Kirjoittaja Aihe: akut  (Luettu 2573 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mara

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akut
« : 06.12.03 - klo: 17.16 »
Onko akku kennot kytketty rinnakkain vai peräkkäin ja onko voiko vastarille olla omat akut ja minkälaiset. :oops:
Welcome to the Jungle!

Poissa Henkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akut
« Vastaus #1 : 06.12.03 - klo: 17.27 »
Aluksi sinä voisit kirjoitus asua muuttaa pikkuisen selvemmäksi, varmasti tulee apua helpommin. Vastarille on olemassa omia "vastarinakkuja" joita käytetään polttiksessa ja sitten mattoautoissa ne on yleisiä. Mitä akkuihin tulee, ne on sarjassa.
Schumacher MI4LP / Cougar SV / RCM.fi / JyvSrk

Poissa mara

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akut
« Vastaus #2 : 06.12.03 - klo: 21.51 »
Voiko sähköautossa olla omat akut vastarille ja omat moottorille. 8)
Welcome to the Jungle!

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
akut
« Vastaus #3 : 06.12.03 - klo: 22.04 »
Ainoastaan 4 kennon C-12 luokan autoissa käytetään vastarinakkuja. Muissa se ei ole tarpeen.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Clod+T2

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tuvasa
akut
« Vastaus #4 : 06.12.03 - klo: 22.23 »
Lainaus käyttäjältä: "mara"
Voiko sähköautossa olla omat akut vastarille ja omat moottorille. 8)

Voi, tarpeen se ei välttämättä ole, mutta minä olen laittanut erikseen vastarille virran niistä 4kpl aa. Eli normaalit kytkennät PAITSI että otat noparin vastariin menevästä liittimestä keskimmäisen johdon pois paikaltaan ja esim kierrät sen itsensä ympäri erkkarilla. Jos et ota sitä johtoa pois, käy noparin virransyöttöpiirille huonosti. Nimim. yhen sellasen tuhon todistanu, kaveri rikko noparin sillai. Oli vaihtanu mekaanisen tilalle elektronisen ja kytkeny muuten kaii vanhaa mallii, hetken päästä lakkas toimimasta ni syyki selvis  :roll: . Se noparin syöttöpiiri oli palanu ja vetäny kai koko noparin p*skaks.. :(
T2 harjattomana, Clodi myyty :(

Poissa mara

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akut
« Vastaus #5 : 07.12.03 - klo: 17.06 »
Lähettimessähän voi olla lähetinakku tai normaalit paristot :?: Minkälainen akku siihen käy :twisted:  :D
Welcome to the Jungle!

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
akut
« Vastaus #6 : 07.12.03 - klo: 17.45 »
AA-kokoiset akut eli normaalin pariston kokoiset.  Niitä myydään melkein joka marketissa.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa mara

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akut
« Vastaus #7 : 07.12.03 - klo: 17.47 »
Siihenhän käy myös normaalit patterit
Welcome to the Jungle!

Poissa mara

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akut
« Vastaus #8 : 08.12.03 - klo: 19.51 »
kertokaa jo :!:  :evil:
Welcome to the Jungle!

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
akut
« Vastaus #9 : 08.12.03 - klo: 19.55 »
Niin mitä pitäis kertoa? Mielestäni oot saanu vastauksen jo kaikkiin kysymyksiin.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akut
« Vastaus #10 : 09.12.03 - klo: 13.20 »
Lainaus käyttäjältä: "mara"
kertokaa jo :!:  :evil:


Älä kiukuttele! Ehkä et kysynyt niin selvästi, että olisit saanut kaikkiin kysymyksiisi vastauksen.

Akkukennot kytketään sähköteknisesti sarjaan. Fyysisesti akkukennot voi olla mitä ihmeellisemmissä asennoissa. Ne voivat olla peräkkäin, rinnakkain, päällekkäin jne. Samoin kennojen fyysinen koko, muoto ja kapasiteetti voi vaihdella suurestikin. Vastarinakku koostuu yleensä 5 kennosta, eli sen jännite on 6 V. Neljän kennon vastarinakku ei välttämättä ole hyvä ratkaisu, koska sen jännite voi olla liian pieni. On myöskin mahdollista käyttää neljää alkaalipatteria varsinaisen vastarinakun sijasta.


Melkein poikkeuksetta sähköautoissa ei käytetä erillistä vastarinakkuja. Käytännössä ainoa poikkeus on 1/12-luokan mattoautot, joita käytetään neljän kennon ajoakulla, jonka jännite ei välttämättä riitä esim. servolle tai noparille. Erillistä vastarinakkua voidaan käyttää myös mekaanisella nopeudensäätimellä varustetuissa autoissa.

Polttomoottoriautoissa vastarin akkua käytetään aina.

Lähettimessä voidaan käyttää tavallisia pattereita tai vastaavan kokoisia akkukennoja. Joihinkin lähettimiin voidaan asentaa myös varsinainen akku.

Poissa mara

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akut
« Vastaus #11 : 09.12.03 - klo: 21.24 »
On kertokaa liitetäänkö akkukennot plussata plussaan vai plus navasta miinus napaan :?: Viekö tuo vastari niin paljon virtaa et siihen tarvitaan 5 kennoa :?:  :mrgreen:
Welcome to the Jungle!

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
akut
« Vastaus #12 : 09.12.03 - klo: 21.29 »
Jos et tiedä mitä sarjan- ja rinnankytkentä tarkoittaa en suosittele kasaamaan akkuja itse. Akkupaketeissa kennot ovat plus ja miinus vastakkain.
5 kennon vastariakkuja käytetään polttiksissa, koska polttiiksen 2 servoa ja vastari tarvitsevat virtaa.
Sähköautoissa se ei ole tarpeen, muuta kuin 4 kennon mattoautoissa ja niissäkinkäytetään yleensä vain yhtä kennoa vastarin akkuna.
Kannattaa lukea viestit kunnolla läpi.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa mara

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akut
« Vastaus #13 : 09.12.03 - klo: 21.38 »
Eli sähkö-autoissa akulta menee virta servolle, vartarille ja moottorille jos oikein ymmärsin :wink:
Welcome to the Jungle!

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
akut
« Vastaus #14 : 09.12.03 - klo: 21.54 »
Sähköautoissa virta menee näin: akulta noparille, noparilta vastariin ja moottoriin ja vastarilta servolle.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
akut
« Vastaus #15 : 09.12.03 - klo: 22.06 »
Kyllä, kaikki mitkä sähköä tarvitsevat toimiakseen ottavat virtansa samasta akusta. Ellei sitten käytetä erikseen vastarinakkuja, niinkuin polttomoottoriautoissa.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
akut
« Vastaus #16 : 09.12.03 - klo: 22.29 »
Lainaus käyttäjältä: "mara"
Eli sähkö-autoissa akulta menee virta servolle, vartarille ja moottorille jos oikein ymmärsin :wink:


Tuota, sulla on nyt menossa kolmas vuorokausi viikon "kosioajasta", joten:

-vähennä hymiöitä, jotta sut otetaan vakavasti, edellyttäen että oikein tosissasi haluat apua
-lue saamasi ohjeet tarkasti ja ajatuksella
-jos sen jälkeen on vielä jokin epäselvä asia, saat kyllä apua, mutta älä anna aihetta epäillä sitä, oletko tosissasi
-muuten pieni pila on aina paikallaan, mutta ei näissä "teknisissä" kysymyksissä

Vast.  
-Virta menee akun plusnavalta nopeudensäätimeen ja moottoriin. Tämä kolmen paksun johdon nopeudensäätimissä. (= esim. ns. T-liitinjohto)
Jos on neljän paksun johdon nopeudensäädin, silloin akun plusjohtokin menee vain nopeudensäätimeen, ja sieltä sitten johto moottorin plusnapaan.
-Miinusnavalta "virta" (=miinusjohto) menee nopeudensäätimen kautta moottorin miinusnavalle.
-Nopeudensäätimeltä se kolmen pienen johdon rypäs, laitetaan vastariin.
-Servolta vastaava kolmen johdon rypäs, laitetaan myös vastariin.

Eli, kuten Jukka ja Pete88 ehtivätkin lyhyesti vastata!!!!

Vastaanottimen  CH 2 = paikka johon ohuet (3) johdot tulevat nopeudensäätimeltä.
Vastaanottimen  CH 1 = paikka johon ohuet (3) ohjausservolta tulevat johdot laitetaan.

Joten, Tervetuloa tänne ikuisen oppimisen ja ihmettelyn maailmaan! :D

Edit. Korjattu varmuudeksi kanavapaikoiksi teksti!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akut
« Vastaus #17 : 10.12.03 - klo: 08.48 »
Lainaus käyttäjältä: "TeeTeeKoo"

Vastaanottimen Steering = paikka johon johdot tulevat nopeudensäätimeltä.
Vastaanottimen Throttle = paikka johon servolta tulevat johdot laitetaan.


Taisi tulla selitykset väärin päin. Lisäksi vastareissa ei yleensä luo Steering ja Throttle, joten selvennetään hieman. Eli vastarin kanavaan 1 (CH.1) laitetaan ohjausservon johto ja vielä oikein päin. Kanavaan 2 (CH.2) laitetaan noparilta tuleva johto (ne kolme ohutta johtoa liittimellä) ja jälleen oikein päin. Jos kyseessä on esim. polttomoottoriauto, niin vastarin jäljellä olevaan liittimeen (BATT) laitetaan se vastarinakku.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
akut
« Vastaus #18 : 10.12.03 - klo: 09.49 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Lainaus käyttäjältä: "TeeTeeKoo"

Vastaanottimen Steering = paikka johon johdot tulevat nopeudensäätimeltä.
Vastaanottimen Throttle = paikka johon servolta tulevat johdot laitetaan.


Taisi tulla selitykset väärin päin. Lisäksi vastareissa ei yleensä luo Steering ja Throttle, joten selvennetään hieman. Eli vastarin kanavaan 1 (CH.1) laitetaan ohjausservon johto ja vielä oikein päin. Kanavaan 2 (CH.2) laitetaan noparilta tuleva johto (ne kolme ohutta johtoa liittimellä) ja jälleen oikein päin. Jos kyseessä on esim. polttomoottoriauto, niin vastarin jäljellä olevaan liittimeen (BATT) laitetaan se vastarinakku.


Aivan oikein!

Jukan ja Peten osalta tarkoitin tekstini yläpuolista osiota!

Näinhän se olisi pitänyt ilmaista, olisi tullut suoraan oikeat paikat!
Kanava 1 ( CH.1)  ja Kanava 2 (CH.2)

mara!
Jos em. jälkeen ei vielä toimi, joissakin vastareissa saattaa joutua siihen kolmen pienen johdon ryppääseen tekemään.....

Kysyt siinä vaiheessa lisää, kyllä joku täällä osaa vastata selkeästi!
Mainitse mielellään laitteiden merkki ja tyyppi AINA kysyessäsi!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.