Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - ESC

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 10.06.11 - klo: 21.02 »
Ei tuo set napista ohjelmointi olekkaan loppupeleissä niin puuduttavaa, kun sen vain oppii. Ohjeessa onneksi on selitetty selkeästi joka kohta.

2
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 10.06.11 - klo: 14.22 »
Kortilla säätäminen on  P A L J O N  helpompaa kuin napista piippausten ja vilkutusten mukaan. Oliko johto oikein päin?
Mielestäni johto oli oikein päin, koska valkoinen oli signaalille ja sitten katsoin, että punainen meni + ja musta -.

Vastarin akkua en tuohon kytkenyt, kun näytti menevän päälle pelkän esc:n ja siihen kytketyn akun voimalla.

Huomasin kanssa, että ei tuota set napista ohjelmointia pitemmän päälle jaksa. Hommaan uuden kortin, jos tuo vanha ei toimi.

Se on turnigyn ohjelmointikortti ja ilmeisesti pitäisi toimia turnigyn noparissa? Kokeilin korttia käyttää niin, että noparissa oli auton nimh akku kiinni sekä moottori. Sitten laitoin noparin johdon vain kiinni korttiin ja kortti käynnistyi ohjelmointitilassa, jonka sain noparista päälle. Muutin lipo arvosta nimh arvoon ja painoin ok. Tämän jälkeen connecting valo vain jatkoi vilkkumistaan ja en tiedä onko se jo valmis vai milloin? Tuota vilkkumista ei myöskään saanut pois, ennenkuin katkaisi virrat.

Kokeiltu myös niinpäin, että ensin nopari kiinni korttiin ja sitten vasta akku kiinni nopariin. Odotin jotain 20 min ja vieläkin connectin valo vain vilkkui ja arvot eivät muutu.

3
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 10.06.11 - klo: 13.45 »
Ääh, olinpas taas puusilmä. Näköjään tuota turnigyäkin voi säätää siitä set napista ja hyvä niin, ei meinaa tuo mun kortti oikeen pelaa tai sitten en vain osaa.

4
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 10.06.11 - klo: 12.52 »
Jos olen oikein ymmärtänyt niin turnigy car 60 on sama, kuin ezrun tai xerun noparit.

Ontko tuossa turnigyssä automaattisesi lipon turvaominaisuudet päällä eli katkasee virrat, kun on tarpeeksi tyhjä akku?

Tuota ei voi siis ohjelmoida millään muulla, kuin sillä erillisellä kortilla?

5
Moi.

Jotain häikkää nyt tuossa ohjelmoinnissa. Liitin esc:n pääjohdon tuohon ohjelmointikorttiin. Käynnistin järjestelmän ja yritin vaihtaa arvoa lipo akusta nimh akkuun ja painaa ok, mutta sininen valo jää vain vilkkumaan. Kuinka kauan tuossa datan siirrossa pitäisi kestää?

Tarviiko tuo kortti erillisen akun, kun siinä oli erikseen paikka akulle vai saako se tehoa tuosta esc:stä olevasta akusta?

noparina turnigy car 60 v2.2 ja ohjelmointikorttina turnigyn kortti. Connectin valo vain jää vilkkumaan, kun olen jotain arvoa muuttanut ja painanut ok.

Vastarin akkua minulla ei ole vaan tuo kortti on saanut virtaa näköjään noparin kautta. Kovin kummallista olisi, jos se tarvii erillisen akun.

6
Sähköautot / Turnigy ohjelmointikortti
« : 09.06.11 - klo: 15.08 »
Moi.

Jotain häikkää nyt tuossa ohjelmoinnissa. Liitin esc:n pääjohdon tuohon ohjelmointikorttiin. Käynnistin järjestelmän ja yritin vaihtaa arvoa lipo akusta nimh akkuun ja painaa ok, mutta sininen valo jää vain vilkkumaan. Kuinka kauan tuossa datan siirrossa pitäisi kestää?

Tarviiko tuo kortti erillisen akun, kun siinä oli erikseen paikka akulle vai saako se tehoa tuosta esc:stä olevasta akusta?

7
Sähköautot / Vs: Turnigy CAR 60 v2.2
« : 09.06.11 - klo: 13.15 »
Kiitos selvistä ohjeista. Nyt näyttää toimivan ja toivottavasti pysyy tuollaisena.

Huomasin, että täydet eteenpäin laittoi vihreät valot esc:stä ja muutenkin täydet vauhdit, mutta pakissa huomasin sellaisen asian, että ei pyörinyt niin lujaa ja valo pysyi kokoajan punaisella.

Lähetin on tuo hk-gt2. Akkuna autossa käyttelin tuollaista orionin 4500 mah 8,4V. Täytyy tuolla 3s 3900mah 11V lipolla kokeilla kanssa.

8
Sähköautot / Vs: Turnigy CAR 60 v2.2
« : 09.06.11 - klo: 12.17 »
Moottori osaa kyllä pitää ne piippaukset aivan normaalisti, kun se hiukan liikahtelee siinä lähettimen säätämisen aikana.

9
Sähköautot / Turnigy CAR 60 v2.2
« : 09.06.11 - klo: 12.09 »
Moi.

En osaa säätää tuota.

Olen juottanut liittimet. Sähköt menee päälle. Kääntyvyydessä ei mitään vikaa. Moottori ja lähetin nyt vaikuttaa syyllisiltä.

Teenkö säädön oikein? Painan set nappia ensin ja sitten laitan virrat päälle. Sitten irroitan set napista heti, kun punainen valo alkaa vilkkumaan. Tämän jälkeen painan set nappia niin valo välähtää kerran ja en koske liipaisimeen. Painan set nappia ja valo välähtää kaksi kertaa ja laitan eteenpäin pohjaan. Painan vielä kolmannen kerran ja valo vilkkuu kolme kertaa ja laitan täydet pakit päälle sitten vain irroitan. Kohta moottori alkaa ulvoa, mutta olen saanut sen pysähtymään säätämällä lähettimen yhtä nuppia.

Sitten kun olen saanut homman jollain tavalla pelittämään niin, kun painan kaasua niin moottori ei lainkaan näytä pyörivän hiljaa vaan menee melkein heti täysille. Toiseen suuntaan ei näytä toimivan lainkaan eli pakki.

Voi olla että juuri tuon pakin juotos kusee tai jotain muuta. Vaikuttaa hyvin vaikealta.

Onko vinkkejä, että mistä kannattaa lähteä nyt vikaa etsimään?

10
En ole tuota traxxasin noparia kokeillut toisella lipo -akulla, koska on vain tuo yksi 3s 3200 mah 11V. Akku on vasta hankittu, joten liian kulunut ei pitäisi olla. Voihan sen juottaa uusiksi jos vaikka muutama kylmäjuotos on päässyt tulemaan.

NiMH -akulla toimii, mutta se nyt on eri tekniikkaa, eikä tarvitse vähävirtatunnistusta pitää päällä. Jos on päällä niin vähävirtatunnistus tulee päälle liian aikaisin. NiMH akku on 8,4V 4500 mah.

Ehdein jo tilaamaan uuden noparin, mutta eihän se turhaa harrastelialle ole.

Ei mielestäni mikään kuumene autossa liikaa. Vika vaikuttaisi olevan tuossa vähävirtatunnistuksessa, että liian herkkä vain on. Toivottavasti uusi nopari korjaa tilanteet. Tilasin eilen sen Turnigy 60A v2.2

11
Jos nyt tilaan tuon turnigy 60A v2.2 niin mitä nuo ohjelmointikortit ovat? Tarviiko tuo sellaisen?

12
Tilasin hiljattain hoppykingistä uuden kauko-ohjaimen edullisesti. Löytyykö tuosta samasta kaupasta mitään toimivaa ja ennenkaikkea edullista noparia traxxas stampede vxl ja Overlander 3S 3200 mAh 11.1V:ää varten?

Castle sidewinder on kyllä vaihtoehto, mutta jos tuolta hoppykingistä saisi jonkun edullisemman niin tilaan mielummin sieltä.

13
Kiitos nopeasta infosta.

14
Eli ilmeisesti Traxxas Stampeden esc:ssä on jotain häikkää, kun ajan hetken täydellä lipo -akun kanssa niin auto saattaa mennä ihan yht-äkkiä "low voltage detection" -tilaan ja sammuttaa moottorin tehot.

Lipo akkua ei nyt viitsi käyttää ilman tuota alivirran tunnistusta niin ei tässä oikein ole enää vaihtoehtoja? Kenties uusi esc, vai voiko tuollaisen korjata? Akkua nyt ei heti innosta vaihtaa, kun tuo overlander 3200, 11.1V pitäisi olla ihan hyvä ja pari kertaa vasta käytetty.

Jos liitän heti tämän jälkeen akun uudelleen autoon, niin homma pelaa taas sen hetken normaalisti.

Vastaanottimesta tai kauko-ohjaimesta tuskin johtuu, kun ne on uusittu hetki sitten.

15
Kerran tuo auto meni myös ylijännitetilaan eli vilkutti punaista ja vihreää valoa, mutta pääasiassa on ollut vain alijännitetilassa. Täytyy koittaa varovasti käytellä autoa ja toivottavasti pienen ajan kuluttua ei enää tee tuota, että menee alijännitetilaan.

16
Hmm. alkaa vähän mietityttämään. Auto on mennyt nyt enemmänkin low voltage tilaan ja sammuttanut moottorin.

Laturissa on myös pelkkä charge toiminto lipo akulle niin alkoi mietityttämään, että onko se lipo balance pelkkä palanssi ja ei edes lataa akkua, pelkästään palansoi?

17
Core RC-UAC 40. Yhdessä valikossa saa vaan valita v.type:n. siinä on lipo 3.7V eikä tuota voi muttaa. En ole ainakaan mitään muuta vaihtoehtoa löytänyt. Ihan laadukas laturi pitäisi olla.

Laturi näemmäs osaa säätää 4,2V per kenno, koska lopussa lukee aina kokonaisjännite 12,6V.

18
Ouch, se olikin A eikä C, mikä laturin paneelissa luki. Olin ladannut ennen 2.0A. Laitoin sen nyt 3.2A ja aion yrittää uudelleen.

Valikossa oli vain lipo type 3.7V/cell. Edellisen latauksen lopussa paneelissa luki jotain 12V..., että kai se sen automaattisesti säätää hieman enemmän.

19
Minkä takia laturi katkaisee lauauksen ennen aikojaan, vaikka akku ei auton mukaan ole edes täynnä?

Lataus katkesi noin 48 min päästä aloittamisesta ja laitoin akun autoon. Vähän ajan päästä low voltage detection sammutti moottorin.

Laturi core rc uac-40 ja akku overlander 3200 11.1V. Latuasarvoina oli että lataa palanssaavassa tilassa, 3.7V/cell, 2C ja 11.1V. Mitä tein väärin vai onko tuo vain tyypillistä, että katkee ennen aikojaan? Uskaltaako laittaa heti perään uudelleen lataamaan palanssaavassa tilassa? Laitoinko C arvon oikein eli onko 3200 mah akulle 2C oikea latausvirta?

Turva aika oli 120 min, että ei johdu siitä ja turvakapasiteetti oli 3200. Muutkin katkaisuajat oli ihan normaalisti tuolle akulle.

20
Tuollainen GT-2 lähti tilaukseen. ~21e yhteensä.

Kiitos kaikille avusta.

21
Testasin aiemmin tuota paikanvaihtoa ja silloin kyllä ohjaus sahasi edestakaisin. Jos kauko-ohjain ei ole päällä, mutta auto on niin silloin valo palaa normaalisti esc:ssä. Juu vaikuttaa kauko-ohjaimen vialta.

Aika hintavia nuo kauko-ohjaimet. Täytyy alkaa metsästää edullista jostain ellei tuota saa korjattua.

22
Ensin laitoin radion päälle. Sitten nopari käyntiin ja heti ohjelmointitilaan -> valo vihreästä punaiseksi. Valo välähtää kerran -> painoin kaasun pohjaan. Valo välähtää kaksi kertaa -> painoin jarrut pohjaan. Valo muuttuu vilkkuvaksi vihreäksi valoksi, vaikka pitäisi palaa tasaisena ja vapautan kaasun neutraaliksi.

Kokeiltu ilman moottorin johtoja ja moottorijohtojen kanssa.

Edit.
Äsken kokeilin vielä niin ohjelmoinnin jälkeen en edes koskenut kauko-ohjaimeen ja moottori alkoi kiihdytellä, ihankuin liipaisin olisi jotenkin yliherkkä tai jotain.

Edit2.
Ja kauko-ohjain on säädetty myös ohjeiden mukaan neutraaliksi kaikki.

23
Avattu ja tarkistettu. Kaikki näyttää samalta mitä ostettaessa. Olen vielä youtubestakin katsonut, että miten ohjelmointi tehdään ja tehnyt aivan samoin. Taitaa toivo olla kohta menetetty.

Tuossa äsken yritin vielä ohjelmoida, mutta moottori näyttää pyörivän aivan omiaan ja miten sattuu, kun yritän antaa kaasua tai jarrua. Myöskään throttle trimmin säätö ei auta.

Ei ole toista radiota tällä hetkellä, mutta ei ne onneksi varmaan paljoa maksa.

24
NiMH akun kanssa tekee samaa.

Aluksi auto näytti toimivan lipo-akun kanssa, mutta sitten huomasin vihreän valon hieman vilkkuvan ja päätin ohjelmoida esc:n uusiksi. Tämän jälkeen olen saanut koko järjestelmän aivan solmuun.

Ohjauksessa ei ole vikaa. Vika rajoittuu ainoastaan kaasuun ja jarruun. Voisin avata tuon esc:n ja katsoa, että löytyykö näkyvää vikaa sieltä. Ohjelmointihan tuossa on kussut, mutta toivottavasti ei pysyvästi.

25
Vihreä valo käyttäytyy muuten niinkuin pitääkin, mutta sitten kun kaasun palauttaa neutraaliksi ja vähän liikuttelee sitä, niin vihreä valo alkaa vilkkua, ihan kuin siinä olisi jokin kontaktiongelma tai häiriö. Renkaat eivät myöskään pysähdy tuon kaasun hipasun jälkeen ja joudun repimään akun irti tai mutulla vääntelemään kaasua ja throttle trimmiä, että pysähtyy.

26
Ostin overlanderin lipo akun. 3S, 3200 mAh, 11.1V. Latasin tuon 2C ja 11.1V, oliko C arvo oikein ja miten se laskettiikaan se suositeltava C arvo? Juotin tähän itse traxxasin kärjen ja kun ekaa kertaa juotti niin jälki ei ollut mitään parasta. Vaikuttaaku huono juotos paljonkin akun suorituskykyyn ja miten huonon juotoksen tunnistaa? Auto ainakin käynnisyy eikä latauksessakaan mitään vakavaa tapahtunut.

esc:ssä vilkkuu vihreä valo, joka merkkaa ongelmaa throttle trim säädössä. Olen mielestäni tehnyt ohjeiden mukaan tuon esc:n ohjelmoinnin, mutta ohjelmoinnin jälkeen jos hiukankin painaa kaasua niin renkaat alkavat pyöriä holtittomasti.

NiMH, akulla en ole törmännyt samaan ongelmaan, mutta kohta testaan sillä, kun tuolta latauksesta tulee.

Sivuja: [1]