Kirjoittaja Aihe: GS21R moottori ja neula.  (Luettu 3223 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sludge

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/sludge
GS21R moottori ja neula.
« : 17.05.03 - klo: 13.49 »
Päivää. Minulla on Mad  Forcessa se vakio kone, mutta en oikein tiedä, miten neula säädetään sopivaksi. Olen kyllä kokenut vanhalla autolla rampan ihan hyvin, mutta nyt on kyseessä melko iso moottori ja auto. Kahdella kierroksella käy aika hyvin, mutta bensa kuluu 10min. Vanhalla Trackerilla bensa kesti 20 min. Enkä kehtaa enää, mennä (paljoa) neulaa kiertämään kiinni, koska en tiedä oikein .21 moottorista ja sen säädöistä.

Tietääkö kukaan, että kannattaako MF:ään ostaa Ossi (OS) kisa kone?

Tietääkö kukaan?
  :?
Nikko on kirosana!

Poissa RcRox

  • Jäsen
    • Profiili
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #1 : 17.05.03 - klo: 15.25 »
Toi 10min. On ihan normaali aika koska 1. On iso kone 2. On paljon massaa. Itelläni on Tamiyalta Terra Crusher ja pidän siinä neulaa auki 2.75 sillä se käy parhaiten.
Tamiya Terra Crusher

Poissa Sludge

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/sludge
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #2 : 17.05.03 - klo: 18.28 »
Mikäli oikein tiedän on Terra Crusher myös maasturi. Mutta minkälainen kone siinä on. Onko 2,75 siihen Kyoshon .21 koneeseen sopiva määrä. Onhan tuo moottori aika monessa Kyosho mallissa.

Kuinka paljon muuten OS moottorit maksavat ja onko tavallisen pulliaisen hyötyä hankkia niitä?  :?
Nikko on kirosana!

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #3 : 17.05.03 - klo: 18.36 »
Tosta uudesta GS21R:stä mulla ei oo kokemuksia, mutta vanhemmasta kuitenkin. Itselläni neula on ollut auki n. 2.5-2 kierrosta! Laita ensin vaikka 3 kierrosta auki ja kiristä vähän kerrallaan, kunnes kulkee hyvin, mutta antaa kuitenkin vähän pakokaasuakin putkesta...

Tuollaisen esim. OS koneen hankkiminen on kiinni ihan siitä, että kulkeeko auto tarpeeksi? Jos autosi on ihan uusi, niin suosittelen harjoittelemaan alkuperäisellä koneella aluksi ja vaihtamaan vasta sen jälkeen. Uutta konetta hankittaessa tulee ottaa huomioon auton kestävyys ja myös muiden tarvittavien osien hinnat, jotka voi joutua vaihtamaan (kisakytkin+kello+vauhtipyörä+pilli+adapteri+moottoripukit jne...)

Itse olen kuitenkin tavallinen pulliainen ja hankin tuollaisen O.S.:n koneen...ajamaan en ole vielä päässyt, mutta sitten voin kertoa, että oliko järkevää  8)
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa Sludge

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/sludge
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #4 : 17.05.03 - klo: 18.54 »
Kiitoksia vihjeistä!  :)

Ongelma on vain se, että kakkosella ja jopa vähän alle (en vähemmäksi enää kehtaa säätää), sylkee moottori vielä pakoputkesta reiluja bensapisaroita. (Ne saattavat tosin kuulua asiaan), en ole vielä kokenut paljoa tällaisista autoista. (tämä on ensimmäinen iso autoni isohkolla moottirilla). Mutta täytyy huomenna kokeilla uusia säätöjä.

Jos tilanne on se, että ostan uuden Ossin pakokäyrineen ja pilleineen, paljonko se voisi pahimmassa tapauksessa maksaa? Joku lonkalta heitetty arvio.
Kohta moottori imee paitsi bensat tankista, myös rahat kukkarostani. :wink:
Nikko on kirosana!

Poissa Sludge

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/sludge
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #5 : 17.05.03 - klo: 19.00 »
Unohdin tuossa äsken vielä kysyä, että onko kellään kokemusta 3-portaisesta vaihteesta. Itse kun menin tyhmänä sitä sorkkimaan. Nyt se vaihtuu hikiseen kakkoselle, mutta ei enää kolmoselle.

Siinähän on aivan samat 6-kulma mutterit, kuin 2-portaisessakin.
Mutta kuinka paljon kerrallaan niitä kannattaa löysätä\kiristää, jotta vaihtumis aika olisi järkevä? :wink:  

Lisäksi vielä yksi kysymys:
Onko kannattavaa hankkia 3 tai 4-palainen kytkin.
Kuinka paljon ne antavat tehoja?  :?
Nikko on kirosana!

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #6 : 17.05.03 - klo: 22.04 »
Tietojeni mukaan toi 3-palainen kytkin ei sovi kyoshon koneisiin, vai olenko oikeassa?

Poissa Sludge

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/sludge
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #7 : 18.05.03 - klo: 17.52 »
Kuuluuko neularuuvin muuten olla jäykkä?.
Se on minulla jostain syystä jäykkä, mutta alussa se oli melko löysä  :?
Nikko on kirosana!

Poissa RcRox

  • Jäsen
    • Profiili
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #8 : 18.05.03 - klo: 20.09 »
Mulla se on ainakin löysä...
Tamiya Terra Crusher

Poissa Sludge

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/sludge
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #9 : 18.05.03 - klo: 20.45 »
Mikähän p*sk*akikkare sinne on sitten lentänyt! :?
Nikko on kirosana!

Poissa tuxo

  • Tulokas
    • Profiili
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #10 : 30.05.03 - klo: 20.56 »
minulla tuo neula on ainakin niin löysä että se kääntyilee itsestäänkin ajaessa :(

muutenkin kaasutin on aivan lelua tekoa, osa mikä tulee moottoriin kiinni heiluu inhottavasti minkä takia kaasutin pyörii hieman paikallaan...

mitähän mahtaisi olla hintaa uudella kaasuttimella ja onko nuo uudet kokonaan metallisia (tuo on melkein kokonaan muovia)?
Inferno MP6 sports

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #11 : 30.05.03 - klo: 21.09 »
Kaasarit n. 50e.

Vaihteita kannattaa säätää pienin askelin.

Kaasarin muovisuus on vain hyväksi, sillä se estää bensan
kiehumisen.
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa Heikkri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #12 : 30.05.03 - klo: 21.34 »
Kisakoneista:
Ainakin jotkut kisakoneet ovat alakierroksilla laiskempia kuin normaalit.
Voisi kuvitella, että monsteriin saa todellista suorituskykyä vaihtamalla esim. pillin tosi alakierros sellaiseksi.
Esim paris 650al tuntuu olevan suosittu maailmalla.
Jos huippuja hakee (tosin outoa monsterin luonteelle), 40000 kiertävä kisakone niitä tarjoaa, ja 20000 lähtee.

Poissa jace76

  • Tulokas
    • Profiili
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #13 : 10.06.03 - klo: 02.21 »
En jakasnu tehdä uutta topicia..

Mutta ongelma olis tällainen gs21r motissa.

Tyhjäkäynti toimii pirun hyvin,mutta kun pistää hanaa niin se joko "booaa" tai sitten sammuu.Kone kun on kylmänä niin se toimii vähän paremmin,mutta lämpimänä ei oikein lainkaan.Tyhjäkäynti toimii kyl lämpimänäkin tosi hyvin.Käynnistys ongelmia ei ole lähtee esim lämpimänä ekalla käyntiin.Säätöjä olen kokeillut jonkin verran.En oikein tunne vielä kaikkien ruuvien asentoja,mutta ohjeita olen lueskellut ja kokeillut.Just vaihdoin uuden männän ja sylinteriputken kyseisen vian takia,mutta ei auttanut tekee ihan samaa kuin vanhalla männälläkin.
Voiskohan polttoaine tai tulppa olla vikana ?
Tulpan pitäisi olla uusi edellisen omistajan mukaan.

mutta mikäköhän tulppa ja mitäköhän polttoainetta suosittelisitte tohon mottiin ? Moottori on ihan vakiokunnossa.  

Tai olisko jotain ideoita mitä kannattais viel kokeilla ?

Kaasari on palasina nyt ja odottelen siihen yhtä neulaa,kun tais edellinen vähän murtua....

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #14 : 10.06.03 - klo: 07.22 »
VINKKI: vanhan GS21R:n sitä messinkistä ruuvia, joka pitää neulaventtiilin paikoillaan, ei saa kiristää kovin paljon! Se katkeaa, eikä varaosia ole enää saatavilla! Tulee mahdollisesti noin 50e:n lasku, kun ostaa uuden kaasarin!
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #15 : 10.06.03 - klo: 08.33 »
automaattia kun säädät, ni jotain puoli kierrosta kerrallaan. Nyt kun se ei mene kolmoselle, ni vasemmalle ruuvaat sitä  :P
Taas kehissä.. ;)

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #16 : 10.06.03 - klo: 08.54 »
Lainaus käyttäjältä: "jace76"
En jakasnu tehdä uutta topicia..

Mutta ongelma olis tällainen gs21r motissa.

Tyhjäkäynti toimii pirun hyvin,mutta kun pistää hanaa niin se joko "booaa" tai sitten sammuu.Kone kun on kylmänä niin se toimii vähän paremmin,mutta lämpimänä ei oikein lainkaan.Tyhjäkäynti toimii kyl lämpimänäkin tosi hyvin.Käynnistys ongelmia ei ole lähtee esim lämpimänä ekalla käyntiin.Säätöjä olen kokeillut jonkin verran.En oikein tunne vielä kaikkien ruuvien asentoja,mutta ohjeita olen lueskellut ja kokeillut.Just vaihdoin uuden männän ja sylinteriputken kyseisen vian takia,mutta ei auttanut tekee ihan samaa kuin vanhalla männälläkin.
Voiskohan polttoaine tai tulppa olla vikana ?
Tulpan pitäisi olla uusi edellisen omistajan mukaan.

mutta mikäköhän tulppa ja mitäköhän polttoainetta suosittelisitte tohon mottiin ? Moottori on ihan vakiokunnossa.  

Tai olisko jotain ideoita mitä kannattais viel kokeilla ?

Kaasari on palasina nyt ja odottelen siihen yhtä neulaa,kun tais edellinen vähän murtua....


Ostappa uusi tulppa, riippuen mitä polttoainetta käytät. Kokeile säätää kaikin mahdollisin keinoin neulaa (sitten kun semmoinen on!). Kokeile hieman laihemmalle, mutta älä kovin paljoa.
Tarkenna hieman mit polttoainetta käytät. Jos käytät 16% niin vaihda hieman kylmempään tulppaan, jos on kuuma tulppa ja päinvastoin 10% kanssa. Tai sitten joudut vaihtamaan aavistuksen kuumempaan tulppaan jos on liian kylmä tulppa.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa jace76

  • Tulokas
    • Profiili
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #17 : 10.06.03 - klo: 19.51 »
juu käytän 10%:sta polttoainetta.Muusta en tiedä,kun sain mukaan nuo tönikät mukaan kun ostin auton.

Mitäs polttoainetta tossa motissa(vakiokunnossa) pitäis käyttää tai suosittelisitte ?

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #18 : 10.06.03 - klo: 21.25 »
10%, 15%, 16% tai jopa 25%. Eli toi 10% on ihan hyvä, jos ajattelet vaihtaa tehon lisäyksen toivossa suurempaan nitroprossaan, niin tiedoksi vain, että 16% ei tunnu yhtään erilaiselta. Kokeilisin tuota 25%, jos haluaisin lisätehoa. Amerikan poijjaat kuulemma käyttävät GS21R:ssä tuota 25% ja sillä kone pelittää hyvin. Ja suosittelen Cool Power 25%, jota saat mm. Espoosta Hobbypeoplesta. Tai sitten 15% kuulpoveria, voi olla varmempi vaihtoehto, eikä kone "syövy" ehkä ihan samalla vauhdilla (käytännössä ei varmaan kulumisen eroa ole paljon).

Ja sitten vielä sellaista, että toi GS21R-motti kuumenee tosi helposti hieman liikaakin. Luin yhdestä paikasta, että mitä suurempi nitroprosentti, sitä alhaisempi moottorin käyntilämpötila, ihmeellistä, mutta todennäköisesti totta. Voisi siis joku 25% sopia hyvin GS21R:ään.
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa Sludge

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/sludge
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #19 : 11.06.03 - klo: 00.33 »
Minä käytän QwikFire 16 bensaa ja uudempi versio GS21R moottorista toimii MAINIOSTI  :D . Olen ajellut jo yli 2 litraa ja moottori ei ole kertaakaan sammunut kesken ajon ilman syytä :D  :D . Aina vain bensan loppumiseen. Aikamoisella piikkiseoksella olen ajanut (1,80) mutta hyvin on kestänyt, kiihtyykin melkein kuin raketti.

Nyt toimii vaihteetkin  :) . (kiitos vihjeistä)

Zzs. Minulla ei ole ollut kuumenemis ongelmia (vielä), mutta se voi toki johtua siitä koska ajoviima päsee kokoajan puhaltamaan rungon läpi, koska korin ja rungon välissä on aukko siinä monsterissa.

Offtopic: Sain autoon rungon oikean sivulevyn ulkopuolelle kiinnitettyä vanhan Nitro Trackerin 75cc tankin ja nyt yhteenlaskettu fuili kapasiteetti on jo 180cc  :mrgreen: . Tehohäviöitä ei ole ollut ekstratankin lisäyksellä. Pitäisi vielä hommata sen 75cc tankin tilalle isompi. Mutta tuollakin ajelin yli 20 minuuttia :mrgreen: .  (tankit on linkitetty siten, että pillin paine putki menee extra tankin paine reikään ja extratankin bensareiästä työntyy bensa perustankin painereikään ja siitä sitten normaalisti suodattimen kautta koneeseen)
Nikko on kirosana!

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
GS21R moottori ja neula.
« Vastaus #20 : 11.06.03 - klo: 00.46 »
Mullakin on käyny mielessä tollanen toisen tankin lisääminen tai isomman ostaminen, mutta sitten on alkanut mietityttämään sellanen kysymys, että voiko kone kuumentua liikaa tai tykätä jotenkin muuten huonoa, jos esim. talla pohjassa ajaa puoli tuntia?

Nyt tankki kestää n. 10-20 minuuttia ajotavasta riippuen ja joku 10 minuuttia lisäaikaa olisi mukava saada...nyt tankin koko 1.25dl ja joku 0.75dl tankki vielä lisäksi voisi auttaa  :D

Sanokaa nyt paremmin tietävät, että onko tässä mitään vaaraa? Jos kone on suunniteltu niin, että sillä voi ajaa rajusti yhden tankin ja sitten antaa viilentyä, niin ei varmaan tykkää hyvää, mutta onko näin :roll:
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z