Kirjoittaja Aihe: Bensa-autot  (Luettu 1085871 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa fa--

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2850 : 10.10.10 - klo: 12.27 »
jos jotain voi tehdä paremmin se tehdään.
  Liika on aina LIIKAA mutta kohtuus EHDOTTOMASTI liian vähän.

Poissa fa--

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2851 : 10.10.10 - klo: 12.56 »
Onko kukaan laskenut paljonko puristus suhteet on noissa zenon ja cy koneissa? ja onko kellaan kokemusta kuinka suuria puristuksia perus 98 pottoaine kestää 2tahti käytössä. taikka sitten jos oktaani lukua on korotettu. nelareista itellä enemmän kokemusta ja näissä käytetään 14 jopa 15 suhde 1, vapaasti hengittävässä siis. oktaani lukua on tähän jo korotetttu.
jos jotain voi tehdä paremmin se tehdään.
  Liika on aina LIIKAA mutta kohtuus EHDOTTOMASTI liian vähän.

Poissa fg

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2852 : 10.10.10 - klo: 15.24 »
Itsellä oli tuossa taannoin sama asia mielessä eli zenon puristuspaine. Hommasin sitä varten jo mittarinkin mutta tulppa-adapteri jäi tekemättä ja sitä myöten koko homma jäi unholaan.

Nyt olenkin mitannut palotiloja lääkeruiskun avulla, näkee tarkalleen palotilan tilavuuden.
Pitäs jollain lohkojen resuilla testata tuota puristus hommelia kuin paljon niistä voi ottaa
lastua pois.
Nyt otettu tiivisteen vahvuus pois lohkojen pinnoista ja hyvin naukuu. Tietenkin pitää muistaa että imu- ja pakokanavien ajoitus muuttuu myös samalla.

Onko muilla kokemuksia asian tiimoilta?

Poissa fa--

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2853 : 10.10.10 - klo: 16.08 »
hei paljon sait puristus tilavuudeksi eli tilavuus kun mäntä on ylhäällä?

Lasketaan paljon puristus suhde on kaava on muistaakseni näin. sylinterin tilavuus + puristus tilavuus jaettuna puristustilavuudella. ? oliko näin muistaako joku? Fg laita tietoja jookos niin kokeillaan mitä zenon kone kestää sorvi odottaa jo tekemistä tallissa.

tossa mittailin ruiskulla kannen tilavuutta ja lukemaksi sain 2cl voiko pitää paikkansa?

jos on näin niin isku 28mm mäntä 36mm =28,5+2 = 30,5 jaettuna 2= puristus suhde
15,25:1   

Laskinko ihan päin tervettä viksummat kommentoikaa.


aiheeseen liittyvää pari linnkkiä
sylinteri http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.1243/.f
palotila http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.4443/.f
« Viimeksi muokattu: 10.10.10 - klo: 18.15 kirjoittanut fa-- »
jos jotain voi tehdä paremmin se tehdään.
  Liika on aina LIIKAA mutta kohtuus EHDOTTOMASTI liian vähän.

Poissa fg

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2854 : 10.10.10 - klo: 18.34 »
Muistiinpano vihkoni joutunut näköjään kentälle hukkuneeksi kun ei mistään löydy  :undecided:
eli en siis voi todistaa todeksi tuota puristus suhdetta. Laittelen tänne kunhan vain löydän sen.

Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2855 : 10.10.10 - klo: 21.35 »


tossa mittailin ruiskulla kannen tilavuutta ja lukemaksi sain 2cl voiko pitää paikkansa?

jos on näin niin isku 28mm mäntä 36mm =28,5+2 = 30,5 jaettuna 2= puristus suhde
15,25:1   

Laskinko ihan päin tervettä viksummat kommentoikaa.


tarkistin puristussuhdelaskurilla ja sain saman tuloksen.

Poissa fa--

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2856 : 11.10.10 - klo: 17.59 »
joku jolla tarkka injektio ruisku voisi tarkastaa tuon kannen tilavuuden niin saataisiin tarkat lukemat. 15,25:1 on jo aika kova puristus enkä usko että se pitää paikkansa. laskukaava on kyllä oikein.

semmonen tuli mieleen tulpan monttuhan pitää laskea kanssa mukaan tähän tilavuuteen vai olenko väärässä?
jos jotain voi tehdä paremmin se tehdään.
  Liika on aina LIIKAA mutta kohtuus EHDOTTOMASTI liian vähän.

Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2857 : 11.10.10 - klo: 22.47 »


semmonen tuli mieleen tulpan monttuhan pitää laskea kanssa mukaan tähän tilavuuteen vai olenko väärässä?

juu pitää.
tuo mun käyttämä laskuri huomioi kaikki. jopa kannetiivisteen paksuuden, kansitiivisteen reijänhalkasijan, onko mäntä kupullinen tai montullinen, tuleeko mäntä lohkopinnanyli.

Poissa e-revo vxl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2858 : 29.10.10 - klo: 15.33 »
moro

tarviiko näitä bensa autoja sisään ajaa millään tavalla toisin kuin nitrot
entä tarviiko moottoria säätää yhtään onko siinä edes mitään säätö ruuvia

-Aki
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Poissa Peku

  • Veteraani
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2859 : 29.10.10 - klo: 16.04 »
moro

tarviiko näitä bensa autoja sisään ajaa millään tavalla toisin kuin nitrot
entä tarviiko moottoria säätää yhtään onko siinä edes mitään säätö ruuvia

-Aki

FG:n "uusin" opastusvideo:
http://www.youtube.com/watch?v=q__kW1B6Haw&feature=related  :grin:
« Viimeksi muokattu: 29.10.10 - klo: 16.09 kirjoittanut Peku »

Poissa e-revo vxl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2860 : 29.10.10 - klo: 17.29 »
kittttos
nyt ei tarvi enää miettiä ostaako bensan  vai nitron   ja vastaus on tietenkin  bensahan se ostoskoriin joutuu jossain vaiheessa talvea-kesää
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Poissa e-revo vxl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2861 : 01.11.10 - klo: 18.42 »
moro

onko joku tietoinen tekeekö joku merkki 4 tahtisia bensa autoja olisin erittäin kiinnostunut
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Poissa kimantero

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2862 : 01.11.10 - klo: 19.50 »
ei tee...liian tehottomia nuo nelitahit.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2863 : 02.11.10 - klo: 12.14 »
Kustannuksetkin nousee jos sellaisen löytäisi ja enemmän rikkoutuvia osia.
kaks tahti on yksinkertaisin ja toimiva.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa e-revo vxl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2864 : 02.11.10 - klo: 19.04 »
ei tee...liian tehottomia nuo nelitahit.

kuika niin tehottomia ihmettelen vaa et miks olis tehottomia ku oikeissa autoissakin on 4tahti kone eli jos siis 2 tahti kone on tehokkaampi ni miks ferrarissa on 4 tahti kone eikä 2 tahti?
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2865 : 02.11.10 - klo: 19.20 »
4-tahti on tehottomampi mutta kestävämpi, käyttää vähemmän bensaa, ei tarvitse öljyä bensaan j.n.e.... Esim ferrarissa on 4tahti koska se kestää paljon paremmin, ja jos ferrari tarvitsee tehokkaamman moottorin niin tekee vaan moottorista isomman... :azn:
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa e-revo vxl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2866 : 02.11.10 - klo: 19.23 »
kyselin nytten vaan sitä etttä miksi on tehokkaampi ku 4 tahti eli jos 2 tahti koneesta tehään auton moottori niin sekö olis tehokkaampi ku 4 tahti
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2867 : 02.11.10 - klo: 19.25 »
Tätä vois melkeen sumplia jossain enemmän offtopic ketjussa ja google tai kirjasto kannattaa tsekata kans!
/ Jere Siirilä

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2868 : 02.11.10 - klo: 19.48 »
Jos nyt funtsitaan pelkästään fyysistä puolta koneesta.

4-tahti rutkuttimessa on n. miljoona osaa enemmän, kuin 2-tahti koneessa.
Sitäkautta, jos käytettävä tila on vakio, koneelle (moottorille).
Sitäkautta on 4-tahtinen kuutioltaan paljon pienempi, mitä 2-tahtinen kone.

Eikä tulisi pieneen mieleenkään alkaa oikein ajamalla ajamaan näitä vehkeitä neljällä tahdilla.

Sitten jos rahapuolta ajattelee, saa repullisen 2-tahteja vrt 4-tahti.
+ jos vielä alkaa himoitsemaan lisä hevosia koneesta..
son loppu ny.

Poissa arre_80

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2869 : 02.11.10 - klo: 23.19 »
Niin ja 2t moottorin virittäminen on paljon helpompaa kun 4t:n.

Ei kannata tehä yksinkertasesta asiasta vaikeeta.

Eiku hybridi baja tuotantoon, ja jos nyt alotta nii miks ei viel kerssi niin sais vähä parempaa kiihtyvyyttä kun lähetään mutkista.
Traxxas e-revo 2.0, Slash, Minirevo vxl x 2, Arrma Outcast, Hpi Baja 5b, Carson gasdevil

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2870 : 04.11.10 - klo: 11.09 »
4-tahtiseen sais turbon helpommin  :cool:

Turbosta puheenollen, ite otin yhteen remmiahdin valmistajaan, joka oli tonne erääseen paikkaan laittanu videon. Bajassa oli 2 remmiahdinta.

Sanoi sillon, et on tulossa pakokaasutyyppinen paketti, aiko ottaa yhteyttä... ei oo kuulunu vielä mitään  :roll:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa kimantero

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2871 : 04.11.10 - klo: 15.15 »
4-tahtiseen sais turbon helpommin  :cool:

Turbosta puheenollen, ite otin yhteen remmiahdin valmistajaan, joka oli tonne erääseen paikkaan laittanu videon. Bajassa oli 2 remmiahdinta.

Sanoi sillon, et on tulossa pakokaasutyyppinen paketti, aiko ottaa yhteyttä... ei oo kuulunu vielä mitään  :roll:

Oisko kyseessä micro boosti. Ainaki sillä on jotain proto tyyppejä pakokaasuahtimista ja baja kehella remmiahrimella. http://www.youtube.com/user/microboost1#p/u

ainiin ja välijäähdyttimiä. :grin:

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2872 : 04.11.10 - klo: 19.01 »
Joo, toihan se oli  :tongue:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa speedy_g

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2873 : 08.11.10 - klo: 12.22 »
On tullut luettua ympäriämpäri foorumi, mutta kyselempa kun en oikein selkää vastausta
löytänyt.

Kokemusta löytyy HPI 5T:stä sekä useammasta FG:n autosta, mutta nelikot on hieman vieraampi aihe. Lueskelin Nu:techin autosta sekä muutama sivun mittaisesta MCD:n threadistä.

MCD:n autoista siis ->

a) miten keskidiffi/kardaani kestää?

b) miten lautasrattaat kestää yleensä?

c) sekä auton yleinen rakenne, kaikki ruuvattu pohjaan?

omasta mielestä hpi baja, on köykäseen eniten runtua kestävä 2T offi vekotin. Etenkin 5T korin suojaa aika paljon, mutta näin muuten vetopuoli tuntuu kestävän aika kiitettästi. Pohtinut tuota hihna vs.kardaani asetelmaa :)

Kiitos etukäteen!


Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2874 : 08.11.10 - klo: 12.46 »
Ja ite kehun vielä ajoominaisuuksia. Vaikka takaveto, niin perä pysyy ihmeen hyvin hallinnassa oli tehoa sitten hieman liikaakin. Duster1 pisti aikanaan hyvän videon omasta ajosta 5T:llä talvikelillä, ja hyvin on jääny kuva mieleen kun auto se vaan pysyy pitkässä luisussa... hallitusti. Toki kuskikin vaikuttaa, mut silti.

Ja onhan bajalla voitettu noita bensakisojakin suomessa 4wd joukossa, et ei todellakaan puhuta huonosta autosta.

Tosiaan mulla on 3 talvi tulossa autolle + edellisen omistajan käyttö. Diffin huoltanut kerran (rtr bajan diffi) eikä mitään ihmeellistä ole edelleenkään huomattavissa. Kestävä on näköjään. Nyt on hajonnu eka muoviosa, etupusruki on näköjään jossakin vaiheessa ottanu itteensä ja haljennu, tukivarret yms... osat on joko ihan alkuperäset, tai edellinen omistaja vaihtanu.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa speedy_g

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2875 : 08.11.10 - klo: 13.16 »
Tosiaan mulla on 3 talvi tulossa autolle + edellisen omistajan käyttö. Diffin huoltanut kerran (rtr bajan diffi) eikä mitään ihmeellistä ole edelleenkään huomattavissa. Kestävä on näköjään. Nyt on hajonnu eka muoviosa, etupusruki on näköjään jossakin vaiheessa ottanu itteensä ja haljennu, tukivarret yms... osat on joko ihan alkuperäset, tai edellinen omistaja vaihtanu.

Ei oo itekään tullu silkkihansikkain autoa montuilla käsitelty mutta kummasti vaa kestää :-) Toinen takatukivarren pää oli näemmä menny vähä jojoon mut väliaikainen fiksaus, vähä lämmitystä ja vääntöä, melkei suora =D uudet tuloo tällä viikolla, heh. Eikä oo pahemmin volteista moksiskaa, tosiaan kiinnostaa tietää miten noi nelikot kestävää montuilla "bashaamista" jsp. Tietty pitää muuten huoltaa et pysyy iskussa mut näin muuten tuntuu et varsin jämäkkä rakennettu. FG monsteri kestää kohtalaisesti mut en menis puhumaan samassa lauseessa Bajan kanssa. Edelleen oma henkilökohtainen mielipide, molemmat autot löytyy itseltä.


Poissa Micco

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2876 : 08.11.10 - klo: 19.00 »
Tuolta http://www.mcdeurope.de/downloads/RRV4C-SPARE-PARTS-LOCATOR.pdf selvinnee MCD.n yleinen rakenne, ja MCDfinland foorumilta lisää merkistä.
SCX10 LandCruiser40, 1/5 FS Buggy, HSP"Drifting", Douglas SBD-6 lentsikka, AX10TCS projekti, Kyosho LandMax2, Pari 1/4rallycross projektia, Toyota RockCrawler III, Axial BWD whiplash foffi, Robbe vene

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2877 : 08.11.10 - klo: 21.36 »
No jos nyt vertaa FG:tä ja Nutekkia,niin ainakin omassa marderissa oli aina jotain ropleemaa tai sitten minun käsissä se ei vaan kestänyt,vaikka oli pakolliset pisteosat korvattu alumiinilla.
Nyt kun viime keväänä siirryin nelikkoon niin yhtä hymyä on ollut jotenkin on pystynyt huolettomammin ajamaan eikä ole tarvinnut välittää kärrynpyöristä tai jos on mennyt ohjausvirheen seurauksena lepikkoon :azn:

Ainoat osat mitä olen saanut hajalle niin ovat,takahubi(ei kestänyt lautakasaan ajamista poikittain) ja pari servovartta on mennyt saverin jumittamisen takia.

Tässä kesällä tuli veljen kanssa kisailtua vähän,hänellä oli MCD RR3.
Häviölle kisailussa ei ainakaan jäänyt vaikka MCD menikin kuin kiskoilla ja nutekki sladissa perässä :azn:

Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2878 : 08.11.10 - klo: 21.51 »
Nuutekki miäs vastaa..

Ensimmäisestä Nutechin Monsterista ei hajonnut mitään, siis itse autosta, jos ei lasketa servojen savuamisia..

Toisesta, täys alumiinisesta on toisenpuolen knucle edestä hajonnut, ei muuta.

Päivääkään en ole katunut.

Muista merkeistä ei tosin ole omistuskokemusta, mutta mitä vierestä olen seurannut, niin yksi huomiota herättävä kommentti on sanottava.
Nutech on ns täys kopio 1/8 crossareista.
Eli on suoraansanoen ilo kasata purkaa kasata purkaa.... autoa.
Tilaa on joka puolella, ja kaikki purkenee muutaman ruuvin irroituksella.

Ja ostakaa mikä auto tahansa, mut ostakaa siihen nutechin iskarit ja diffit.. :evil:
son loppu ny.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2879 : 08.11.10 - klo: 21.59 »
Näin on nutekin vakioiskaritkin on laatukamaa,eivät vuoda ja kantaa autoa hyvin kun vähän hyppyyttää :wink:
Diffit tosin itsellä vuotaa välillä,ei tahdo öölit pysyä aina sisällä tosin tämä allekirjoittaneen pirssi on "suomen ensimmäinen nutekki" joten päivitystä on tapahtunut paljon.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.