Kirjoittaja Aihe: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn  (Luettu 62624 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juhamatti

  • Vieras
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #120 : 02.01.13 - klo: 19.49 »
En tiedä mut ainakin omalla kohdalla on C arvolla ollut tehoihin vaikutusta.
Tosin erot olikin 40C luokkaa akuissa.
Mut siis se että isommalla purkuvirra olevalla akulla auto toimi, ja kulki paremmin kuin mitä pienemmällä ja ajokaika oli pitempi vaikka teho/virtaa ei ollut kuin 0,7A enempi kuin pienempi kokoisessa ja C arvoltaan olevassa akussa.
Kumpainenkin akku oli uusia kun niitä testasin ja saman hintaluokankin vielä ja 2-kennoisia.
Merkki oli tosin eri.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #121 : 05.01.13 - klo: 01.34 »


Ensimmäinen testi tehty iCharger 306b regeneratiivisella latauksella. Purin mitattavaaakkua akkulaturin läpi toiseen akkuun.



Testin akku oli käytännössä uusi Turnigy Nanotech A-SPEC 4.2Ah

Vihreä käyrä on purkuvirta
Punainen käyrä on akun jännite
Musta käyrä on kapasiteetti

Hiukan suurempi kuva http://img835.imageshack.us/img835/2808/aspec4200discharge.png

Virta pitää saada vakioitua ennen seuraavia testejä.
« Viimeksi muokattu: 05.01.13 - klo: 03.03 kirjoittanut Bigbear »
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #122 : 05.01.13 - klo: 09.52 »
Tuosta käppyrästä näkee ainakin sen ettei kannata akkua mitoittaa ihan rajoille. Jos kuvitellaan että tuo 4200 mAh akku kestää tuon 10 minuuttia ajoa jonka jälkeen kuski huomaa sen selkeästi loppuvan, niin 5 minuutin kisaerään se riittää erinomaisesti.

Käyrää kuitenkin kun katsoo niin jännite laskee selkeästi jo tuohon 5 minuutin erän loppuun. Joku 6000 mAh akku antaisi vastaavasti paljon pienemmän jännitteen laskun ja auto menisi vielä erän lopussa kovempaa. Tähän tietysti vaaditaan se että pitoa on enemmän kuin tehoa, jos ei ole niin sitten ei ole sillä jännitteelläkään niin merkitystä.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #123 : 05.01.13 - klo: 12.49 »

Vertailuna käytetty Turnigy Nanotech  6.6 65-130C (kaksi eri yksilöä) vs uusi Nano A-SPEC 4.2 65-130 C

Purkuvirta liki identtinen.

Isompi akku jaksoi antaa enemmän tehoa vaikka on raiskattu 20A latauksella ja maksimi puruilla
« Viimeksi muokattu: 05.01.13 - klo: 15.01 kirjoittanut Bigbear »
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa diyrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #124 : 05.01.13 - klo: 15.54 »
Siis puritko akkkua maksimissaan vain 26A virralla?

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #125 : 05.01.13 - klo: 16.02 »
Siis puritko akkkua maksimissaan vain 26A virralla?

26A on kohtuu paljon, se tuottaa jo ihan miehekkään määrän lämpöö.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa diyrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #126 : 05.01.13 - klo: 16.11 »
Mieto esimerkki, korjatkaa toki jos olen väärässä.

Esim. 1/8 kokoluokan crossin motista saadaan helposti 1500-2000W hetkellistä tehoa.
Ajetaan vaikkapa 4s lipolla, nimellisjännite siis noin 15V.
Virta 1500W/15V=100A.
Eli akun pitää pystyä luovuttamaan hetkellisesti 100A virtaa.
No vaikkapa 4000mAh akun tulisi tällöin olla vähintään 100A/4Ah=25C.
Mielestäni mittaukset pienillä virtamäärillä eivät kerro otsikon mukaisesta C-arvon vaikutuksesta yhtään mitään.

Edit: 4mAh korjattu 4Ah.
« Viimeksi muokattu: 05.01.13 - klo: 16.19 kirjoittanut diyrc »

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #127 : 05.01.13 - klo: 16.26 »
Mieto esimerkki, korjatkaa toki jos olen väärässä.

Esim. 1/8 kokoluokan crossin motista saadaan helposti 1500-2000W hetkellistä tehoa.
Ajetaan vaikkapa 4s lipolla, nimellisjännite siis noin 15V.
Virta 1500W/15V=100A.
Eli akun pitää pystyä luovuttamaan hetkellisesti 100A virtaa.
No vaikkapa 4000mAh akun tulisi tällöin olla vähintään 100A/4Ah=25C.
Mielestäni mittaukset pienillä virtamäärillä eivät kerro otsikon mukaisesta C-arvon vaikutuksesta yhtään mitään.

Edit: 4mAh korjattu 4Ah.

Ihan hyvin tommonen 26A tasainen purku kertoo kennon laadusta, sekun kummasti korreloi sihen miten kenno käyttytyy kun siitä otetana hetkellisesti enempi ulos. Pitää myös muistaa että on erilaisia käyttökohteita. Touring autot krossiautot m8e, truggyt laparenkailla. 1/5 sähköautot kaikki käyttävät akkuja hyvin erilailla.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa diyrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #128 : 05.01.13 - klo: 16.48 »
Mieto esimerkki, korjatkaa toki jos olen väärässä.

Esim. 1/8 kokoluokan crossin motista saadaan helposti 1500-2000W hetkellistä tehoa.
Ajetaan vaikkapa 4s lipolla, nimellisjännite siis noin 15V.
Virta 1500W/15V=100A.
Eli akun pitää pystyä luovuttamaan hetkellisesti 100A virtaa.
No vaikkapa 4000mAh akun tulisi tällöin olla vähintään 100A/4Ah=25C.
Mielestäni mittaukset pienillä virtamäärillä eivät kerro otsikon mukaisesta C-arvon vaikutuksesta yhtään mitään.

Edit: 4mAh korjattu 4Ah.

Ihan hyvin tommonen 26A tasainen purku kertoo kennon laadusta, sekun kummasti korreloi sihen miten kenno käyttytyy kun siitä otetana hetkellisesti enempi ulos. Pitää myös muistaa että on erilaisia käyttökohteita. Touring autot krossiautot m8e, truggyt laparenkailla. 1/5 sähköautot kaikki käyttävät akkuja hyvin erilailla.

Hyviä pointteja. Isommille autoille tarvitaan kuitenkin hetkellisiä virtoja aivan eri tavalla kuin pienemmille.
Nyt kun tähän ruvettiin niin kiinnostaisi tietää mihin pystyy esim.Turnigyn 6600mAh 65-130C...siitähän pitäisi lähteä laskennallisesti hetkellisesti melkein 860A;) Uskokoon ken haluaa...minä en ainakaan.
Voisikohan jäsen Bigbear järjestää jotain testejä suuremille virroille?

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #129 : 05.01.13 - klo: 16.50 »
Totta, että tuo 25A on vähän. Nelkku corri ottaa hetkellisesti jopa yli 150A virtaa. Jos akuissa on eroja pienillä Virroilla, niin erot vain kasvavat suurilla Virroilla.

Voin mitata myös suuremmilla Virroilla, mutta se vaatii hiukan järjestelyjä
« Viimeksi muokattu: 05.01.13 - klo: 16.55 kirjoittanut Bigbear »
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #130 : 05.01.13 - klo: 16.54 »
26A on kohtuu paljon, se tuottaa jo ihan miehekkään määrän lämpöö.

No ei se kyllä ole. Jo NiMh aikaan akut mätsättiin 30A purkuvirralla ja myöhemmin vielä isommalla. Jo silloin Orion osasi lappukikkailun ja purki 25A, jotta sai kauniimmat tarrat kennoihin.
---

Poissa diyrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #131 : 05.01.13 - klo: 17.03 »
Totta, että tuo 25A on vähän. Nelkku corri ottaa hetkellisesti jopa yli 150A virtaa. Jos akuissa on eroja pienillä Virroilla, niin erot vain kasvavat suurilla Virroilla.

Voin mitata myös suuremmilla Virroilla, mutta se vaatii hiukan järjestelyjä

Ok, hyvä homma.

Poissa diyrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #132 : 05.01.13 - klo: 17.23 »
26A on kohtuu paljon, se tuottaa jo ihan miehekkään määrän lämpöö.

No ei se kyllä ole. Jo NiMh aikaan akut mätsättiin 30A purkuvirralla ja myöhemmin vielä isommalla. Jo silloin Orion osasi lappukikkailun ja purki 25A, jotta sai kauniimmat tarrat kennoihin.

Olisko mahdollista saada tietoa minkä kokolukan autoja, motteja yms. käytätte?
Ihan sama jos kertoisin että meillä oli jatkuvana 260A virtaa 26V jänniteellä mutta missä?

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #133 : 08.01.13 - klo: 08.26 »
Tein eilen pienen "laudan" jossa oli 4kpl 100W/12V halogeeni polttimoa. Akku kuormittui noin 16A. 10 polttimolla siis saisin 40A ja 20kappaleella 80A.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa tuplaesa1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #134 : 08.01.13 - klo: 14.39 »

Kuten sanoin... yritä mielummin ehdottaa sitä mikä oikeasti olisi hyvä, eli akkuihin pitää laittaa edes jotkin testitulokset mistä näkee totuuden.
Ei toi LRP tapakaan poista sitä että siellä on lapinlisät arvoissa.

Eeh, kuka tai mikä takaa että noita testituloksia ei joku tietokonesofta generoi tiettyjen uskottavien toleranssien sisällä?
Siellä ne mainosmiehet nauraa taas partaansa.
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #135 : 08.01.13 - klo: 14.51 »
Parina viimetalvena on tullut testattua 1S akkuja enempi ja vähempi (20-30kpl) eri merkeiltä. Enpä viiti tuloksia täällä huudella, ne saa rahalla, kuten kaikkea muutakin :) Mutta sen voin sanoa että kyllä niitä eroja akkumerkkien välillä ihan on :P

Testilaitteena Competition Electronicsin GFX-35 eli sama laite jolla kaikki suurimmat ja pienemmätkin NiMH-kennojen mätsääjät akkunsa valikoivat, taitaa olla vieläkin käytössä maailmalla.

Tietyillä merkeillä (alkaa O-lla ja loppuu N:ään sekä muutama muu nimekäs firma) on varsin yleistä laittaa aika paljon ilmaa numeroihinsa. Ainoat mun testaamat (kaikkia en tietysti ole testannut mutta lukuisia merkkejä) akut joissa numerot kapasiteetin suhteen pitävät paikkaansa (ja tietysti sis.vastus jne) ovat olleet CRC ja Reedy. Tämä siis kun verrataan tarroihin.

Peltikennoaikana kaupasta oli ihan turha koittaa saada hyviä kennoja ostettua. Kusettaminen oli aivan eri sfääreissä kuin nykyään. Kyllä normikuskit jotka ei rataluokkien MM-finaalipaikasta haaveile voivat luottavaisina ostaa akkunsa kaupasta ja menestyä niillä riittävän hyvin.

Ja se mitä virtoihin tulee niin kyllä esim 1/12 viriluokassa jatkuva virta on keskimäärin n 40A, virituristissa vielä suurempi.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #136 : 08.01.13 - klo: 17.35 »


Turnigy 6.6Ah akku testattu nyt n. 36A purkuvirralla. Punainen käppyrä ja about 20A:lla musta käppyrä.
Testit tehty hiukan eri kytkennöillä, joten kulutettua amppeereja en saanut X akselille.

Yllättävän pieniä eroja jännitteessä
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa tuplaesa1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #137 : 08.01.13 - klo: 22.44 »
Mitenkäs nämä Hobbykingin Nanotech akut joissa parhaissa luvataan 65-130C purkuja.
Onko niissä enemmän potkua kuin noissa Orionin 90C pakoissa? onko joku päässyt testaamaan että olisi sama mAh luku akuissa?
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #138 : 09.01.13 - klo: 15.51 »
En ole orionin akkuja testannut, mutta sen voisin lonkalta veikata, että ei ne ainakaan 90C akkuja ole, koska tiimikuskitkin ajaa muilla merkeillä todellisuudessa, kuvissa on Orionin akku :P

Sen mitä oon noita Turnigyn pattereita nähny niin varmaanki ihan ok parit lataukset mutta suorituskyky heikkenee kyllä aika radikaalisti jos virtoje otetaan irti.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #139 : 09.01.13 - klo: 16.01 »
Testataan eri akkuja kunhan saan testipenkin viriteltyä kuntoon.

Paljon virtaa pitää saada akuista ulos, jotta mittaus olisi relevantti. Hokehan lupautui vielä ajamaan testiä, jotta saadaan myös todellisia tuloksia.

36A virralla ainakin Turnigy lämpeni jo jonkin verran. Jos otetaan vaikka 60A jatkuvaa, niin akut voivat käydä jo aika kuumina?

Toki JOS C arvoihin voisi luottaa Esimerkki akusta pitäisi saada jatkuvaa virtaa ulos 429Amppeeria :) Eli akku tyhjäksi alle minuutissa...

Korkein mitattu arvo oli 149A kun yksi halogeeni meni oikosulkuun ja syttyi tulee. Akkuna Turnigy 3s 2,2Ah :)
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #140 : 09.01.13 - klo: 16.12 »
Paljon virtaa pitää saada akuista ulos, jotta mittaus olisi relevantti.

Ainoa vastaus tähän varmaankin on, että virtaa pitää olla niin paljon, että akkujen erot alkavat näkyä. Luulisi, että tuolla 36A virralla ainakin oikeasti huonoilla alkaa olla ongelmia.

Olisiko muutama 12V tuuletin hyvä lisä siihen setuppiin? Ei ehkä tulisi ihan niin kuumat paikat.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #141 : 09.01.13 - klo: 16.19 »
Paljon virtaa pitää saada akuista ulos, jotta mittaus olisi relevantti.

Ainoa vastaus tähän varmaankin on, että virtaa pitää olla niin paljon, että akkujen erot alkavat näkyä. Luulisi, että tuolla 36A virralla ainakin oikeasti huonoilla alkaa olla ongelmia.

Olisiko muutama 12V tuuletin hyvä lisä siihen setuppiin? Ei ehkä tulisi ihan niin kuumat paikat.

Ei saa tosin jäähdyttää akkuja koska se väärentää tuloksia. Hyvät akut ei lämpene yhtä paljon.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #142 : 09.01.13 - klo: 16.26 »
Joku voisi nyt kokoille noita kaikkia akkuja ja sitten tulokset esille niin katsotaan mitkä niistä on käyttökelpoiset.
Olis kiva tietää missä genssit;lrp ja orionit menee.
Mitää kannattaa ostaa seuraavaksi annetaan testit sen kertoa :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #143 : 10.01.13 - klo: 23.43 »
Muutama kommentti tähän "testaukseen".

Puhtaasti resistiivisellä kuormalla, jota lamppukin pitkälti vastaa (kunhan se on ensin lämmenyt ja langan resistanssi alkaa tasaantua) saadaan luotettavasti mitattua vain akun kokonaiskapasiteettia. Tämä siitä yksinkertaisesta syystä, että käytettävä kuorma näissä meidän leluissa ei ole resistiivinen. Syklityksellä saadaan esiin kennojen ja kennokemian muutokset kun akusta otetaan tehoa irti ja taas ladataan sitä takaisin. Luotettavaa kuvaa kenojen laadusta ei resistiivisellä kuormalla saa kuin syklittämällä tarpeeksi ja käyttämällä edes sovelluksen AVG purkuvirtaa vastaavia virta-arvoja ja seuraamalla kapasiteetin sekä "sisäisen resistanssin" muutosta. Tämä siis olettaen, että akku ladataan täyteen ja puretaan yhtäsoittoa ennalta määriteltyyn jännitteen alarajaan eikä sitten yritetä nylkyttää sinne virtaa jollain 5-10C tasoilla (koska kyseessä on akun _purkuominaisuuksien_ testaaminen eikä käytettyjen kennojen kemian käyttäytyminen suurilla latasvirroilla). Mutta ongelmana edelleen on se, että ko tilanne ei suoraan vastaa käyttöä autossa eikä korreloi suoraan sen kanssa, miten akku käyttäytyy ajossa. Sen takia kanattaa myös testata akkua ihan ajossa. Toki ko tilanteessa taas kombinaatioiden määrä räjähtää käsiin, joten yhen kuskin yhellä radalla ja tietyllä kalustolla ajama tulos ei sitten ole 1:1 se mitä siinä omassa tapaukseesa saa irti. 

Parempi vaihtoehto, jossa mennään edelleen resistiivisellä kuormalla on tilanne, jossa pystytään luotettavasti loggaamaan akun napajännitteen muutoksia kuorman suhteen ja akkua pystytään paitsi syklittämään ym tavalla täydestä tyhjäksi, ajamaan myös tiettyjä "testipattereita" jossa akusta otettava virtamäärä ja aika jona ko virta otetaan muuttuu. KO tilanteessakin pitäisi pystyä käyttämään hetkellisenä MAX virtoina sitä, mitä valmistaja kennosta lupaa jatkuvaa.

Suurimmassa osassa tapauksista korrelaatio menee siten, että mitä enemmän annetaan runtua (isommat hetkelliset ja avg purkuvirta, isompi latausvirta, suuremmat lämmöt, enemmän syklejä) sitä enemmän akku puutuu. Tämä on kaikille varmasti tuttu tilanne ja vaikuttaa normi harrastajaan enemmän kuin kisakuskiin. Normiharrastajaa kiinnostaa enemmän se, miten akku käyttäytyy pitkässä juoksussa kun HC kisakuski (tai sellaiseksi itsensä kuvitteleva) välittää vaan siitä, miten akku "potkii" sen ensimmäisen 10 tms. sykliä, jonka jälkeen se menee reeniakuksi tms. Tästä katsantokannasta on vissi ero mitä näillä kikkailuilla latauksien jne kanssa saadaan akusta irti ja mitä se vaikuttaa akun toimintaan pitkällä jänteellä. Eli itselle pitäisi tunnustaa sekin, että mihin käyttöön niitä akkuja hakee ja mitä oikeasti tarvitsee. Se "paras"ja "yyberi" kun on parasta ja üüberiä (tai perperiä) ihan tilanteen mukaan.

Tässä vaiheessa ei olla vielä edes mietitty sitä, mikä on kennokonfiguraatio siellä akkupaketissa ja miten mm. kennojen väliset liitokset on tehty ja minkä valmistajan mitä kennoja ylipäätään käytetään jne.   

Mutta joka tapauksessa mukava seurata mitä saadaan esille ja vielä mielenkiintosempaa se, että miten tämä foorumin asiantunteva raati sitten niitä tuloksia tulkitsee.   :grin:
« Viimeksi muokattu: 10.01.13 - klo: 23.49 kirjoittanut Poinas2 »
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #144 : 10.01.13 - klo: 23.48 »

Ei saa tosin jäähdyttää akkuja koska se väärentää tuloksia. Hyvät akut ei lämpene yhtä paljon.

No ajatellen akkujen paketointia ja sitä, että oikeasti puretaan kunnon virroilla, on ihan se ja sama onko siinä akun päällä joku pikku ropeli tai ei. Se jäähdyttävä vaikutus on ihan olematon suhteessa siihen miten se perus akku lämpiää. Ennemmin olisin huolissani sen käytetyn kuorman jäähdyttämisestä sekä siitä, että akuissa on kiinni luotettava lämpömittari josta voi katsoa millon akku on saanut tarpeekseen ja estää samalla sen toimintasavun karkaaminen.  :cool:
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #145 : 11.01.13 - klo: 08.21 »
Poinaksen jutussa on pointtia. Testipenkiksi moottori missä on lennokin huiska kiinni, noparia ohjataan tietokoneella mihin on asetettu ennalta ohjelma joka kuormittaa akkua sykleittäin ja simuloi oikeaa ajotilannetta. Siinä vaiheessa vasta näkee minkäalisiin hetkellisiin ja jatkuviin purkuvirtoihin akut pystyy.
Kylätason RC-kuski.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #146 : 11.01.13 - klo: 09.44 »
Mitenkäs nämä Hobbykingin Nanotech akut joissa parhaissa luvataan 65-130C purkuja.
Onko niissä enemmän potkua kuin noissa Orionin 90C pakoissa? onko joku päässyt testaamaan että olisi sama mAh luku akuissa?

Otsikkoon sisältyvä kysymys on mielenkiintoinen, mutta valitettavasti yleispätevää vastausta ei tulla saamaan.

Kuten kaikki tiedetään akuissa on ajamisen kannalta varsin merkittäviä eroja uutenakin. Niiden erojen kytkeminen johdonmukaisella tavalla eri valmistajien akkujen päällä esillä olevaan C-lukuun on käytännössä mahdottomuus.

Lipo-akkujen C-arvojen esittäminen on valmistajan puolelta paljolti markkinointia ja myynninedistämistä. Niin kauan kuin ei ole olemassa selkeästi määriteltyä mittaus- tai testimenetelmää ja julkaistuja testituloksia, niin akkujen C-luvuilla on lähinnä fiilistä muokkaavaa arvoa.

Saman valmistajan uudemmat akun pääsääntöisesti "leimataan" korkeammilla c-luvulla kuin edellinen akkumallisto. Toisaalta syynä on kiinalaisten kennovalmistajien tuotekehitys, ja toisaalta markkinoilta tulevat paineet esittää aina korkeampia C-lukuja. Korkea C-luku on akun brändääjälle/paketoijalle  käyttökelpoinen tapa nostaa akun hintaa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #147 : 11.01.13 - klo: 09.54 »
Kannattaa sääntöjen suhteen muistaa myös se, että jenkeissä akun lämmittäminen on sallittua.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #148 : 11.01.13 - klo: 10.36 »
Jos ajettais useampi kennoisilla akuilla niin ei olis C arvot niin kriittisiä eikä laitteet olis niin kipurajalla eikä toimintasavut karkailis niin usein, eikä tarvittais kallita akkuja. Heh. Tiedän ettei tuu tapahtumaan, mut onneks ajan kilpaa vain tuuppi SC:tä jossa akun merkitys on melko minimaalinen. Hupia ajetaan sit tupla tai tripla määrällä kennoja.  :grin:

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #149 : 11.01.13 - klo: 11.20 »
Veikkaan että näitten testien jälkeen kalliiden akkujen myynti laskee roimasti.
Totuus tulee julki että missä on ne paremmat c arvot. Kalliit akut vapiskaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂