RC10.FI
Ilmoitukset => Keskustelua kaupankäynnistä => Aiheen aloitti: Daworder - 17.12.10 - klo: 17.03
-
toimiikohan tuolla ollenkaan asiakaspalautus kun menin postiin tarkoituksena palauttaa slash 2wd takaisin mutta postista ei loytynyt asiakaspalautus sopimusta eli omastako pussista nyt aletaan kuluja makseleen.
paketissa ei ollut edes kuittia tilauksesta tai tuotteista, hienoa toimintaa.
sivuilla kyl lukee
Vaihto- ja palautusoikeus 14 vrk. Palautettavan tuotteen täytyy olla myyntikuntoinen, avaamaton ja käyttämätön. mutta ei osoitetta ja kulut siis maksaa ostaja,ei mee oikein
Otsikko korjattu by *HOKE*
-
Eikä varmaan kannata soittaa sinne liikkeeseen ja kysyä, miten toimitaan?
-
Itella on niin paljon vailla rahaa siitä sopimuksesta, että ei sitä pienen kauppiaan kannata tehdä.
-
toimiikohan tuolla ollenkaan asiakaspalautus kun menin postiin tarkoituksena palauttaa slash 2wd takaisin mutta postista ei loytynyt asiakaspalautus sopimusta eli omastako pussista nyt aletaan kuluja makseleen.
paketissa ei ollut edes kuittia tilauksesta tai tuotteista, hienoa toimintaa.
sivuilla kyl lukee
Vaihto- ja palautusoikeus 14 vrk. Palautettavan tuotteen täytyy olla myyntikuntoinen, avaamaton ja käyttämätön. mutta ei osoitetta ja kulut siis maksaa ostaja,ei mee oikein
Saakos udella miksi palautat tuotteen, oliko siinä jokin vika?
Jos palautuksen syy on muu kuin virhe tuotteessa, on ihan oikein, että ostaja maksaa palautuksesta aiheutuvat viulut. Ostajahan se kuitenkin on sen ostopäätöksen tehnyt ja kauppias on toiminut sen mukaan. Ei sekään ihan oikein ole, että jengi näppäilee nettitilauksia sisään sen kun kerkee, vain todetakseen, ettei tuote ollutkaan sitä mitä haluttiin. Turhaa aikaa, vaivaa, kustannuksia ja varastosaldon vääristymiä kauppiaalle, miksi sen pitäisi siitä maksaa?
-
Samaa mieltä, mutta tämä meidän kuluttajansuoja on oikea syöpä tuossa suhteessa ja sallii kaikenlaista turhan tavaran tilailua ja palauttelua myyjän kustannuksella.
Lisätietoa: Kuluttajavirasto: Etämyynti (http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/70c44d29-c546-4ba3-a56d-600ed679b0a3.aspx)
Lisätään nyt vielä, että nuo Hobbypeoplen sivuilla olevat ehdot ovat kuluttajansuojalain vastaiset, sillä vaatiessaan että pakkaus on avaamaton. Lain mukaan riittää, että tuotetta ei ole käytetty.
-
tuotteessa ei ollut mitään vikaa mutta Vxl oli ehtinyt juuri tilauksen jälkeen (ihme!) ilmestyyn suomen kauppoihin joten tästä johtuen seurasi ns.asiakaspalautus, mukana tulleen laturin kyllä pidin ja maksoin lopulta mukisematta postikulutkin 10egee.
en uskaltanut tutustua tuotteeseen joten jäi täysin avaamattomaksi.
täytyy toivoo että paketti löytää perille koska osoite mistä auto tuli oli eri kuin kotisivuilla näkynyt johon sen sitten lähetin.
niin ja mainittakoon vielä että Erittäin loistavaa yhteyden pitoa sekä asiallista ja erittäin ymmärtäväisiä vaikka olenkin asiakas vaikeimmasta päästä. Hyvä kauppa toi on.
-
Ei tästä sen enempää tarvii jeesustella, mutta tuo on vähän sama tilanne jos olisit itse kauppaamassa vaikka tällä foorumilla jotain autoa, teet kaupat, jonka jälkeen ostaja sanoo, että mä perun kaupat ja palautan kamat sinun piikkiin, koska tuonne tuli myyntiin toinen parempi auto.
Niinkuin Pingviini tuossa aiemmin sanoi, kuluttajansuoja tuo ihmeellisiä etuja peruspertille, joille ei mielestäni ole mitään perusteita.
-
Jep, puhelinmyynnissä (jossa siis sinulle soitetaan ja kupitellaan jotain) tuon jotenkin ymmärtää, mutta nettikaupassa ei todellakaan mene jakeluun.. Perusteina se, että jos marssit kauppaan ja ostat sen stampeden, niin ei ole minkäänlaista velvoitetta ottaa sitä takaisin olemassa.
Miksi siis pitäisi sallia tuommoinen "aiheeton kaupan purku" sen perusteella että on verkkosivuilta ostettu?
Meillä on duunissa melko tiukka linja, jos tilaat jotain niin sen myös maksat eli vaikkei asiakas noutaisikaan tilaamiansa osia niin laskun saa varmasti. Kuluttaja-asiamiehen ohje oikein, että erikseen tilatut osat saa laskuttaa. Muutamat mielenkiintoiset väännöt toki vuosittain käydään asiakkaiden kanssa jotka ovat jo ostaneet osansa muualta tms, mutta rahat on aina tullut ennemmin tai myöhemmin.... :)
-
(jossa siis sinulle soitetaan ja kupitellaan jotain]
Tätä kyllä tapahtuu monesti viikonloppuisin, tuskin outo tilanne varttuneemmalle väelle :mrgreen:
-
Tuo sääntö lähtee siitä, että asioimalla kaupassa fyysisesti sinulla on mahdollisuus tutustua ostokseen siellä. No ainahan se ei näin ole, kun "meillä on vain noita myyntipakkauksia, eikä niitä voi avata" on niin usein kuultu selitys. Verkkokaupassa tätä mahdollisuutta ei ole, eikä ostaja aina voi tietää mitä sutta ja sekundaa tuli ostettua. Tässä nimenomaisessa tapauksessa näin ei varmasti ole, kun ostaja on tutustunut autovaihtoehtoihin tällä foorumilla käydyssä keskustelussakin monta päivää ja varmasti tiesi mitä tilasi. Sääntöjä ei kuitenkaan tehdä yhden ostajan vuoksi, eikä niihin voi kirjata epämääräisesti osoitettavia erityisehtoja, joten vaikka ne ovat ostajalle jossain tilanteessa reiluja, ne toisessa tilanteessa voivat olla myyjälle aivan epäreiluja.
Mitä taas tulee tällä foorumilla yksityishenkilöiden väliseen kauppaan, niin sehän ei kuulu kuluttajansuojan piiriin. Toki siihenkin säädökset löytyy, jos toimitettu tavara ei vastaa sitä mitä on ostettu.
En tiedä mitä bluebeetle tarkoitit erikseen tilatulla tavaralla, mutta tavaraa joka on valmistettu tilaajalle esim. mittatilauksena ei voi palauttaa ja se on maksettava. Sen sijaan jos esim. RC-kauppias tilaa asiakkaan pyynnöstä jotain vakio-osaa tai auton tehtaalta/tukusta asiakkaalle toimitettavaksi, eikä asiakas sitä ota vastaan, niin saa kyllä tuulimyllyjä vastaan taistella, jos kuvittelee siitä rahat saavansa.
-
Kyllä niitä foorumeita voi lukea päivätolkulla mutta ei niitä autoja lukemalla opi. Itsekin kun oman ekan rc:n ostin niin kyllä sitä oli alussa vähän ihmeissään että tämmöinenkö se olikin. Vaikka speksti netistä oli luettu. Tuolla on aika hyvin sanottu tuo ointti:
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/etamyynti-postipuhelinverkkotv/
"Ostopäätös tehdään vain kuvan, tekstin tai puheen antaman mielikuvan perusteella."
Tuskin kauppiaalle kovin kummoisia tappioita tuosta tulee, siis niistä postikuluista. Eihän sille yhdelle asiakkaalle tarvitse niitä paketteja lähetellä edestakaisin satoja kertoja. Riittää kun ekan tai toisen kerran jälkeen kieltäytyy myymästä jos tuntuu että takaisin se tulee kumminkin.
Toki se että kauppias esimerkiksi tilaa täysalumiini 1:5-skaalan auton tehtaalta kaikilla herkuilla ja sitten ostaja palauttaakin sen niin voi olla vitsit myyjällä vähissä. Tosin tässä taitaa täyttyä tuo mittatilaus-aspekti... Mutta riskinsä siinä on...
Oma lukunsa on myös verkkokauppojen tuotetiedot. Tai niiden puutteellisuus ja epäselvyys. Jos ostat netistä vaikka kaapelia ja tuotekuvaus on "10m verkkokaapeli" ja postissa tuleekin sitten 10 metrin pätkä kaapelia ilman liittimiä niin siinäpä sitten olet.
Mielestäni tuo palautusidea on ihan hyvä olla olemassa. Toki tuossa kohtaa että palauttaminen onnistuu ihan millä syyllä tahansa ja täysin myyjän laskuun kuulostaa hieman julmalta myyjää kohtaan.
-
Toki se että kauppias esimerkiksi tilaa täysalumiini 1:5-skaalan auton tehtaalta kaikilla herkuilla ja sitten ostaja palauttaakin sen niin voi olla vitsit myyjällä vähissä. Tosin tässä taitaa täyttyä tuo mittatilaus-aspekti... Mutta riskinsä siinä on...
Tämmöisissä ei ole 14pv palautusoikeutta. Menevät selkeesti mittatilauksen alle. Toki kauppiaan kannattaa asiaa korostaa kun tilausta tehdään.
-
joo tuolla näyttikin lukevan aika selkeesti että
"Yritys vastaa tuotteen palautuksesta aiheutuvista kuluista. Jos kauppa peruuntuu, etämyyjän pitää palauttaa tuotteen hinnan lisäksi tavanomaiset toimitus- ja palautuskulut."
En itse nyt ala 10e perään itkeen mutta monesti on tullu itekki maksettuu pitkä penni juuri kyseisten laki pykälien takia joten miksipä tämä ei toimisi myös omaksi hyväksi joskus.. ja onhan tuossa noi toimitus kulut + palautus kulut eli >20e
Jos ei olisi oikeutta palautuksiin niin voishan sitä myydä vaikka minkälaista sittii netissä, eikä millään olis mitään rajaa kaikki jäis käsiin olis myytävä kohde kuvauksen mukainen tai ei.
-
Toki se että kauppias esimerkiksi tilaa täysalumiini 1:5-skaalan auton tehtaalta kaikilla herkuilla ja sitten ostaja palauttaakin sen niin voi olla vitsit myyjällä vähissä. Tosin tässä taitaa täyttyä tuo mittatilaus-aspekti... Mutta riskinsä siinä on...
Tämmöisissä ei ole 14pv palautusoikeutta. Menevät selkeesti mittatilauksen alle. Toki kauppiaan kannattaa asiaa korostaa kun tilausta tehdään.
Jos myyjällä on verkkokaupassaan tuollainen myytävänä valmiiksi hinnoiteltuna tuotteena, niin palautusoikeus ei ole riippuvainen siitä onko se tuote myyjän varastossa vai joutuuko tilaamaan tukusta tai tehtaalta. Etämyynti on etämyyntiä ja riskiä ei voi siirtää kuluttajalle.
-
En tiedä mitä bluebeetle tarkoitit erikseen tilatulla tavaralla, mutta tavaraa joka on valmistettu tilaajalle esim. mittatilauksena ei voi palauttaa ja se on maksettava. Sen sijaan jos esim. RC-kauppias tilaa asiakkaan pyynnöstä jotain vakio-osaa tai auton tehtaalta/tukusta asiakkaalle toimitettavaksi, eikä asiakas sitä ota vastaan, niin saa kyllä tuulimyllyjä vastaan taistella, jos kuvittelee siitä rahat saavansa.
Ei tarvitse, senkun kysyy kuluttaja-asiamieheltä kuinka menetellään..
Erikseen jollekin tilatut, ei normaaliin varastoon kuuluvat osat saa laskuttaa ja sillä sipuli.
-
Tämmöisissä ei ole 14pv palautusoikeutta. Menevät selkeesti mittatilauksen alle. Toki kauppiaan kannattaa asiaa korostaa kun tilausta tehdään.
Jos myyjällä on verkkokaupassaan tuollainen myytävänä valmiiksi hinnoiteltuna tuotteena, niin palautusoikeus ei ole riippuvainen siitä onko se tuote myyjän varastossa vai joutuuko tilaamaan tukusta tai tehtaalta. Etämyynti on etämyyntiä ja riskiä ei voi siirtää kuluttajalle.
Siihen pitää lisätä tuotteeseen teksti missä tuodaan asia esille. "tuote tilataan mittatilauksena tehtaalta jolloin 14pv palautusoikeus ei ole voimassa.*"
Ja sitten toimitusehdoissa voidaan tuoda asia tarkemmin esille miksi näin on.
-
Erikseen jollekin tilatut, ei normaaliin varastoon kuuluvat osat saa laskuttaa ja sillä sipuli.
Vain mikäli siitä on erikseen asiakkaalle mainittu ennen tilausta, esim. kuten goos tuossa yllä kirjoitti. Kuluttajan tehtävä ei ole arvata milloin tavara on myyjä varastossa ja milloin ei. Tähän liittyen ihan aiheen mukaan mainittakoon, että Hobbypeople ei pidä oikeastaan mitään varastossa, vaan kaikki tilataan tukusta. Se ei kuitenkaan mitenkään käy ilmi asiakkaalle, joka tuolla nettikaupassa asioi.
-
Kauankohan noissa asiakaspalautuksissa yleensä kestää kunnes maksavat kauppahinnan takaisin?
hoppypeoplesiin olen laittanut s.postia 17.12 asiasta että lähetin paketin.. mutta ei vastausta. paketti on 23.12 luovutettu vastaanottajalle ja laitoin jälleen viestiä joskos paketti sieltä löytyis
-
Kauankohan noissa asiakaspalautuksissa yleensä kestää kunnes maksavat kauppahinnan takaisin?
hoppypeoplesiin olen laittanut s.postia 17.12 asiasta että lähetin paketin.. mutta ei vastausta. paketti on 23.12 luovutettu vastaanottajalle ja laitoin jälleen viestiä joskos paketti sieltä löytyis
Kannattaisiko soittaa ja tiedustella ?
-
joo, vastaus tulikuin tulikin salamana toisen tiedustelun jälkeen :wink:
-
Kauankohan noissa asiakaspalautuksissa yleensä kestää kunnes maksavat kauppahinnan takaisin?
hoppypeoplesiin olen laittanut s.postia 17.12 asiasta että lähetin paketin.. mutta ei vastausta. paketti on 23.12 luovutettu vastaanottajalle ja laitoin jälleen viestiä joskos paketti sieltä löytyis
Kannattaisiko soittaa ja tiedustella ?
Ei tietystikkään kannata.
Ainahan se ensimmäisenä pitää foorumilla itkeä ja kiukutella.
Tosin tollasen tilaus/palautus sekoilujen jälkeen ei ehkä kehtaa itse soittaakkaan......
-
Kauankohan noissa asiakaspalautuksissa yleensä kestää kunnes maksavat kauppahinnan takaisin?
hoppypeoplesiin olen laittanut s.postia 17.12 asiasta että lähetin paketin.. mutta ei vastausta. paketti on 23.12 luovutettu vastaanottajalle ja laitoin jälleen viestiä joskos paketti sieltä löytyis
Kannattaisiko soittaa ja tiedustella ?
Ei tietystikkään kannata.
Ainahan se ensimmäisenä pitää foorumilla itkeä ja kiukutella.
Tosin tollasen tilaus/palautus sekoilujen jälkeen ei ehkä kehtaa itse soittaakkaan......
Tai näyttää naamaa liikkeessä ;)
-
niin hädässä en ole ettäkö pitäs lähtee soitteleen perään, kun tuntuu s.postilla suurin osa asioista aina hoituvan.
naaman kyllä näyttäisin ja mielelläni kävisin paikanpäällä asiat hoitaas jos ei olis 300km matkaa.. reippaan 50km oisin viel ajanut ja ihan paikanpäällä käyny palauttamassa kuten tapana on.
Mutta paikka on kyllä erittäin asiallinen, jopa senkin jälkeen vaikka huopasin niinkin paljon niin silti jaksettiin kysyä vielä viestillä kadonnutta tilinumeroo..Harvassa paikassa näin hyvin toimitaan..
tätä paikkaa suosittelen!
-
Hobby peoplessa tuntuu tosiaan homma toimivan! Tänään tuli tilattua varaosia, tunnin parin päästä oli jo mailiin tullut ilmoitus, että kestää reilun viikon toimitus kun ei varastossa kaikkea. Vielä sunnuntaina. Muutenkin kyseisestä liikkeestä tilaukset hoituneet erittäin mallikkaasti. :grin:
-
todella hyvää palvelua voin kyllä suositella kaikille
-
täältäkin suositukset.
-
täältäkin suositukset.
Samoin, plussaa nopeasta toimituksesta!