Kirjoittaja Aihe: akkujen käyttö/huolto?  (Luettu 91193 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sinervo

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #210 : 01.02.06 - klo: 21.24 »
Lainaus käyttäjältä: "jani91"
aattelin laittaa tännä kun en haullakaan löytänyt sopivaa topickkii:
että tiiättekö mikä paikka myy noita sanyon 2400nicd kennoja????
kun oon kuullu että noillakin vois  stanussa ajaa ihan hyvin(vai onko totta???)ja että paljonko tommosilla kennoilla on hintaa???? :roll:


Rc-Piste näyttää ainakin myyvän hintaan 48€

Poissa japa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #211 : 01.02.06 - klo: 21.42 »
Mutta samalla hintaa saa paremmat akut...
Team Associated TC3FT/GM/Nosram/Corally/Peak/Mugen

Poissa jani91

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #212 : 02.02.06 - klo: 14.38 »
mutta eikös noi oo käyttö iältään pitemmät kun nihm kennot???

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #213 : 02.02.06 - klo: 17.26 »
Lainaus käyttäjältä: "jani91"
mutta eikös noi oo käyttö iältään pitemmät kun nihm kennot???

Ei oo, päin vastoin.
- Tapsa

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #214 : 02.02.06 - klo: 17.31 »
Teoriassa NiCd kennot ovat kestävämpiä kuin NiMh, mutta käytännön eroa ei kuitenkaan ole. Enemmän eroa on eri kennotyypeillä ja merkeillä. Lisäksi käytöllä ja hoidolla on suuri merkitys kestävyyteen.

Poissa jani91

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #215 : 02.02.06 - klo: 20.58 »
voisitteko te sitten laittaa hyviä kennoja tai ainakin semmosii kohtalaisii????semmosia ihan kohtuu hintasia.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #216 : 02.02.06 - klo: 21.26 »
GP
Team Orion
LRP

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #217 : 02.02.06 - klo: 23.29 »
Lainaus käyttäjältä: "jani91"
sanyon 2400nicd kennoja???? kun oon kuullu että noillakin vois
stanussa ajaa ihan hyvin(vai onko totta???)ja että paljonko tommosilla kennoilla on hintaa???? :roll:


Käy mainiosti stanuun, mulla on todella vanhat 1700mah nicd 2kpl
ja niillä ajaa mun virtasyöppövirillä noin 5min eli stanussa menis
ainaki 6-7min ja erien pituushan on vaan 5min!

ps. en siis aja virikisoja kuitenkaan niillä ne on vaan harjotuskäytössä :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #218 : 03.02.06 - klo: 08.25 »
Kokonaistaloudellisin ratkaisu taitaa olla tällä hetkellä GP3300 tai jopa GP3700 kennot. Näitä saa sovitettuna 50 euron tuntumaan per paketti (6 kennoa), jos tyytyy edes pikkuisen vaatimattomampiin.

Kisakuskeilta saa ostaa myös vain muutamia latauksia käytettyjä akkuja edullisesti. Tavallinen pulliainen ei kyllä erota näitä uusista.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #219 : 03.02.06 - klo: 12.34 »
Mä ostin GP3300 kennostoja pari kappaletta... 15 latausta tais olla takana eli meikäläiselle ihan uudetn veroiset... hintaa 10e kpl :mrgreen:

Poissa Vanilla

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #220 : 03.02.06 - klo: 12.39 »
Lainaus
Kisakuskeilta saa ostaa myös vain muutamia latauksia käytettyjä akkuja edullisesti. Tavallinen pulliainen ei kyllä erota näitä uusista.


Tuo on aivan totta. Jos haluaa paremmat kuin valmiiksi kootut akut, mitä kaupasta saa, nii kannattaa ostaa enemmin vaikka vähän käytetty kunnon akkuja kuskeilta halvalla!
Kuin maksaa mansikoita kaupasta ostettuna.
jos jokin asia on varma, nii se on täysin varma.

Poissa Drizzit

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #221 : 20.06.06 - klo: 14.44 »
Täähän vaikutti hyvältä threadilta....

Itselläni on käytössä Pro-Peak EX -latiru, jossa näyttäisi olevan kaikki tarpeellinen tällaiselle takapihasudittelijalle. Mitä hyötyä olisi ostaa parempi ja kalliimpi laturi? Miten ero käytännössä näkyy? Mihin ominaisuuksiin hankinnassa tulisi kiinnittää erityistä huomiota? Tärkeintä mulle laturissa olisi melkeinpä lataus verkkovirrasta, kun muuten menee hankalaksi.

Pro-Peak EX:

AC 220v and DC 12V
Delta Peak Cut Off
Auto Trickle Charge
Fast Charge (AC 4.8 - 9.6 V; DC 4.8 - 8.4 V)
Auto Shut Down
Audible Error Alarms (low input voltage, short circuit, output disconnection)
Reverse polarity protection on output & input
Fused AC input
Output Shortcircuit Protection
DC input protection circuit while using AC

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #222 : 20.06.06 - klo: 14.46 »
Itsellä sama laturi tällä hetkellä. Oikein mainio peli lukuunottamatta latausjohdon liitosta :|

Poissa kapo

  • Jäsen
    • Profiili
Käytetyt vai uudet?
« Vastaus #223 : 30.06.06 - klo: 19.41 »
Kokonaistaloudellisin ratkaisu taitaa olla tällä hetkellä GP3300 tai jopa GP3700 kennot. Näitä saa sovitettuna 50 euron tuntumaan per paketti (6 kennoa), jos tyytyy edes pikkuisen vaatimattomampiin.

Kisakuskeilta saa ostaa myös vain muutamia latauksia käytettyjä akkuja edullisesti. Tavallinen pulliainen ei kyllä erota näitä uusista.

Kiinnostaisi saada tietää, millä virralla näitä 3700 akkuja kisailijat ovat
latailleet? Elikkä jos itse haluaa ajaa kisaa samoilla akuilla, niin millä
virralla niitä voi latailla kennojen kärsimätta? Vai onko huippumiehet
puristaneet jo mehut pois eli 10-15 ajokertaa.!!?

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Käytetyt vai uudet?
« Vastaus #224 : 02.07.06 - klo: 10.45 »
Lainaus käyttäjältä: "kapo"

Kiinnostaisi saada tietää, millä virralla näitä 3700 akkuja kisailijat ovat
latailleet? Elikkä jos itse haluaa ajaa kisaa samoilla akuilla, niin millä
virralla niitä voi latailla kennojen kärsimätta? Vai onko huippumiehet
puristaneet jo mehut pois eli 10-15 ajokertaa.!!?


Yleensä lataillaan jollain 5-6 ampeerin virralla, joskus vähän isommillakin.
Kyllä sen kisakäytössä huomaa, että akusta menee parhaat tehot ekoilla latauksilla, mutta monesti ne 10-15 kertaa käytetyt ovat parempia kuin huonot yksilöt uutenakaan.
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa Juke-

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #225 : 24.07.06 - klo: 18.44 »
Minkälaiset akut olisivat olisivat hyvät treeniin stanu ja prostock koneille? (Ehkä joku harjatonkin) Kävisivätkö GP3700 HV RACE SPEC (6-Cell)  39,00 € ?
http://www.rc-kauppa.com/corally/ajoakut.htm
joo o

Poissa Juke-

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #226 : 25.07.06 - klo: 15.45 »
Kumpia suosittelette touringiin treeni/kisa akuiksi, noita yllämainittuja vai http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=164 näitä?
joo o

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #227 : 03.08.06 - klo: 18.45 »
Mitä muuta eroa näillä akuilla on kuin tuo 100mAh kapasiteettiero:  Peak GP4300mAh Spec 6-cell, ja Peak Powerflo IB 4200 Spec 6-cell  :?: Kummat näistä on tehokkaampia akkuja :?:
- Tapsa

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #228 : 31.10.06 - klo: 08.16 »
onko kellään tietoa gp3300 delta-peak arvosta paljonko pitää olla ladatessa.

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #229 : 31.10.06 - klo: 11.17 »
Lainaus
Mitä muuta eroa näillä akuilla on kuin tuo 100mAh kapasiteettiero: Peak GP4300mAh Spec 6-cell, ja Peak Powerflo IB 4200 Spec 6-cell Question Kummat näistä on tehokkaampia akkuja

Akut ovat eri valmistajan toinen ib:n ja toinen gp:n.Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin ib antaa uutena paremmat voltit.
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #230 : 31.10.06 - klo: 11.55 »
Lainaus käyttäjältä: "camshaft6"
Lainaus
Mitä muuta eroa näillä akuilla on kuin tuo 100mAh kapasiteettiero: Peak GP4300mAh Spec 6-cell, ja Peak Powerflo IB 4200 Spec 6-cell Question Kummat näistä on tehokkaampia akkuja

Akut ovat eri valmistajan toinen ib:n ja toinen gp:n.Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin ib antaa uutena paremmat voltit.

Joo, tossa edellisen viestin jälkeen asia on selvinnyt, huom. aikaero.
- Tapsa

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #231 : 31.10.06 - klo: 16.02 »
Kato joo,enpä huomannut.
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #232 : 03.11.06 - klo: 23.12 »
Miten lataan LiPo akkuja Duratrax ICE:lla? Pitäisi ladata Orionin 4800mAh platinium edition LiPo, ongelma on se etten tiedä mitkä lataus speksit laitan kun pitäisi ladata tuollainen LiPo akku :oops: Niin, ja eka kerta kun lataan LiPoja :roll: Vastauksella kiire... Kiitos vastauksista jo etukäteen!
- Tapsa

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #233 : 04.11.06 - klo: 00.42 »
kannattaiskohan tuossa vaiheessa olla lataamatta jos et tarkkaan tiedä mitä olet tekemässä, .... ja samalla voisit kysyä vaikka vanhemmiltasi et onko vakuutukset kunnossa jos päätät varoituksista huolimatta ladata =)

.. eli älä lataa jos et tiedä mitä teet!!!

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #234 : 04.11.06 - klo: 00.48 »
Joo, sain jo rc-harrastuksesta ohjeet vertical nimiseltä tyypiltä. Niin, onko nämä speksit oikeat? Otin ICE:n Main Programming Menu:sta tällaisen esimerkin, muutin vaan tuon mAh määrän:

LiPo 7.4V 4800mAh
chg current: 4.8 A
dchg current: 4.8 A
dchg volt: 2.8V/C
cut-off temp: 90F
max chg capa: 110%

Tollasetko lataus-säädöt kun rupeaa lataamaan? Niin, ja voinko ladata turvallisesti tuon akun, jos noi tiedot ovat oikein? Ei tekis mieli kuitenkaan lähteä myymään akkua sen takia että en tiedä mitkä ois hyvät/oikeat latauspeksit tuohon akkuun ja tartteeko tuota akkua tasata balancerilla...
- Tapsa

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #235 : 04.11.06 - klo: 07.19 »
Ihan hyviltä nuo arvot näyttää, joten voit melkoisen turvallisesti ladata. Sitä paitsi ICE antaa oletuksenakin ihan toimivat arvot, kun syötät vain akun kapasiteetin ja tyypin asetuksiin. Nuo arvot taitavatkin olla tällaiset.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #236 : 04.11.06 - klo: 11.26 »
Ja LiPojahan EI pureta, 7,4V kennostolle 6V ehdoton minimi! Eli kun voima alkaa hiipumaan, HETI auto seis ja esim. yleismittarilla tarkistat voltit. Paras tietty olisi nopari jossa Lipo-cutoff, eli osaa katkaista virrat kun akun varaus laskee alle tietyn rajan.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #237 : 04.11.06 - klo: 12.14 »
Kiitos hyvistä ja rakentavista vastauksista :D Yksi kysymys joka vielä mietityttää: tarvitseeko akulle tasaajaa :roll: Tietääkseni tälle akulle ei tarvitse välttämättä tasaajaa (Kokam akku) :? Niin, ja olen lukenut akun ohjeet tarkasti.
- Tapsa

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #238 : 04.11.06 - klo: 12.37 »
kaikki li-po pakat tarvii tasalatausta, lataa vaikka kenno kerrallaan se akkusi niin se pysyy kunnossa, eli laitat sitten sinne laturiin arvot 3,7V ja 4800mAh.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #239 : 04.11.06 - klo: 12.42 »
Siis tarkoitatko että akun pystyy tasalataamaan laturilla, vai mitä tarkoitat? Tämän akun tasausliitin löytyy kyllä, se on akun pohjassa, se on 1 napainen pikku holkki, joka on samanlainen kuin NiMH akkujen naarasliitin, ja sen vieressä lukee: Equalizing/Balancing Port... Muita liittimiä ei ole, paitsi nuo + ja - virtapiuhojen liittimet... Anteeksi pieni osaamattomuuteni...
- Tapsa