Lupailee iltapäivälle sadetta, mutta illaksi pitäisi kirkastua. Missäs vaiheessa ajot päätetään? Innokas juniori olisi ajo seuraa vailla. Äkkiähän tuo rata kuivahtaa, ja pojan auton sähköt on suojattu roiskevedeltä. Autot on tietysti hirveässä siivossa kostean radan jäljiltä...
Rata on osittain tuollaista ohutta hiekoitussoraa, se menee helposti joidenkin autojen rattaiden väliin. Esim meillä Hong Norin scrt10 pohjassa on kolo nitroauton starttiboksille, josta hypyn alastulossa saattaa hiekan jyvä mennä rattaiden väliin. Kyseiset kolot suosittelisin teippaamaan umpeen. Eri autot on suojattu eri tavalla, mutta kannattaa hiukan katsoa, jos ihan helpolla ilmastointiteippi viritysellä saa suojattua rattaita. Pommin varmaa suojaustahan on vaikea kotikonstein tehdä, mutta ajot voi voi loppua yhteen hiekan jyvään, kun hyvin sattuu. Toinen hyvä materiaali on hyttysverkko, se antaa ilmavirran jäähdyttää moottoria ja nopparia, mutta estää kivien pääsyn. Krossarit ovat vielä herkempiä pienemmän maavaran takia. Itse käytän 1:10 krossissa alasuojaa (undertray) ympäri vuoden. Se kyllä huonontaa nopparin ja koneen jäähdytystä, mutta omat sähköt on sen verran ylimitoitetut ettei ongelmia ole ollut.
Tuossa nyt vähän vinkkejä harrastusta aloitteleville, ettei innotus loppu heti alkuunsa kun on rattaat sileenä samantien. Vara-osa pakkiin kannattaa varata se isoratas eli spurri, ne kun ovat kulutus tavaraa.
T: Hannu