Päädyin tuossa jokin aika sitten käytetyn Savage XL:n omistajaksi.
Siinä autoa pestessä osa osalta tuli mietittyä mitä tälle tekisi ? Mielessä pyörii kaikenlaista päivitystä ja muutosta. Kasausvaiheessa homma alkoi hiljaleen hahmottua kun katselin varaosalaatikoita ja käteen osui täydellinen Servo saver...
Ohjaus laakeroitiin kuulalaakereilla ja lisättiin samalla myös takaohjaus eli auto on nyt virallisesti mallia Savage XL 4WS. Alkuperäiset 27 Mhz radiot päivittyivät Gigasiksi, Futaban radio ja Savöx digi-servot, ohjauksessa kaksi 20kg:a ja muut ovat mallia 7.0kg.
Turvakaareksi vaihtui vanhemman Savagen käytössä kestävämmäksi osoittautunut alumiininen kaari ja se vaatii yhden reiän porauksen käydäkseen X-malliin. Käytännössä alumiininen on osoittautunut paljon kestävämmäksi kun uudemman muovikaari. Ylätukivarret muutettiin säädettäviksi ja samalla uusittiin myös alatukivarret kun sattui olemaan yksi sarja jouten. Kertaalleen korjattu Reverse moduli löysi tiensä vaihdelaatikkoon muuttaen sen 3 SPD + High Gear + pakki. Tykkään että pakki on melkein ehdoton varuste vaikka jotkut ovatkin eri mieltä...niin monta kertaa se on pelastanut pulasta ajellessa.
Takaservona toimii samanlainen Savöx 20kg kun edessäkin ja sille löytyi luonteva paikka moottorin vierestä. Servo saverin yläpäätä pitää paikallaan moottorialustan poikkituki ja spacereiksi sopi HPI:n omat väliholkit. Moottorin vähän pidempi custom-aluslevy on tehty 3mm alumiinista ja pari pallolinkkiä sekä 3mm kierretanko välittävät käskyt servolta.
Rungosta joutui ottamaan tavaraa aika vähän loppujen lopuksi, silti aika tarkka sovite.
Servon johtosarja kulkee suojasukan sisällä radiokotelolle, kuvassa kiinikkeet puuttuvat vielä.
Käännös.
Pohjasta päin autoa ja takaservoa suojaa 2,5mm alumiinilevysta tehty pohjapanssari.
Nippusiteet pitävät paikallaan takaservon johtosarjaa. Itse servo pilkottaa vähän runkolevyn rakosista.
Poseeraus vasemmalle, asuna sininen kori.
Poseeraus oikealle, asuna oranssi kori.
Tällä hetkellä radiona siis Futaba 3PM-MX, mutta vaihtunee 4PL malliin että saa ohjauksen mixauksen käyttöön 2WS / 4WS. Ajamaan ei ole vielä kerinnyt yhtään...saa nähdä miten tuo hökötys toimii. Mahdollisesti se vaatii ainakin kallistuksen vakaajat.