Alkukesästä tuli tosiaan hommattua se RTR-malli, ja olen muutaman kerran ehtinyt sitä ulkoiluttamaankin! Orkkistakarenkaat meni asfaltilla yhdellä akullisella slikseiksi, oho
Meikäläisen aikatauluilla ei radoille ehdi, niin ajelut ajellaan niillä alustoilla mitä keikkapaikkojen takana sattuu olemaan. Hiekkakentillä, parkkipaikoilla tai -halleissa. Tai jossain. Hommasin siihen käyttöön Prolinen Dirt Hawgit eteen ja taakse, ja parin akullisen jälkeen täytyy olla kyllä tyytyväinen! Jonkunlainen pito löytyy joka alustalla, eikä nakit ole heti sileät kovalla pinnalla ajon jälkeen.
Piti tilata ulkomailta asti sitten vielä harjaton moottori-noparicombo, ja tähän käyttöön löytyi Losin Xcelorin setti 6,5T koneella. Edullinenkin vielä. Nyt kun vaan ehtis asennella sen paikalleen ja sais jo tilatut LiPoakut kotiin asti, niin sitten pääsee kokeilemaan varaosienkin saatavuutta... Kun meinaa lähteä auto hetkittäin lapasesta jo vakiosähköillä.
Meinasin kysellä tällä foorumilla pinjonin kokosuosituksia, mutta sen sijaan löysin Losin "suositusvälitystaulukon", jonka pohjalta ajattelin lähteä kokeilemaan. Ihan simppeliä matematiikkaahan tuo on. Esim taulukon mukaan 6,5T koneelle suositellaan 2WD krossarille kokonaisvälitykseksi 10,8. Ja sitten laskemaan: B4:n vaihteiston välitys on 2,6:1. Vakiospurri on 81t.
Kaava menee seuraavasti: (Spur/pinion)* vaihteiston välitys=kokonaisvälitys.
Tässä tapauksessa siis (81/x)*2,6=10,8. Peruskoulumatikalla siis x= n.19,5. Mitä pienempi pinjoni, sitä suurempi (tiheämpi eli lyhyempi) kokonaisvälitys. Ja mitä kiertävämpi (ja tehokkaampi) moottori, sitä tiheämpää välitystä suositellaan. Ihan malliksi voin laskea nämä em. taulukossa mainitut välitykset vakiospurrilla eri koneiden mukaan: (ja suluissa helpotukseksi vielä näiden myllyjen KV-lukemat)
13,5T: kokonaisvälitys 7,2, pinjoni 29,3. (2360KV)
10,5T: kokonaisvälitys 8,3, pinjoni 25,4. (3080KV)
8,5T: kokonaisvälitys 9,6, pinjoni 21,9. (3640KV)
6,5T: kokonaisvälitys 10,8, pinjoni 19,5. (4880KV)
4,5T: kokonaisvälitys 12,5, pinjoni 16,8. (7140KV)
Ja varmistuksena vielä, nämä ovat siis Losin Xcelorin 10th-sarjan moottoreille ja takavetokrossareille lasketut suosituslukemat. Uskoisin, että soveltaminen muillekin moottoreille on melko helppoa...
Laitoin pinjonisuosituksiin myös desimaalit, varmuuden vuoksi. Tosielämässä saattaisin kuitenkin suositella pinjonia, jossa hampaiden määrä on kokonaisluku.
Itse ajattelin aloittaa kokeilut 19t pinjonilla. Oppikirjan mukaan.
Ja eikun näpertelemään...