Kirjoittaja Aihe: Pari kysymystä crossareille iskareista.  (Luettu 881 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa arska82

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Pari kysymystä crossareille iskareista.
« : 16.01.04 - klo: 18.05 »
Oletteko koskaan kokeilleet alapäästään onttoja iskarinvarsia? Entäs onko kellään tietoa iskarin männän materiaalista? Luulisin että se on teflonia?!

Ajattelin tuota onttoa iskarin vartta sen takia kun joskus tarttee laittaa tosi löysän alustan radan rökkyisyyden takia, mutta auto voi ruveta pohjaamaan suuremmissa hypyissä. Ilmeisesti lavangon rata on tällainen?! Tällä ontolla iskarinvarrella saadaan iskari toimimaan paksummallakin öljyllä ns. kaksitoimisesti pelkästään reiän pituutta säätämällä ja männän reikien kokoa muuttamalla.

Esim. Jos varsi olisi ontto n. 20mm matkalta (reikä olisi 1mm) ja mäntä on porattu esim. 2*1.2mm niin alasjoustohan olisi huomattavasti löysempi juuri tuon 20mm matkalta ja sen jälkeen vastusta tulisi huomattavasti enemmän koska öljy ei pääse enää pakenemaan iskarin varteen.

Toivottavasti kaikki ymmärsivät mitä tarkoitin ja rakentavia kommentteja saa laittaa... 8)
Why don't we see what is going on? There are not so many years to be wasted until the damage is done and the beauty is gone.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Pari kysymystä crossareille iskareista.
« Vastaus #1 : 18.01.04 - klo: 17.13 »
Oletan ymmärtäneeni, mitä tarkoitit!

Olen kuullut että, joku olisi rakentanut samaa tarkoitusta varten seuraavanlaisen ratkaisun:

Männän alakiinnitys C-clpsille tehdään uusi ura männänvarteen 10-15 mm. alemmas.
Alakiinnitys uuteen uraan, ja väliin "sopivanjäykkyinen" kierrejousi.

Ei onnistu kaikille iskarityypeille!

Minä en sitten ole kertonut tätä, joten pidetään se meidän keskeisenä!   8)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.