Siirrytääs menneiden vuosien muistelusta tulevaisuuden suunnitteluun, jotta ensi kesänä olisi jotain kisojakin mitä ajaa.
Erillinen GT8-sarja/kilpailut olisi tietysti mahtava juttu, enkä haluaa ideaa torpata jos Enderillä on jotain ässiä hihassa noiden järjestämiseksi (ml. kisaorganisaatiot). Useita kisoja vetäneenä ja muutamaa luokkaa luokkayhteyshenkilönä ohjanneena voin kuitenkin todeta, että kerhoilta tuskin löytyy hirveästi innostusta järjestää erilliskisoja 10-15 kuskin porukalle. Syy on yksinkertainen: Noin pienen kisan järkkäämisestä ei jää mitään käteen jolloin vaiva suhteessa hyötyyn on kohtuuton. Juuri tästä samaisesta syystä LS-5 ja nitrorataluokat (Ratakasi, TP10) kisaavat samoina päivinä tänä kesänä. Edes kasikrossissa, jossa osallistujia on sentään 50-70 per kisa, kerhot eivät ole halunneet ajattaa nitroja ja sähköjä erillisinä päivinä vaikka sarjasäännöt tämän mahdollistaisivat ja yhden päivän tunnit alkaa loppua kesken. Ei ole tekijöitä kahdelle päivälle.
Siksi edelleen vahvasti suosittelen, että henkiin herätys aloitettaisiin Nitro Power Tourissa uutena kansallisena luokkana jolloin lisävaiva kerhoille olisi minimaalinen ja myös mekkariongelma olisi paljon pienempi. Ratakisoissa kun on aika helppoa mekata ristiin eri luokkaa ajavan kaverin kanssa kun ajot ei osu koskaan päällekkäin.
Muita ajatuksia kilpailuformaatin ja sääntöjen suhteen:
- 1-päiväiset kilpailut, jo ihan sarjastakin johtuen. Pitkät, vapaat treenit jokainen voi ajaa koska tahansa kesän aikana. 2-päiväinen kisa nostaa osallistumiskynnystä aika paljon.
- Formaatin osalta vanhoihin kaavoihin ei tarvitse jumiuta, kunhan ne on sovitettavissa kaikkien luokkien yhteisaikatauluun. Lisäksi formaateissa pitää käyttää järkeä ja miettiä ne sellaiseksi, että ne voidaan toteuttaa nykyisten ajanottosoftien (käytännössä RCM Ultimate) puitteissa automaattisesti. Tämä vähentää kilpailujärjestäjän tuskaa oleellisesti kun jokaista speciaalifinaalia varten ei tarvitse perustaa erillistä kisaa ja tehdä hemmetisti lisähommia ajanotossa.
Mahdollisimman vapaat tekniset säännöt, ainakin alkuun. Ainakin alussa kynnys pitää olla mahdollisimman matala jotta kaikki potentiaaliset kisaajat saadaan mukaan eikä esim. vanha kalusto saa olla osallistumisen este.
- kardaaniveto
- GT-auton kori (jotkut karkeat säännöt voisi lainata EFRAlta)
- vapaa .21-.28 moottori
- vapaat, kuvioidut GT-renkaat (ainakin alkuun)
- buggy/truggykonversiot sallittu
- Ei pakollisia INS-BOXeja
- Jne
T. Mikko
PS. Fiksu tapa koeponnistaa luokan elinkelpoisuus olisi järkätä yhteistreenit jonnekin loppukesällä/alkusyksylle. Samalla voisi ajaa muutama treenilähdön ja ideoida ensi kautta. Jos paikalle saadaan 8-10 autoa, saisi jatkon valmisteluun huomattavasti lisäpontta.