miten noi syndicate koneet on valmistettu kun ne kestää ihan mielettömän pitkiä aikoja?
Aake voisi varmaan valaista asiaa, hä kun näitä koneita kauppaa niin varmaan tietää miksi ne kestävät!
Koneen käyttöaikaa pidentää mm. se että käyttää löysiä hiilen jousia ja pitkäikäisiä hiiliä.
Jos kyse on moottorin pitkästä huoltovälistä, niin siihen vaikuttaa kaksi asiaa, moottorin ennakko ja auton välityssuhde.
Syndicate-moottorissa ennakko on muistaakseni jossakin 14-17° hujakoilla, joka on vielä lievähkö. (Vertailuksi: mahdollisessa uudessa TJ-moottorissa ennakko on vain 5°, joka lupaa erittäin vähäistä sorvaustarvetta per kilpailu)
Syndicate-luokan välityssääntö on 8,10. Tämä aikaansaa sen, että auto kiihtyy nopeasti ja kevyesti (huippunopeuden kustannuksella), mikä säästää huomattavasti moottoria. Pidentämällä välitystä myös Syndicate-moottori saadaan nopeasti sorvattavaan kuntoon.
Ylläoleva pätee tietenkin mihin tahansa moottoriin. TS-moottorinkin saa kestämään pitkään, kun käyttää pientä ennakkoa ja hitaampaa välitystä.
Nykyinen TJ-moottori sen sijaan on tuomittu melko lyhytikäiseksi suuren kiinteän ennakkonsa (muistaakseni 24-27° vaiheilla) ja liukulaakereidensa vuoksi.