Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tuukka T

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7]
181
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 26.01.10 - klo: 10.37 »
Hienoja koreja on jäbät yllä saaneet aikaan. Samoin kuin Pekka, eilen minäkin kiireessä alkuyöstä väsäsin ekaa kertaa koria johon tuli muuta kuin yksi väri. Spray-purkeilla tosin kun ei (vielä) ole ruiskua. Ohessa tulos.







t Tuukka

182
Yhtään FTT-kisaa en ole ikinä ajanut, 3 kerhokisaa stanulla. Ikä 35. Ainoa oikea luokka meikäläiselle on stanu, mutta kuten Raimo peräänkuuluttaa alla, jospa tätä nyt katsoisi vähän nuoremman polven vinkkelistä ja painottaisi heidän etuaan, niin sanoisin ikärajan olevan periaattessa hyvä asia. Ongelma on enemmänkin ProStockin säännöissä, koska ei 10,5T koneilla ja nykyisillä säätimillä voi paljon "Stockista" puhua, vauhtia on turhan paljon.

Jos koneiden oli tänä vuonna pysyttävä samoina, niin ikärajan poisto tälle vuodelle oli hyvä asia (oma lehmä tukevasti ojassa), mutta ehkä jo ensi vuonna voisi olla taas oikea nuorten stanu ja rinnalla kesympi ProStock 13,5T koneilla. Eiköhän sellaista jo paimenna kohtuudella vamhempanakin lajin pariin tullut ajomies tai -nainen.

No tässä viestissä ei kyllä ollu mitään uutta, jota ei olisi sanottu jo moneen kertaan... mutta kun on niin kiva jankuttaa :police:

183
No mitä jos pro stock olisi vähän kesymmällä koneella? Sellaisella että luokka olisi aidosti virin ja stanun välissä, puolivälissa. Olisiko se 13.5 lankanen sopivampi kuin tämä nykyinen?

184
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 19.01.10 - klo: 12.24 »
Alusta siis jäykemmäksi. Tämä kuulostaa järkevältä, sillä äkkinäiset painonsiirrot, kallistelu (=löysä alusta) ovat varmaankin osasyy kippaamiseen. Jos ensin laittaisi paksumpaa öljyä ja sitten jäykempää jousta.

Jäykemmällä alustalla varmaan voisi sitten laittaa renkaat pystympään eli negatiivista Camberia pikkasen veke. Löysällä alustalla tai räpläämällä ylätukivarren kiinnitystä ylemmäksi mutkassa ulomman renkaan camber on takuulla jo positiivisen puolella, minkä toimivuutta epäilen.. Viisaammat vastatkoon onko epäilykselle aihetta

185
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 19.01.10 - klo: 10.30 »
Itse olen käyttänyt vain LRPn pitoainetta ja ajanut pääasiassa Rajatorpassa. Kolmet kerhokisojen kaltaiset olen käynyt kokeilemassa; yhdet A8:t Hyvinkäällä RC-pisteen radalla, Stanukunkkukisat Raisiossa ja viime viikonloppuna A8:t Lohjalla.

Sorexien kanssa homma on toiminut niin (A8-kisat), että taakse puoli tuntia ennen lähtöä aineet ja eteen joko samaan aikaan tai viimeistään 10 min ennen. Kuivaus vanhaan lakanaan (mun mielestä parempi kuin frotee) noin 5 min ennen lähtöä. Seurauksena tasainen pito läpi erän. Etupidottamisen aika vaikuttaa vain vähän pitoon, ja kuten sanottu, lähinnä erän alussa.

Xenonien kanssa Raisiossa tein niin että taakse kuten sorexeilla ja eteen vain puoli rengasta mutta samaan aikaan kuin taakse. Tuloksena siellä kohtuullisen pidon olosuhteissa ihan kohtuullinen ajettavuus.

Rajatorpassa Xenoneilla onkin sitten kinkkistä. Eka akku menee ihan hyvin, kun vain putsaa eturenkaan pitoaineella ja takana antaa hautua vähän aikaa. Sitten toisesta akullisesta lähtien alkaa se kippailu siihen malliin, että pidotusten vaikutusta on mahdoton näillä taidoilla erottaa kokonaisuudesta. Renkaiden ominaisuudet muuttuvat illan aikana, radan pito on tautinen jo alusta alkaen.

Seuraavalla kerralla ajattelin vetää koko illan ilman pitoaineita ja kattoa mitä tuleman pitää.

Vaikka auton säätämisestä kaatamisen estämiseksi on keskusteltu jonkin verran, vain vähän on ollut perusteltuja kannanottoja. Esimerkiksi voisi ottaa vaikka vinkit ylätukivarsien sisempien kiinnitysten nostamista. Miksi se vähentäisi kippailua? Itsellä sen seurauksena vain renkaan ulkoreunan liimaus petti pahemmin kuin normaalisti, ja auto kippaili jos mahdollista vieläkin enemmän. Osaisiko joku sanoa, mitkä fundamentit ovat ratkaisevassa asemassa silloin, kun renkaiden pitoa halutaan heikentään autoa säätämällä?

186
Tulokset / Vs: A8 Lohjan tulokset ja selittelyt
« : 18.01.10 - klo: 10.56 »
Mukava kisa, kiitokset järjestäjille ja kanssakisaajille! Ja olipahan mukava suttailla kun oli sopivasti pitoa.

Onneksi olkoon myös kaikille voittajille!

t Tuukka

187
Tamiya / Vs: Tamiya TRF 416
« : 15.01.10 - klo: 14.24 »
Lainaus
-eturenkaan ulkoreunan liimaus pikaliimalla on pomminvarma keino, joka sitten vie samalla pois kääntyvyyttä. Jos liimaus ulottuu eturenkaan sivuseinän ja kulutuspinnan kulmaan alkaa puskeminen lisääntyä, mutta eipähän ainakaan kaadu.

Tarkoittaako tuo sitä, että ikäänkuin pinnoitetaan kumia pikaliimalla liukkaaksi? Xenoneissa olen huomannut että juuri se ulkoreuna/sivu on aivan kuin pikitarraa.

188
Ikeasta suora hyvä pöytälevy 9,90 e ja jalat 10 e. Jalat kierretään levyyn suunnilleen samassa ajassa kuin taittopöydästä taittaa jalat, tosi hyvä ja tukeva.

Miinusta sen verran että ulkona joutuu laittamaan esim vanhan vahakankaan siihen päälle, ei kestä pahemmin vettä ja jalkojen kuljetukseen pitää tehdä joku patentti ettei ne kolise niin pirusti.

Kantamista varten pöytälevun kanttiin on hyvä ruuvata kahva, helppoo kuin heinän teko.

189
Radiolaitteet / Vs: Spektrum 2.4 Ghz
« : 14.01.10 - klo: 22.14 »
Tässä oli pääosin myynti-ilmoitus. Poistin sen kun tavara meni kaupaksi

190
Ikärajan poisto oli totta tosiaan hyvä juttu nykyisillä moottorisäännöillä. Missä peevelin luokassa minäkin ajaisin, jos en stanussa, hyvä kun se pysyy lapasessa näin vasta hiljattain uudelleen lajin pariin tulleena. ProStock näyttää olevan vauhdissa paljon lähempänä viriä kuin stanua. Toisaalta ei se paha ole jos nuorilla kisaajilla on oma sarjansa, mutta silloin ikänestoreiden ProStock saisi olla maltillisemmilla koneilla.

Mahtava juttu että kohta päästään skabaamaan!

t Tuukka/UAU

191
Veikkaan että aika monelta jää huomaamatta että lauantaina 6.2. ajetaan myös TSS-10-luokka, otsikko on nimittäin pielessä. Kannattaisiko laittaa ihan oma ja uusi kilpailutsu lauantain skabaan?

t Tuukka

192
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 12.01.10 - klo: 11.08 »
Hei, tämähän voisi olla kivaa! Touringin stanu-sähköt (17.5 + StockSpec) kiinni ja alle n. vm 88 asso RC10, jonka uskoakseni kinumalla saisin lainaan oman aikani kisakaverilta, joka on säilönyt laitetta nyt ajamattomana kohta 20 vuotta.

Asiallisesti todeten, stanussa on paljon hyvää. Itselläni loppui koko harrastus kun 90-luvun alussa olisi ollut pakko siirtyä viriin, ja kustannukset olisivat kasvaneet yli äyräiden. On facta, että jos RTR-autolla pystyy osallistumaan kisoihin ilman että on vikojen joukossa kohtuullisista taidoista huolimatta, lisää se osallistujamääriä.

Itse en ole ollut todistamassa nykyistä kesäkisaamista, omat muistot on RC-kultakauden ajoilta jolloin osallistujia oli tautisesti. Kannattaa siis ennakkoluulottomasti tutkia vaihtoehtoja lajin suosion lisäämiseksi ja osallistuimiskynnyksen madaltamiseksi jotta päästään samaan tällä vuosikymmenellä.

t Tuukka

193
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 06.01.10 - klo: 15.07 »
Ei mitenkään, laske välitys jakamalla isorattaan hampaiden lkm pinjonin hampaiden lukumäärällä ja sitten kerrot saadun tulon auton sisäisellä välityksellä. Esim mulla isoratas 96, pinjoni 36 ja auton välity 2 (iso hihnapyörä 40 ja pieni 20). Välitys 96/36 krt 2 = 5.33

194
Kaunis kiitos myös minulta. Vaikka olinkin paikalla vain lauantaina, kokemus oli oikein mainio. Lisäksi Rajatorppaan nähden oli oikein virkistävää todeta, että ajaminen Xenoneilla ei aina ole niin pirun arvaamatonta ja vaikeaa.

t Tuukka

195
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 04.01.10 - klo: 14.54 »
Olen niin ikään ihmetellyt stanu-setuppien puutetta tällä foorumilla, varsinkin kun ottaa huomioon kuinka vilkasta viestittely muuten on.

Meikäläinen on ajanyt CS:n koneella ja SPX-säätimellä Torpassa välityksellä 5.33, joka on liian lyhyt. Ajattelin kokeilla jotain 4.8 nurkille ensi kerralla, niin pääsee suorilla muitten vauhtiin. Konekaan ei lämmennyt kuin juuri ollenkaan, joten varaa varmaan on.

Oma auto on Yokomo BD5, jossa kyllä mielenkiintoisempi osio säätämisessä tulee Xenonien ja rajatorpan liimaisen ajouran yhdistelmästä. Ulosjoustoa on nyt lisätty ja iskareihin on vaihdettu jäykempää öljyä, ja niillä onkin ajo hieman helpottunut. Ymmärtääkseni näillä kumeilla pitäisi ajaa ikäänkuin kulmikkaammin, kun kaarteissa ei uskalla pitää vauhtia yllä. Eli käyttää jarrua enemmän kuin Sorexeilla. Omassa autossa on kiinni OneWay, joka rajoittaa jarrun käyttöä.

Eteen on ihan turha lutrata pitoa koko renkaan leveydeltä muuten kuin korkeintaan ekalla kerralla jos kumit ovat olleet kuivina jonkin aikaa. Tosin spoolin kanssa tilanne voipi olla toinen.

Olen myös ollut huomaavinani että auton toispuoleinen painojakauma vaikuttaa kippaamiseen mainittavasti. Vasemmalle käännyttäessä auto pysyy tontissa paljon paremmin kuin oikealla käännyttäessä. Siihen pitää koittaa löytää lääkkeet siirtämällä roinaa vasemmalta oikealla ja akkua ulospäin.

t Tuukka

196
Sähköautot / Vs: Mattoauton säädin 1s lipolle
« : 04.01.10 - klo: 14.21 »

197
Tulokset / Vs: A8 Hyvinkään tulokset ja selitykset
« : 13.12.09 - klo: 20.14 »
Kaunis kiitos minunkin puolestani, oikein mukava päivä. Kiesi säilyi ehjänä ja toimi. Vielä kun saa varmuutta itse ajamiseen niin vot.

Tuukka

Ps. Onnea Voittajille!

198
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 29.11.09 - klo: 19.52 »
Hjuvinhan se alkoi. Yokomo oli oikein helppo ajella, vaikka ei voi vielä sanoa osaavansa ajaa. Pakettisäädöillä pl. iskariöljyt, nyt takana 35 ja edessä 50. Jotain sitä näköjään muistaa 90-luvun alusta, itse asiassa paremmin tämä käyntiin lähti kuin odotin. Jarruttaminen pitää opetella kokonaan alusta, aikoinaan tuli käytettyä Vortex-säädintä jossa ei ollut jarrua. Kiitokset Aakelle muille työkalujen lainasta, kun omat jäi kotiin. Ja Tommille corally-uroksista, ilman niitä olisi ollut hankalaa.

Epäilin niin pirusti ennen kokeilua, että miten oneway-etupää toimii, mutta auto ohjautui mainiosti. Tai ainakaan en paremmasta tiedä. Spooli mua epäilyttää vieläkin enemmän, mutta pitää testata sitä niin sittenpähän tietää. Pitempään harrastaneelle nämä epäilyt varmaan kuulostavat oudoilta, mutta en olisi ylipäätään millään uskonut että näillä ajetaan ilman etudiffiä.

Korin keulasta halki, muuta en saanu rikki. Tästä on vallan mainiota jatkaa! Ehkä sitä jo uskaltaa keskiviikkona normaalivuorolle turaamaan.

t Tuukka

199
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 26.11.09 - klo: 23.51 »
Huh, ei tahdo vanhalla enää silmät ja selkä kestää väkertämistä. Nyt on kiesi kuitenkin jo loppusuoralla, korikin maalattu. Ei niin hienosti kuin toverilla tuossa edellä, mutta onpahan yksivärinen. Ja oranssi! Pitää laittaa valmiista sitten vielä myöhemmin yksi kuva. SPX ei oikein mahtunut pitkittäin, piti panna poikittain. Niin se Yokomon ohje tosin neuvoikin. Hirvittää kun sähkölaitteet ovat noin avonaisesti reunoilla kuin vain odottamassa että joku tinttaa kylkeen, tai mikä vielä todennäköisempää; itse junttaa vehkeen kylki edellä johonkin betonitolppaan.

Näillä mennään, vielä elää toivo että sunnuntaina pääsisi Torppaan ottamaan ns savut tästä.



T Tuukka

200
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 25.11.09 - klo: 09.57 »
Nostetaanpas tätä aihetta ylös, kun asia on ajankohtaisempaa kuin koskaan.

Eilen tuli kannettua rojut kotiin, ja aloitettua kasaaminen. Ohjeet japaniksi on kivat, mutta laatu tuntuu olevan erittäin korkea. Ehtiskö sitä jo sunnuntaiksi Torppaan aloittelijoiden vuorolle? Edellisestä mattoajosta on vierähtänyt 18 vuotta.

Kuvassa siis Yokomo BD5


201
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 06.11.09 - klo: 17.43 »
Minua lievästi hämää tämä luokkakysymys stanussa. Viestiketjussa todetaan useaan otteeseen, että TSS-10 on nyt ikärajaton, mutta mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa? Esimerkiksi onko niin, että ensi vuoden sarja on varmuudella järjestetty ilman ko. ikärajaa, vai onko kyse jostain varsinaiseen kilpailusarjaan kuulumattomien kisojen sääntöhuojennuksesta? Ja onko siellä edelleen myös TSP-10-luokka? Itse tälläisenä uudelleenheränneenä ennemmin hommaisin hieman rauhallisemmat vehkeet jotta saa taas hommasta kiinni, mutta kuitenkin suoraan sellaiset, että pääsen skabaamaan ilman päivityksiä. Siis, ykskantaan, mihin tälläinen 35v vaari saa osallistua ja missä kaikki muut vastaavat vaarit ajaa?? Ja mihin vaarien noin ylipäätään olisi suotavaa suuntautua...

202
Yleinen keskustelu / Vs: Miksi lopetit rc-autoilun?
« : 06.11.09 - klo: 16.51 »
Perustarina täälläkin. Ajoin 80-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun 1/12 ja 1/10 -luokkia Assolla, jonka jälkeen tuli mukamas muuta ajateltavaa eikä ollut rahaa koko ajan kasvaviin kustannuksiin. Nyt 35-vuotiaana oli sitten 17 vuoden tauon jälkeen pakko ostaa 1/8-polttis suunnittelen Asson touring-autoa... Rahaa ei ole vieläkään arjen menojen jälkeen kummoisesti eikä aikaa senkään vertaa, mutta jos näiden seikkojen korjaantumista rupeaa odottamaan, saa odottaa hautaan asti.

Ei siis kannata lopettaa, joutuu vaan aloittamaan uudestaan.

203
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 01.11.09 - klo: 12.46 »
Tässä on nyt keskusteltu säännöistä ja varusteista vaikka kuinka. Mutta kukaan ei ole erityisesti esitellyt vaihtoehtoja autoksi? Vai onko se ihan sama minkä auton tutuilta valmistajilta ostaa?? Yokomo tuntuu aika arvokkaalta, Asson saisi satasen halvemmalla. Minulle "satanen" on ihan riittävä perustelu valita näistä se Asso. Edelleen mulle ikivanhalle ei nämä muut merkit ole niin tuttuja, pl Corally, mutten ole edes kaivanut niiden sivuja vielä esiin. Siis kommentteja puolesta ja vastaan, mutta ei mielellään mitään vertauksia vessaan tai muuta asiatonta. Polttiksen suhteen yllätyin erittäin myönteisesti siitä, mihin ihan LRP:n RTR pystyy; auton ominaisuudet ei todellakaan lopu ennen taitoja. Tarkoitus kisoissa olisi sama kuin Mikalla, eli ajella mukana niin ettei nyt vikaksi jäisi.

204
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 30.10.09 - klo: 12.58 »
Moi vaan kaikki,

Täälläkin yksi kiinnostunut ilmoittautuu mukaan harkitsevien porukkaan. Taustasta sen verran, että aikoinaan 80-90-luvun taitteessa tuli ajettua assolla takavetocrossia ja mattoa 1/12-luokassa -eipä silloin muita luokkia matolla ollutkaan. Nyt piruuttani ostin 1/8-polttiksen ja niinhän tässä nälkä taitaa kasvaa syödessä. Hurjiksi on sähköpuolella elo menny, täytyy opiskella ahkerasti ennen kuin uskaltaa mukaan. Tänään eka steppi vetää luut Rajatorppaan pikaista lajitutustumista varten.

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7]