RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Tepaja - 07.05.09 - klo: 18.19

Otsikko: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti (Rallygame)
Kirjoitti: Tepaja - 07.05.09 - klo: 18.19
Elikkäs ajattelin laittaa oman projektin tänne myös. Kipinän tähän konversioon sain Janezkin eXray Slasheristä.

Kommenttia ja ehdotuksia saa esittää.

Hieman taustaa:
Auto: Xray xb8 ec
Tein vaihtokaupat foorumilaisen kanssa, kiitos hänelle  :wink:

Suunnitelmat auton suhteen on heitelleet roimasti. Monesti käynyt myyminen mielessä ja kerran laitoinkin myyntiin.
Mutta työpaikan säilyminen sai innostuksen jatkamaan projektia. Minulla on noita muitakin ei rc projekteja, mihin uppoaa rahaa  :undecided:

Tekniikan osalta olen pyrkinyt edulliseen "made in Hong Kong"
Moottoriksi on valikoitunut KD36-74-1900kv Hobbycitystä.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6678&Product_Name=KD36-74-09XL_1900kv_Brushless_Inrunner
Nopeudensäätimeksi tuli Hobbywing eZRun 80A Swanghobby:stä.
http://www.swanghobby.com/product.php?productid=909&cat=0&page=1
Hobbywing ohjelmointi kortti
http://www.swanghobby.com/product.php?productid=437&cat=0&page=2
Pinjonit: 14T,15T,16T mod1 tulevat LiquidRc:stä.
Moottoripukki Rc-Monsterilta
http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=rcmxraymount
Lipoksi Rhino 4000mAh 4s2p 25C Hobbycitystä. Olisin valinnut Zippyjä mutta tulevat vasta toukokuun lopussa, mutta varmaan menee niitäkin tilaukseen.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7656&Product_Name=Rhino_4000mAh_4S2P_25C_Lipoly_Pack

Tästä lähdettiin liikkeelle
(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC01222.jpg)

e: linkkejä lisätty.

Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion)
Kirjoitti: Tepaja - 07.05.09 - klo: 18.27
Ensimmäiseksi tottakai irroitin kaikki turhat nitro aikaiset osat. Muutamia pyöristyneitä kuusiokoloja sai porailla poies.

(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC01247.jpg)
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion)
Kirjoitti: Tepaja - 07.05.09 - klo: 18.45
Suurin ongelma tässä projektissa on ollut painojakauman toteutus tasapuolisesti.

Suurena ongelmana myös on ollut akkujen puute Hobbycityssä. Olen monta kertaa tehnyt akkutelineitä Zippy akkujen mukaan. Tässä muutama kuva.
Ja tämä akkukotelo on hyllytetty toistaiseksi. On mitoitettu Zipyille. Tuon akkutelineen tein aika ohkasesta pellistä, minkä löysin töistä. Vaikutti yhtä "vahvalta" kuin ränneissä käytettävä pelti. Paino 80g.

(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC01866.jpg)
(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC01877.jpg)
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion)
Kirjoitti: Tepaja - 07.05.09 - klo: 19.06
Tällä viikolla saapui moottori ja nopeudensäädin.  :cheesy:
Kaikilla foorumeilla ollaan taivasteltu eZRunin kokoa ja yhdyn siihen  :shock:
(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC01892.jpg)

Sitten seuraava pulma tuli eteen.
Sen päätin etten eZRunia laita alustan etuosaan, välttäen näin suurimmat kivet ja mönjän. Eli se tulee joko akun taakse tai takimmaisen kardaanin päälle.

Tässä näitä sommitteluja ja askartelua.

Tätä olisin pitänyt mieleisenä ratkaisuna, koska saisi painoa oikealle puolelle hieman lisää. Mutta täytyy tehdä tuo akkuteline ensin, jotta tietää kuinka paljon voi nopeudensäädintä laskea. Kävi myös mielessä laittaa nopeudensäädin keskidiffin päälle, mutta koriin jäi n.2cm tilaa joten ei uskalla, jos kippaa katon kautta rajusti, niin siinä menis se nopari.
(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC01889.jpg)

Mutta hetkeä myöhemmin päätin sijoittaa akun eteenpäin ja noparin sen taakse. Tässä ei ole enää mitään tekemistä painojakauman kanssa, mutta saisi nätisti nippuun. Tuleva akku painaa n.440g ja nopari 250g joten, nyt näillä suunnitelmillä olisi vasemmalla puolella 690g ja oikealla puolella n. 410g (moottori ja servo). Mahtuisi vielä kori päälle. Ja painoon voi lisätä 200g vasemmalle puolelle, kun teen akkukotelon/noparin alustan jämäkästä alumiinista. Täytyy tehdä nuo kahden version osat töissä, niin näkee sitten miten sitä jatkaa.

Saa antaa vinkkejä sijoitteluun toki.
Kyllä täytyy myöntää että ahdasta on tehdä 1/8 autoa  :azn:
(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC01900.jpg)
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion)
Kirjoitti: TTKoo - 07.05.09 - klo: 19.30

Tossa on NOVAKin toteutus ko. autoon, eli kaksi akkua on käsittääkseni kyljellään ja rinnakkain tossa kaukalossa.

http://www.teamnovak.com/products/brushless/conversion_kits/XRAY.jpg

Esimerkkejä muihinkin:

http://www.teamnovak.com/products/brushless/conversion_kits/index.html
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion)
Kirjoitti: Tepaja - 07.05.09 - klo: 19.45
Kiitos linkistä. Pitäisi saada moottoripukki ensin kätösiin, kun vaikuttaa siltä että se on suunniteltu pitämään moottori oikealla puolella.
http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=rcmxraymount
Mutta pidän tuon mielessä ja sitten tehdään uudet akkukaukalot, jos pystyy pukin kääntämään. On sitä aiemminkin turhaa työtä tehty  :azn:
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion)
Kirjoitti: Janezki - 07.05.09 - klo: 21.04
Monsterin pukki kävi myös etummaisen diffipukin tilalle niin että motti tulee päältä katsottuna vasemmalle eteen, jos siis vakioasettelu on oikealle taakse.

edit: sitten voi tulla aiheelliseksi kääntää koko diffi sekä laitettava pienempi spurri tai tehtävä uusi reikä pohjalevyyn, ellei käytä jumalattoman pitkää pinionia.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion)
Kirjoitti: tt-rc - 08.05.09 - klo: 22.32
Sain myös hankittua Xray xb8 ec auton rullaavana, josta olisi tarkoitus alkaa kehittelemään harjatonta. Ajattelin kokeilla, josko se tekno rc:n moottoripukki (kiitti Tepaja) kuitenkin mahtuisi autoon. Diffipukkia joutuu tosin hieman muokkaamaan, mutta se ei ole ongelma, sillä jos tämä tyyli ei toimi ainahan sen tilalle voi vaihtaa rc-monsterin pukin.

Lähetin Mikelle rc-monsteriin postia ja kyselin pukkien saatavuudesta. Mike lupasi saada niitä jo loppu viikosta, mutta ainakin vielä sivu ilmoittaa "out of stock".

Hetken kuluttua alkaa auton purkaminen ja puhdistaminen. Samalla ajattelin sovitella moottoripukkia tyhjään pohjaan diffin kanssa.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion)
Kirjoitti: Tepaja - 09.05.09 - klo: 01.29
Janezki: kiitos tiedosta. Yritän ensin sovitella niin, ettei tarvitse pohjaa sorvailla. Mie huhuilen jos tulee ongelmia  :wink:
tt-rc: Hyvä että pukki tuli perille. Olen itsekkin katsonut koko viikon monta kertaa päivässä joko ne olisivat tulleet varastoon  :azn: Saman vastauksen minäkin silloin sain sähköpostiini ja lisäksi "mounts are at the anodizer now". Mitä lienee tuo anodizer tarkoittaa.. Mutta vartoillaan vielä hetki.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion)
Kirjoitti: Ile__ - 09.05.09 - klo: 08.33
Mitä lienee tuo anodizer tarkoittaa..

Anodisoitsijalla.

Eli tässä tapauksessa varmaankin alihankkijalla joka tekee osiin anodisoinnin (tunnetaan möys nimellä eloksointi yms.)
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion)
Kirjoitti: Jabe - 09.05.09 - klo: 13.16
Omassa konversiossa ratkaisin tuon keskidiffin ongelman, laittamalla pukkien alle hiukan tavaraa, olisi kyllä toiminut juuri ja juuri pelkällä käännöllä mutta lisäsin 1mm alu levyn pukkien alle, nyt on sopivasti 1mm tilaa spurrin ja pohjalevyn välissä, eikä ole vielä kertaakaan mitään ongelmia ollut kivien kanssa.
Hiukan joutus keskijäykkäriä koneistamaan, mutta se onkin ainut juttu mitä on joutunut tekemään, muuten on päässyt alkuperäisillä reijillä.
HotRacing pitkät pinjonit on 22mm pitkiä, jos harkitset tuota moottoripukin laittoa eri puolelle spurrin kanssa. Saattaapi olla että moottorin akseli menee poikki kun tulee turhan paljon vipuvartta.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 09.05.09 - klo: 22.56
Hyvä vinkki!
Harmi kun ei löytynyt sopivia korokkeita. Pitää metsästää jostain kaupasta.
Tuossa hieman käsivarasesti hahmottelin koneen sijaintia, niin juuri ja juuri mahtuu.
Johdot ei tosin riitä noparille, kun sen olen asentanut jo pohjalevyyn kiinni. Mutta jostain käsittämättömästä syystä kori ottaa nopariin kiinni. Joten joudun sen kumminkin kääntämään ja jälleen tekemään uuden kannattimen sille  :cheesy:
Joten, back to square one. Mukava tuota alumiinia/peltiä oikeastaan työstää.

Joten en viitsi nyt turhia kuvia lätkiä, kun sijoittelu epävarmaa  :azn:
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 11.05.09 - klo: 00.14
Nonniin. Nyt tuli nopeudensäätimelle nikkaroitua pidike. Ei onnistunut laittamaan pohjaan kiinni. Ei edes pienellä korokkeella.
Tai olisi toki, mutta jäi niin pieni rako koriin (n.2-5mm) Joten jouduin laittamaan keskidiffiin kiinni. Tuossa on se hyvä puoli
että tuo pidike varmasti vaimentaa tärähdyksiä. On jäykkää metallia joten ei vapise kuin haavan lehti  :azn: Tiedä sitten miten
tämä vaikutti painojakaumaan. Tuo on paras paikka mielestäni noparille, kun sitä en keulaan suostu tunkemaan  :grin:

Pitäisi varmaan tilata dealextremestä http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1165 lisää näitä vaakoja. Yhden omistan jo.
Olisi varmasti mainio punnita auton painoa renkailla.
(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC01916.jpg) (http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC01917.jpg)

Ja akkuteline tuli tehtyä oikealle puolelle valmiiksi diffin kääntöä ajatellen. Siihen ei tänään aika riittänyt. Mutta se on teon alla.

(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC01915.jpg)

e: Saa antaa vinkkejä miten helkutissa saan pysymään muovisen verkon korissa kiinni. Yritin liimata pikaliimalla, silikoonilla ja epoxilla hyttysverkon tapaista verkkoa kori reikien paikalle. Ei pysy millään! Epoxi ja pikaliima on vielä tarkoitettu öljyisille muoveille. Hjälp!

e2. Unohdin että oli kaksiosaista pikaliimaa. Nyt tarttui hyvin.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Jabe - 11.05.09 - klo: 15.37
Onko akkukotelo alumiiniä? Jos on, niin päädyt saattaa taittua hyppyjen alastuloissa, vaatii jotain vahviketta... Itsellä päädyt on juotettu, mutta silti levy vääntyy iskujen voimasta, en sitten tiedä että onko tuosta vaahtomuovista enemmän haittaa kun hyötyä, tuolla akun ja kotelon välissä, mutta vaahtomuovien kanssa kotelo on tiukka.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 11.05.09 - klo: 21.19
Kyllä on ihan alumiinia, kalvanoitua muistaakseni. Mie veikkaan että jää korkeat hypyt hyppimättä :) Millä aineella juotit? Ei kai pehmusteesta sentään haittaa luulis olevan.. Sitäkin on nurkkiin kertynyt monenlaista, joten täytyy niitä kaikkia koittaa.

Eräs henkilö viestitti ja kertoi nyt suunnitellulla osien sijoittelulla painon siirtyvän liiaksi eteen. Mutta onneksi noita akkukoteloita on tullut tehtyä kummallekkin puolelle. Saa nyt nähdä mikä viimeinen sijoittelu tulee olemaan  :azn:

Onneksi tilasin johdon jolla saa akut sarjaan, jos tulee jossain vaiheessa tilattua 2s akut reunoille.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 14.05.09 - klo: 01.13
Nonniin. Akku tuli eilen joten pääsin hieman sovittelemaan. Täytyy tehdä uusi akkukotelo jälleen vasemmalle puolelle, kun menin pilaamaan vahingossa edellisen.
Sain painojakaumaan katsottua yhdella vaa'alla ja kolmella puupalikalla. Puupalikat olivat muutaman millin korkeampia kuin vaaka, koska vaaka näyttää vain 1kg joten ei olisi skaala riittänyt. Mielestäni tuon pitäisi näyttää aikalailla totuuden...

Tässä tuloksia. S: Servo (??g), N: Nopari (n.160g), M: Moottori (380g), L: Lipo (440g).
Eli yksi näistä monista asetteluista näyttää tasapainoiselta.
Ylhäältä takaa katsottuna: moottori oikealla alhaalla, nopari suunnitellusti keskidiffistä "roikkuen", lipo hieman keskidiffistä edempänä vasemmalla puolella.


(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/painojakauma.jpg)
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: tt-rc - 16.05.09 - klo: 20.11
Aikani kuluksi leikkelin ja maalailin kopan omaan projektiini. Koppa on hieman reilun kokoinen autoon, sillä Xraylle sopivaan reiätöntä koppaa ei ole vastaan tullut. Siipi täytyy vielä vaihtaa ulkonäkö syistä johonkin kivempaan.

Auto odottelee edelleen moottoripukkia, joita rc-monsterilla tehdään ilmeisen kiireettömästi. Muut sähköt alkavatkin olla kasassa. Nopariksi valikoitui loplta Mamba max ja moottoriksi Novak HV5.5. 3s lipolla on tarkoitus ruokkia moottoria.

(http://www.aijaa.com/img/b/00245/4208303.jpg)
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: hades - 17.05.09 - klo: 17.27
Mamba max ei oikein ilman tuuletinta kykene viemään 1/8 autoa varsinkaan 3S lipolla. Tempcutin saa jo talvella ilman ropellia...
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: tt-rc - 17.05.09 - klo: 19.52
Joo, näin olen asian ymmärtänyt. Kokeilin maxia Feigaon 7XL:n kanssa 3s lipolla ja yhden akullisen verran meni moitteettomasti. Huolestuneempi olin moottorin lämmöistä, mutta ajatuksissa oli kyllä laittaa jonkin näköinen hyrrä maxin päälle. Onko kellään ehdotuksia sopivasta tuulettimesta?

EDIT: Tuollainen Muchmoren ultra high rpm tuuletin näyttää olevan aika suosittu, joten sellainen tilaukseen.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: hades - 17.05.09 - klo: 21.55
itellä oli normaali 12V tietokone tuuletin. ei se kaunis ollut mutta toimi. jostaa PC huolto liikkeestää saa sellasen varmaan 2€.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: travi - 18.05.09 - klo: 06.54
Ulkoinen BEC pudottaa mun kokemuksen mukaan noparin lämpöjä enemmän kuin tuuletin.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 19.05.09 - klo: 17.50
Näyttää tt-rc:n kori hienolta, kun ei ole polttiksen aikaisia reikiä. Pitää itsekkin uusi kori ostaa. Tai no ei niinkään uutta, kun ajatteli laittaa päälle rallygame tai vastaavan korin ja jättää buggy korin suojaksi.
Tänään saapui viimeinen lähetys hobbycitystä ja enää puuttuu moottoripukki. Sai rc-monster eilen varastoon niitä ja heti laitoin tilaukseen. Joten sitä odotellessa  :undecided:

Tuli sitä tänään pyöriteltyä renkaita käden toimiessa tilapäisenä pukkina  :grin: Yllätyin kuinka julmetusti renkaat pyöri (tosin ei painoa päällä). Niin ja arviolta auto painaa lopuksi 3,5kg. Varmistan sen, kun saan pukin.
Ja noilta oransseilta starburst vanteilta on nyt keitetty vanhat renkaat pois ja uudet ovat hyllyssä. Starburst vanteet oli niin huonossa kunnossa, joten päätin uhrata ne maalattavaksi. Saas nähdä kuinka kauan paukku maali pysyy. Tänään pääsen liimaamaan elämäni ensimmäiset renkaat paikoilleen..
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Qazu - 20.05.09 - klo: 16.40
Pitää itsekkin uusi kori ostaa. Tai no ei niinkään uutta, kun ajatteli laittaa päälle rallygame tai vastaavan korin ja jättää buggy korin suojaksi. Saas nähdä kuinka kauan paukku maali pysyy. Tänään pääsen liimaamaan elämäni ensimmäiset renkaat paikoilleen..
Loistavaa. Itseänikin on vähän ruvennut kiehtomaan 1:8 buggy, jonka päälle vois heittää ison korin. Etenkin Janezkin tekemä konversio näytti liikkuvan niin terkkaasti, mutta samalla hallitusti. Kamtecilta sai briteistä ennen kaikenlaisia isoja retrokoreja lexanina, mutta ei taida saada enää. Oli Starlettiä ja vanhaa Escorttia, mutta nyt olivat aika harvassa kun katsoin.

Renkaiden liimaus aika simppeliä kun on vaan kunnon liimaa. Ei ilmeisesti liian paksua kannata olla ja sitten liimauspinnat ois syytä olla puhtaat. Itse oon puhistanu vodkalla ja pumpulilla/pumpulipuikoilla renkaita ja vanteita silloin kun oon liimaillu niitä uusiksi.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: peanuts - 20.05.09 - klo: 17.14
Itse oon puhistanu vodkalla ja pumpulilla/pumpulipuikoilla renkaita ja vanteita silloin kun oon liimaillu niitä uusiksi.

Hullusa!  :shocked:

totta tuohon on havillisempiaki aineita, niinkö vaikka tenttu
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 20.05.09 - klo: 17.27
Loistavaa. Itseänikin on vähän ruvennut kiehtomaan 1:8 buggy, jonka päälle vois heittää ison korin. Etenkin Janezkin tekemä konversio näytti liikkuvan niin terkkaasti, mutta samalla hallitusti. Kamtecilta sai briteistä ennen kaikenlaisia isoja retrokoreja lexanina, mutta ei taida saada enää. Oli Starlettiä ja vanhaa Escorttia, mutta nyt olivat aika harvassa kun katsoin.

Renkaiden liimaus aika simppeliä kun on vaan kunnon liimaa. Ei ilmeisesti liian paksua kannata olla ja sitten liimauspinnat ois syytä olla puhtaat. Itse oon puhistanu vodkalla ja pumpulilla/pumpulipuikoilla renkaita ja vanteita silloin kun oon liimaillu niitä uusiksi.

Janezkin eXray Slasheristä tämäkin konversio sai alkunsa  :grin:
Minulla oli mielessä http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=77_78&products_id=95 tämä Celican kori, koska tuommoinen on joskus ollut tallissa kirkkaan keltaisena. Tiedoksi kaikille Turkulaisille, että siellä se tällä hetkellä taitaa pyöriä :smiley: Tai sitten joku rouheempi kori, mikä sopii paremmin monttu maisemaan...
Siitä sitten vain gazu tekemään omaa konversiota, yllättävän helppoa tämä on. Vaikka minulla oli omat epäilykseni, mutta apua olen joutunut pariin otteeseen kysymään.
Kärsivällisyyttä tarvitsee, kun osia joutuu parikin viikkoa vartoomaan. Ensi viikolla minulle pitäisi tulla viimeinen osa, moottoripukki. Sitten täytyy laittaa ensi ajoista videota tänne.  :cheesy:

e: Sain renkaat liimattua hyvin. Piti haulla etsiä parasta rengasliimaa ja päädyin Titanin rengasliimaan, mikä oli mukavan notkeaa.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Qazu - 21.05.09 - klo: 19.54
Siitä sitten vain qazu tekemään omaa konversiota, yllättävän helppoa tämä on. Vaikka minulla oli omat epäilykseni, mutta apua olen joutunut pariin otteeseen kysymään.
Kärsivällisyyttä tarvitsee, kun osia joutuu parikin viikkoa vartoomaan. Ensi viikolla minulle pitäisi tulla viimeinen osa, moottoripukki. Sitten täytyy laittaa ensi ajoista videota tänne.  :cheesy:
No mulla on konversioauto jo itsellä, mutta en ole itse rakentanut. Joten seuraava auto hyvin todennäköisesti on myös konversio.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 27.05.09 - klo: 17.57
Tänään tuli haettua tullista moottoripukki. No ensimmäinen kerta, kun siellä tuli asioitua.
(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC02148.jpg)

Tältä näyttää nyt lopullinen lopputulos. On tätä perhana odotettu, että on saatu valmiiksi  :laugh: Nyt täytyisi varmaan moottorin akseliin tehdä pieni uurre, jotta saan pinjonin pysymään paikoillaan. Tuli pienet olohuone testit ajettua ja eihän tietenkään se pinjoni pysy täysin pyöreässä akselissa kiinni  :mrgreen: Jostain syystä photobucket ei päivitä kuvia, kun muokkasin. Tämä kuva on jostain syystä peilikuva. Täytyy päivittää tekstiä, jos kuva kohta vaihtuisi.
(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC02155.jpg)
Tältä näyttää korin kanssa. Seuraavat kuvat tulevat, kun saan muokattua jonkin ralliauton korin tai vastaavan..
(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC02157.jpg)
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: tapsa92 - 27.05.09 - klo: 18.00
Mikä akku tuo on ? Näyttää erikoisen kokoiselta, lyhyempi mutta leveämpi kuin useimmat tavanomaiset LiPot.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 27.05.09 - klo: 18.05
Mikä akku tuo on ? Näyttää erikoisen kokoiselta, lyhyempi mutta leveämpi kuin useimmat tavanomaiset LiPot.
Se on Rhino 4000mAh 4S2P. Ei ollut varastossa noita "normi" nelikennoisia lipoja, kun Hobbycitystä tilasin. Nyt näyttäisi olevan, kenties tilaukseen menee kesällä. Ja älkää välittäkö noista akun pehmusteista, ne ovat vasta kokeilun alla :)
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Jabe - 27.05.09 - klo: 19.13
Tuo näyttää tilavalta...
Kannattaa dremelillä tai jollain vastaavalla tehdä jonkin näköinen ura siihen akseliin, ja laittaa ruuvilukitetta pinjonin pidätinruuviin tai muuten pyörii hetken päästä.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 27.05.09 - klo: 20.34
Tuli hiottua hyvä ura, mutta en näköjään käyttänyt ruuvilukitetta riittävästi. 10min. ajon jälkeen hyppäs akselilta pois.

Perhana, kun unohtu lämpömittari kotiin, kun kävin ajamassa. Mutta mittasin heti kotiin päästyäni (10min päästä).
Moottori oli 45c kannun päästä, nopari 29c, lipo 34c. Pakko yrittää muistaa ottaa mittari seuraavalla kerralla mukaan ja mitata tuota lipoa ajojen välissä. Tuli muutama videon pätkä kuvattua jalustalla ja pari kuvaa. Pitää laittaa youtubeen... Järkyttävä ääni noista rattaista tulee kyl, mut lukenut että normaalia näillä mod1 pinjoneilla..
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: unkka - 27.05.09 - klo: 21.44
Järkyttävä ääni noista rattaista tulee kyl, mut lukenut että normaalia näillä mod1 pinjoneilla..

Mulla on reiskassa Kyoshon muovispurri paikalla ja auto on hiljainen kuin pienempikin sähkökrossi. Tiedä sitten kauanko kestää, mutta ei ainakaan kahdella akulla kulunut :lol:
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: jesi - 27.05.09 - klo: 21.57
Uteliaisuuttani, kai suojasit koneen hyvin ennen rälläköintiä?
(ts. teipattu joka kolo ja väli)
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 27.05.09 - klo: 22.43
Uteliaisuuttani, kai suojasit koneen hyvin ennen rälläköintiä?
(ts. teipattu joka kolo ja väli)
Kyllä suojasin =) olin silikoonilla reiät ja johtojen ulostulot tukkinut. Lisäksi käytin kangasta suojana, joten ainoastaan akseli näkyi.
Ei youtube toiminut halutulla tavalla, joten uusi yritys töiden jälkeen aamulla.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Jabe - 28.05.09 - klo: 16.48
Kokeilun arvoinen aine on Eureca Pro Lube, sillä ainakin itse sain autosta huomattavasti hiljasemman. Hiukan laittaa aina ennen ajokertaa niin rattaat pysyy hyvinä ja meno on hiljasempaa.
Rasvaa myy esim Hobao Shop. (http://www.hobao-shop.com/catalog/product_info.php?cPath=3&products_id=634)
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 28.05.09 - klo: 16.55
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zkt4ipAW6es&fmt=18[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=V3F3TsXervg&fmt=18[/youtube]
Tuossa on eiliseltä pari videota. Muistaakseni rc-monster foorumilla sanottiin, että pientä rykimistä eZRun 80A pitää kävely nopeudessa ja paikkansa piti. Mutta kotona täysin tasaisella lattialla ei pitänyt.
Jos viikonloppuna saisin parempaa videota, kun kaveri tulossa käymään niin hän saa toimia kuvaajana.

edit: Jabe, kiitoksia tuosta linkistä. Pitää koittaa tuota, ei tällä hetkellä viitsi ainakaan rivareiden pihalla pärsiä näillä äänillä  :grin:
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Ile__ - 28.05.09 - klo: 22.24
Kokeilun arvoinen aine on Eureca Pro Lube, sillä ainakin itse sain autosta huomattavasti hiljasemman. Hiukan laittaa aina ennen ajokertaa niin rattaat pysyy hyvinä ja meno on hiljasempaa.
Rasvaa myy esim Hobao Shop. (http://www.hobao-shop.com/catalog/product_info.php?cPath=3&products_id=634)

Eikö siihen tartu hiekka kiinni ja kuluta hampaat nopeammin?
Mullakin on tuota Eurekaa, mutta en ole laittanut pölylle alttiisiin paikkoihin.
Saattaishan sen kans kestää pinjonit yli kymmenen minuuttia (toisin kuin HotRacingin "karkaistut" pitkät pinjonit :grin: )

Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Koheltaja - 28.05.09 - klo: 22.32
Sinänsä jännä juttu tämä voitelu, tai sen puute. Monesti on parempi voideltu pinta kuin kuiva, vaikka voideltu kerääkin hiekkaa/pölyä itseensä. Metalli kun pääsee metallia vasten syömään itteään niin kestoikä lyhenee potenssilla verrattuna voideltuun/pölyiseen pintaan. Voitelua/rasvaa/vaseliinia ei tarvitse olla kilotolkulla voideltavissa pinnoissa vaan pieni kevyt sipaisu riittää ja sipaisu uusitaan riittävän usien.

Tämä nyt ei välttämättä kuulu suoraan tähän aiheeseen, kunhan toin esille voitelun merkityksen metalliosissa. Esimerkiksi HPI Pro-D:ssä saa kardaanin CVD nivelet ajettua loppuun neljällä akullisella jos ajetaan kuivana, pieni sipaisu molyvaseliinia uusiin kardaaneihin niin kulumista ei ole havaittavissa 50-60 akullisen jälkeen.

Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 29.05.09 - klo: 12.26
Tuli käytyä nyt ajelemassa, ilma oli 25 plussan paremmalla puolen ja täysin tyyni ilma.
Moottori kävi 72c, nopari 42c konkissa ja jäähdytin rivoissa 34, lipo 42c. Ei oikein tuommoinen ilma sovellu hyvin ajelulle, kun oli itselläkin vaikeuksia pysytellä auringossa. Taisi myös vaikuttaa paikka missä ajoin, koska oli paikoitellen upottavaa hiekkaa.
Koska aamulla seitsemän aikaan kone kävi 49c, nopari konkista 33 ja lipo 21. Aamulla lämpötila oli siinä reilu kymmenen asteen tienoilla. Ostetaan palstalle on laitettu Feigaon koneen ilmoitus, jos saisi lämpöjä silläkin himean kuriin  :grin:
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: -rcmh- - 29.05.09 - klo: 13.06
Feigaothan käy tunnetusti kans kuumana varsinkin kesällä, että ei sillä paljon helpotusta tohon lämpö-ongelmaan varmaankaan tule.

Pitipä muuten kovaa meteliä rattaat, Fluxikin on hiljainen tohon verrattuna.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Paarma78 - 29.05.09 - klo: 13.20
Minkäs verran tuolla 4S 4000mAh akulla tulee ajoaikaa (tuolla setupilla)? Ittellä sama motti ja nopari tulossa autoon.

Moottorin viilennykseen mulla on 1kpl tällasia pyöriny nurkissa:
http://www.rcmart.com/catalog/rc-heat-sink-yeah-racing-motor-wfan-ya0147gmgu-p-23838.html

Tuumasin että hommaan toisen samanlaisen kun kaksi tuohon XL moottoriin mahtuu rinnakkain. Kaippa noistakin jotain apua on... :undecided:
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: tt-rc - 29.05.09 - klo: 14.21
No, niin. Sain myös projektini kulkemaan ja hyvinhän se kulkikin...aikansa.
Moottorina on siis Novak HV5.5 ja noparina Mamba max. Niitä ruokin 3s lipolla.

Tänään kuitenkin noin 5min. ajon jälkeen moottorista alkoi kuulua kummaa ääntä ja vauhti tyssäsi täysin. Tarkemmaan tutkiskelun jälkeen havaitsin moottorissa jonkin kyllä pyörivän kaasutettaessa, mutta akseli ja pinjoni pysyvät paikoillaan. Moottori oli käden lämpöinen, mutta ei missään tapaksessa kuuma.

Osaisiko joku kertoa mitä moottorille on tapahtunut?
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 29.05.09 - klo: 16.21
Minkäs verran tuolla 4S 4000mAh akulla tulee ajoaikaa (tuolla setupilla)? Ittellä sama motti ja nopari tulossa autoon.

Moottorin viilennykseen mulla on 1kpl tällasia pyöriny nurkissa:
http://www.rcmart.com/catalog/rc-heat-sink-yeah-racing-motor-wfan-ya0147gmgu-p-23838.html

Tuumasin että hommaan toisen samanlaisen kun kaksi tuohon XL moottoriin mahtuu rinnakkain. Kaippa noistakin jotain apua on... :undecided:
Liquid rc:ssä myydään ainakin samantyylisiä jäähdytinriva/tuuletin yhdistelmiä. Oli itselläkin mielessä noita hommata ja voipi olla että tilaan kohta puolin.
Ajoaikaa on 15-20 minuuttia. Minä en aja koko aikaa kaasupohjassa, kun muuten on villiä menoa :laugh:
Niillä teholaskureilla sain ajoajaksi laskettua 18min ja aika hyvin se piti paikkansa. Koitan etsiä linkin... Ensin laskin "top speed" jotta sain watit tietoon ja sitten laskin "power output" laskurilla, niin että vaihdoin ajoaika osioon minuutit että sain watit täsmäämään. Toivottavasti selkensi asiaa :)
http://www.scriptasylum.com/rc_speed/index.html

-rcmh-: Vai on fluxi hiljasempi  :lol: Kyl kalvoi mieltä ensimmäisillä ajolla, kun rutinaa piti, että olisiko muualla vikaa. Mutta eipä onneksi ole löytynyt.

tt-rc: Todella harmi jos sinulla on kone mennyt poikimaan. Itse en kyllä keksi mistä saattaisi vika johtua. Konetta tuntematta oletan että on 5mm akseli? Jos olisi se reilu 3mm akseli, niin epäilisin että olisiko mennyt akseli poikki ja magneetit vetäisi akselia silti sisään ettei pääse tippumaan. Koitas nykäistä akselin päästä  :azn: Paremmin koneen tuntevat auttakaa...
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Jabe - 29.05.09 - klo: 16.35
Nuo kiinan koneet ja feigaot on 2-napaisia niin niistä puuttuu se vääntö ja siihen kun lisää heikon hyötysuhteen, niin ei ole mikään ihme että koneet käy kuumina.
Suosittelen hankkimaan 4-napaisen (miksei enemmänkin) koneen, Medusat ainakin pysyy viileinä.

Ne HotRacingin pinjonit ainakaan pitkät ei ole karkaistuja, kun ne karkasee, niin johan rupeaa kestämään. Itsellä meni myös pinjoni yhdellä akulla, sittenkun ne karkasi niin ei näkynyt mitään kulumaa muutamien ajokertojen jälkeen (14t löytyy vielä, muut on myyty).

Kyllä nuo rattaat on vielä ainakin pysynyt hyvässä kunnossa kun on tuota Eurekaa käyttänyt, kyllä se pöly ottaa kuiviin rattaisiinkin kiinni, jolloin ne kuluu nopeammin kuin rasvatut.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: tt-rc - 29.05.09 - klo: 17.46
Sain kaveriltani lainaan tuumakokoisia kuusiokoloavaimia ja avasin moottorin. Akseli ja akselin ympärillä oleva magneettipönkelö olivat toisistaan irrallaan. Magneettipönkelö pyörii hienosti moottorissa, mutta se eivaan ota akselia mukaansa. Nyt pitäisikin löytää keino jolla akselin saisi takaisin kiinni magneettipönkelön sisälle ja moottorin toimimaan.

Onko ideoita tai kenties omakohtaista kokemusta?
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Jabe - 29.05.09 - klo: 20.27
Eikös ne epoksilla ole liimattu, mutta taitaa vaatia jotain erikois epoksia että menee sinne akselin ja magneetin väliin, jotain ohkaista.
Liimauksen jälkeen saattaa tulla ongelmaksi roottorin epätasapaino.
Onko kyseessä tuo Novakin moottori? Miten takuun kanssa?
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: _valtsu_ - 29.05.09 - klo: 20.48
Laita postia kaupalle josta tilasit moottorin, todennäköisesti saat uuden tilalle.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 30.05.09 - klo: 14.47
Lähinnä vastaava liimauskovuus on saatavissa, saman lämmönkestosena,
 KOVA-lla ruuvi/laakerilukitteella1
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 31.05.09 - klo: 00.26
Tuli tänään ongelmia koneen lämpöjen kanssa. Josta noparikin otti +15c lisä lämpöä itseensä. Syyksi paljastui pienen pieni kivi alatukivarren ja diffin ulostulo kupin välissä. Tätä ei edes ajossa huomannut, vaan se hieman kahnutti kiinni. Tämän huomattuani tuli vähän väliä tarkistettua löytyykö kiviä ja akullisen aikana poistin neljä kiveä. Lämmöt pysyivät mukavasti 48-55c asteen välissä.
Muistaakseni joku on tätä kironnut foorumilla, kun noita kiviä ei huomaa..
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Jabe - 31.05.09 - klo: 10.14
Ja laakerit on toinen ******, itsellä oli Edit:in abec3 metallisuojatut laakerit, niin eihän ne kestänyt oikeen mitään vaikka pitäis olla ihan huippu laakerit, ihmettelin myös kun koneen lämmöt nousi ~70C, huoltoa tehdessä sitten huomasin takadiffin laakereiden olevan hyvin pitkälti vaihto kunnossa.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 31.05.09 - klo: 13.16
Unohtui mainita että eZRunin lipo cut off toimii hyvin. Olen säätänyt sen ohjelmointi kortilla 3,4V niin siinä ne myös oli, kun volttimittarilla katsoin. Mitkäs laakerit Jabe olet sitten hyväksi todennut? Tuli Sabesta pari laakeria tilattua keskidiffiin, mutta vielä ei ole vaihtokunnossa. Nämä oli mustilla kumeilla suojatut, mutta merkistä ei mitään tietoa..

Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Jabe - 31.05.09 - klo: 15.48
Kumisuojatut on kestänyt hyvin, silloin ei vaan ollu kauheasti valikoimaa, nyt on hyllyssä JP-Nitroracingin sekasuojatut pitäis laittaa paikalle testiin.
Siis nuo metallisuojatut ei muutenkaan kestä, kun sinne pääsee niin helpolla pölyä ja muuta törkyä sisään.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Qazu - 31.05.09 - klo: 23.44
Muistaakseni joku on tätä kironnut foorumilla, kun noita kiviä ei huomaa..
Itelläni oli Slashissä juurikin sellainen peukalon pituinen liuskakivi. Ei huomannu yläpuolelta. Eikä takaa. Oli vetävässä taka-akselissa ja poltti motin.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 07.06.09 - klo: 20.34
No niin. Tuli viime viikolla ostettua foorumilaiselta Subarun rallygame kori. Pientä sommittelua kuvissa, kori lepää rungon päällä. Rc-garagesta tilasin http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&products_id=804 GTP koritolpat. Maanantaina tai tiistaina saattaa tulla, niin pääsee askartelemaan. Kuvien pitäisi olla 640*480 resoluutiolla, mutta photobucket näköjään hidastelee vaikkakin tallensi....


(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC02464.jpg) (http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC02468.jpg)

Varmaan täytyy tilata racingfactorylta täydellinen ruuvisarja xb8, koska nuo vanhat ruuvit ovat järkyttävän kovalla ruuvilukitteella kiinni edellisten omistajien toimesta ja kannat tahtovat pyöristyä. Tai sitten pitäisi ostaa kunnon kuusiokolomeisselit.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Qazu - 07.06.09 - klo: 20.41
Uijui. Vähänkö hieno. :) Melkein kusen hunajaa. :D
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 07.06.09 - klo: 20.52
 :lol: Kyl minäkin tykästyin tuohon koriin vaikka onkin vaalean sininen, eikä "Subarun" sininen.

e: Ja hyllystäni löytyy pari huonoa buggy koria, mistä toinen joutaa suojaksi.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: sjos - 07.06.09 - klo: 21.01
On kyllä pirun komeen näköinen koppa / auto nyt hänellä.  :tongue:
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Qazu - 07.06.09 - klo: 21.17
Noi renkaat jää aika sisään? Mitenkä paljon leveämmät vois olla renkaat vielä ettei tulis korista ulos?

Vielä siitä, että mikä toi korin tarkka merkki/malli on? Vois olla valinta myös minulle.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 07.06.09 - klo: 22.09
Kiitos sjos  :wink:
gazu: Ne jää rullamitalla katsottuna n.5-8mm korin sisään. Mutta kun nostin hieman koria, niin ei huomaa (osu silmään) niin helposti. Tietääkseni tuo on Kyosho Infernon GT kori(?). Voin kysäistä vielä myyjältä..
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Jabe - 08.06.09 - klo: 21.15
Laittaa leveempää hexiä vaan paikalle jos tuo renkaiden sisään jääminen häiritsee.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 08.06.09 - klo: 22.23
Tuli sähköpostia että koritolpat ovat loppuneet. Saas nähdä koska mahtaa tulla.
Olen nähnyt kyllä racingfactoryn sivuilla hexejä (muistaakseni) 2mm offsetillä
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/XRAY-XRAY-XB8XT8/355252-ALU-WHEEL-AXLE-OFFSET-2MM-HARD-COATED-2-105706
Tämän suurempia en löytänyt. No voipi olla että laitan tilaukseen, kunhan kori on paikoillaan.

Vakio jousiin tuli tilattua siniset medium jouset ja badhorsielta (punaiset) suojat. Oli pakko vakio iskareita päivittää, kun ei ollut badhorsiella sopivia sukkia hong norin big boreihin.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 15.06.09 - klo: 18.19
Ilmoitan täällä, että auto löytyy kohta myydään palstalta.
Tarkoitukseni myymiseen löytyy rc lennokeista. Siirryn niihin nyt toistaiseksi. Tämä on tuttua touhua, aina kun on jokin auto ollut hetken, se menee myyntiin tai sitten lennokit menee myyntiin autojen hankinnan vuoksi  :mrgreen:

Jos tämä menee kaupaksi, niin voi olla että taloon tulee mini e-revo lennokkien lisäksi.. Sitä ei vielä varmaksi tiedä..
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 21.06.09 - klo: 02.38
Tulipas vedettyä pois myynnistä koko härpäke, kun ei mennyt tarpeeksi nopeasti.. Tuli lennokki ostettua, mutta ei sähköjä tosin vielä.
Asiaan..

Briteistä tuli Kyosho Inferno GT koritolpat ja nehän meni ilman mitään modauksia kiinni!!!  :lol:
Eteen laitoin ylätukivarsien/iskaritornien pidikkeen kiinnitysruuveihin ja taakse takasiipi pois ja niiden reikien paikalle meni että humps!

Tänään kävin ajelemassa sitten paikallisen mikroautoradan parkkiksella ajoharjoitusten jälkeen ja keräsi ihan mukavasti katsojia. Pari aikuista miestä siinä kehotti menemään radalle, mutta ei kehtaa näillä kantamilla. Ja viisi pikku poikaa tuli sitten siihen kyselemään ja katsomaan. Yksi heistä kertoi omaavansa jonkin Kyoshon maasturin  :azn:

Ja oli muuten ensimmäiset kunnon ajot asfaltilla. Nyt sen vasta näki että kuinka julmetusti tuo kulkee, kun ei hiekka katoa renkaiden alta. Moottorin lämpötilakin pysyi alle 50c, vaikka tuli vedettyä kovia lähtöjä monta. Tosin ilma oli viileä (13c) ja hieman aiemmin oli tihuttanut vettä. Siinä viereisessä hiekkatiellä pääsin myös testaamaan BowTie renkaita, tiellä oli vähän irtokiviä ja pinta kovettunut. Tässäkin riitti julmetusti pitoa (siis siihen mihin olen tottunut). Diffien mömmöistä en mitään tiedä, mutta kaasulla joutui viemään, koska muuten tahtoi puskea. Alustalle varmasti kannattaisi tehdä jotain, koska tahtoo kipata herkästi ja keula nousee naurettavan paljon, kun ruttaa kaasua asfaltilla :mrgreen:

Alla oli dremelöity huono xb8 kori, joka oli maalattu mustaksi. Eteen tein 10*5cm ja taakse 10*5cm olevat jäähdytin reiät jotka oli peitetty hyttysverkolla, mitkä piti liat loitolla. Vaikka ei tuolla paljoa irtosoraa yms ollut.

Tässä muutama kuva koritolppien asennuksesta...
(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC02722.jpg)

(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC02717.jpg)

Täältä muutama kuva lisää... http://s302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/
Pari ajokuvaa... http://kuvablogi.com/blog/2197/11/1/

Ja videota.. Kuullostaa ettei nuo rattaat enää kovin pahaa ääntä pidä. Saattoi olla, että alussa piti koska olivat uusia rattaita ja hakivat muotoaan?!
e: parempi laatuinen video lisätty. Nyt on 29ruutua/sekunti, kun viimeksi vahingossa olin editoinut 25r/s.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C3g_nILe1iofmt=18[/youtube]

e: Osaisiko joku kertoa mistä johtuu erikoinen häiriö..? Aina ei esiinny, mutta hyvin usein kun kääntää renkaita vasemmalle ja pitää kaasun tasaisena, niin auto rupeaa sätkimään ja jopa ryntäilemään. Oikealle kääntäessä häiriötä ei esiinny. Ja tosin syy voi johtua am-radioista  :mrgreen: Lennokkipuolelle hommasin kyllä gigaset radiot, joten voi olla että nilläkin koitetaan esiintyykö häiriöt.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 21.06.09 - klo: 10.38
Ehkä vähän korkeat säädöt noin asfalttiselle ajolle, mutta pääasiahan oli vissin et kulkee....
ja hienostihan kulki.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 21.06.09 - klo: 11.28
Ehkä vähän korkeat säädöt noin asfalttiselle ajolle, mutta pääasiahan oli vissin et kulkee....
ja hienostihan kulki.

Niinhän nuo on  :azn: Mutta piti päästä heti korin istutettua katsomaan, miltä se näyttää liikkeessä.
Ja harvemmin sitä tulee asfaltilla ajeltua. Mutta voisi sitä koittaa että minkälaiset säädöt sitä saisi ajan kanssa aikaan  :azn:
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 21.06.09 - klo: 12.07
Jos asfalttisäätöjä lähet laittamaan, ni noi leveemmät hexit tulee tarpeeseen. toki niistä apua on muutenkin.
mitä hexejä toi käyttää? Perinteisiä 8mm akseliin tulevia alu-hexiruuveja?
mulla oli joskus 1/8 autoon ?9mm leventävät hexi-ruuvit, ja ne auttoi kaatoihin kummmasti.
ja 1/10 kokosien: tt01 seteissä tulee parimilliä-leventäviä aina 2 mukana...
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 21.06.09 - klo: 13.40
Tuossa on tietääkseni vakio hexit. Mitään merkintöjä ei ainakaan ole. http://www.teamxray.com/teamxray/showimage.php?img_id=10344&crt=2bd388f731f26312bfc0fe30da009595 Tämänlaiset löytyy tällä hetkellä..

Racing Factoryltä löysin vain 2mm off setillä olevia hexejä. Olisihan se hyvä saada leveämmät hexit, niin olisi hieman paremman näköinen tuon korin kanssa. 
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 22.06.09 - klo: 22.12
Haeskelet vissiin tota tuotetta:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HoBao-Hobao-Hyper-885ST-osat/86106-HoBao-Hyper-ST-Wheel-Hub-Set-8mm-101579

Ja täällä myydään sitä myös:
http://rc10.fi/index.php?topic=37292.0
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 22.06.09 - klo: 22.27
Ja täällä myydään sitä myös:
http://rc10.fi/index.php?topic=37292.0
Kiitoksia vinkistä, enpäs huomannut noita kun selailin myynti osiota. Nuo tuli nyt Habakulta ostettua. Jossain vaiheessa sitten tilaan toisen parin RF:stä.
Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 27.06.09 - klo: 00.36
Tänään tuli laitettua taakse nuo Hobaon +8mm levittävät hexit. Samalla laitoin alustaa niin alas kuin suinkin mahdollista ja jousituksen lähes kireimmälleen. Nyt oli ilo ajaa asfaltilla. Ei edes meinannut liittyä kattokerhoon vaan perä lähti juuri sopivalla hetkellä irti. Kumminkin niin, että pitoa riitti nopeisiin kaarroksiin. Pitää joku toinen päivä kuvata, kun oli sen verran hämärää.

Otsikko: Vs: Xray xb8 ec (electric conversion) projekti
Kirjoitti: Tepaja - 26.08.09 - klo: 22.30
Nyt tuli tehtyä suojaa 1mm plexistä.. Polykarbonaatista tarkemmin. Tuli tehtyä talven ralleja varten toivon mukaan parempaa suojaa, kuin aiemmin alusta suojana toiminut xb8 kori. Varastossa on talveksi Proline Badlands renkaat joilla pitoa luulisi riittävän.

Tekniikka on muuttumassa laadukkaammaksi.. Koneeksi on valikoitunut Neu 1415/1Y 2200kv. Tästä suuri kiitos sjos:lle :azn: Parempia akkuja katsellaan ja tilaillaan jossain vaiheessa. Ja sen mukaan tehdään jälleen uudet akkukotelot :)

Ei kovin kaunis suoja, mutta kumminkin.. Vaikea tehdä yhdestä palasta. Nopeudensäätimelle teossa vielä ilmanotto reiät..
(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC03649.jpg)

(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/DSC03650.jpg)

Piti käydä tuossa viestiä kirjotellessa kuvaamassa salamoita, kun kesän ensimmäinen ukkonen saapui kohdalle :)