Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - thomsva

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 8
31
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 28.05.17 - klo: 21.29 »
VAJ:n etupuskurista inspiroituneena päätin minäkin vähän parannella omaani. Aihiona on käytin jo käytössä ollutta FG 8418 muovilevyä, josta poistin materiaalia. Foamin kiinnityskohdat on myös porattu uusiksi. Nyt täyttyy 35m sääntö. Puskuri painaa kyllä korin etuosaa hieman mutta ei mielestäni liikaa. Ainakin tuo suojaa auton runkoa iskuilta huomattavasti aikaisempaa paremmin.

Nyt pitää vielä muuttaa korikiinnitystä. Siihenkin löytyy nykyisin valmis setti, FG osanro 4483.

Edit: Kyllä sittenkin 35mm pehmuste painaa koria vähän liikaa. Jouduin poistamaan vielä vähän materiaalia pehmusteesta.

32
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 18.03.17 - klo: 09.10 »
Tervetuloa mukaan!

Mun mielestä kannattaa kyllä valita HT versio heti alkuun, sillä siinä saa ihan järkeviä viritysosia melko pienellä lisähinnalla. Mitenkään välttämättömiä ne ei kuitenkaan ole. Itse en ottanut viritysosia ensimmäisen kauden aikana käyttöön, koska vakio-osat tosiaan toimii myös oikein hyvin. Nyt olen eteen vaihtanut metalliset diffinkuoret mutta takana on edelleen vakiot.

33
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 02.03.17 - klo: 19.22 »
Jep, suunnitteilla on mutta jäi vielä kesken. Ilmoittelen kunhan hanke pajalla etenee...

34
Samaa mieltä!
Ezrun 13t mottia myy ainakin aliexpress.com
Punainen Turnigy Trackstar 13t näyttää tyhjää varastoa. Onkohan sekin katoava luonnonvaria?

35
Hobbyking myy erilaisia servotestereitä. Jos se ohjaa servoa se ohjaa kyllä noparikain, joten sellaisen laitteen avulla homman voisi saada melko helposti ja edullisesti toimimaan.

36
Sähköautot / Vs: ETUVETO-Veikkauksen uusin pelikö???
« : 08.02.17 - klo: 16.02 »
Black edition :azn:

37
Lahden Classic Car Show messujen yhteydessä on ajettiin 4h endurance vuonna 2014.
Täältä löytyy sen kertaiset säännöt ja muuta juttua: http://rc10.fi/index.php?topic=83723.0
Tiimien koko taisi vaihdella suunnilleen 2-4.

38
Kiitos hienosti järjestetyistä kisoista! Eriryiskiitos kuulutuksista. Kuuluvuus korokkeella oli oikein hyvä ja tilanteen kuuluttaminen usein helpotti arvioimaan onko takana oleva auto kierroksella ohitettava vai takana pidettävä.

Mitäköhän tapahtui viimeisessä Comp finaalissa kun Barbien vetoakseli katkesi johtopaikalta? Minun auto oli tilanteessa osallisena ja takertuneenakin Barbien autoon mutta se, mistä tilanne lähti on pyyhkiytynyt mystisesti mielestä. Olisikohan tuo kolari ollut minun vältettävissä? Siinä tapauksessa anteeksi näin jäkikäteen.

39
Manuaalin sivulla 30 kerrotaan miten lähetin ja vastaanotin yhdistetään.
http://manuals.hobbico.com/fut/4pls-manual.pdf

R304SB on telemetriavastari, joten oikea RX-MODE on T-FHSS.
Jos oikein muistan pitää vaihtaa valikosta uusi model käyttöön ennen uuden vastaanottimen bindaamista. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole. T-FHSS vastaanotin siis taitaa linkittyä yhteen aina sillä hetkellä valitun modelin kanssa (?).

40
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 17.11.16 - klo: 15.49 »
Mitä jos poistettaisiin edestä vetoakselit, eli autot takavetoisiksi ja vapaat (tai lähes vapaat) sähköt!? :evil:

41
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 29.10.16 - klo: 23.07 »
Mini-Z (Ferrari 599) tuli maalattua saman tallin värehin. Tämähän ei ole lexankori, joten maali tulee ulkopuolelle. Maalaaminen on siksi aika erilaista ja vaatii vielä aika paljon harjoittelua että appelsiinikuoripinnasta pääsisi eroon.


42
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 24.10.16 - klo: 17.34 »
M-Chassis Competition
Swifti  :azn:


43
Kiitos järjestäjille ja kilpakumppaneille mukavista kisoista!

Formulaan tulin täysin valmistautumatta, mikä näkyi sekä auton säädöissä että ajamisessa. Päivän mittaan sekä auto että ajo parani jonkin verran, mutta niin parani muillakin. Välillä pysyin jonkun matkaa midpack-vauhdissa, mutta tasaisuuden löytäminen oli hankalaa. Joka tapauksessa formulakipinä tarttui taas... on sitä vaan niin hauska ajaa.

Mini oli tasaista ja hauskaa kuten aina. Kohokohta oli yksi finaalivoitto. Auto toimi johdonmukaisesti kaiken aikaa. Miniä olin jo syksyn aikana ehtinyt vähän ajellakin.



44
Kaivoin esiin formulan kaapista. Auto näyttä olevan kunnossa kun saan rikkinäisen vanteen korjattua uudella vanne+rengas setillä. Koeajoa en välttämättä ehdi suorittaa ennen kisapäivää mutta eiköhän tuo toimi...

Huomasin että formulasääntöihin on tullut määräyksiä etu- ja takasiivistä. Oma auto on 2015 vuoden sääntöjen mukainen ja siinä on tavalliset muoviset siivet, Tamiya F60 edessä ja joku muu takana. Jos niillä saa ajaa niin osallistun mielelläni myös formulaan sunnuntaina.


45
Tamiya / Vs: Tamiya M04 ja M06
« : 16.09.16 - klo: 12.41 »
Olenko ymmärtänyt oikein, että 04 ja 06 ovat tuupialustoja, joista 06 hipompi antaen enemmän säätöjä? Mitä muuta merkittävää eroa niillä on?

M04 on vanhempi ja huomattavasti yksinkertaisempi rakenteeltaan. Itselläni on M06, joka on omasta mielestäni turhankin monimutkainen. Ruuveja löytyy useita eri pituuksia ja muutenkin moni asia on ratkaistu turhan vaikealla tavalla. Esim. rungon purkaminen diffin huoltoa varten on melkoinen operaatio. Ihan kelvollinen auto silti tuo M06 mutta myös M04:ssä on oman hyvät puolensa.   

Varmaan auton pidennys ja levennys on mahdollista, mutta siinä on jonkin verran hommaa, joten luulen ettei sitä muunnosta kukaan haluaisi tehdä monta kertaa.

46
Tamiya / Vs: Tamiya M04 ja M06
« : 14.09.16 - klo: 11.11 »
VTR luokan autot on lähes aina rakennettu nelivetoiselle touringrungolle. Ne on rakennettu lähes kokonaan hiilikudusta ja alumiinista ja sopii paremmin radalle kuin parkkipaikoille. Takavetoa voi kyllä testata poistamalla edestä vetoakselit, mutta ei välttämättä toimi hyvin. Takapiha-ajeluun vaihtoehto voi olla joku Tamiya TT01 tai vastaava muovirunkoinen auto, sekin tosin on neliveto. Vaikka esikuva on takaveto voi RC puolelle neliveto olla hauskempi ajettava koska se toimii paremmin silloinkin kun pito on vähän huonompi.

Touringrunkojen akseliväliä voi yleensä säätää jonkun millin siirtämällä prikkoja tukivarsien edestä/takaa. Koria voi myös usein leikata hieman leikkauslinjoista poiketen ilman että näyttää kovin oudolta.

Kuulostaa siltä että tarvitset kaksi uutta RC autoa. :)
Molemmat ei tarvitse hankkia kerralla. Itse suosittelisin miniä alkuun jos pystyt pitämään sen BMW:n vielä odotuslistalla.

47
Tamiya / Vs: Tamiya M04 ja M06
« : 13.09.16 - klo: 21.04 »
Aloittelija suunnitteleen M Chassis-luokan autoa:
Korisäännöt ja sallitut korit olen lukenut, mutta kotiradan räppäilyihin kiinnostaisi tehdä oikeasta 1:1 harrastevehkeestäni RC-kori: BMW E24 635CSi. Korin pituus 475mm ja akseliväli 263mm. Tamiyan M-06 on säädettävissä kolmelle akselivälille, joista pisinkin on 239mm.

Miten tuo 24mm ero akselivälissä korin ja alustan välillä hoidetaan RC-hommissa? Jääkö akselit vaan törpön näkoisesti epäkeskeisesti pyöränaukkoihin vain onko alusta jotenkin lisää jatkettavissa?

Tuo BMW kori sopisi varmaan touringauton runkoon hyvin kun niissä on vakiona tuontapainen akseliväli. M-06 rungon jatkaminen olisi luultavasti mahdollista hankkimalla ylimääräiset jatkopalat (en ole 100varma) mutta ongelmaksi voi jäädä leveys. M-chassis autot on renkasta mitattuna alle 170mm leveitä kun touringautot on ~190mm. On aika ikävän näköistä jos renkaat jää kovin syvälle rungon sisään.

BMW 635 kori voi siis olla haastava sovittaa M-Chassis autoon, mutta siitä tulisi hieno VTR luokan auto.

Joka tapauksessa tervetuloa mukaan kisoihinkin ajamaan! M-chassis on kaikin puolin hauska luokka ja sopii myös aloittelijalle hyvin.

48
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 29.08.16 - klo: 12.45 »
Onnittelut Esalle!!!

Omalta osalta kausi lopahti heinäkuuhun erilaisten työ- ja lomakiireiden takia. Oli kuitenkin mukava olla mukana sen minkä kerkesi ja ensi vuonna taas jatketaan.

49
Jos ymmärrän kuvauksen oikein on kyseessä metallisukalla suojattu antennijohto, jossa varsinainen antenniosa on katkennut liian lyhyeksi. Nyt pitäisi siis saada sitä metallisukkaa kuorittua sisäjohtimen ympäriltä pois sen verran että ehjää sisäjohdinta jää näkyviin ~31mm.

EDIT: 2,4GHz laitteiden käyttämä taajuusalue on pikaisen googlauksen perusteella 2,40-2,48GHz jaettuna 80 eri kanavaan. Laitteet valitsee ja vaihtaa kanavia automaattisesti tuon kaistan sisältä eli taajuusalue vaihtelee hieman. Valon nopeuden mukaan laskettu aallonpituus vaihtelee alueella 120,6-124,6mm. Neljanneasaallon pituus eli sopiva antennin pituus olisi siis 30,14-31,15mm. Johonkin tuohon väliin kun osuu niin pitäisi mun logiikan mukaan toimia.

50
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 09.06.16 - klo: 15.13 »
Onko Minejä tulossa perjantain treeneihin Hyvinkäällä. Ratahan on kisakutsun mukaan auki klo 12-20. Itsellä tekee huominen vähän tiukkaa, mutta jos muita on tulossa niin vääntäydyn kyllä paikalle noin klo 18 eteenpäin. En ole aikaisemmin käynyt Hyvinkään radalla, joten olisi ihan hyödyllistä saada vähän tuntumaa.


51
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 03.06.16 - klo: 09.12 »
Jep, numerotarroja on minulla kaikille mutta E-tarroja ei.

52
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 31.05.16 - klo: 11.27 »
Tulostin E-merkin tuollaiselle osoitetarralle. Eli se on hoidossa.

Hyvä idea! Siihen päälle voi vielä liimata palan läpinäkyvää pakkausteippiä niin tarra säilyy hyvänä. Vinyylileikkurilla tuollaiset kaksiväriset tarrat vaatii kaksi päällekkäistä kerrosta, eli ei onnistu kovin kätevästi.

53
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 24.05.16 - klo: 08.08 »
Sunnuntaina tuli ajeltua nelisen tuntia Tattiksella kolmen Minin voimin. Pito oli ihan OK, varmaan aika paljon lämpimän sään ansiosta. Olin itse unohtanut työkalupakin kotiin mutta olipa sitten hyvä syy keskittyä enemmän ajamiseen ja vähemmän säätämiseen.

Onko muuten Minejä tulossa Hyvinkäälle harjoittelemaan pe 10.6 eli päivää ennen kisoja? Kisakutsussa mainitaan, että silloin olisi treenimahdollisuus klo 12-20.

54
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 21.05.16 - klo: 12.41 »
Huomenna klo 12 eteenpäin olisi sitten Miniajelua luvassa Tattiksella. Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee mukaan. Ratamaksuja ei taida olla mahdollista maksaa paikan päällä, eli tilisiirrolla pyydetään hoitamaan.

Ensikertalaiset löytää varmaan perille ylempänä postaamani linkin sisältämän kartan avulla. Kun tullaan alueelle, ajetaan asfalttiparkkiksen oikeaa laitaa takimmaiseen nurkkaan josta jatkuu kapea hiekkatie kartingradan ohi RC radalle.

55
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 19.05.16 - klo: 16.39 »
Ihan alustavasti on puhuttu, että pääkaupunkiseudun Minejä voisi olla Tattiksella sunnuntaina.
Itse lähes varmasti olisin paikalla. Ville on sanonut että sunnuntai olisi "mahdollisuuksien rajoissa". Miten Esa?
Jos ajetaan, niin sallittu ajoaika viikonloppuisin on klo 12-18, eli varmaan siinä klo 12 maissa voisi aloitella.
http://www.fullspeedrc.fi/tattarisuon-asfalttirata/
 

56
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 17.05.16 - klo: 10.17 »
Vielä sen verran , että tuo kaari (ulkopuolella , takahubi takana) kannattaa avartaa syvempään; siihen tulee tavaraa 3mm paksuudelta lisää niin jää tilaa hubille liikkua .... niin muistaakseni jouduin tekemään magnesium-palojen kanssa......

-Barbie-

Kiitos, tuo oli tärkeä huomio. Silmämääräisesti arvoituna tuo kohta tosiaan tekee aika tiukkaa. Siinä tulee vetoakselin suojakumit myös aika lähelle. Täytyy mittailla vielä tarkasti, ennen tilaamista.

57
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 14.05.16 - klo: 19.18 »
Kiitos. Yep, varmaan hyvä lisätä vielä yksi kiinnityspiste.

Nyt ennustetaan, että Tykkimäellä sade loppuisi yöllä ja Tattiksella jatkuisi pidempään. Tarkistan tilanteen vielä aamulla, mutta nyt näyttää vahvasti siltä, että lähtisin ajamaan Tykkimäen suuntaan aamulla. Perillä olisin noin klo 10.

58
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 13.05.16 - klo: 15.27 »
Ei ole ihan poissuljettua tuo sunnuntai Tykkimäellä. Täytyy seurata säätilaa. Jos Tattiksella voi ajaa niin olen todennäköisesti siellä niin säästyy aika paljon aikaa...

Ajattelin teettää 3mm hiilikuidusta vahvikkeet takatukivarsille. En muistanut ottaa valokuvaa Barbien magnesium-tukivarsivahvikkeista mutta mielikuvien mukaan suunnitelmani on aika lähellä. Mietin vielä lähinnä ruuvien paikkoja. Yksi 4mm reikä on tukivarsissa valmiina, joten sitä kannattaa hyödyntää. Muut kolme reikää olen yrittänyt laittaa niin että ne tukee, mutta ei ole tiellä eikä heikennä alkuperäisosaa liikaa.

Parannusehdotuksia?


59
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 07.05.16 - klo: 20.41 »
Jess, kiva päivä! Alussa oli vaikea pysyä radalla heikon pidon takia, mutta päivän mittaan parani huimasti. Kiitos mukavasta ajoseurasta ja säätövinkeistä! Kilometreja tuli melkoinen määrä lisää. :)

Omasta autosta puskuri on jo pitkään vedellyt viimeisiään. Teippikorjaukset auttoi selviämään tästä päivästä, mutta viimeisessä letkukosketuksesta puskuri taittui jo alle.

60
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 05.05.16 - klo: 18.14 »
Hep tulossa!

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 8