Oletan, että kyseessä on pötköakut. Itse olen noudattanut aika hyvin aripekan ohjeita eli:
1 ja 2. Akku kannattaa purkaa aina silloin, kun se jää kayttämättä yli viikoksi. Itse olen purkanut 0.6A:lla ja loppujännite on ollut 6.9V tällä jännitteellä ei ole vaaraa yksittäisen kennon liikapurusta ja olen kokeillut myös 5.4V loppujännitettä, mutta kapasiteetti mikä tulee 6.9-5.4V on hyvin pieni. Tämän jälkeen latausta 1000-1500mAh ennen varastointia. Ennen ajoa olen purkanut akun uudelleen 6.9V:n ja sitten lataus tai ladannut suoraan ilman purkua jos ei ehdi purkamaan. Tällä tavalla säilytettynä akun virranantokyky on ollut selvästi parempi, kuin jos akku olisi varastoitu täytenä ensimmäisellä ajokerralla varastoinnin jälkeen.
3. Mielestäni puolillaan oleva akku (jos maannut alle viikon) kannattaa ladata ennen ajoa, kun puolityhjällä akulla ajo on aika tylsää ja pääasiahan on ajaminen ei akun huoltaminen.
4. Vanha akku itsepurkaantuu todella nopeasti. Näistä voi kuitenkin saada kohtuullisen, kun purkaa sen ennen ajoa ja käyttää heti latauksen jälkeen vielä, kun akku on lämmin latauksen jäljiltä.
Yleisesti akun pitää olla jäähtynyt ennen latausta eli kuumaa akkua ei pidä ladata. Akku kyllä lämpeää latauksen lopussa helposti yli 40 asteen, mutta yli 50 asteen sen ei pitäisi mennä. Jos kyseessä on ne MVIB akut niin itse olen huomannut sopivaksi deltapeak arvoksi 5mV/kenno (Accucell-6:n Default on 7mV/kenno NiMH akuille ja tällä kennot tulee liian kuumiksi). Kisa-akkujen käyttö on sitten eri asia, mutta niissä ei kai pötköakkuja käytetäkkään.