RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: AE-Mod - 09.02.09 - klo: 23.17
-
Tässä lähes valmis 1/8 brushless projekti:
(koskaanhan nämä ei ole valmiita).
Lähtökohtana oli Hobao Hyper 8,5 pro (ex JQ).
Nitrokamojen poiston jälkeen alkoi varsinainen konversiokitin asennus.
Tower Hobbiesista tilasin ensin Novakin täydellisen konversiokitin, mutta moottorin ympärille tuleva jäähdytysrivallinen moottoripukki ei soveltunut XL-kiinamoottorin kanssa käytettäväksi, koska moottorilla on ympärysmittaa muutama milli enemmän kuin standardi 540-sarjan koneessa.
Novakin pukkia jonkun aikaa ihmeteltyäni, päätin sitten tilata Mikelta RC-Monsterista keskidiffiin kiinnitettävän CNC-pukin.
Novakin kitistä otin käyttöön ainoastaan akkukotelon ja muutaman pikkunippelin.
Uusi moottoripukki tuli RC-Monsterista noin viikon kuluttua ja sen asennuksen jälkeen piti löytää autoon vielä muut sähköt moottorin lisäksi.
Nopeudensäätimeksi tuli RF:ltä Speed Passionin Silver Arrow ja radioksi testimielessä Futaban 2PL.
Ohjausservo on vielä hakusessa ja servon irvikuvana toimii tällä hetkellä joku perus Futaba.
Moottorina on 07-XL -kokoinen ”kiinamoottori” 2100kv.
Akuiksi olen kaavaillut kahta kaksikennoista MaxAmpsin 5250mAh 30C -pakkaa. (->4S)
Lopputulos näyttää nyt tältä:
(http://i126.photobucket.com/albums/p102/merza07/_DSC3465small.jpg)
(http://i126.photobucket.com/albums/p102/merza07/_DSC3464small.jpg)
(http://i126.photobucket.com/albums/p102/merza07/_DSC3469small.jpg)
(http://i126.photobucket.com/albums/p102/merza07/_DSC3470small.jpg)
(http://i126.photobucket.com/albums/p102/merza07/_DSC3471small.jpg)
(http://i126.photobucket.com/albums/p102/merza07/_DSC3473small.jpg)
(http://i126.photobucket.com/albums/p102/merza07/_DSC3475small.jpg)
-
Oih.. komee vermes!
Itekin kovasti painiskelen tässä konversion rakentamisen suhteen. Kiinnostas 1/8 crossari, mutta nitro ei :huh:
-
Tower Hobbiesista tilasin ensin Novakin täydellisen konversiokitin, mutta moottorin ympärille tuleva jäähdytysrivallinen moottoripukki ei soveltunut XL-kiinamoottorin kanssa käytettäväksi, koska moottorilla on ympärysmittaa muutama milli enemmän kuin standardi 540-sarjan koneessa.
Kyllä XL-moottorit ovat standardikokoisia, halkaisija 36mm. Novakin pukki vaan on tosiaankin tarkoitettu vain heidän omille HV-koneille ja asennettavaksi siten että moottorista poistetaan "kuoret" ennen kuin sopii pukkiin. Ja lisää pilkun viilausta :tongue: Moottorisi on joko 1900kV tai 2800kv, mikäli ne ovat ne samat jotka myin sinulle. Ihan hyvä vaan tietää välityksiä arpoessa.
-
Kyllä XL-moottorit ovat standardikokoisia, halkaisija 36mm. Novakin pukki vaan on tosiaankin tarkoitettu vain heidän omille HV-koneille ja asennettavaksi siten että moottorista poistetaan "kuoret" ennen kuin sopii pukkiin. Ja lisää pilkun viilausta :tongue: Moottorisi on joko 1900kV tai 2800kv, mikäli ne ovat ne samat jotka myin sinulle. Ihan hyvä vaan tietää välityksiä arpoessa.
Jeps,
Ymmärsin tuon saman Novakin sivuilta.
Jotenkin vaan ei noi Novakin sähköt ole lähellä sydäntä...
Niinhän ne kv:t olikin.
Kiitos tiedoista.
Todennäköisesti tämä motti laukeaa ensimmäisten akullisten aikana ja sitten voikin siirtyä NEU:n moottoreihin.
Kaveri tekee Castlelle betatestauksia ja siltä vois irrota pari konetta edullisesti.
-
Miksi olet päätynyt jättämään vastarikotelon autoon, vaikka oletkin siirtänyt sen toiselle puolen? Vastarin sijoituspaikaksi vai siksi että olisi sijoituspaikka alu-bling-kannelle? :azn:
Edit: Erittäin hienosti tehty konversio.
-
Vastarikotelossa on vastari ja ulkoinen BEC.
Kanteen tulee vielä Apemin "tappokytkin".
Ja onhan tuo kansi aika Bling....
-
Noparin paikka olis parempi tuossa vastarikotelon kohdalla, meinaan tossa kohti nopari saa iskua jos tulee katolleen. Itellä hyper 8 konversio tehtynä ja noparin paikkaa joutu monta kertaa siirtää, parhaaksi paikaksi katsoin ton vasemman takaosan pohjalevystä.
-
Onneksi tuo SP:n nopari on tuossa alumiinihäkissä.
Varsinainen nopari häkin sisällä on selvästi pienempi ja erikseen muovikoteloitu.
Häkin sisäpuolella on myös tuuletin.
Tuota sijanintia vastariboxin kohdalle mietin itse myös aluksi, mutta päädyin kuitenkin tähän ratkaisuun.
Ainakin nyt toistaiseksi se pidetään tuossa.
Yksi vaihtoehto on poistaa tuo alumiinikuori kokonaan, jolloin korkeudesta saa varmaan sen 2 senttiä pois.
-
Tiedonhaluinen kyselee taas tyhmiä....?
BEC...Jostain luin, että rajoittaa virtaa servolle? Olenko väärässä?
Pärjääkö ilman sitä, ellei, niin millainen se pitäs olla?
"Tappokytkin"?...pakollinen?
-
On muuten hyvän näköinen auto ja todella hyvät kuvat. :azn:
Mitäs tuo "sukka" kaapelien ympärillä on? Näyttää erittäin toimivalta.
-
Tiedonhaluinen kyselee taas tyhmiä....?
BEC...Jostain luin, että rajoittaa virtaa servolle? Olenko väärässä?
Pärjääkö ilman sitä, ellei, niin millainen se pitäs olla?
"Tappokytkin"?...pakollinen?
Se tappokytkin on ihan kaiken varalta.
Kytkentä on siis suoraan päävirtaan akkujen ja noparin väliin.
Kytkin itsessään ohjaa kahta Omronin 60 Ampeerin powerbreakia, jotka kytketään rinnan.
Noparin omasta virtakytkimestä kun ei tosipaikan tullen ole paljon iloa.
Se kun ei paljon virtoja katko, mikäli fetit alkaa hitsaa kiinni.
Ehkä vähän hifistelyä mutta ainakin on jotain tekemistä. :laugh:
Tiedonhaluinen kyselee taas tyhmiä....?
BEC...Jostain luin, että rajoittaa virtaa servolle? Olenko väärässä?
Pärjääkö ilman sitä, ellei, niin millainen se pitäs olla?
"Tappokytkin"?...pakollinen?
Itseasiassa tällä hetkellä BEC:i ei ole käytössä -tai oikeastaan pitäisi puhua asioista niiden oikeilla nimillä, eli vastariboxissa on 6V:n omavalmiste regulaattori.
(1 kpl 7806-rekkula, keraaminen konkka sisääntulossa ja elko toisiossa).
Tämän tehtävänä on ruokkia virtaa valaistulle Apemin "tappokytkimelle" ja parille muulle tulevalle sovellukselle.
On muuten hyvän näköinen auto ja todella hyvät kuvat. :azn:
Mitäs tuo "sukka" kaapelien ympärillä on? Näyttää erittäin toimivalta.
Kiitos!
Sukka on johtojen niputukseen tarkoitettua nylonsukkaa.
Löytyy neljänä eri kokona ja väreinä musta sekä harmaa.
www.elfa.se/fi
ja hakusanaksi: kaap. sukka
-
Hieno auto, tuo noparin sijoitus vaan pistää silmään, mutta eipä näytä korin alla paljon muuta paikkaa tällähetkellä olevan.
Laitappa kuvaa tuosta tappokytkimestä, kun on valmis ja mitä osia tarkemmin käytit.
-
Kiitos.
Laitetaan Lisää kuvia kytkimen asennuksen jälkeen.
Piti tilata noi Omronit ruotsista, kun oli meiltä hyllystä loppu.
Pari ongelmakohtaa on vielä niiden asennuksessa, mutta homma on ratkaistavissa.
-
Ihan tällaisena ohi menevänä kysymyksenä heitän. Mistä saa tuollaista "kutiste/suoja sukkaa" nuiden sähköjohtojen päälle ?
-
Katso kolme viestiä ylöspäin... :wink:
-
Katso kolme viestiä ylöspäin... :wink:
Kiitän =) näyttää todellakin toimivalle tuo kutistesukka
-
Tuleeko akut päällekäin? Ainakin kuvassa näkyy vain yksi teline. Laitappa kaksi akkua päällekäin siihen ja ota sitten yhtä hienoja kuvia kori päällä. :)
Nojoo, 4s pakka mahtuu just ja just alle Matrixissa, mutta vähän se korin reuna on painettuna ylöspäin.
-
Rinnakkain tulee.
-
Mustilla vanteilla "badass" -lookkia: :laugh:
(http://i126.photobucket.com/albums/p102/merza07/_DSC5263small.jpg)
(http://i126.photobucket.com/albums/p102/merza07/_DSC5264small.jpg)
Radalla ei kyllä näkyvyys ole huipussaan tällä korilla eikä näillä vanteilla...
-
Kuka noin hienoja kuvia ottaa? Mikko Meriluoto?
-
Kiitos!
Minä itse...
-
Nuo Mikon kuvat on kyllä niin hienoa katseltavaa että ihan mieli herkistyy.
Jos radio-ohjattavien autojen kuvista suinkin voi sanoa että ovat lähes eroottisia niin noita kuvia voisi kyllä epäilijöille näyttää esimerkkinä että "Kato nyt ite! Onhan ne!"
-
Nyt on ensimmäiset testit ajettu.
(sisällä)
Täytyy sanoa, että kyllä muuten liikahtaa!
Akkuina GM:n 5000mAh:n / 30C:n 2 x 2S.
Ehkä jopa hieman hirvittää, kun ajattelee tuon 3,6 kilon möhkäleen suuremmissa vauhdeissa.
Täytyy mennä ulos rääkkäämään kunhan ilmat vähän paranee.
Hieno laite.
-
Täytyy sanoa, että kyllä muuten liikahtaa!
Hieno laite.
Kerrotko mitä about tulee tällaiselle autolle hintaa ilman akkua ja radio-ohjainta?
-
En varmaan paljon valehtele jos sanon 600-700€
-
On kyllä todella hienosti tehty konversio. Toivottavasti saadaan tästäkin videota ja kuvia, kunhan kelit vähän paranee? :) Minkäslainen välitys sulla on käytössä ja onko tarkoitus jatkaa tuolla 4s lipolla vai siirtyä 6s:ään? Itsellä ollut mietinnässä pitäisikö tehdä jonkunlaiset kiviroiskesuojat nokkaan ja perään niiltä osin mitä ei kori täydellisesti peitä. Auttaisi kovasti ettei sisällä olis 3kg soraa ajon jälkeen ottaa äkkiä moottorikin jossain vaiheessa itseensä tai nopeudensäädin jos sopivasti osuu.
-
(http://i126.photobucket.com/albums/p102/merza07/_DSC3473small.jpg)
(http://i126.photobucket.com/albums/p102/merza07/_DSC3475small.jpg)
Onkohan tässä minkä valmistajan kori käytössä?
-
ultimate rasingin koppalta näyttäs, saa mm. hobao shopista
http://www.hobao-shop.com/catalog/product_info.php?cPath=16&products_id=535
-
No katos, sehän se on. Kas kun en tajunnu vaikka tota hobao shopin valikoimaa aiemmin kattelin. Tuli vaan huudettua ebaystä tollanen samanlainen kori valmiiksi maalattuna eikä myyjäkään tienny merkkiä ku se hakee niitä jostain paikallisesta rc-poistomyymälästä... :tongue:
(http://i.ebayimg.com/18/!BfUMH!g!2k~$(KGrHqUH-DUErgInk0mDBL!wnsNoZg~~_12.JPG)
Jotain kevyttä tarroitusta tuo silti tarvitsee. Mistähän löytäis "Hobao" ja vaikkapa "Brushless" tarrat? Kellään laatikonpohjalla jemmassa?
-
Mistähän löytäis "Hobao" ja vaikkapa "Brushless" tarrat? Kellään laatikonpohjalla jemmassa?
Kelpaisiko tällaiset tarrat:
TORK
brushless motor
Musta teksti hopeiselle reunuksella ja vieressä punaisen ympyrän sisällä valkoinen F kirjain.
2 + 2 kpl löytyisi (hieman erikokoiset parit, n. 2x1 cm ja 4x2 cm).
-
Ehkä hieman liian pienoiset...
-
No katos, sehän se on. Kas kun en tajunnu vaikka tota hobao shopin valikoimaa aiemmin kattelin. Tuli vaan huudettua ebaystä tollanen samanlainen kori valmiiksi maalattuna eikä myyjäkään tienny merkkiä ku se hakee niitä jostain paikallisesta rc-poistomyymälästä... :tongue:
(http://i.ebayimg.com/18/!BfUMH!g!2k~$(KGrHqUH-DUErgInk0mDBL!wnsNoZg~~_12.JPG)
Jotain kevyttä tarroitusta tuo silti tarvitsee. Mistähän löytäis "Hobao" ja vaikkapa "Brushless" tarrat? Kellään laatikonpohjalla jemmassa?
Ei oo sama kori kyseessä.
AE-Mod:in kori on Ultimate racing
Ja toi sun kori on Proline... tai ainakin puhdas kopio siitä.
-
Mä kuin muistelin, että tuo mun olisi ollut ProLine...
-
Ei oo sama kori kyseessä.
AE-Mod:in kori on Ultimate racing
Ja toi sun kori on Proline... tai ainakin puhdas kopio siitä.
Yhtäkkiä en kyllä itse näe noissa eroa... Mutta ainahan on mahdollisuus et toi on diy kopio, ei olisi eka kerta ebayn kautta. :grin:
Tuossa toiselta sivulta:
(http://i.ebayimg.com/17/!BfUMMBgCGk~$(KGrHqUH-D8Er2Bc4qR3BL!wn5K)ew~~_12.JPG)