Kirjoittaja Aihe: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA  (Luettu 166070 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #330 : 11.06.12 - klo: 11.52 »
Osaisikko sanoo, että mitä tekisin kun tuossa hpin moottorissa toi yksisuuntaisneulalaakeri luistaa vaikka sen putsaa niin heti muutaman ajon jälkeen luistaa taas ihan älyttömästi ja sen neuliksen vaihtokin on kokeiltu mutta ei auttanu ??
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa patikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #331 : 11.06.12 - klo: 12.17 »
Nyt jätkät...

Yrittäkää edes.

Ei noiden tietojen perusteella voi sanoa yhtään mitään.

Eihän mulla ole nyt hajuakaan mistä ihmeen tuupparista on kyse.
Kenties Baja 5 ????
Traxxas Slash????

Vaiko 20 muuta vaihtoehtoa????


Ps: tarttis Toyotaan uuden kansipahvin...
joo sori käy aamusin vähän hitaalla :D siis hpi firestormi fluxi.

Poissa seinäkello

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #332 : 30.06.12 - klo: 11.46 »
Mitäs kaikkea kytkin kellon sisälle laitetaan polttis autoissa?

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #333 : 30.06.12 - klo: 12.48 »
KUVA kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Toisin kuin kuvassa/tekstissä, en koskaan käytä lukitetta.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #334 : 05.07.12 - klo: 10.21 »
Milloin tulee sääntöuudistus mikä koskee näitä krossiautojen koreja.
Nyky korit ovat niin rumia että tulee mieleen lähinnä yyber tuunattu trabantti.

http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=106

Tuossa linkki hienosta korimallista eli inferno mp5 (taitaa olla muuten Joonaksen vanha kori)
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #335 : 05.07.12 - klo: 11.22 »
Näköjään kauneus on katsojan silmissä...  :tongue:
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #336 : 05.07.12 - klo: 14.37 »
Milloin tulee sääntöuudistus mikä koskee näitä krossiautojen koreja.
Nyky korit ovat niin rumia että tulee mieleen lähinnä yyber tuunattu trabantti.

http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=106

Tuossa linkki hienosta korimallista eli inferno mp5 (taitaa olla muuten Joonaksen vanha kori)
Jerzi

Tosi hieno, näyttää keltaselle lahnalle.
Vastaheitolla voittoon.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #337 : 05.07.12 - klo: 14.55 »
Milloin tulee sääntöuudistus mikä koskee näitä krossiautojen koreja.
Nyky korit ovat niin rumia että tulee mieleen lähinnä yyber tuunattu trabantti.

http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=106

Tuossa linkki hienosta korimallista eli inferno mp5 (taitaa olla muuten Joonaksen vanha kori)
Jerzi

Tosi hieno, näyttää keltaselle lahnalle.

No tuon linkitin sen takia että esim kyosho mp5 kori oli hieno ei tuo maalaus.
Nämä nykykorit on niin sekopäitten luomia kuin vain voi olla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #338 : 05.07.12 - klo: 16.04 »
Minä raukka olen aina luullut, että crossissa pitää päästä lujaa ja ulkonäkö on sivuseikka...
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #339 : 09.07.12 - klo: 17.13 »
Minkälainen painojakauman tulee olla esim M8 autoissa tai SCnelkuissa? Onko se 50/50 etu/taka? Entä kuinka tärkeää on ,että akselipainot on tasan. Nykyisessä pelissä luulen olevan aika suuret vaihtelut etuoikea vs -vasen ja sama takana. Vai onko painojakauman säätö turhaa hifistelyä?

Toinen kysymys.
Miten iskarit tulisi SC4-10ssa säätää liittyen Sisään/ulosjoustoon. Nykyään saa kaikenlaisia erikois näntiä, joissa vaimennus on erilainen riippuen liikkeen suunnasta.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #340 : 09.07.12 - klo: 19.13 »
Paino on kohtalaisen tärkeä olla tasan sivuttaissuunnassa.
Eli siis oikella ja vasemmalla edes suhtkoht sama määrä painoa.
Vaikuttaa tuon käytökseen yllättävänkin paljon.

50/50 ei ole yleensä ollut paras mahdollinen jakauma pitkittäis suunassa, vaan se on ollut lähes kaikissa autoissa hieman enemmän painoa takana.
Tää on vähän maku kysymys ja riippuu myös ajotavasta.
Itse tykkään nykyään ajaa kohtalaisen lähellä 50/50 jakaumalla.
Kun taas monet tykkäävät ajaa peräpainoisemmalla autolla ja jopa lisäilevät painoja taakse.

Esimerkkinä esim nelivetokrossi missä tiedän monien Durango kuskejen laittavan lisäpainot auton perään... Jopa reilu 40g kun taas itse en käytä perässä ollenkaan painoa vaan saatan käyttää jopa edessä pariakymmentä grammaa lisäpunttia.
Tää on sellanen mitä kannattaa vaan kokeilla.

Kaikenlaisia erikoismäntiä ym on tullut nähtyä...
Silti oikeastaan luokka kuin luokka on aina toiminut hyvin lähelle perus mäntäratkaisuilla parhaiten.

Nykyään krossareissa alkaa olemaan yleistä männät joissä pääliosa männästä on suora ja alapuoli kupera.
Eli ulosjousto on vain hivenen nopeampi kuin sisäänjousto.
Ero on aika minimaalinen, mutta olemassa kuitenkin.
Tällä saadaan hieman lisää pitoa röpelöisellä pinnalla.

Ne männät missä on vaihdettavia osia jne joilla pystyy säätelemään sisään ja ulosjouston erikseen, tuppaa lähes aina oleman niin isoilla eroilla että ei oikein saa toimimaan.
Aina on suhde liian iso.
Turhan isolla erolla auto alkaa vain pompottamaan, ja pyrkii ponnistamaan kumusta.
Eikä siis ime pattia itseensä.

Helpoin auto ajaa on siis lähes poikkeuksetta sellainen missä molempiin suuntiin vaimennus on sama.
Ja tähän vaikuttaa tietysti myös rebound.
Se kannattaa lähes aina olla täysin minimissä jolloin iskari nimenomaan imee patit parhaiten itseensä eikä niitä perän taivaisiin pomppaamisia esiinny niin herkästi.

Aina kun säädellään vaimennuksia erilaisiksi niin auto toimii jossain kohtaa rataa paremmin, mutta taas toisaalla huonommin.
Eli saattaa radan röykkysellä osuudella toimia hienosti, mutta hieman kun röykyt muuttuvatkin pyöreämmiksi "kummuiksi" niin tilanne onkin toinen.
Saati sitten hypyt missä saattaakin auto jossa ulosjousto on löysempi kuin sisään, ponnistaa...
Hyppyri on vaikea ajaa, koska eri nopeudella auto ponnistaakin yllättäen erilailla.
Eli voi olla että esimerkiksi semmosella keskinopeudella auto ponnistaa kivasti ja nappiin alastuloon.
Mutta tuletkin seuraavalla kerralla vain karvan kovempaa ja auto ponnistaakin selvästi enemmän ja alastulosta mennään metri yli.
Ja taas seuraavaks ajat ihan karvan hitaammin ja taas jäätkin vastapatin huipulle.

Itse en tykkää ponnistavasta autosta ollenkaan hypyissä juuri edellä mainitusta syystä.

Myös tiksissä tuli jälleen huomattua kuinka joidenkin autot ponnisti paljon enemmän kuin minun.
Tarkoitti monesti sitä että pääsin hyppyrit kovempaa kuin moni muu.
Tämä itseasiassa taitaa näkyä esim endurance kisan videolla.
Eli kun sieltä katsoo niin voi nähdä että vaikka ajan yhtäpitkällä hypyllä kuin esim edellämenevä niin hyppyreissä saavutan tai jopa ohitan.

Vaikeita asioita selittää kirjoittamalla tai edes ylipäätään selittämällä... Radalla huomattuja asioita, ja kannattaa kokeilla, kunhan pysyy kohtuudessa ja muistaa että maailman huiputkin ajavat oikeastaan autolla kuin autolla hyvinkin perus männillä, juuri koska toimivat parhaimpana kompromissina ja kello tykkää.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #341 : 09.07.12 - klo: 20.09 »
Kiitos vastauksesta. Olen ollut itse sellaisessa käsityksessä, että sisäänjouston tulisi olla herkempi, jotta patit imeytyy iskareihin ja ulosjouston äykempi, jotta auto ei pompota.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #342 : 09.07.12 - klo: 21.26 »
Tähän ei tarvii edes tohtoria: kaada kattila täyteen vettä ja upota renkaat vaikka kivet painona pohjalle.

Keitä 45 min ja revi ne vanteilta. Anna viilaa jos jää roippeita.

Miten kumit saa vanteilta irti?

---------------------------
Losi SCTE
Tekin RX8 & Pro4 4000
Savox

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #343 : 09.07.12 - klo: 22.19 »
uuni 150c ja 10min niin varmasti irtoo niin että ei juurikaan jää vanteelle mitään.
kuin avaat uunin niin naama pois uunista se haju kirveltää silmiä varmasti. ota nahka hanskat käteen.
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Re: Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #344 : 09.07.12 - klo: 23.11 »
Tähän ei tarvii edes tohtoria: kaada kattila täyteen vettä ja upota renkaat vaikka kivet painona pohjalle.

Keitä 45 min ja revi ne vanteilta. Anna viilaa jos jää roippeita.

Miten kumit saa vanteilta irti?

---------------------------
Losi SCTE
Tekin RX8 & Pro4 4000
Savox

Tällätavoin ei irtoa kaikki liimat, eikä siis nimenomaan parhaat rengasliimat, ja pahimmillaan onnistuu vain polttamaan näppinsä kun insertit ovat täynnä tulikuumaa vettä.

Kuten Jerry sanoi.

Uuni 150 astetta ja 10 minuuttia.
Hanskat kädessä kiskaisee kumit pois vanteelta.
Jos ei 10 minuutissa ole vielä irronnut niin laittaa takaisin ja antaa olla vaikka vartin.
Pikaliima sulaa ja kumi irtoaa vanteesta ilman roippeita.
Eikä tosiaan tarvitse pelätä tulikuumaa vettä renkaan sisässä.

Ainoastaan pikaliimahöyryjä kannattaa vähän varoa... Tuntuu ikävältä silmissä ja hengitysteissä.

+ että ei tarvitse pilata äidin parasta perunankeittokattilaa.
Pikaliimahöyryt poistuu myös uunista helposti tuulettamalla.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #345 : 09.07.12 - klo: 23.15 »
Kiitos vastauksesta. Olen ollut itse sellaisessa käsityksessä, että sisäänjouston tulisi olla herkempi, jotta patit imeytyy iskareihin ja ulosjouston äykempi, jotta auto ei pompota.

Toimii osittain myös noin, mutta menetetään krossissa pitoa ja peräkkäisissä pateissa auto lopulta pohjaa ja perä pomppaa korkealle.

Mutta just nimenomaan 0 rebound tekee hieman tuota että iskari painuu herkästi sisään ja taas ulos pyrkii hieman jarruttamaan pienen alipaineen takia.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #346 : 09.07.12 - klo: 23.52 »
Toimii osittain myös noin, mutta menetetään krossissa pitoa ja peräkkäisissä pateissa auto lopulta pohjaa ja perä pomppaa korkealle.

Onko lavangon m8 radan pitkän takakaarteen patit tollasia sopivan peräkkäisiä? (kaarre ennen pääsuoraa) siinä asson takapää pyrkii tekemään jänöloikkia, mutta muulla osaa radasta ei juurikaan. Vai onkohan takana vaimennus vaan liian jäykkä? Vaihdoin öljyt viiskymppisestä nelikymppiseen, aluksi tuntui auttavan mutta loikkii se vieläkin.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #347 : 09.07.12 - klo: 23.58 »
Hmmm... auto näytti aika pehmeältä iskarin puolesta mutta oli hetekan oloinen katsellessa.
Jos löytyy eri jousia niin kokeiles pykälän pehmeämpää vieteriä.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #348 : 09.07.12 - klo: 23.59 »
Toimii osittain myös noin, mutta menetetään krossissa pitoa ja peräkkäisissä pateissa auto lopulta pohjaa ja perä pomppaa korkealle.

Onko lavangon m8 radan pitkän takakaarteen patit tollasia sopivan peräkkäisiä? (kaarre ennen pääsuoraa) siinä asson takapää pyrkii tekemään jänöloikkia, mutta muulla osaa radasta ei juurikaan. Vai onkohan takana vaimennus vaan liian jäykkä? Vaihdoin öljyt viiskymppisestä nelikymppiseen, aluksi tuntui auttavan mutta loikkii se vieläkin.
Sama kysymys sähkisradan "terassin" jälkeiseen 180asteiseen mutkaan ja siitä lähtevään suoraan. Siinähän pinta on aika rikki ja auto pompottaa tosissaan. Välillä lähtee lapasesta ja pyörähtää. Fiilis on, että pohjaa.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #349 : 10.07.12 - klo: 00.02 »
En ikäväkyllä ole vilkaissut kyseistä rataa hetkeen niin en osaa tuohon sanoa juuta enkä jaata.
Kun näkis radan ja edes hetken mitä auto siinä tekee niin osais jotain sanoakin.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #350 : 10.07.12 - klo: 00.30 »
Hmmm... auto näytti aika pehmeältä iskarin puolesta mutta oli hetekan oloinen katsellessa.
Jos löytyy eri jousia niin kokeiles pykälän pehmeämpää vieteriä.

Edessä on pykälän jäykempi jousi kuin vakiona, takana vakio ja muita ei vielä ole. Esijännitystä/maavaraa lisäsin jo aiemmin ja moni hyppy helpottui kun aikasemmin ilmeisesti pohjasi lähdöissä ja hypyt lähti vähän randomina.

Voishan niitä vakioita etujousia kokeilla uudestaan ja verrata miten muuttuu. Mutta tarkoitit vissiin taakse pehmeämpää jousta? Tohon kallisteluun ja muuhun pomppimiseen vaikuttanee myös krosseja korkeampi painopiste ja 4,7kg taistelupaino..!
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #351 : 10.07.12 - klo: 00.48 »
Tarkoitin takajousia pehmeämmäksi.

Tai sitten pitää mennä takaisin hieman paksumpaan öljyyn, mutta samalla myös pykälän jäykempään jouseen.
Kohtalaisen pehmeältä se sun auto näytti, ja näytti siltä että jousen ja iskarin suhde ei olis ihan kohdallaan, eli jousi määräsi hieman liikaa.
Tosin suurimman osan radasta se näytti kyllä menevän hienosti.

Se vasen pitkä mutka on krossareillekin hankala ja polttiksilla täytyy pitää lähes koko matkalta veto päällä jotta auto tulee vakaasti pattejen yli.

Eli tuohon "ongelmaasi" voisi auttaa pieni antisquatin lisäys ja pieni muutos ajotyyliin, eli pitää jatkuvasti vedon päällä kyseisessä mutkassa.
En tarkoita että ajaisi vain tasakaasulla koko mutkan läpi, vaan ettei kertaakaan päästä kaasua kokonaan pois.

Poissa nitroking neo rs

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #352 : 10.07.12 - klo: 22.05 »
Mistä johtuu 1.Kun mun polttiksen renkaat pyörivät tyhjäkäynnillä(vissiin kuuluu asiaan kun kytkinjouset venyy ja kytkin on tietysti ehjä)kun painan jarrua välillä koko kone sammuu ja välillä laittaa kaasua itsekseen.

Poissa Blaze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #353 : 11.07.12 - klo: 11.18 »
Pystyykös vanhojen renkaitten inserttejä uusio käyttää?

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #354 : 11.07.12 - klo: 11.53 »
Mistä johtuu 1.Kun mun polttiksen renkaat pyörivät tyhjäkäynnillä(vissiin kuuluu asiaan kun kytkinjouset venyy ja kytkin on tietysti ehjä)kun painan jarrua välillä koko kone sammuu ja välillä laittaa kaasua itsekseen.

Vastataan tohtorin puolesta. Kytkimen jousi/jouset on poikki tai muuten huonosti ja kytki ottaa kiinni koko ajan. Kytkintä auki ja tutkimaan vika. Jous autossa on kyöstin 1-jousinen kytkin niin suosittelen vaihtamaan sen 3 tai palaiseen kunnon kytkimeen.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa nitroking neo rs

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #355 : 11.07.12 - klo: 14.01 »
Saisainko linkin jossa on inferno neo rs:ään sopiva kytkin.

Poissa Blaze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #356 : 11.07.12 - klo: 14.05 »
Saisainko linkin jossa on inferno neo rs:ään sopiva kytkin.
www.rcjkl.fi

Poissa nitroking neo rs

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #357 : 11.07.12 - klo: 14.55 »
Avasin kellon sieltä oli yks jousi poikki(kellossa oli kolme jousta)ja kiinnitysruuvi oli kadonnut ja sen mukana tietysti toinen laakeri. Onko järkevämpää ostaa jousi ruuvi ja laakeri vai kello?

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #358 : 11.07.12 - klo: 15.12 »
Voit ostaa uudet jouset siihen ja laakereita kannattaa ostaa varuiksi esim 10kpl pötkö. Laakerin koko on 5x10x4mm. Ruuvi kampuran päässä on ihan normi 3m kieteellä oleva. kanttaa laittaa siihen vähintään 10.9 kovuuksinen ruuvi. Pitäisi löytyä lähes jokaisesta ruuvikaupasta. Myös foorumilla Seppo-mikael nimimerkki myy ruuveja edulliseen hintaan.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa Jezuz

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #359 : 11.07.12 - klo: 16.31 »
Pojan sc autossa on castle sidewinder noppari ja saman valmistajan moottori, akkuna 8.4v nimh 3A pötkö ja radioina futaba pl2 hässäkkä. Ongelmana vaan on se että vastari valittaa punaisella valolla yhteyden katoamista aina vaan enenevissä määrin kun akku tyhjenee, voiko olla ratkaisu siinä että hommaan ulkoisen bec:n? tosin vastarin antennikin on hiukan huonossa hapessa aiheuttaen omia ongelmia?, ihmetyttää vaan ongelman liittyminen kovasti akun varaukseen ja siihen miten kuormitetaan sitä!?