Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - JUkka-san

Sivuja: 1 [2] 3
31
Tulokset / 1:8 OR sähkö EM-kisat Velika Goricassa 1-3.9.
« : 09.09.17 - klo: 14.43 »
Täältä tule kisaraporttia...



Tiim Finland: Jani Hovi
                   Joonas Hyvärinen
                   Jukka Häkämies
                   Mikko Luopajärvi
                   Martti Myllyntaus
                   Ilkka Virtanen
Tiim Manager: Mika Luopajärvi
Yleismies jantuset: Jouko Hyvärinen ja Jukka Virtanen

Rata näytti ennakkovideoiden perusteella aika tylsältä. Tasainen, ei juurikaan hyppyjä ja pinta oli pölisevä. Rataan oli kuitenkin tehty joitain muutoksia keskialueelle, ja radalle saapuessamme näytti siltä että rata ei tule kestämään kisan rasitusta. Kisapaikalla oli satanut edellisen kerran kesäkuun puolessa välissä, jotan rata oli rutikuiva. Varikkoteltan virkaa hoiti suuri alumiinikaariteltta ja sen lisäksi buffalla oli oma teltta. Buffasta löytyi ruuat ja juomat aina limpparista teräviin.

Perjantain treenit alkoivat pölyisissä merkeissä. Ensimmäisen erän ajaessa oli paikoin vaikea nähdä autoja pölyn seasta. Paikallinen palokunta oli ystävällisesti lainannut paloruiskuja joilla rataa saatiin kasteltua. Kastelu suoritettiin aivan satunnaisesti, paikoin oli lätäköitä ja paikoin rutikuivaa. Välillä autot saivat varikolla kunnon vesipesun. Treenierät oli jaettu mielenkiintoisesti, itse ajoin vertaisessani seurassa mm. Ronnefalkin, Bootsin, Battlen ja Coelhon kanssa!

Reseedaus-eriin rata tuli jotakuinkin tasapuoliseen kuntoon. Suomen nuorisotiimi (Hyvärinen ja Luopajärvi) vahvistettuna Hovilla pitivät hyvää vauhtia jo treeneissä. Mara ja meitsi kakkoserään, Hovi ja Virtanen kolmoseen ja Luopajärvi sekä Hyvärinen neloseen.

Lauantain aika-ajot alkoi aika märissä oloissa. Kisajärjestäjät olivat hieman hukassa mitä veden kanssa pitäisi tehdä. Niinpä menimme kaivamaan ojia ja tyhjentämään lätäköitä. Homma näytti toivottomalta, mutta rata saatiin kuin saatiinkin kuntoon. Ensimmäinen aika-ajokierros lähti käyntiin melko ajettavalla baanalla. Ykköserä pääsi ajamaan ilman vesisadetta, mutta kakkoserän lähtiessä vesisade yltyi. Lähdin ajamaan Gridironeilla, jotka toimivat hyvin alkuun, mutta sateen yltyessä vauhti hidastui pahasti. Maralla oli I-beamit, jotka toimivat selvästi paremmin radan kastuessa. Tein vielä yhden ajovirheen johon tarvittiin nostajan apua, jäin lopulta erän viidenneksi. Mara taisi voittaa erän. Muutkin erät ajettiin kunhan sade lakkasi. Rata nopeutui koko ajan, mutta kovat kuhat olivat päättäneet olla ajamatta. Vain Wollanka ajoi kuuman erän kuskeista, ja hänkään ei katsastanut autoaan ennakkokatsastuksessa. Wollankan ajoa ei kuitenkaan hylätty...

Ensimmäisen aika-ajokierroksen jälkeen suomalaiset olivat aika hyvissä asemissa. A-finaalin tuntumassa olivat Luopajärvi, Hovi ja Hyvärinen.

Lauantain ajot loppuivat yhteen aika-ajokierrokseen. Lauantain pitwalkissa rcracing.tv haastatteli kaikkia nimimiehiä, kannattaa katsoa video http://www.efra.ws/detail/?lk=0&fk=0&nk=2065 :tongue:

Sunnuntaiaamuksi sade loppui. Nyt järjestäjällä oli selvät kuviot mitä tehdä veden kanssa. Radalla oli täysi tohina päällä, sahanpurua oli reilusti ja kaikkien yllätykseksi kisat saatiin alkuun miltei aikataulussa. Tarkoitus oli ajaa kaksi aika-ajokierrosta ja täydet finaalit.


Mun eka aika-ajo meni katastrofaalisen huonosti alussa, lopun hyvä vauhti ei enää auttanut. Kolmanteen aika-ajoon ajoin puhtaan femman ja voitin oman erän. Valitettavasti muutkin onnistuivat vikassa eräkierroksessa, joten pisteitä ei suuremmin tullut. Onneksi lauantain pisteet olivat sen verran hyvät että päärin juuri ja juuri C-finaaliin 35. sijalla. Suomalaiset sijoittuivat finaaleihin seuraavasti: Luopajärvi 18, Hovi 21, Hyvärinen 24, kaikki siis B-finaaliin. Myllyntaus ja Häkämies C-finaalissa ja lauantaina aika-ajossa epäonnistunut Virtanen D-finaalissa.

Finaaleihin rata tuli todella hyvään kuntoon, paitsi muutama todella kostea paikka peitettiin matolla. Matot hajosivat ja niistä tuli muutama ylimääräinen tilanne...

Omat finaalit jatkoivat kesän normaalia suorittamista. Olin viimeinen ensimmäisen kierroksen jälkeen ja sieltä sitten yritin nousta. Muutaman auton onnistuin aina saamaan kiinni, ja olin lopulta ensimmäisessä ja viimeisessä finaalissa yhdeksäs, loppusijoitus 35. Toisessa finaalaissa olin noussut jo viidenneksi, kunnes törmäsin pääsuoran jälkeisessä mutkassa sisäputkeen. Olin vaihtanut toiset renkaat autoon, joilla se kääntyi paljon paremmin. Lopulta tiukassa kisatilanteessa ajolinja meni hieman liian läheltä putkea ja oikean etupöyrän ripustus halusi irtautua.

Luopajärvi ajoi hyvin B-finaalissa ollen kahdesti viides. Loppusijoitus oli 18, Hyvärinen nousi 21. ja Hovi oli 23.

Koko tulokset löytyvät http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/31907/186207

Rata oli loppujen lopuksi todella mukava kilvanajoon. Vauhti oli kovaa ja tilaa oli ohituksille. Sade pelasti myös radan kunnon, reikiä ei käytännössä muodostunut ollenkaan. Kisajärjestelyt olivat vähän sinnepäin, mutta kaikesta selvisivät.

Saa nähdä ajetaanko 2019 kisat Suomessa?

                   

32
Syksy tulee taas kovalla vauhdilla ja EFRA:n vuosikokous lähestyy. Sääntöjen muutosehdotukset tulee toimittaa syyskuun puoleen väliin mennessä. Jos haluatte ehdottaa sääntömuutosta, keskustelkaa asiasta yhdessä luokkanne luokkayhteyshenkilön kanssa, joka sitten kootusti kerää ne minulle.

Muutosehdotusten tulee olla minulla viimeistään 1.9!

33
Kesän arvokisoihin lähtijät saisivat ilmoittaa minulle seuraavat tiedot kisailmoittautumista varten:
- syntymäaika
- osoite
- puhelinnumero
- sähköposti
- transponderien numerot
- mahdolliset sponsorit (auto, moottori, akut/polttoaine, radio, renkaat jne)

EFRAN uudessa kisaportaalissa on mahdollisuus täyttää ylläolevat tiedot. Syntymäaika ja transponderi ovat pakolliset, muut eivät ole niin tärkeitä. Tietysti jos haluatte näkyvyyttä sponsoreillenne, kannattaa myös ne tiedot lähettää minulle...

Varsinkin nyt kun systeemi on uusi, kannattaa lähettää oikeat ponderinumerot (jokaiselle kuskille voi merkata 4 ponderia) ajoissa. Kisa-aamuna jos 150 kuskia yrittää käydä selvittämässä ponderinumeroita tuloslaskennassa, voi syntyä Etelä-Eurooppalainen härdelli.

Laittakaa tiedot mulle sähköpostiin jukka.l.j.hakamies(a)gmail.com. Keräilen tietoja jo Vaasan maastosarjan kisoissa nyt viikonloppuna ja seuraavana viikonloppuna Turun M8 SM-kisassa.

34
Kilpailijoiden kanava / M8 ja M8e 2017
« : 29.03.17 - klo: 20.33 »
2017 kesäkausi häämöttää jo!

Uusi kasikrossikausi lähtee käyntiin EM-Warm-upilla ja PM-kisoilla Ruotsissa jo toukokuun puolessa välissä. Kotimainen sarja pyörähtää käyntiin Jyväskylästä.

Säännöt ja kisakalenteri löytyvät alla olevista linkeistä. Suuria muutoksia sääntöihin ei ole tullut.

Tervetuloa kisaamaan!

säännöt M8 https://drive.google.com/open?id=14NFtMc4krkPtMLxLcKNyoD0q9RPs3JzYh6JKJ4f_0ow
säännöt M8e https://drive.google.com/open?id=1SjXweVnu-86w2N2qAgwQNoh6RB3ft32cJLtkJ26dL74

35
Kisakutsu löytyy http://www.efra.ws/wp-content/uploads/2017/02/Invitation%20WU%201_8%20OR%202017_8.pdf


Ilmoittautuminen =com&dId[E]=31582&pId[E]=5]http://www.myrcm.ch/myrcm/main?pLa=en&hId[1]=com&dId[E]=31582&pId[E]=5

Kun kyseessä on PM-kisat, kansallinen lisenssi on perinteisesti riittänyt kisaan osallistumiseen.

36
Kauden ensimmäiset EFRA EM-kisat ajetaan Hollannin Sittardissa Limburg Racing Arenalla maalis-huhtikuun vaihteessa.

Suomesta viriin on lähdössä
- Juho Levänen
- Vesa Yli
- Ari-Pekka Kyykkä

Jos viriin on vielä halukkaita, ilmoittakaa minulle. Kisa ei ole tulossa täyteen joten mukaan mahtuu.

Stockia ovat lähdössä ajamaan
- Vesa Yli
- Ilari Lamminsivu
- Jukka Häkämies

Stockin ilmoittautuminen on auennut myrcm:ssä =bkg&dId[E]=31302&pLa=en]https://www.myrcm.ch/myrcm/main?hId[1]=bkg&dId[E]=31302&pLa=en.  Stockiin ei ole osallistumisrajoitusta maittain, joten kaikki halukkaat pääsevät mukaan.

Lisätietoa kisasta löytyy EFRA:n sivuilta http://www.efra.ws/detail/?lk=367&fk=4&nk=0 ja kisapaikasta on tietoa Limburg Racing Arenan sivuilla http://www.racingarenalimburg.nl/ec112/

37
Kilpailijoiden kanava / EFRA AGM 2016 esityslista
« : 09.10.16 - klo: 21.32 »
Lukekaa esityslista http://www.efra.ws/detail/?lk=0&fk=0&nk=1889 läpi oman lajinne osalta ja lähettäkää kommenttia jukka.l.j.hakamies@gmail.com. Kokous on 5-6.11. 2016.

38
M8-EM -kisat 2017 ajetaan 1-5.8. Ruotsin Eskilstunassa.
M8-EMb -kisat 2017 ajetaan 7-9.7. Ranskan Redingissä.
M8e-EM -kisat 2017 ajetaan 1-3.9. Kroatian Velika Goricassa. Tähän kilpailuun on ilmeisesti vieläkin "open entry" eli maapaikkoja ei anota EFRA-kokouksessa. Ilmoittakaa kuitenkin halukkuutenne lähteä kisoihin! 

Ilmoittakaa halukkuudestanne osallistua kisoihin sähköpostilla jukka.l.j.hakamies@gmail.com.

Ilmoittautumalla nyt sitoutuu myös maksamaan kisamaksun. Jos jättää paikkansa käyttämättä ja korvaavaa kuljettajaa ei löydy niin maksua ei saa takaisin. Kansainvälisessä kilpailussa tarvitset lisäksi EFRA-lisenssin. Kansallinen lisenssi hyllytetään, jos ei maksa kilpailumaksua.

Lajiryhmä päättää kisoihin lähtijät luokkayhteyshenkilön tekemän esityksen perusteella lopullisten paikkamäärien selvittyä.

39
Tulokset / Kasikrossin MM-kisat Las Vegasissa 1.-8.10.2016
« : 30.09.16 - klo: 20.14 »
Kisojen karsintakisa on käynnissä, Joonas Hyvärinen yrittää lunastaa itselleen kisapaikan. Seuranta on osoitteessa http://live.liverc.com/662-IFMAR_Worlds_Pre_Race/. Joonaksen kanssa samalla erässä ajaa mm Lee Martin ja Alex Zanchettin.

Muut suomalaiset kisoissa ovat Teemu Leino, JQ, Tomi Salonen, Max Mört ja Tommi Alho.

40
Kilpailijoiden kanava / M8 PM-kisakutsu on julkaistu!
« : 14.04.16 - klo: 13.04 »
We at Botkyrka Motor Klubb are happy to host the 2016 Nordic Championship in 1:8 IC Offroad

Date: 3-5 of june, track closed from 20 of may

Location: Botkyrka Motor Klubb in Tullinge about 20km south of Stockholm
Race Director: Peter Glas MHF Skarpnäck
Race Controller: Robert Lee MHF Skarpnäck and Kim Lindgren MHF Skarpnäck
Time Keeping : Stefan Svensson MHF Skarpnäck & and Massimo Salvini MHF Skarpnäck
Speaker: Stefan Svensson MHF Skarpnäck
Environment officer: Henrik Malmgren Botkyrka MK
Technical Inspection: Anders Appelgren, Mattias Fransson

Rules: EFRA, SBF and Nordic Championship rules
In matter of time we will run Junior final and +35 final

Timing System: RCM with MyLaps RC4

License: Valid National licens from SBF, NMF, DASU, AAK or EFRA
Also drivers from Russia, Estonia, Lithuania and Latvia are welcome with
with valid national or EFRA licens

Participation: Free from all the countries above with a maximum of 132 drivers

Registration: http://www.rc411.net/calendar%20region.asp?MM=June&YY=2016
Regsitration Fee: 500sek, info on payment will follow after registration on www.rc411.net

Race Format: Heat Practise Friday 3x7min with last 2 for reseeding ,3 consecutive laps
 Heat Practise Saturday 1x5min in new heats
 Qualifications 5x5 min
 All Subfinals 20minutes
 Main final 60 minutes

Track preparation: Track will be maintained if necessary, track will be broomed by
marshalls

Marshalling: Practise and Qualifications marshal the heat after.
 Finals marshal the heat before i.e 1/16 A is marshalled by 1/8A
 Semi finalists marshal the first finals A and B and eliminated
semifinalists marshal the Main Final
Junior and +35 finals, bring your own marshall

Liability: All drivers in the competition participate under his/hers own
responsibility and own risk, SBF, BMK or officials can not be held liable
for injury or material damage suffered by participating during the
competition.

Catering: Food, soft drinks, coffe/tea, snacks and breakfast will be provided at the
track for purchase.

Pre race info : https://www.facebook.com/groups/1195624390464899/

Awards: TQ and all in main final, best junior, best over 35 and best country team.
 Country team is 3 drivers and shall be announced to Race Director after
qualifications and before start of the finals.

Accomodation: Camping at the club including power 100sek/night
 Clubhouse has toilets and showers
 Booking of camping to Georg.lindholm@gmail.com
 Scandic Hotel Kungens Kurva 08-517 346 00
Ranjana.paul@scandichotels.com use booking code BOT030616, room
has to be booked latest 3rd of may to have special price.

Contacts: Fredrick Cederberg
info@swedishedition.se
0046703992989

How to find the track: Turn on Huddingevägen (between Huddinge and Tullinge) at Botkyrka
Hantverksby, follow signs to Lida friluftsgård (Motorstadion), from the
turn it is approx. 2km to the track wich is on the left side on
Pålamalmsvägen

41
Kilpailijoiden kanava / Virallinen M8 2016 sarjatopic!
« : 13.02.16 - klo: 14.12 »
Kesälle 2016 kilpailukalenteri on muotoutunut seuraavasti:

28.5. Jyväskylä
11.6. Turku
6.8. Vantaa
27.8. Nokia

SM-luokkana ajetaan M8 ja kansallisena luokkana M8e.

EM-warm-up on 13-15.5. Redovanissa Espanjassa
PM-kisat on ilmeisesti 3-5.6. Botkyrkassa Ruotsissa
EM-kisat on 5-10.7. Redovanissa, 2 paikkaa on auki halukkaille lähtijöille!
EM-kisat sähköautoille on 9-11.9. Malagassa Espanjassa, näihin pääsee mukaan kaikki halukkaat!
MM-kisat on 2-9.10. Las Vegasissa USA:ssa

M8 sarjasäännöt löytyvät https://drive.google.com/file/d/0BxfOE8DerUqfRlliVzdQeHRiaU0/view?usp=sharing ja M8e https://drive.google.com/open?id=0BxfOE8DerUqfMVZzZTdtS1BQdGc

Muoks: Lisätty M8e-finaalien pituus

42
Kilpailijoiden kanava / M8-arvokisapaikat haussa
« : 21.10.15 - klo: 07.37 »
Ensi kesän M8-kisoihin on nyt arvokisapaikkojen haku päällä. Maakohtaiset paikkamäärät anotaan EFRA-kokouksessa.

M8 MM USA

M8 EC A Espanja Redovan todennäköisesti heinäkuun toisena viikonloppuna (5-10.7.2016)
M8 EC B Portugali Freixedas todennäköisesti kesäkuun tai elokuun toisena viikonloppuna (10-12.6. 2016)

M8e EC Espanja Malaga (9-11.9.2016)
M8 EC 40+ Kroatia Velika Gorica (23-25.9.2016)


Sitovat ilmoittautumiset halukkuudesta lähteä EM/MM-kisoihin tulee toimittaa minulle viimeistään 31.10.2015 mennessä sähköpostilla osoitteeseen jukka.l.j.hakamies(a)gmail.com

Ilmoittautumalla nyt sitoutuu myös maksamaan kisamaksun. Jos jättää paikkansa käyttämättä ja korvaavaa kuljettajaa ei löydy niin maksua ei saa takaisin. Kansainvälisessä kilpailussa tarvitset lisäksi EFRA-lisenssin. Kansallinen lisenssi hyllytetään, jos ei maksa kilpailumaksua.

Lajiryhmä päättää kisoihin lähtijät luokkayhteyshenkilön tekemän esityksen perusteella lopullisten paikkamäärien selvittyä.

43
Tulokset / M8 2015 lopputulokset
« : 20.07.15 - klo: 19.03 »
https://drive.google.com/file/d/0BxfOE8DerUqfU2UyQ09oc0p5cDQ/view?usp=sharing

Linkin takaa löytyy sarjatilanne kahden ajetun kilpailun jälkeen. Kommentoikaa jos pistelaskussa on virheitä.

45
Liitteestä löytyy sarjasäännöt M8 -SM-sarjan säännöt ja M8e-luokan kansalliset säännöt.

Lisänä on myös aikatauluehdotelma yhden päivän ja kolmen alkueräkierroksen kisalle.

46
Kesä lähestyy hitaasti mutta varmasti... Minkä verran kuskeja on tulossa kisoihin?

Säännöt vahvistuvat lähipäivinä sekä nitro että sähköluokkaan.

Mulla on tarkoitus ajaa kesän kisat sähköluokassa.

47
Kilpailijoiden kanava / M8e kesällä 2015
« : 04.01.15 - klo: 14.32 »
...ajetaan M8-kisojen yhteydessä!

Tarkemmat säännöt julkaistaa myöhemmin, mutta lyhykäisyydessään auton mitat tulee olla vastaavat kuin M8-luokan säännöissä (mukaan lukien paino). Akkuina käytetään kovakuorisia, maksimissaan 4s-akkuja. Alkuerät ovat 5 minuuttia pitkiä, finaalit 10 min.

48
M8-luokan arvokisat ajetaan kaudella 2015 seuraavasti:

EM-B -kisat ovat Westmill Farmin radalla Englannissa 11-13.6. Kisojen Warm-up on 1-3.5.
EM-A -kisat ajetaan Ongaroring:llä Sacilessa Italiassa heinäkuussa. Tarkka päivä ilmoitetaan myöhemmin.

Paikkoja kisoihin on rajoitetusti, mutta yleisesti kaikki halukkaat on saatu mahdutettua mukaan.

Ilmoita halukkuutesi osallistua kisoihin osoitteeseen jukka.l.j.hakamies@gmail.com 31.10. mennessä! Ilmoita kilpailu johon haluat osallistua, syntymäaika, EFRA-lisenssinumero,  transponderin numero, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Ilmoittautuneet EM-A
Tomi Salonen
Max Mört
Joonas Hyvärinen
Ari Heinonen
Arto Heinonen
Jarno Siltanen
Joseph Quagraine
Teemu Leino
Samppa Orhanen
August Poutiainen

Ilmoittautuneet EM-B
Max Mört

Ilmoittautuminen on sitova!

49
Alla olevassa liitteessä on sarjasäännöt kaudelle 2014. Kannattaa myös lukea EFRA:n sivuilta http://news.efra.ws/fileadmin/documents/2014/03/Handb14App2.pdf.

50
Kilpailukutsut / Alue 8 kerhokisasarja Lohjalla 15.12.2013
« : 18.11.13 - klo: 21.25 »
   KILPAILUKUTSU - LOHJA 15.12.2013

Lohjan Urheiluautoilijat kutsuu kaikkia Alue-8 kerhokisasarjan toiseen osakilpailuun Lohjalle 15.12. 2013!


Kilpailupaikka:
Harjun koulu, Toivonkatu, Lohja

Ajettavat luokat:
- Rookie (aloittelijoiden ja vähän ajaneiden luokka, kalusto vapaa 1:10 touring tyyppiset autot
sileillä kumirenkailla. Luokkaan ei saa osallistua, jos on ajanut FTT-kisoissa. Ei ikärajoitusta. Auton vauhti
maksimissaan TSS-10 luokan autoja vastaava)
- TSS-10 eli "stanu" (1:10 touring autot, moottori 17,5T, sileät kumirenkaat. Aloittelijoille joustetaan säännöissä.)
- TSP-10 eli "poro" (1:10 touring autot, moottori 10,5T, sileät kumirenkaat)
- TSM-10 eli "viri" (1:10 touring autot, moottori vapaa, sileät kumirenkaat)

Osallistumismaksu:
10€ / luokka. Osallistumismaksu maksetaan käteisellä paikan päällä. Varaa mukaasi tasaraha.

Ilmoittautuminen:
Ilmoittautumiset ja tiedustelut sähköpostitse osoitteeseen Jukka.l.j.hakamies@gmail.comviimeistään 10.12. 2013 mennessä.

Jälki-ilmoittautuminen mahdollista vielä perjantaihin 13.12. 2013 mennessä mahdollista mikäli erälistat ja aikataulut sallivat.

Ilmoittautuessasi ilmoita seuraavat tiedot:
- Kuljettajan nimi ja ikä
- Seura (jos on)
- Luokka
- Transponderin numero tai jos tarvitset vuokraponderin
- Radiotaajuus 2.4GHz tai 3 vapaata radiotaajuutta, jos käytössäsi on MHz:n radiot
- Ilmoittajan nimi ja yhteystiedot (alle 18 vuotiailta kilpailun aikaisen huoltajan nimi ja yhteystiedot)
- Kilpailunumerotoive

Ajanotto:
Ajanotto AMB. Huom! AMB:n RC4 transponderit eivät toimi. AMB:n RC2 ja RC4 hybridi ja MRT:n transponderit toimivat. Vuokrapondereita tarjolla rajoitetusti, vuokra 5€.

Kilpailunumerot:
Kilpailunumerot Alue-8 sarjaan saa paikan päältä. Halutessasi saat valita Alue-8 kisasarjaan vapaista luokkakohtaisista kisanumeroista itsellesi ilmoittautumisen yhteydessä vapaana olevan kisanumeron väliltä 2-99. Eli kannattaa ilmoittautua nopeasti ja varmistaa itselleen oma onnen numero!

Ajoformaatti:
Alustava ajoformaatti (lopullinen riippuu osallistujamääristä luokittain):
- 2 vapaata harjoitusta
- 2 alkuerää
- 2 finaalia

Aikataulu:
- Ovet aukeaa klo 8:00
- Eräharjoitukset alkavat klo 9:00
- Tarkempi aikataulu ilmoitetaan ilmoittautumisen päätyttyä.

Säännöt:
Kilpailussa noudatetaan Pienoisautoilun sääntökirjaa ainakin seuraavin poikkeuksin:
- kilpailulisenssi ei ole pakollinen, mutta suositeltava. HUOM! AKK:n tapaturmavakuutus on voimassa vain lisenssin omaavilla kuljettajilla.

Aloittelijoille joustetaan säännöissä. LiPo-akut pitää ladata aina niitä varten tarkoitetussa latauspussissa.

Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailun johdon antamia ohjeita ja määräyksiä.


Muuta:
Varikolla on sähköä. Omat jatkojohdot, pöydät ja tuolit sekä eväät mukaan.

Aloittelijoita neuvotaan ja autetaan tarvittaessa.

Kilpailun järjestäjä pidättää oikeuden tehdä muutoksia tarpeen mukaan. Muutoksista pyritään ilmoittamaan etukäteen, kuitenkin viimeistään ajajakokouksessa.


Kisasarjaa tukemassa:www.eurorc.fi




Lisätietoa Alue-8 kerhokisasarjasta: http://rc10.fi/index.php?topic=79452.0


Tervetuloa kisailemaan!

51
Kilpailukutsut / Pois
« : 18.11.13 - klo: 21.12 »
Tuplapostaus

52
Nyt olisi taas aika ilmaista kiinnostuksensa EM-A, EM-B ja MM-kisoihin. Kisojen ajankohta varmistuu loppuvuodesta, mutta yleisesti EM-B kisat on kesäkuun toisena viikonloppuna, EM-A kisat heinä-elokuussa ja MM-kisat syyskuussa.

Ilmoittautumalla nyt sitoutuu myös maksamaan helmikuussa kisamaksun. Jos jättää paikkansa käyttämättä ja korvaavaa kuljettajaa ei löydy niin maksua ei saa takaisin. Kansainvälisessä kilpailussa tarvitset lisäksi EFRA-lisenssin. Kansallinen lisenssi hyllytetään, jos ei maksa kilpailumaksua.

Lajiryhmä päättää kisoihin lähtijät luokkayhteyshenkilön tekemän esityksen perusteella lopullisten paikkamäärien selvittyä.

Sitovat ilmoittautumiset sähköpostilla osoitteeseen jukka.l.j.hakamies@gmail.com 31.10.2013 mennessä.

53
Tuleva kausi on vielä pitkän talven takana, mutta avaan keskustelun sääntöuudistuksista jo nyt.

Aikaisemmin kaudella on ollut puhetta että radioliikenne pitäisi sallia kuljettajan ja mekaanikon välillä. Radiohäiriöitä on pelätty ja sen takia sen on ollut kiellettyä, mutta esimerkiksi PM-kisoissa Vantaalla tänä kesänä kisajärjestäjillä oli käytössä useita radiopuhelimia ja en kuullut kenelläkään olleen radiohäiriöitä. Yksi vaihtoehto olisi ostaa radiopuhelimet siten että ne kiertäisivät kaikki kisapaikkakunnat läpi, ja puhelimia olisi riittävästi kisajärjestäjille sekä noin 15 kpl, joita kuskit käyttäisivät lähinnä finaalien aikana. Tällä uudistuksella pystyttäisiin vähentämään huutamista ja mekaanikot ja kuskit pystyisivät helpommin käyttämään kuulosuojaimia.

Radalla oikaiseminen lämmittelyn aikana on ollut jo aikaisemminkin kiellettyä,mutta sääntöä ei ole noudatettu. Joko poistetaan sääntö tai sitten sitä ryhdytään noudattamaan. Itse haluaisin pitää säännön voimassa. Se helpottaa tuomariston toimintaa tilanteessa jossa osalla kuskeista kello jo käy ja toiset ovat vielä lämmittelykierroksella. Viimeisenkin auton pitäisi ehtiä ylittää lähtölinja ennenkuin ensimmäisellä autolla tulee kierros täyteen. Jos tämä viimeinen auto jää aika-ajoaan ajavan auton perään,houkutus oikaista tulee aika suureksi, ja silloin myös tämän auton tulos on parempi kuin ilman oikaisua. Lisäksi oman ajopaikan etsiminen radalla on helpompaa kun kaikki autot kiertävät rataa.

Radiosäilö voidaan kai poistaa säännöistä muinaismuistona?

Kolmepäiväinen PM-kisa oli monien kuskien mieleen. Keskusteltiin mahdollisuudesta järjestää yksi koko viikonlopun mittainen kisa joka kesä. Olisiko se mahdollisesti yksi osakilpailu SM-sarjassa josta saisi kaksinkertaiset pisteet?

Heitelkää kommentteja ja ajatuksia...

54
Radio-ohjattavien M-8 polttiskrossiautojen vuoden 2013 SM-sarjan säännöt

1. M-8 SM-osakilpailut vuonna 2013

1. osa 11.5. Kauhavan UATurku
2. osa 6.-7.7. Salon UA
3. osa 1.-4.8.Vantaa PKSRCA ry (myös PM)
4. osa 17-18. 8. Jyväskylä, RCCJkl

2. Ajettava luokka M-8 (polttiskrossi 1/8)
Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2013:n, EFRA:n sääntöjen (www.efra.ws) ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ja EFRA:n tekniset säännöt ovat määräävät. Osanottomaksu on 30 €.

3. Ilmoittautuminen ja harjoittelu ennen kilpailua ko radalla
Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy kilpailupäivää edeltävän viikon torstaina klo 18.00 AKK:n KITI järjestelmään. Ilmoittautuminen kilpailupaikalla on kilpailupäivänä kilpailukutsussa mainittuna aikana. Radiolaitteiden laillisuus tulee tarkastaa ilmoittautumisen yhteydessä.

Osakilpailukutsut julkaistaan internetissä RC10.fi keskustelupalstalla osoitteessa www.rc10.fi osiossa Keskustelu/Kilpailut.
Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa:
-kilpailijan nimi, seura, osoite, puhelin/sähköpostiosoite
-lisenssinumero
-vähintään 2 lähettimen kiinteää taajuutta tai 2,4 GHz:n taajuusaluetta. Kiinteät taajuuden ilmoittaneet eivät voi olla varmoja että taajuuskaista on vain heidän käytettävissä, joten kilpailija ottaa itse riskin niiden käyttämisestä. Nousufinaaleissa paremmin sijoittuneella on etusija samalla kiinteällä taajuusalueella. 27 MHz taajuusalueella on käytettävissä seuraavat taajuudet: 26,825 / 26,845 / 26,865 / 26,885 / 26,905 / 26,925 / 26,935 / 26,945 / 26,995 / 27,045 / 27,095 / 27,145 / 27,195 / 27,225 MHz. 40 MHz taajuusalueella on käytettävissä taajuuskaista 40,660 – 40,790 MHz. 
-henkilökohtaisen transponderin numero, mikäli on käytössä
Alle 18-vuotiaalla kilpailijalla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero.

Kilpailukutsussa on oltava maininta miten rata on auki harjoittelulle ennen kilpailua.

4. Kilpailuformaatti
Kilpailun järjestäjä jakaa kuljettajat alkueriin viimeisimmän SM-pistetilanteen mukaan. Poikkeukset tähän on sallittuja kiteiden tai muiden perusteltujen syiden takia. Ohjattu harjoittelu on alkueräkokoonpanossa, vähintään 2 kpl, aamulla esim. 8.00 - 10.00. Tarkka aika on mainittu kilpailukutsussa.
- viimeinen harjoituserä on pakollinen. Pakollisessa eräharjoituksessa on kilpailijan vähintään oltava ajokorokkeella lähetin päällä. Ajaminen ei ole pakollista.
- 5 minuutin alkueriä on 2- 4 kpl. Ennen alkuerää on 3 minuutin lämmittelyajo.
- alkueristä jaetaan pisteitä. Erävoittaja saa 0 pistettä, muut sijoituksen mukaisen pistemäärän paitsi hylätyt sekä tuloksettomat saavat kaikki kisaan osallistujien lkm +1 pistettä.
- 1/2, 2/3 tai 2/4 parhaan alkuerän pisteet huomioidaan. Vähiten pisteitä saanut voittaa alkuerät, tasapisteissä järjestys määräytyy paremmalla ajosuoritteella.
- alkuerätulosten mukaan jaotellaan nousufinaaleihin.
- nousufinaalit, kaksihaarainen puu, kaikki pääsevät nousufinaaleihin. Parittomat autot laitetaan A-haaraan ja parilliset B-haaraan. Esimerkki 12 auton kaaviosta:
 
A-haara            B-haara
½   1,3,5,7,9,11,13,15      2,4,6,8,10,12,14,16
¼   17,19,21,23,25,27,29,31   18,20,22,24,26,28,30,32
1/8   33,35,37,39,41,43,45,47   34,36,38,40,42,44,46,48
1/16   49,51,53,55,57,59,61,63   50,52,54,56,58,60,62,64
1/16   65,67,69,71         66,68,70,72


Nousufinaalien kesto on 20 min (jos osallistujia on paljon tai sääolot ovat huonot voi nousufinaalit lyhentää 15 tai 10 minuuttiin).
- nousufinaaleista nousee 4 (3 jos ajetaan 10 kuljettajalla) parasta aina seuraavaan omaan nousufinaalihaaraan, paitsi semifinaaleista kummastakin 6 (5) finaaliin. Finaalin (10 - 12 autoa) kesto on 45 minuuttia. Finaalin lähtöjärjestys määräytyy semifinaalien kokonaistuloksen perusteella.
- Alimmaisten nousufinaalien A- ja B-haara voidaan haluttaessa yhdistää, jos siihen yhteenlaskettu ajajamäärä jää alle maksimi ajajamäärän. Nousupaikat jaetaan siten, että nousufinaalin voittaja menee A-haaraan, toiseksi sijoittunut B-haaraan, kolmas A-haaraan, jne… Yhdistetystä finaalista nousee kaksinkertainen määrä normaaliin nousufinaaliin verrattuna eli joko 6 tai 8 kuljettajaa.

4.1. Lähetystapa
Alkueriin lentävä lähtö:
- kuulutetaan 3 min, jolloin erä saa lähteä lämmittelemään.
- kuulutetaan 1 min ja sen jälkeen 30 sek ja 10 sek.
- kuulutetaan “aika käy”, jolloin kello käynnistyy jokaiselle autolle, kun kukin ylittää lähtölinjan ensimmäisen kerran. Lämmittelyn aikana oikaisu paremman lähtöpaikan saamiseksi on kielletty! Ennen lähtöviivaa ei saa pysähtyä odottamaan lähtömerkkiä samoin kuin ns. lenkin tekeminen ennen lähtömerkkiä.

Finaalilähetys tapahtuu lipulla, lähtövaloilla tai äänimerkillä. Finaalien lähetystapa:
- Lähtö radan reunasta tuloksen mukaisessa järjestyksessä tyyliin “Le Mans”
- 3 minuutin mittainen lämmittelyajo kuulutetaan avatuksi.
- kuulutetaan 1 minuutti. Tällöin autolla ei saa aloittaa uutta kierrosta.
- kuulutetaan ”lippu ylhäällä 30s lähtöön, autot lähtöpaikoilleen”. Teknistä kymppiä ei enää myönnetä tämän kuulutuksen jälkeen.
- kuulutetaan ”15s lähtöön, lähtö lähettäjällä, jolla lippu vaakatasossa. Autoja ei saa viedä enää lähtöpaikalle vaan on lähdettävä varikolta muiden perään.
- lähettäjä laskee lipun maahan, lähtökäsky äänimerkillä tai lähtövaloilla (lippu jää edelleen maahan) tai nostamalla lippu ylös.

4.3. Parc Ferme
Ensimmäisen semifinaalin autot jätetään suljettuun parkkiin ajon jälkeen.  Autot saa takaisin kun jälkimmäinen semifinaali on ajanut ja siitä nousseiden autot katsastettu.

4.4. Nostaminen
Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Nostajalla pitää olla päällään umpinaiset kengät sekä kisajärjestäjän toimittama huomioliivi. Kilpailijan sijaisena voi toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Alle 16 v kilpailija ei saa toimia nostajana. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.

Alkuerissä sekä pakollisessa eräharjoituksessa: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat. Nostopaikka on oman alkuerälistan mukaan.

Nousufinaalit: suoraan semifinaaleihin selviytyneet kuljettajat nostavat alimmat nousufinaalit (A ja B). Jatkosta pudonneet kuljettajat nostavat seuraavan tason molempien haarojen finaalit. Esim. 1/16A finaalista pudonneet nostavat 1/8A ja 1/8B finaalit ja 1/8B finaalista pudonneet nostavat 1/4A ja 1/4B finaalit. Jos kaikkia nostopaikkoja ei saada täytettyä, käytetään kilpailun johdon määräämiä / vapaaehtoisia / järjestäjän omia nostajia lisänä. Kilpailun järjestäjä voi myös hoitaa nostotoiminnan kokonaan tai osittain (esim. finaali) omalla henkilökunnallaan. Kilpailun järjestäjä laatii kirjallisen nostosuunnitelman.

4.5. Tekninen kymppi
Semi- ja A-finaaleissa saa kuljettaja ottaa teknisen kymmenen minuutin kestävän korjaustauon. Sen ottaja lähtee liikkeelle joukon viimeisenä oletetusta tai merkitystä paikasta nro 11 tai 13. Tekninen kymppi on otettava ennen ” lippu ylhäällä 30s lähtöön, autot lähtöpaikoilleen” ilmoitusta. Teknisiä kymppejä saa ottaa vain yksi kuljettaja kutakin finaalia kohden. Korjaustauon mittaus lähtee ilmoitushetkestä liikkeelle. Uusittu finaalin startti alkaa uudella 3 minuutin lämmitysajalla. Ilmoitettu uusi lähtöaika tarkoittaa lämmitysajon alkuhetkeä. Kaikki saavat korjata autoja teknisen kympin aikana, mutta vain korjaustauon ottaneen auto saa ajaa radalla.


4.6. Rata

Lähtöpaikkojen tasavälinen etäisyys on vähintään 3 metriä ja enintään 4 metriä. Lähtöpaikat on merkitty selkeästi, jotta mekaanikot näkevät jo varikolta missä oma lähtöpaikka sijaitsee!

Nostopaikat on numeroitu. Ne paikat, jossa halutaan nostajan olevan istuallaan, järjestäjä huolehtii istumapaikasta. Nostopaikat pitää järjestää siten, että nostajan turvallisuus ei vaarannu

5. Katsastus
Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus on kaksi henkilöä). Kilpailijalla on oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää. Vapaaehtoinen katsastus ei siirrä erän aloitushetkeä. Erien jälkeen autoja aina otetaan katsastukseen joko kaikki tai osa pistokoeluontoisesti. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjen mukaiset. Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siipijänne, äänenvaimennus, polttonestesäiliön tilavuus. Mikäli kilpailijan auto on sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä/finaali tulos hylätä ko. kilpailijalta. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista. Autojen teknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassa olevia EFRA:n kansainvälisiä sääntöjä, mikäli erikseen ei ole mainittu kansallisista poikkeuksista.

Oleellisimmat auton tekniset säännöt:
- pituus      max 730 mm
- leveys   max 310 mm. Leveyden mittaus suoritetaan asettamalla auto mittalaatikkoon, jossa on tasainen alusta. Laatikon sisäleveys on 310 mm ja reunojen korkeus 120 mm. Auton tulee liikkua vapaasti kaikilla jousituksen asennoilla kääntyvät pyörät suoraan asennettuna laatikon sisällä.
- akseliväli   270-330 mm
- korkeus   250 mm jousitus pohjaan painettuna (poislukien antenni)
- paino      min 2wd 2500 g, 4wd 3200 g tankki tyhjänä mitattuna yhdellä transponderilla varustettuna.

Punnitusta varten autosta ajon aikana tippuneet osat saa laittaa autoon takaisin paitsi ns. lisäpainon. Ajon jälkeen ennen punnitusta autoon ei saa lisätä mitään siihen kuulumatonta. Ajossa rikkoutuneen renkaan saa korvata muiden renkaiden painokeskiarvon mukaisella oletuspainolla. Tankki tyhjennetään paineputkella puhaltaen syöttöletku moottorin puolelta irrotettuna. Kuljettajalla on oikeus mittauttaa esim. auton paino ennen ajosuoritetta, mutta ei viivästyttää lähtöä mittauksen suorittamiseksi. Punnitus suoritetaan järjestäjien vaa’alla. Vaa’an taaraus suoritetaan luokkayhteyshenkilön toimittamalla vertailupainolla.
- renkaan halkaisija   109 – 120 mm
- renkaan leveys   max 47 mm
- renkaissa ei saa käyttää mitään ns. pitoaineita parantamaan renkaan ominaisuuksia. Renkaiden pesussa saa käyttää yleisessä hygieniassa käytettyjä pesuaineita.
- takaspoileri   leveys max 217 mm
      Siiven leveys max 85 mm
- polttonestesäiliön ja syöttävän letkuston yhteistilavuus max 125 ml
- maksimi polttoaineen nitropitoisuus on 25%
- iskutilavuus   max 3,5 cm3
- pakoäänenvaimentimen tulee olla EFRA-luokiteltu voimassa olevan taikka edellisen EFRA-listan mukaisesti, taikka sallittu EFRA:n toimesta erillisellä lisäyksellä
- LiPo ja Life tyyppisten akkujen latauksessa ulkotiloissa suositellaan käytettäväksi suojapussia. Sisätiloissa se on pakollinen.

6.Tuloslaskenta
Kilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (Suositus kaksi avustavaa henkilöä). Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen. Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. ”personal transpondereiden” käyttämiseen ja toisaalta on oltava myös lainattavia transpondereita. Kilpailun tulokset on toimitettava välittömästi AKK:lle Ralf Pettersonille osoitteeseen ralf.petterson@autourheilu.fi.

7. Tuomarointisuositukset
Sääntökirjan kertoman lisäksi tulee huomioida seuraavaa:
1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) missä tahansa tilanteessa (harjoitus yms.), liputus pois erästä!
2. Tilan antaminen: Kuulutetaan numero, jonka tulee antaa tilaa. Mikäli hitaampi ei anna tilaa on rangaistuksena Stop And Go. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan Stop and Go. Kilpailun johto kirjaa myös “hiostustilanteen” ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälle ajajalle Stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle.
3. Kilpailun johtaja/tuomarit valvoo kärkikuljettajien sekä muiden nopeampien etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä.
4. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään!
5. Radalle palaava ei saa häiritä radalla ajavia. Häirinnästä stop and go – rangaistus.
6. Ajajakorokkeella ei saa häiritä muiden ajosuoritusta toistuvilla ja äänekkäillä äänillä. Sopimaton kielenkäyttö itseään tai muita kohtaan tuomitaan esimerkiksi näin: huomautus, stop and go ja ulosliputuksella.
7. Alipainoisen auton viimeisin ajosuorite hylätään.

Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomaristonkokouksessa!

8. Palkinnot
Sarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan 6-10 parasta, lisäksi palkitaan alkuerien nopein (TQ). Kauden päätyttyä AKK-Motorsport ry palkitsee mitaligaalassaan yhteispisteiden kolme (3) parasta SM-mitalein.

9. Sarjapisteet

Sarjassa ajetaan 4 osakilpailua. Sarjan loppupisteisiin lasketaan kunkin kilpailijan 3:en parhaan osakilpailun pisteet.

Kussakin osakilpailussa jaetaan sarjapisteitä, mikäli ko. osakilpailuun on hyväksytty vähintään 15 kilpailijaa.

Jokaisessa osakilpailussa jaetaan pisteitä seuraavasti:

Sij.   Pisteet   Sij.   Pisteet   Sij.   Pisteet   Sij.   Pisteet   Sij.   Pisteet
1   100   11   54   21   34   31   18   41   8
2   90   12   52   22   32   32   17   42   7
3   82   13   50   23   30   33   16   43   6
4   76   14   48   24   28   34   15   44   5
5   72   15   46   25   26   35   14   45   4
6   69   16   44   26   24   36   13   46   3
7   66   17   42   27   22   37   12   47   2
8   63   18   40   28   21   38   11   48   1
9   60   19   38   29   20   39   10   49   1
10   57   20   36   30   19   40   9   50   1, jne

Taulukko 1. Pisteet osakilpailusta


Kilpailun järjestäjä toimittaa osakilpailun tulokset luokan yhteyshenkilölle sekä tallentaa tulokset Kitiin.
Osakilpailun tulokset ja pisteet sekä sarjan pistetilanne julkaistaan internetissä RC10.fi keskustelupalstalla osoitteessa www.rc10.fi osiossa Keskustelu/Kilpailut.

10. Erikoisfinaali
Semifinaalien jälkeen, ennen A-finaalia, on kilpailun järjestäjillä mahdollisuus ajattaa ylimääräinen esim. 20 minuutin mittainen finaali, jonka teema- ja kuljettajavalinta on järjestäjien päätettävissä. Kilpailijalla on oltava voimassa oleva lisenssi.

Erikoisfinaalin ajaminen ei saa häiritä varsinaista SM-kilpailua. Se ei saa siirtää A-finaalin aloitusta, kuluttaa kohtuuttomasti rataa, aiheuttaa pakollisia kustannuksia eikä kenelläkään varsinaiseen kilpailuun osallistujalla ole pakkoa siihen osallistua. A-finaaliin päässyt kuljettaja ei saa osallistua erikoisfinaaliin kuljettajana.

Erikoisfinaali ajamisesta pitää ilmoittaa kilpailukutsussa. Finaaliin ilmoittaudutaan järjestäjien haluamalla tavalla. Finaaliin osallistuneiden palkitseminen on järjestäjän päätettävissä.

Erikoisfinaalin tarkoitus on esimerkiksi antaa ajoaikaa nuorille tai varttuneemmille kuljettajille, mutta teemana voi olla myös muu asia. Esimerkiksi yhdistetty juniori- ja seniorifinaali, jossa on parhaimmat kuusi alle 16 vuotiasta ja kuusi yli 40 vuotiasta on valittu alkuerän tulosten perusteella.


11. Luokan yhteyshenkilö
Luokan yhteyshenkilönä toimii:

Jukka Häkämies
Puhelin: 0400-582128   
Email: jukka.l.j.hakamies@gmail.com

55
Kilpailukutsut / A8 touring Lohjalla 4.11.2012
« : 10.10.12 - klo: 17.51 »
Lohjalla ajetaan A8-touringkauden avaus sunnuntaina 4.11.2012.

Kilpailupaikkana toimii Harjun koulun liikuntasali (osoite on Toivonkatu 2, Lohja). Rata-alue on 12 x 26 m kooltaan.

Ajettavat luokat: TSS-10, TSP-10 ja TSM-10.

Ilmoittautuminen: sähköpostilla osoitteeseen jukka.l.j.hakamies@gmail.com. Tiedustelut puhelimella numerosta 0400-582128.

Ajoformaatti: 2 eräharjoitusta, 3 alkuerää ja 3 finaalia.

Aikataulu: Ovet avataan 8.00 ja ensimmäinen treenikierros alkaa 9.00

Säännöt: Sovelletaan FTT-2013 sääntöjä, renkaana Sweep QTS28.

Ajanotto: AMB-laitteistolla, vuokrapondereita on saatavilla.

Osallistumismaksu: 20 €, maksetaan kisapaikalla

Omat tuolit ja pöydät sekä jatkojohdot mukaan. Paikalle yritetään saada pienimuotoinen puffetti (kahvia, limpparia, pientä purtavaa...)

Aikataulu ja erälistat tulee lauantaina tänne.

Tervetuloa kisaamaan, niin uudet kuin vanhatkin kuskit!

56
Tulokset / Alue 8 Lohja, 4.12.2011tulokset ja jälkipelit
« : 04.12.11 - klo: 16.17 »
TSS10 A-finaali:

1. Eetu Pesonen    1   1
2. Sauli Lehtimäki  3   3
3. Joni Laakso      2   4
4. Esa Sarkimo     5   2
5. Aleksi Mäenpää  4   6
6. Ari Sarkimo    6   5

TSS10 B-finaali

1. Leevi Martikainen   1  1
2. Tatu Taivainen   2   3
3. Emil Marttinen    4   2
4. Joonis Oksanen   3   5
5. Teemu Taivainen   5   4

TSM10 A-finaali

1. Karri Salmela   1  1
2. Sami Salmela    3   2
3. Markus Riekkinen   2   4
4. Petri Oksanen    4   3
5. Niko Sinervo    5   5

TSM10 B-finaali

1. Max Mört    1   1
2. Mikko VIkman   2   3
3. Jukka Häkämies   3   2
4. Janne Kiiski    4   5
5. Tero Kupari    5   4


Kiitokset kaikille osallistujille ja järjestelyissä mukana olleille. Alue-8 kisat jatkuvat seuraavaksi Vantaalla!

57
Kilpailukutsut / Alue 8 touringkisa Lohjalla 4.12.
« : 21.11.11 - klo: 20.15 »
A8 Lohja 4.12.2011 KILPAILUKUTSU     

Alue-8 sarjan ensimmäinen osakilpailu ajetaan Lohjan UA:n järjestämänä
Sunnuntaina 4.12.2011 Lohjalla Harjun koulun liikuntasalissa, osoitteessa Toivonkatu 2, Lohja.

Kilpailun johtaja: ???
Ajanotto: Timo Levänen RiiUA

Ajettavat luokat
-   TSM
-   TSP
-   TSS
-   C-12 / CS-12
-   VTR


TSS-10 (stanu)-luokassa säännöistä joustetaan, koskee uusia kuljettajia (ei ole ollut mukana FTT-sarjassa)eli kaikki aloittelijat pääsevät mukaan sillä touring-kalustolla mitä sattuu olemaan ja niillä renkailla (sliksit) mitä sattuu olemaan.
Muut (myös muut luokat) ajavat kauden 2011 säännöillä, lisäyksenä, myös kauden 2012 renkaat sallitaan.

Aikataulu:
Ovet auki klo. 8.00
Eräharjoitukset klo. 9.00
Kilpailun kulku: 2 eräharjoitusta, 2 alkuerää ja 2 finaalia

Lopullinen aikataulu ja erälistat julkaistaan rc10.fi foorumilla viimeistään kisaviikon perjantaina.

Ilmoittautumiset ja tiedustelut: jukka.hakamies@lut.fi osoitteeseen 1.12.2011 klo.18.00 mennessä.
-   nimi
-   luokka
-   ponderi (tai ilmoita jos tarvitset vuokraponderin!)
-   kide tai 2,4GHz
Järjestäjä antaa kilpailijanumerot.

Osallistumismaksut käteisellä tasarahalla paikan päällä:
-   TSM-10   20€
-   muut luokat   15€

Kilpailussa noudatetaan Pienoisautoilun sääntökirjaa ainakin seuraavin poikkeuksin:
-   kilpailulisenssi ei ole pakollinen, mutta suositeltava. HUOM! AKK:n tapaturmavakuutus on voimassa vain lisennsin omaavilla kuljettajilla.
Muuta:
-   Ulkokengillä ei saa mennä saliin, sisäkengät mukaan
-   Omat pöydät ja tuolit sekä jatkojohdot mukaan
-   Omat eväät mukaan, kahvia keitämme.

Tervetuloa kisailemaan!

58
Tulokset / M8 EM-B -kisat Glandissa 12-14.6.
« : 17.06.09 - klo: 19.07 »
Kisat käytiin Sveitsin Glandissa varta vasten kisoja varten tehdyllä nurmikkoradalla. Rata oli TODELLA SUURI. Alusta oli pääasiassa nurmikkoa, mutkissa oli käytetty pyöreitä lautoja ja reunat olivat putkea. Rata oli Euro-tyylinen, vain yksi iso hyndä, yksi puusta tehty röykkysuora ja Kauhavatyylinen seinämutka josta hypättiin "hiekkalaatikkoon". Nurmikko kului pois joten alussa toimineet renkaat eivät myöhemmin enää pelanneet.

Perjantaina kisat alkoi treeneillä. Treenikierroksia oli neljä ja jokainen kesti 10 minuuttia. Kolmen viimeisen erän aikana otettiin viiden minuutin tulosten perusteella rankattiin porukka varsinaisiin alkueriin. Eka treeni meni omalla kohdalla hyvin, ei kaatoja ja muutenkin koko viikonlopun paras tulos mulle...harmi ettei se vaikuttanut. Autoa sain toimimaan paremmin vakaajat vaihtamalla ja muuttamalla rollcenteriä takaa, mutta sitten tuli Esa rattiin ;)

Treeneissä vauhti hidastui joka kierroksella ja loppupisteiden mukaan minut sijoitetiin kolmanneksi hitaimpaan erään. Noo...alkuerissä voi sitten parantaa. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan aina oli jotain säätöä. Ekassa alkuerässä yritin ihan liikaa ja kaatoja tuli kuin liukuhihnalta. Toisessa alkuerässä yritin ajaa mahdollisimman tarkasti ja "hiljaa", ja siitä tulikin paras alkuerätulokseni. Kolmas alkuerä meni taas yliyrittämisen puoleen. Neljänteen alkuerään piti panostaa kunnolla. Ajo lähtikin hyvin liikkeelle, kunnes kolmannella kierroksella auto sammui hiekkalaatikkoon. Ilmeisesti hiekkalaatikon kivituhkassa ollut kivi meni vauhtipyörän ja rungon väliin sopivasti ja sammutti koneen. Siinä olivat sitten alkuerät. Sijoitus taisi olla jotain 123.

Sitten piti koota ensin kuski, sitten auto finaaleihin. Ei suuria muutoksia, vaihdoin vain renkaat samoihin joilla olin onnistunut parhaiten alkuerissä ja ajamaan, ensin 1/256 finaaleista. Lähdin kutosruudusta ja nousin puolen kierroksen jälkeen toiseksi. Ajo kulki hyvin ja takana olleet kuskit kaatoivat autojaan säännöllisesti eivätkä saaneet kiinni. Varikolle seitsemän minuutin jälkeen ja takaisin kiinni ajorytmiin. Rytmin löytymistä haittasi kierroksella ohitettavat ja tuli muutama kaato ja huono kierros ja olinkin yhtäkkiä viidentenä, enkä enää nousupaikassa kiinni! Kun pääsin taas ajamaan vapaasti, aloin saavuttaa edellä meneviä ja nousin neljänneksi, mutta takana tuntumassa oli ainakin kaksi autoa. Toka varikkokäynti noin viisi minuuttia ennen loppua ja radalle palatessani olin edelleen neljäs. Toiseksi viimeisellä kierroksella perässäni ajanut virolainen mokasi hyndään tulon ja blokkasi samalla toisen perässäni olleen auton ja sain ajaa lopun rauhassa maaliin. Ohitin vielä yhden auton ja erän kolmantena nousin 1/128 finaaliin.

Autosta katsastettiin tietysti vielä tankin tilavuus finaalin jälkeen ja oli "hieman" kiire saada uusi numero koriin kun numeroiden jakaja ei ollut ihan mukana hommassa. Kun kolmen minuutin lämmittely kuulutettiin oli autoni ilman renkaita ja suodatinta. Onneksi Team Itämeri tuli hätiin ja neljä miestä ruuvasi renkaat paikalleen, mä laitoin filtterin ja ehdin hyvin ajamaan kun kuulutettiin autoja lähtöruudukkoon. 11. ruudusta nousin ekalla kierroksella viidenneksi ja vauhti vaikutti hyvältä. Sitten kilpailu alkoi. Hyppäsin hyndän lievasti pitkäksi ja auto laskeutui nokka edellää hyndän takana olleeseen kuoppaan ja pysähtyen kuin seinään! Matka jatkui, eikä yhtään autoa päässyt ohi. Kaikki tuntui toimivan, paitsi auto kääntyi huonosti vasempaan. Ajoin noin puolentoista kierroksen päästä kone sammui takasuoralle ja homma oli siinä. Epäonnistuneessa hyndässä polttoaineletku oli mennyt tankin korkin ja loiskesuojan väliin, ja letku oli hieman puristuksella. Kone meni laihalle, kuumeni ja tulppa paloi. Liettuan nopein mekaanikko vaihtoi tulpan ja käynnisti auton, mutta yhteen kierrokseen tuhrautui noin kolme minuuttia ja homma oli siinä. Ajoin finaalin loppuun nautiskellen ja lievää ketutusta kärsien. Lopullinen sijoitu oli jossain 100 paikkeilla. Ilman tulpan kärähtämistäkin olisi ollut todella kiire pääsät jatkoon. 

59
VRCK kutsuu kaikki CORR sähkötruck-kuskit kisaamaan Nummelan lentokentän radalle SUNNUNTAINA 31.5. 2009.

Kilpailupaikka: Nummelan lentokenttä (osoite: Lentokentäntie, Nummela)

Rata: savipintainen rata, kierroksen pituus noin 22 sekuntia.

Aikataulu: 10:00 alkaen...aikataulu tarkentuu kun tiedetään lähemmin osallistujamäärä

Ilmoittautuminen: viimeistään 3 arkipäivää ennen kisapäivää. Ilmoittautumiset osoitteeseen vrck@suomi24.fi. Ilmoita taajuus (2,4 GHz tai mielellään kolme eri taajuutta)

Osallistumismaksu 10 €

Säännöt: sallitut autot ovat Traxxas Slash, Associated SC10 tai vastaava, moottori ja akku vapaa, renkaat joko Slashin tai Asso SC10:n vakiot tai Pro-Linen vastaavat. Ei muita rajoituksia.

Ajoformaatti:Liiga, osallistujamäärästä riippuen jaetaan kuskit arvalla eri lohkoihin. Lohkoissa ajetaan eriä, joista jaetaan pisteitä voittajalle 1, toiselle 2 jne... vähiten pisteitä saaneet A-finaaliin. Jokaisesta finaalista nousee kaksi kuskia seuraavaan finaaliin.

Erien pituus: Alkuerät 5 kierrosta, finaalit 7 kierrosta

Palkinnot: tavarapalkintoja

Kilpailupaikalla sähköä rajoitetusti. Omat tuolit ja pöydät mukaan. Syötävää ja juotavaa on myytävänä.

Tervetuloa ajamaan uutta näyttävää luokkaa!

edit: muutettu kisapäivä...unohtui että tuo on koulujen päättymispäivä

60
Onko kukaan ajanut Futaban 9551 (tai 9550) servoilla M-kasia? Niillä saisi painoa kevennettyä ja myöskin painopistettä alemmas ja keskemmälle. Ohjaukseen voimaa hiukan alle 9 kiloa, nopeutta olisi riittävästi. Mikä mahtaa olla kestävyys?

Ajatuksia...

Sivuja: 1 [2] 3