Huoltajalisenssi:
AKK:lla on lajeja noin kymmenkunta ja harrastajia tuhansia. Itse näen asian, että homma menee liiton kannalta yksinkertaisimmin kun kaikki lajit toimii samalla tavalla. Jos vakuutusta ei olisi, niin suurin osa ihmisistä ei ikinä tarkastaisi korvaako oma vakuutus vahingot kilpailussa vai ei. Lisenssi on helpoin ja yksinkertaisin tapa hoitaa asia. Jos vakuutusmaksu ei miellytä, niin sen saa vaadittua takaisin toimittamalla kuitin voimassaolevasta vakuutuksesta AKK:n toimistoon (muistaakseni 11 euroa). Mikäli ei halua maksaa huoltajalisenssiä, niin aina voi pyytää jotain yli kahdeksantoista vuotiasta kilpailijaa huoltajaksi. AKK:n pitää mennä tiettyjen sääntöjen mukaan ja en näe millään tapaa sitä mahdollisena, että hallitus hyväksyisi meidän pyynnön poistaa huoltajalisenssin pakollisuuden. Yritimme saadan hyväksynnän käyttää toimitsijalisenssiä huoltajalisenssinä ja sitä ei hyväksytty. En näe tämän hetken lisenssiasiassa ongelmaa ja hyvä, että tuli esiin tämä tapaus, että huoltajaa ei ole kutsuttu kuultavaksi kuskin lisäksi, niin saadaan tuokin asia ohjeistettua paremmin. Kehitetään hommaa eteenpäin, mutta hyväksykää tämä lisenssiasia niin kuin se nyt on, koska se ei tule muuttumaan ennen kuin käytäntö AKK:ssa muuttuu. Tämän tyyppisiä keskusteluja saa myös tulla lisää ja yritetään saada asioihin parempia ratkaisuja.
Seurat:
Seurojen tilanne on tiedostettu AKK:ssa ja sen takia tänä vuonna on käynnissä seurojen kehittämisprojekti ja siihen on kutsuttu kaikki suomen autourheiluseurat. Jos asia kiinnostaa vain, niin voin etsiä lisää infoa. Luulen, että AKK:n lehdessä asiaa on myös käsitelty. Miettikääs asiaa nyt hiukan tarkemmin, jos tuntuu siltä ettei jäsenmaksulle tule mitään vastinetta. Seuran pyörittäminen ei ole ilmaista eli jostain täytyy tulla rahaa toiminnan pyörittämiseen. Jos ajatus on se, että kaikki pitää tulla kuin Manulle illallinen, niin hirvittävän pitkään ei seurat pyöri. Seurat pyörii täysin vapaaehtoisten ja niiden antaman työpanoksen varassa. Jos tuntuu, että ei saa henkilökohtaisesti mitään vastinetta rahalle, niin sitten vain seuran toimintaan mukaan. Sille jäsenmaksulle on vaikea saada mitään vastinetta, jos käydään radalla treenamassa ja viikonloput on kisoissa. Vastineen saa rahoilleen vasta siinä vaiheessa, kun on toiminnassa mukana. Pystyn vain sanomaan omasta seurasta, että meillä on liikuntavuoro kerran viikossa ja viime kesänä seura tarjosi halukkaille reissun Ahvenistolle katsomaan ratakisaa. Nämä on siis normaalin toiminnan lisäksi. Nämä on myös hyviä keinoja päästä tutustumaan muihin seuran jäseniin. Homma kuitenkin toimii sillä tavalla, että tekijöitä palkitaan ja jos ei koskaan näy talkoissa tai töissä kisoissa, niin vaikea näitä ihmisiä on palkita. Asia johon ensimmäisenä kiinnitin huomiota viime marraskuussa AKK:n palkintojenjaossa oli pienoisautoilijoiden vähäinen osallistujamäärä seminaareissa. Perjantain lajiparlamentin heikoin osallistumisen ymmärrän, koska kyseessä oli perjantai päivä eli ihmiset olivat töissä, mutta lauantaina suurinosa ihmisistä ei tietääkseni ole töissä. Syy miksi haluaisin nähdä meitä siellä enemmän on siinä, että porukka näkisi miten liitto toimii ja saisi tietoa, mitä koulutuksia / projekteja liitolla on menossa. Ja seurat yleensä kustantaa muutaman henkilön näihin koulutuksiin, jos vain halukkuutta löytyy.
Tämän tarkoituksena ei ole kaataa täyslaidallista valittajien niskaan vaan herättää ajatuksia miten toimintaa voisi kehittää sen sijaan, että odotetaan asioiden tapahtuvan muiden tekeminä. Ja seuraavaksi joku miettii, että olen aivopesty kaikilla liiton jutuilla ja näin varmasti onkin, mutta hauskaa on kuitenkin ollut. Aikaa olen käyttänyt touhuun kohtalaisesti ja mielestäni olen oppinut enemmän asioita kuin ikinä tulen oppimaan ABB:llä kahdeksasta neljään insinöörinä. Kaikkia ei vapaaehtoistoiminta varmasti kiinnosta eikä tarvisekaan, mutta muistakaa kuitenkin kunnioitus vapaaehtoisia kohtaan jotka tulevat tekemään teille kisoja.
Moottoriasiasta tiedän sen verran, että asiasta on keskusteltu ja asia tulee viimeistään esille elokuun sääntökokouksessa. Asiasta kyllä tiedotetaan, kun jotain uutta tulee meidän sääntöjä koskien.
Lajiryhmän ulkomaankirjeenvaihtaja,
Jussi Luopajärvi