuksen jäykkyyttä muutetaan öljyn viskositeetillä ja männän reikien määrällä/koolla.
Onko multa mennyt jotain ohi?
Tarkoittaako jousien esijännityksen säätö iskarin ulkokehällä olevaa mutteria?
Omissa autoissa sillä säädetään maavaraa???

edit: HOKE ehti

107
Varmaksi en sano, mutta yksi mahdollisuus on, että bec kyykkää. Hommaa servon johto ja juota siihen 1 tai 2 min 2000uF kondensaattoria ja johto kiinni vastarin vapaaseen liittimeen. Konkat tasoittaa virta piikkejä ja tässä tapauksessa toimii pieninä vara-akkuina.
Suomen kaupoista en pika haulla löytänyt, mutta tiedän, että niitä on myytävänä.
Tässä kiina malli http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16223__TURNIGY_Voltage_Protector.html

108
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hyvinkään radat
« : 04.05.12 - klo: 10.59 »
Täysin kuivia ovat

110
1C lataus kestää tyhjästä täyteen (aivan sama mikä akku) tasan tunnin +tasaukseen kuluva aika

111
Kyllä tuo muijan kanssa pelehtimen on mieluisa harrastus ja sitä tulee harrestettua aika paljon ja mikä parasta, kaloreita palaa.
Jerzi
Kivaahan se on, mutta RC-touhuun verrattuna melko kallista. En viittaa siihen mitä on ylläpito kustannukset, mutta kun siitä joutuu maksamaan vielä uudempaan malliin vaihdon jälkeenkin (520€ ruokot/kk)

112
gbvb28
Ai täällä on muitakin jotka ratsastaa?
Välillä tulee nyrkkeilysalilla päästettyä vähän paineita. Ennen kisasin, mutta enää vain kuntoilu mielessä.
Tallissa seisoo 6v. suomenhevosruuna jota täytyy lähes päivittäin käydä liikuttamassa ja kolme porokoiraa vipeltää jaloissa ja yksi niistä käy itseni ja pyssyn kanssa metsälläkin.
Rakentelua en voi sanoa harrastukseksi. Sitä kun tulee tehtyä työkseen.
RC antaa mukavan vastapainon omille touhuille, vaikka jokainen omista harrastuksista poikkeaa aikalailla toisistaan.

113
Kilpailukutsut / Vs: KESÄ CUP 2012 - #1 5.5.2012
« : 27.04.12 - klo: 01.39 »
Täytyy itsekkin tulla kisaamaan autoilla pitkän tauon jälkeen. (ilmo tulee heti, kun saan ponderien numerot)
Uusi VTR koppa on maalauksen alla ja odotan innolla hauskan pitoa pikkuautoilun ja muutaman tutunkin seurassa.

Pari kysymystä: Onko mini classic sarjassa hand out moottorit? Itsellä on talvella molemmat vakiot päästäneet käyttösavut pihalle ja olen ajanut vanhalla reedyn mvp 27 lankaisella josta olen ajoituksen kautta säätänyt vauhdin mabuchin tasolle. Jos ei ole niin olisiko jollain myydä tai lainata oikeaa moottoria.
Lisäksi tarvitsen miniin renkaat, vanteet ja insertit. Onnistuuko tätä kautta vai tilaanko RF:sta?

Jos jollain on tarvetta niin löytyy kierros VTR mustia vanteita ja renkaita 31mm/26mm. käyttämättömiä pusseissa.

114
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 26.04.12 - klo: 21.34 »
Linssi.
Mullakin on ollut kiinan akkujen kanssa samaa "ongelmaa".
Akut on kyllä heränneet ja muutaman latauskerran jälkeen aika hyvin balanssissa.
Yhtä 4000mAh zippya joutui aluksi tasaamaan neljättä tuntia, että oltiin edes parin kymmenesosa voltin päässä toisistaan. Mulla laturi lopettaa latauksen kahden tunnin jälkeen automaattisesti. (Huomasin vasta tämän yksilön kohdalla)

Suosittelen vaan normaalia ajoa, mutta älä päästä akkua lipo cut-offiin asti. matala jännitteisempi kenno voi silloin mennä alijännitteeseen, kun nopari valvoo vain molempien kennojen yhteisjännitettä. Sen jälkeen balanserin kanssa uudelleen lataukseen ja muutaman kerran jälkeen alkavat olemaan balanssissa.

Latausvirran ollessa pieni laturi usein vain tasaa kennoja ja eron ollessa suuri se vie aikaa ainakin turnigyn 6A mallissa

115
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 25.04.12 - klo: 15.22 »
Meneehän siinä paypalin hankkimisessa ainakin 5 minuuttia, eikä maksa mitään.
http://www.maksukamu.com/paypal-tilin-avaaminen/

116
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 23.04.12 - klo: 23.08 »
Terve
orion rocket pack 5100 akku
Olisi hauska kuulla kommenttia että tietäisi vähän että kannattaako?
Aake
Noita taitaa olla ainakin kolmella eri kennomäärällä. 6s 7.2V, 7s 8.4V ,8s 9.6V.
5100mAh on akun kapasiteetti ja sillä lisäät vain ajoaikaa (Kasvattaa se myös purkutehoa, mutta samalla tulee lisää painoa joten lähes +-0), mutta enemmän voltteja niin enemmän vauhtia. Tarkista vain mitä nopeudensäätimesi kestää.
Toisaalta tuohon hintaan saa jo kiinasta pari kolme lipo akkua. Jokainen miettiköön itse kannattaako.

117
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 22.04.12 - klo: 15.39 »
http://www.xxxmain.com/glue.shtml
Yhden valmistajan tökötti
Oho olikin näköjään aivan sama kuin videossa.

118
Team C / Vs: TeamC TC02 / Ansmann X2 krossarit
« : 20.04.12 - klo: 16.12 »
Mutta mad rat ja -monkey ovat kuitenkin  puolet halvempia eli tulisiko halvemmaksi vaan ostaa tollane halvempi ja päivittää sitten jotain kestävämpiä osia? :huh:
Alkuun pääsee halvemmalla.
Itse järkeilin asian näin, koska oma kisakokemus krossareista on pieni niin oletin, että aluksi osaa hajoaa pelkästään harjoitteluun. Eli halvempaa rikkoa halpa alkuperäisosa ja vaihtaa kokemuksen karttuessa kalliimpaa tilalle.  Tämä ketju kannattaa lukea silti ennen hankintaa läpi niin tietää jo pakolliset päivitykset eli taka hubit, läpipultteja keulaan ja taka iskaritornin vahvistus.
Loppujen lopuksi ostit minkä mallin vaan, sinulla on kisa-auto, joka on tullut maksamaan monta kertaa hankintahinnan. Joka tapauksessa auto hajoaa joskus ja aina tulee uutta parempaa osaa markkinoille.
Tämä on vain minun mielipide ja tykkään rakentaa ja sitä myötä tutustua autoon.

Vielä kysymys pidemmästä rungosta: mitä etua sillä haetaan?
Mad monkeyn runko on poikittain olevan pötkölipon ansiosta tasapainoinen ja vielä shorty lipolla saisi sivusuunnassa painojakauman lähemmäksi painopistettä

119
Team C / Vs: TeamC TC02 / Ansmann X2 krossarit
« : 20.04.12 - klo: 10.41 »
Mad monkey ja rat autoja saa myös kittinä.
Mad rat ja TC02 on takamoottorisia ja monkey keskimoottori. Siitä saa viisaammat väitellä kumpi on parempi.
Mad monkey ja rat ovat kisa serkuistaan halvempia malleja. Liukulaakerit, ei vantteja ja muovirunkoiset iskarit. Muovilaadusta on käyty keskustelua, mutta itse en silmällä erottanut teamc/ar ja madin osaa toisistaan.
Itse päädyin mad monkey malliin (FT-mallia ei silloin vielä ollut), koska halusin keskimoottorin.
+pötkölipon käyminen suoraan (niitä oli valmiina)
+Mukana tuli (jonkinlaiset) renkaat
+hinta
+kit

-ei vantti ruuveja (pakko päivitys)
-liukulaakerit (päivitys kuuliin)
-valmiiksi maalattu koppa

Koska tarkoituksena on hommata big boret ei muovi-iskarit häirinneet ja muutenkin joitain komponentteja (keraamiset kuulat, alu hubit ym.)olisi joutunut vaihtamaan parempiin kisamallissakin niin tällä tavalla sain haluamani auton hieman halvemmalla ja pääsi rakentamaan. Kaikkia viriosia en ole hankkinut kerralla vaan tarkoitus oli, että sitä mukaa, kun hajoaa

Kaikki muoviosat keitin ennen kokoamista (ei sitten mitään hajua onko hyötyä, mutta kun isot pojat niin minäkin). Autolla ei ole kertynyt vielä kummemmin ajoa ja ainoa osa jonka olen saanut rikki on takasiipi, joka ei kestänyt pakkasella perä edellä puuhun ajoa.

120
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 19.04.12 - klo: 09.06 »
Metanoolissahan on happi atometa 3 kappaletta elikkäs se toimii hapettimena CH3OH jolloin koneess tapahtuva polttoprosessi voimistuu
Metanolissa on yksi hiili(C) johon on liittynyt 3 vetyä(H) ja alkoholi ryhmä (OH).
Eli happea atomeina on yksi kappale, mutta happi on suht suuri atomi ja metanolissa moolimassasta melkein puolet.
Voidaan siis karkeasti sanoa, että metanolista puolet on happea.

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 15