Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?  (Luettu 2637 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa suonke-1

  • Jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« : 25.02.04 - klo: 03.54 »
Pyydän jo etukäteen anteeksi tulevaa vuodatustani, mutta asia on minua jo jonniin aikaa vaivannut ja pänninyt täällä.  

Sapettaa kun  välillä puidaan niin yksinkertaisia asioita keskusteluissa, että pistää mietityttään miksi ylipäätään ostaa rätinä ohjattava auto, jos ei osaa  sille yhtään mitään tehdä itse, jos tulee jotain ongelmia. Saa välillä sellaisen käsityksen, että iskä on ostanut pojalleen uuden lelun kun poika on niin kovasti halunnut ja sitten kun se eräänä päivänä sattuu "laukeamaan" niin tullaan kyselemään täältä ensimmäisenä mikä mun autooni tuli kun se ei käy enään. Sitten kun tätä asiaa on ihmetelty ja puitu täällä paripäivää ja jokainen on antanut sen kymmenen eri ohjetta asiaan, niin selviääkin että tulppa olikin vain palanut.

Olisi äärimmäisen mukava, jos rohkenisitte ensin vähän itse selvittämään ongelman ydintä ja tarkastaa perus asiat. Mikäli ei tämänkään jälkeen ala selvitä, niin sitten tulkaa kyselemään. Mielellään vielä niin, että kerrotte ongelman tarkkaan eikä tyyliin "autoni ei käy auttakaa" kiitos!

Olen itse 10-vuotiaana aloittanut rc harrastukseni lennokki puolelta ja käynyt polttis veneistä polttis autoihin lähes kaiken näköset laitteet läpi lukuun ottamatta rc helikoptereita. Nyt kun ikää on kertynyt likipitäen 24-vuotta huomaa omaavansa aika paljon tietoutta moottoreiden säätämisestä lähtien. Ja kun muistelen ei minulla ollut ketään silloin neuvomassa näissä asioissa eikä paljoa netti foorumeita ollut vaan piti vain sitkeästi itse koittaa selvittää ongelmat ja mysteerit. Eipä niitä ole kyllä selvittämättä jäänyt vaan kaikki on itseksiin selvinnyt ennemmin tai myöhemmin. Ei sitä tekniikkaa kannata arastella, siinä sitä parhaiten oppii kun vain pistää osiin ja läjään. Aattelet vaan, että jos sen joku viirusilmäkin on lyönyt läjään toisellapuolella maapalloa, niin miksempä minäkin mollo silmineni täällä. No en kiellä etteikö tälläisiä poropeukaloitakin olisi joukkoomme luotu, joilla ei yksin kertaisesti ole motoriikka yhtään hallussa vaan se peukalo sojottaa visusti keskellä kämmentä. Siinä kohtaa suosittelenkin lämpimästi harrastuksen vaihtoa tai palkkaamaan henkilökohtaisen assistentin/mekaanikon mikäli tilipussi sen sallii.

Minusta keskustelu palsta erikseen henkilöille, jotka ovat juuri aloittaneet tai aloittamassa harrastusta olisi yksinkertaisuudessaan paikallaan.  Missä sitten asiaan paremmin paneutuneet voisivat opastaa asiallisesti.
Vauhti ei tapa, mutta se nopea pysähdys...

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #1 : 25.02.04 - klo: 10.15 »
Tohon kyllä voisin sanoa, että eihän se silti heti sitä tarkoita, vaikka juuri olisikin tämän harrastuksen aloittanut niin ei mitään osaisi ja toisekseen onko sitten harrastajia liikaa vai eikö haluta enempää jos alottelijalle tulee jokin ongelma niin eiköhän se siltikin ole hyvä, että kysyy siitäkin, kun tälläinen mahdollisuus kuiteskin on olemassa vai onko tämä sitten näin, että kokeneet toiseen nurkkaan ja aloittelevat toiseen tarkemmin osaajat toiseen ja osaamattomat pois harrastuksen parista. Niin ja jos ei teksti mielytä niin voihan sitä aina olla lukematta aivan samoin jos katsoo telkkaria ja ohjelma ei mielytä voi vaihtaa kanavaa :!:  Tämä oli minun eli aloittelijan mielipide enkä tarkoittanut millään pahalla.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #2 : 25.02.04 - klo: 10.36 »
Tietenkin aloittelija on tietämätön asioista. Sehän on ihan itsestään selvää. Ennen vanhaan asioiden selvittäminen oli vain hieman vaikeampaa, koska sen RC-auton vierellä ei ollut kannettavaa tietokonetta Internet-yhteydellä. Ennen vanhaan yritettiin itse ihan oikeasti selvittää sitä ongelmaa ohjekirjan ja maalaisjärjen avulla jonkun aikaa. Tämän jälkeen soitettiin jollekin viisaamalle tai lähdettiin jopa näyttään autoa sille viisaamalle.

Nykyisin pienenkin ongelman esiinnyttyä kirjoitetaan välittömästi esim. tähän foorumiin uusi aihe otsikolla "Mitä perk????" ja aiheeksi laitetaan "mikä o ku mu pureteni ei käy". Sen vertaa ei viitsitä nähdä vaivaa, että viitsisi edes yrittää käyttää sitä foorumin hakuominaisuutta - tai edes käyttää viestissä edes kohtuullista kielioppia ja kuvailla ongelmaa edes hieman tarkemmin.

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #3 : 25.02.04 - klo: 10.37 »
Minulla ei ole mitään mullistavaa parannusehdotusta mutta hienovaraisessa analyysissäni olen päätynyt siihen että esim. polttisfoorumin meno on kokolailla terveestä. Ja tarkoitan nyt sitä että uusia topikkeja aloitetellaan minuutin välein, kysellään onko se ja tämä hyvä, mitä se maksaa hongkongista petäjäveden matkahuoltoon toimitettuna ja kuinka paljon siinä on maavaraa ja keuliiko se sitten varmasti. Nämä ovat varmasti tärkeitä kysymyksiä asianomaisille ennenkuin päätyvät pure ten alphaan, mutta pointti on siinä että muut aiheet peittyvät aivan täysin näiden alle.

Tiedän että tämä on vähän sormella osoittelevaa ja provosoivaa, mutta ei se  muuta tosiasioita. Siankorvasta kun ei saa silkkikukkaroa. Hatunnosto toki niille jotka jaksavat kerta toisensa jälkeen kertoa uusille potentiaalisille harrastajille mikä olisi viisain valinta, itsestäni vain usein tuntuu siltä että olisi aivan sama minkä vispilän nämä kaverit ostavat. Se on kuitenkin viikon päästä myynnissä, päin hemmettiä sisäänajettuna ja vähän kovempaan hintaan kuin uusi vastaava. Myyntisyynä on luonnollisesti se, että rc-autot ovat lapsellisia ja kovat kundit ajavat peltoautoilla/skoottereilla.

Joo, itselläni ei ole polttista, mutta luen mielelläni niistä(kin), ennenkuin joku muistaa huomauttaa asiasta. Tästä syystä en mielelläni noudattaisi perinteistä ohjeistusta olla lukematta, jos ei kerran kiinnosta.

Äidille terveisiä.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #4 : 25.02.04 - klo: 11.03 »
No, mutta mitäs jos ei täällä sitten sais kysyä ja tulisi vakavampi ongelma ja se on kyllä totta, että kaikkea kysellään, mutta joskus on sanottu, että vastaukset voivat olla tyhmiä eivät kysymykset. En sitten tiedä miten asian oikea laita on, mutta voihan se olla niinkin, että jos tosiaan on niin aloittelija niin ei osaa kertoa, että mitä oikein on tapahtunut vaan ilmoittaa, että vanne meni rikki mitä pitäisi tehdä no tuon nyt kyllä aloittelijakin varmasti tietää ainakin luulisin  :)  
  Henkilökohtaisesti voisin sanoa, että olen tässä jo muutamassa kuukaudessa paljon oppinut en niinkään kauheasti kysellen vaan aika paljon tätä foorumia lueskellen ja sitä voisin kyllä suositella muillekkin aloittelijoille, että lukee aikaisempia tekstejä eikä heti aloita uutta/vanhaa juttua. Mulla ehkä tyhmin kysymys on ollut, että mikä on One Way, koska lueskelin noita Asso juttuja ja joka kohdassa aina melkein luki One Way, ehkä sitäkään ei ois tarvinnut kysyä varmaankin ois löytynyt jostain aikaisemmin.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #5 : 25.02.04 - klo: 12.04 »
Tietenkään kysyminen ei ole kiellettyä. Itsekin vastailen mielelläni ja autan aloittelijaa alkuun, jos kysymyksestä paistaa edes hieman se läpi, että ihan oikeasti ollaan nähty edes hieman vaivaa ensin. Jos edes se kysymys olisi muodostettu siten, että tilanne ollaan kuvattu parhaalla mahdollisella tavalla, vaikka siitä ei loppujen lopuksi löytyisikään tarvittavaa tietoa.

Eikä se hakukaan ole välttämättä aina aloittelijalle se pelastus, koska oikeiden hakusanojen löytäminen ei välttämättä ole helppoa. Varsinkin nyt polttipuolella on vallitsevana ominaisuutena se, että aloittelija kirjoittaa todellakin noin minutin välein mielipidekyselyn kaikista mahdollisista automerkeistä ja niiden hinnoista.

Se ei todellakaan ole myöskään huono idea, että tämä aloittelija käyttäisi muutaman illan foorumin aiheiden kahlaamiseen. Tämän jälkeen voi viisaampana kysellä vielä auki olevia muutamaa asiaa.

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #6 : 25.02.04 - klo: 12.33 »
Jotain parannusta olisi syytä kyllä saada aikaan. Ei minua häiritse niinkään "mikä on kun Pureten ei käy" -viestit, mutta nämä kahden - kolmen hengen offtopic-keskustelut jossain threadissa.

Jonkinnäköinen postausrajoitus olisi asiallinen, sillä tuntuu että monella käyttäjällä on viimeiset kymmenen viestiä olleet yhden rivin mittaisia "joo" "haha" tai hymiövastauksia.

Aloittelijoiden osio ei ole huonompi ajatus sekään, mutta tuntuu että foorumi on tällähetkellä muutaman käyttäjän hallussa .. ja moderaattorit kiroavat.

ClodZin äiteelle kans terveisiä.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #7 : 25.02.04 - klo: 13.37 »
Hyvät
l150040  ,  solar4  ja  ClodZ

Olen täysin samaa mieltä siitä, mitä juuri edellä kirjoititte!

Aloittelijoiden kysymyspalstalle ilmeisesti pitäisi olla vastausoikeuskin vain muutamilla, eli ketkä sen taitavat.
Varmuudeksi ilmoitan, että itsellä on vielä vähäinen se kyky, joten en laske itseäni heihin!

l150040 , olet kiitettävällä tavalla auttanut aloittelijoita!

ClodZ, minultakin Äidillesi Terveisiä !
 
solar4 , kirjoituksestasi tuli mieleen eräs vanha "opettavainen" juttu:

Olin silloisen työnantajani Helsingin piirimyyjän huoltopäälikön huoneessa, kun ko. henkilölle tuli puhelu jostakin päin Suomea!

Katselin huoltopäällikön ilmeen muuttumista, epäuskoisuuden ja kauhun väliltä!
Puhelu loppui äkisti, syystä jota en silloin vielä tiennyt!

Puhelun jälkeen huoltopäällikkö kysyi minulta, kumpikohan meistä on juovuksissa, tarkoittaen soittajaa ja itseään!?

Asiakas, jolla oli maanrakennuskone (kaivinkone) ei saanut moottoria sammumaan.
Oli jo lopulta lyönyt kirveellä polttoaineletkun poikki, moottori kävi edelleen, ja kierrokset senkuin kasvoivat ja kasvoivat, ja siksi oli lopettanut puhelun äkisti.............

Puolentunnin kuluttua tuli uusi puhelu, jolloin selvisi syy, johon me ei oltu keksitty vastausta edellisen puhelun jälkeen!

Selitys oli seuraava......:
Vastaus annettu  klo: 15.15

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Lainaus käyttäjältä: "TeeTeeKoo"
Painotan kohtaa, polttoaineletku oli lyöty kirveellä POIKKI, ja silti kävi vaan, ja kierrokset......

En tunne työkoneita, mutta heitetään kuitenkin joku veikkaus. Letku ei ollutkaan polttoaineletku, vaan kaasuun vaikuttava hydrauliikkaletku.

l150040  sua pitäis oikeastaan onnitella, niin läheltä liippasi.

Joten ei pitkitetä enää vastausta, kun nuo "viruksetkin taas hyökkäsi", eiks joo, vai mitä, tai siis joo, kyllä ne oli samoja.....

Asiaan:
Hydrauliletku oli ollut hankauksissa vuosien ajan ilmanottoputken kanssa, ilmanottoputkeen oli tullut jo muutaman sentin kokoinen reikä.

Hydrauliletkuun taasen oli lopulta tullut nuppineulanpään kokoinen reikä.

Koska hydrauliletkussa on kova paine, se sumutti hydrauliöljyä imuilmaputkeen, ja moottori kävi sen voimalla, reiän suurentuessa samalla, paineesta johtuen!

Hydrauliöljyhän on melkein yhtä ohutta kuin polttoöljy, jota myös löpöksi kutsutaan.
Tätä alkuperäistä "löpöä" ei sitten kannata tankata polttiksiin!  :lol:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #8 : 25.02.04 - klo: 13.51 »
Olen itsekin ollut todistamassa kahta tapausta, joissa iäkkäämpi diesel-auto ei suostu sammumaan. Ne perkuleet käyvät ilman virtaakin.

Toisessa tapauksessa tulin kaverilleni aamulla ja ihmettelin miksi hänen autonsa käy ulkona yksikseen ja jätkä on vielä sängyssä. Selityksenä oli se, että illalla tämä kaverini oli tullut kotiin ja hän ei ollut saanut sammutettua autoansa parhaansa yrittäen (ei ole mikään autoasentaja). Hän oli sitten jättänyt auton käymään siihen pihalle yön ajaksi  :lol: Saatiinhan me auto sammumaan ja vikakin korjattua, kun tiesin miten tällainen auto on kesytettävä.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #9 : 25.02.04 - klo: 13.54 »
Painotan kohtaa, polttoaineletku oli lyöty kirveellä POIKKI, ja silti kävi vaan, ja kierrokset......
Lisäys: Oli polttoaineletku!
Kaasua ohjataan polkimesta/vivusta ihan mekaanisesti vipujen välityksellä.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #10 : 25.02.04 - klo: 14.01 »
Lainaus käyttäjältä: "TeeTeeKoo"
Painotan kohtaa, polttoaineletku oli lyöty kirveellä POIKKI, ja silti kävi vaan, ja kierrokset......


En tunne työkoneita, mutta heitetään kuitenkin joku veikkaus. Letku ei ollutkaan polttoaineletku, vaan kaasuun vaikuttava hydrauliikkaletku.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #11 : 25.02.04 - klo: 15.24 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Jotain parannusta olisi syytä kyllä saada aikaan. Ei minua häiritse niinkään "mikä on kun Pureten ei käy" -viestit, mutta nämä kahden - kolmen hengen offtopic-keskustelut jossain threadissa.

Jonkinnäköinen postausrajoitus olisi asiallinen, sillä tuntuu että monella käyttäjällä on viimeiset kymmenen viestiä olleet yhden rivin mittaisia "joo" "haha" tai hymiövastauksia.

Aloittelijoiden osio ei ole huonompi ajatus sekään, mutta tuntuu että foorumi on tällähetkellä muutaman käyttäjän hallussa .. ja moderaattorit kiroavat.

ClodZin äiteelle kans terveisiä.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #12 : 26.02.04 - klo: 00.53 »
Itseäni quotaten:
Jotain parannusta olisi syytä kyllä saada aikaan. Ei minua häiritse niinkään "mikä on kun Pureten ei käy" -viestit, mutta nämä kahden - kolmen hengen offtopic-keskustelut jossain threadissa.

Nyt taas foorumia laajemmin selanneena en löydä tuollaisia viestejä montakaan. Okei, alhaalla oleva hydrauliikka-opetustarina luiskahti tähän kategoriaan, mutta ei sinänsä ole paha.

Irkissä roikkuvana tulee seurattua keskusteluita/viestejä, jotka hyvin nopeasti poistetaan. Syystäkin. Näistä on jäänyt mieleen vaan tyyli
"Joo mulla on tollainen!"
"Mullaki!"
"Oleks pal ajanu?"
"No vähä"
"Mikä moottori sul siinä on"  
plus typot tietenkin.

Okei, vapaa keskustelu sinänsä, mutta kun tälläistä alkaa esiintymään miltei joka threadissa ja useimmiten samojen käyttäjien toimesta, se alkaa nyppimään.

Just my 2 cents, vai miten ne jenkit tuppaa sanomaan.

BTW (ja myös offtopic), miten aikaisemmasta kirjoituksestani keksii kertoa tuon hydraulisen opetustarinan?-D
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #13 : 26.02.04 - klo: 09.49 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Irkissä roikkuvana tulee seurattua keskusteluita/viestejä, jotka hyvin nopeasti poistetaan. Syystäkin. Näistä on jäänyt mieleen vaan tyyli
"Joo mulla on tollainen!"
"Mullaki!"
"Oleks pal ajanu?"
"No vähä"
"Mikä moottori sul siinä on"  
plus typot tietenkin.

..plus iso määrä hymiöitä.
Ilmeisesti tarkoitit tuolla irkkihommalla sitä että sinne nopeasti ilmestyy linkin muodossa nuo viestit poistettavaksi joutavat viestit. Satunnaisempi foorumin lukija ei niitä ehdi näkemään moderaattorien ehdittyä ne poistamaa, ja kuten sanoit, syystäkin.

Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Okei, vapaa keskustelu sinänsä, mutta kun tälläistä alkaa esiintymään miltei joka threadissa ja useimmiten samojen käyttäjien toimesta, se alkaa nyppimään.

Ja vaikka tuonkin osion nimi on Vapaa keskustelu, se vapaa lähinnä tarkoittaa aiheita, mutta täytyy kuitenkin muistaa että tämä ei ole mikään chatti mihin on sallittua suoltaa mitä tahansa turhaa viestiä. Solar hyvin havainnollisti tyyliä mitä tarkoitan.
Eli ennen kuin painaa sitä lähetys-nappia, toivoisin että jokainen lukisi vielä sen oman kirjoituksensa läpi ja miettii tuoko se jotain uutta tai oleellista keskusteluun, viekö sitä eteenpäin jne. Ja samalla voi siistiä tekstiä korjaten typoja ja kielioppivirheitä joita mahdollisesti on lipsahtanut mukaan.

Toinen turhein viestien esiintymispaikka on edelleen myyntipalsta, jos olet todella ostamassa tuotetta niin ota yhteyttä myyjään YV:llä sähköpostilla tai puhelimitse, siten miten myyjä onkin toivonut ilmoituksessaan. Jos et ole ostamassa, jätä turhat löpinät kirjoittamatta.

Harkintaa ja malttia pyytäen,
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #14 : 26.02.04 - klo: 10.18 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"

BTW (ja myös offtopic), miten aikaisemmasta kirjoituksestani keksii kertoa tuon hydraulisen opetustarinan?-D

Kirjoitin "muinoin" Foorumin taso läpi lin.....
Siitä palautui tämä ikuisuus ongelma mieleen!
Lainaus käyttäjältä: "TeeTeeKoo"
Toinen näin "sähkömiehenä" tehty havainto:
Toiset ei saa käyntiin, ja toiset ei sammumaan!  
Päätän OT:n
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« Vastaus #15 : 26.02.04 - klo: 10.20 »
Olen todennut joskus tämän aiemminkin, mutta kertaushan on opintojen karvainen äitipuoli, eli:

"Jos viestissä on alle viisi sanaa, on sisällön oltava sitten kokolailla täyttä tavaraa. Ymmärrän tuollaiset tynkäviestit jos niissä kerrotaan maailmanlopun alkamisajankohta tai raportoidaan missä messias seuraavan kerran ilmestyy, muita ei näin nopeasti arvioiden tule mieleen."
XC - Poor boys Bruiser