Kirjoittaja Aihe: Akun purkaminen ?  (Luettu 3743 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rulez

  • Tulokas
    • Profiili
Akun purkaminen ?
« : 04.08.09 - klo: 22.06 »
Ei tuottanut haku haluttua tulosta akun purkamisesta eli kysyn nyt omassa topikissa.

1. Eli milloin akku pitäisi purkaa ja mikä hyöty tästä on ?
2. Millaisessa varauksessa akkua pitäisi säilyttää viikkoja tai kuukausia ?
3. Jos ajan akulla vaan hieman eli virtaa jää johkain puolilleen kannattaako akku ladata ennen seuraavaa ajokertaa vai ajaa heti enstöikseen tyhjäksi ?
4.onko mitään hyötyä purkaa ja sitten ladata täyteen "vanhaa" huonosti virtaa pitävää/ottavaa akkua tai onko tämmöisen akun elvyttämiseen mitään konstia jota kannattaisi kokeilla ennenkun roskapönttö kutsuu ?

Uutena akkuna on tuommoinen 7,2v nimh 4500 ja sillä kyselisin ettei menisi yhtä nopeasti heikkoon happeen kun edellinen.
ja laturissa olisi purkutoiminto jolla kyseisen toimenpiteen voisi tehdä mutta millaiset virrat ja ampeerimäärät valitsen purkuun ja tarvitseeko purettaessa tietää kenties jotain muutakin ?


Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akun purkaminen ?
« Vastaus #1 : 04.08.09 - klo: 22.15 »
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa rulez

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akun purkaminen ?
« Vastaus #2 : 04.08.09 - klo: 22.59 »
Silmäilin nopeasti juuri tuon topikin kaikki 47 sivua läpi mutta eipä sattunut silmään juuri noita kysymiäni asioita siksi uusi topikki !

Saatan toki olla puusilmä mutta jos joku tietävä viittii tähänkin vastata olisi seuraavallekkin Nyybille helpompi löytää perusasiat !

Poissa rulez

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akun purkaminen ?
« Vastaus #3 : 04.08.09 - klo: 23.16 »
Itselleni vastaten -->  http://www.sulara.fi/artikkelit/akku.htm

Eli tuolta löytyy vastaukset 1 ja 2 kohtiin

3 kohtaan vastaus onkin melkovarmaan aivan sama kummiten teen ei merkittävää eroa nimh akulla jos oikeen tulkitsin.

4 taidan kokeilla purkaa ja ladata pienellä virralla jos ei parane yhtään joutaa roskakoriin.



Mutta edelleen on hakusessa nuo kysymäni purkuvirta ja ampeerimäärät mitä arvoja laturiin(purkutoimintoon) näppäilen esim tuolla 4600 7,2v akulla ??

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akun purkaminen ?
« Vastaus #4 : 04.08.09 - klo: 23.21 »
Oletan, että kyseessä on pötköakut. Itse olen noudattanut aika hyvin aripekan ohjeita eli:

1 ja 2. Akku kannattaa purkaa aina silloin, kun se jää kayttämättä yli viikoksi. Itse olen purkanut 0.6A:lla ja loppujännite on ollut 6.9V tällä jännitteellä ei ole vaaraa yksittäisen kennon liikapurusta ja olen kokeillut myös 5.4V loppujännitettä, mutta kapasiteetti mikä tulee 6.9-5.4V on hyvin pieni. Tämän jälkeen latausta 1000-1500mAh ennen varastointia. Ennen ajoa olen purkanut akun uudelleen 6.9V:n ja sitten lataus tai ladannut suoraan ilman purkua jos ei ehdi purkamaan. Tällä tavalla säilytettynä akun virranantokyky on ollut selvästi parempi, kuin jos akku olisi varastoitu täytenä ensimmäisellä ajokerralla varastoinnin jälkeen.

3. Mielestäni puolillaan oleva akku (jos maannut alle viikon) kannattaa ladata ennen ajoa, kun puolityhjällä akulla ajo on aika tylsää ja pääasiahan on ajaminen ei akun huoltaminen.

4. Vanha akku itsepurkaantuu todella nopeasti. Näistä voi kuitenkin saada kohtuullisen, kun purkaa sen ennen ajoa ja käyttää heti latauksen jälkeen vielä, kun akku on lämmin latauksen jäljiltä.

Yleisesti akun pitää olla jäähtynyt ennen latausta eli kuumaa akkua ei pidä ladata. Akku kyllä lämpeää latauksen lopussa helposti yli 40 asteen, mutta yli 50 asteen sen ei pitäisi mennä. Jos kyseessä on ne MVIB akut niin itse olen huomannut sopivaksi deltapeak arvoksi 5mV/kenno (Accucell-6:n Default on 7mV/kenno NiMH akuille ja tällä kennot tulee liian kuumiksi). Kisa-akkujen käyttö on sitten eri asia, mutta niissä ei kai pötköakkuja käytetäkkään.

Poissa power-of-dream

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akun purkaminen ?
« Vastaus #5 : 15.08.09 - klo: 02.59 »
Itse purkaan 7.2 volttiset akut joka toinen kerta ajon jälkeen. ensin ajan akut melko tyhjiksi autolla että se vielä jaksaa mennä eteenpäin jotenkin. sitten olen tehnyt sellaisen virityksen millä se akun saa liitettyä auton halogeni polttimoon ja annan akun purkautua siihen asti kun lanka palaa himmeästi. sitten vaan nosramin akun purkajaa perään niin akusta tulee varmasti tyhjä. näin teen koska varaus aika säilyy ja akkujen elämä peidentyy. :mrgreen:

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akun purkaminen ?
« Vastaus #6 : 15.08.09 - klo: 22.41 »
NiCd ja NiMH akkuja purkaessa olen käyttänyt mittaria polttimon apuna, ja lopettanut kun 5,5v menee rikki. Siitä eteenpäin pienemmällä lampulla kunnes jää 6 volttiin.

Aina muutaman kerran jälkeen pistelen pötköakkuja nuppineuloilla päällipinnan uran puolelta, ja saan mitata/kuluttaa kennot tasaan. Teippi yli kun reikiä ei tarvita.

Selkeästi paremmin toimii. Tietty poikittainkennotetut ja purkulevyllä tasatut on vielä paremmat, mutta ko autoon ei niitä helpolla saa.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2