RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Ghostman_132 - 11.10.03 - klo: 00.34
-
Omistan kyoshon wild dodge ramin jossa on GS15R moottori. Kun oon ajellu vähän aikaaa niin tyhjäkäynti alkaaa sekoileen, eli se vetää kierrokset ihan täysille vähäks aikaaa ja mitä kauemmin ajaaa niin sitä pitempään se moottori ulvoo täysillä... ja tämä tapahtuu vain kun oon säätäny tehot täysille. :?
-
Kun moottori lämpenee alkaa tapahtua.. paranna jäähdytystä aukomalla koppaa niin kierrokset voi pysyä tasaisempina koko ajon. Tohon voi myös hankkia paremmin jäähdyttävän kannen. Ja 2-neulaisen kaasarin. Ja kokeilla kylmempää tulpaa. Ja vaihtaa nitron esim 15% CoolPoweriin. Tai hankkia samalla kokonaan uuden motin esim Ossilta (forumissakin myydään käytettyjä) ja tehdä myös noi edelliset.
-
No vika ei kyllä viilentämällä lähe kun oon ajanu 30 asteen pakkasessakin :D.... mut noita muita hommii vois kokeilla
-
Mitäs toi 'tehojen täysille säätäminen' tässä tapauksessa tarkoittaa? Pääneula niin kiinni kunhan moottori pysyy vain käynnissä, vai?
-
No vika ei kyllä viilentämällä lähe kun oon ajanu 30 asteen pakkasessakin :D.... mut noita muita hommii vois kokeilla
Mielenkiintoista.. ok.
-
No laitan sen seosruuvvin siihen asentoon missä kone toimii parhaiten paitsi tyhjäkäynniltään...[/quote]
-
Mitäs toi 'tehojen täysille säätäminen' tässä tapauksessa tarkoittaa? Pääneula niin kiinni kunhan moottori pysyy vain käynnissä, vai?
Se tarkoittaa sitä, että kone käy mahdollisimman kovilla kierroksilla täydellä kaasulla ilman että on kuitenkaan metallinen sointi koneen käynnissä.
-
Kun moottori lämpenee alkaa tapahtua.. paranna jäähdytystä aukomalla koppaa niin kierrokset voi pysyä tasaisempina koko ajon. Tohon voi myös hankkia paremmin jäähdyttävän kannen. Ja 2-neulaisen kaasarin. Ja kokeilla kylmempää tulpaa. Ja vaihtaa nitron esim 15% CoolPoweriin. Tai hankkia samalla kokonaan uuden motin esim Ossilta (forumissakin myydään käytettyjä) ja tehdä myös noi edelliset.
Tota miten tulppa vaikuttaa ajon aikana?
Eikös se vaikuta vaan startissa, eihän siinä ole eres ajon aikana sähköä?
hmm... coolpower mä ajan tollasella autolla ite 10% aineella... model tekniksin aineella muistaakseni.
infernossa on 25%, onkohan piha ajelussa paljoa eroa ajaako 10:llä vai 25:lla?
-
Tota miten tulppa vaikuttaa ajon aikana?
Eikös se vaikuta vaan startissa, eihän siinä ole eres ajon aikana sähköä?
Jos tulppa ei hehku ajon aikana, niin miten luulet polttoaineseoksen syttyvän palotilassa?
-
No, voisihan tässä ajankuluksi vaikka kertoa mahdollisen väärinkäsityksen syynkin.
Tiedättekös, dieselmoottorihan perustuu pelkkään seoksen lämpenemiseen tietyn paineen saavuttaessaan, sitten se räjähtää kun on tarpeeksi kova puristus ja lämpö. Ja hehkua niissä käytetään kun moottori on kylmä. Sillä saadaan seos nopeammin lämpimämmäksi.
-
No, voisihan tässä ajankuluksi vaikka kertoa mahdollisen väärinkäsityksen syynkin.
Tiedättekös, dieselmoottorihan perustuu pelkkään seoksen lämpenemiseen tietyn paineen saavuttaessaan, sitten se räjähtää kun on tarpeeksi kova puristus ja lämpö. Ja hehkua niissä käytetään kun moottori on kylmä. Sillä saadaan seos nopeammin lämpimämmäksi.
Aivan... eli ajon aikana tulppa ei vaikuta?
-
Ainiin, unohtuihan tuosta viestistä se oleellinen:
Eli Rc-autoilussa tulppaa tarvitaan. Se ei ole dieselkone ;)
-
Ainiin, unohtuihan tuosta viestistä se oleellinen:
Eli Rc-autoilussa tulppaa tarvitaan. Se ei ole dieselkone ;)
juu mutta vaan starttauksessa, niinkun diesel koneessakin...?
-
Ajon aikana tulppa hehkuu omalla voimallaan, koska joka kierroksella räjähtävä polttoaine pitää sen hehkuvana.
Konetta käynnistettäessähän tulppa on aika vilponen ilman ulkoista apua.
Eli toiminnan puolesta rc-moottori on juurikin kuin diisseli, vaikka polttoöljyä ei menovetenä käytäkään.
Diisselihän ei nestemäisenä sytytystulpasta edes helpolla syttyisi, vaan se räjähtää vasta paineessa kaasuuntuessaan hehkutulpasta, jonka kuumentamiseen siis se ulkoinen hehkuvehje kännistysvaiheessa tarvitaan. Tähän perustuu myös diisselien(myös rc-mottien) kovat puristukset, jotta sinne männän päälle tosiaan se todella suuri paine saadaan aikaan.
Toisin kun taas bensiini ei kuumuudesta syty, vaan tarvitsee avotulen (sytytystulppa -> kipinä). Tämän voi huoletta testata kaatamalla bensaa punaiselle hellanlevylle, vertaukseksi vaikka diisseliä toiselle levylle :wink:
Eli kaikki spekuloinnit 95E:n käyttämisestä rc-motissa on huuhaata -> ei toimi.
Toivottavasti tässä ei nyt montaa asiavirhettä ole, ei jaksa järkeillä :?
-
Jeps,
tossa oli hyvää juttua tulpista. Kannattaa vielä lisätä seuraava; tulpan lämpöarvo määrää kohdan jolloin sytytys tapahtuu.
Esim. tulppa joka on kylmempi, siinä on tyypillisesti paksumpi lanka. Tämä paksumpi lanka hehkuu kylmempänä polttoaineen palaessa. Koska se on hiukan kylmempi kuin ohuempi, niin silloin sytytys tapahtuu myöhemmin (=suuremmalla paineella eli kun mäntä on ylempänä).
Lisää aiheesta;
http://www.rcnitro.com/rn/articles/glowplugs.asp
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen; Ghostman, oletko varma ettei koneessa ole ilmavuotoa?
-Juha
-
en usko että on kun se moottori on ihan uus
-
voi uusikin kone vuotaa.
Okei, mutta ehkä tästä ei ole kyse. Ehkä kyseessä on vain se, että sulla on L-ruuvi (low speed needle=se joka on luistia vastapäätä) liian tiukalla. Kun kone lämpenee, niin seoshan ohenee automaattisesti. Siksi säädöt tulee tehdä lämpimällä koneella.
Aja se pari minsaa ja ota kone säädettäväksi, aukaise ruuvia sen verran että tyhjäkäynti tasaantuu. Jos alkaa kiekat laskea ja meinaa sammua, se on liian auki. Eli hae suurinpiirtein sen keskikohta missä kiekat alkaa nousemaan tyhjäkäynnillä ja mistä ne alkaa laskea.
Jos susta tuntuu, että "säädöt ei pysy kohdallaan" vaan kone käyttäytyy aina eri tavalla, niin sitten epäile ilmavuotoa. Jos se on aina täysin samanlailla "outo", niin sitten vaan säädöt kohdalleen.
-Juha
-
Hyvä juttu Tomssoni!
Onko kellän Forcen (ofna?) 21:een 3.5cc koneeseen ohjetta?
On säädöt vähän kateissa...