Kirjoittaja Aihe: Aloituspaketti polttisautoiluun  (Luettu 5405 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jakoavain

  • Tulokas
    • Profiili
Aloituspaketti polttisautoiluun
« : 09.03.11 - klo: 10.31 »
Terve!

Lueskelin foorumia läpi ja päätin rekisteröityä. On tullut jo vuosia salaa himoiltua polttiskäyttöistä autoa. Nyt kuume iski jälleen takaisin ja rahatilanne + kevät houkuttelisi vihdoin ja viimein hankkimaan kyseisen kapistuksen.

Tiedän aloittelijoiden kysymys topicin olemassaolon, mutta se on 54 sivuinen ja omistaa suht. hajanaista tekstiä.

Ajattelinkin kysyä tämän legendaarisen lähestulkoon joka foorumilla pakollisen kysymyksen:

Mitä suosittelisitte ensimmäiseksi vaihtoehdoksi polttisautojen parissa?

Sen verran voisin kertoa itsestäni, että asun landella, mahdollisuudet soramontuille, autojen ja motocrossien radoille, yleisille teille ja pellolle oman reitin rakennukseen.

Etsisin lähinnäkin juuri kunnon p*skapörriäistä joka menisi suht.hyvin olosuhteista huolimatta. Ymmärtääkseni polttomoottoriset autot eivät talvella sovellu välttämättä 100% nautinnolliseen ajokokemukseen, vai onko tämä vain halvempien koneiden ja sähköjen ongelma?

Sähköauton ostoon on turha yrittää minua taivutella.

Omistan myös mahdollisuudet ystävien ja itseni kautta, esim. sorvaukseen ja olen itse kuitenkin ajanut mopoilla yms. kapistuksilla, korjannut autoja ja isäni ja isoveljeni ovat pelailleet autojen korjauksen kanssa jo tovin. Itsekin ymmärrän ehkä keskiverto NYKYkansalaista enemmän tekniikan ja moottorien päälle.

Onko postaukseni lähestulkoon turha vai pitäisikö auto rakentaa itse tai ostaa käytettynä?

Onko autojen hinnoissa eroja jos etsii esim. Suomi vs. EU (+ jenkit). Saksasta muistelen joskus etsineeni aloittelijoiden kittejä. Hmm... Vielä yksi kysymys: Bensa-autot, 1/5 ja 1/6 ... en tiennyt tälläisten olemassaolosta - ainakaan näin laajalla skaalalla. Pyörivätkö näiden hinnat väistämättä 500-700eurossa jos itselleen sellaista halajaa? Voi olla että tyydyn kuitenkin näihin nitroihin.  :lipsrsealed:

Budjettini ei ole suuri, pyöritään 300euron hujakoilla - jolla voisi päästä ehkä alkuun.

Toivoisin asiallista keskustelua, koska tämä helpottaisi myös muita foorumia selaavia jani-pettereitä, eikä pelkästään minua. Kysymyksiä, ehdotuksia, vihoja niskaan - kiitos!  :evil:

jos koette tarpeellisena niin siirtäkää aloittelijoiden kysymysten topicciin

Poissa jakoavain

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #1 : 09.03.11 - klo: 10.40 »
Sen verran ajattelin vielä lisätä, että en kaipaa siis infoa niinkään mekaanisuudesta, perustiedoista. Vaan ihan perusfaktaa, mitä ehdottaisit minulle ja miksi. Hinta / paljon joutuu laittamaan rahaa kiinni. Mihin todennäköisesti joutuu varautumaan rahallisesti lähiaikoina auton ostamisesta.

Sekä kysymykseni bensiinikäyttöisestä autosta ei liity mitenkään taas budjettiini  :angel:

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kyosho, elämäni auto.

Poissa Kehiz

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #3 : 09.03.11 - klo: 17.06 »
Vaikka asiasta on jo topic tehty, niin ei heti tarviste sinne mennä ohjaamaan, varsinkin kun on näin hyvä aloitusviesti tehty  :angry: :angry:

Oletko ajatellut 2- vai 4-vetoa?
Suomesta tilaamalla/ostamalla on yleensä ottaen aina maksettava enemmän. Itse olen kaveriporukan kanssa suosinut http://modelsport.co.uk/ -nimistä sivustoa, jossa on suhteellisen halvat hinnat, ja mitään ylimääräistä maksua ei näistä kerry postitoimituksen lisäksi.

Myös kysymyksenä herää haluatko ostaa KIT mallisen rakennussarjan, jossa toimitetaan auton osat ja saa itse koota autonsa, jolloin oppii hyvin auton kokonaisuuden ja ymmärtämään toimintaa, jos vain vähänkään työkalut pysyvät kädessä.
Toisena vaihtoehtona on RTR (ReadyToRun/Race), joka toimitetaan täysin kasattuna valmiiksi paketissa, jonka ajamiseen tarvitset vain polttoainetta, ladatun hehkulaitteen ja paristot/akut lähettimeen sekä vastaanottimeen.

Poissa RC-sakké*

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.fi
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #4 : 09.03.11 - klo: 19.32 »
Itselläni ensimmäinen polttis oli ja on Traxxas Revo 3.3 uusin malli, maksaa tietty tuplat sinun budjetista, mutta jos kunnolla säädetty, eikä mene mäkihyppy tornin nokkaan tekemään hyppyriä  :roll: , kestää melkein mitä vain, joten korjaus kulut jäävät olemattomiksi. Tietysti täytyy ottaa huomioon uudet renkaat+vanteet, korit, yms. kulutus osat. Ja vaikkei juuri tuota Revoa valitse, niin kannattaa harkita tarkkaan, onko se hinta laatu-suhde varmasti kohdallaan, ja ettei hinta ole alhainen vain siksi, ettei auto kestä edes käynnistystä.  :police: Ja noista bensa autoista tiedän sen verran, että esim. 1/5 kokoinen HPi Baja 5B voi hyvinkin maksaa jopa 1000€.
|Traxxas|Revo|3.3|#5309|

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #5 : 09.03.11 - klo: 19.38 »
Nuo sinun ajatellut ajelupaikat kuulosti sellaisilta, että varmaan isorenkainen ja isohkolla maavaralla varustettu monsteri voisi olla hyvä valinta. 300 €:n budjetilla ei valitettavasti sellaista ihan uutena saa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että satsaamalla nyt alussa laadukkaaseen laitteeseen rahaa säästyy sitten hiukankin pidemmällä juoksulla. Tuo Traxxas Revo voisi olla aika passeli peli. Näyttäisi olevan yksi sellainen kaupan tuolla "Myydään rc-autoa" -osastossa.
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #6 : 09.03.11 - klo: 19.41 »
Nettimarkkinat sivuilla on usein bensaBajoja myynnissä ja ihan kohtuulliseen hintaan uuteen nähden  :wink:
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |


Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #8 : 09.03.11 - klo: 22.34 »
Aina ei kannata ostaa sitä halvinta eikä edes kalleinta vaan on hyvä puntaroida budjettia ja muiden näkökulmia/omia tarpeita ihan ajan kanssa. Joskin pidempään harrastaneilta saat ne parhaat vinkit  :wink:
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa OklaMokla

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #9 : 13.03.11 - klo: 09.51 »
Bensa-autoista sen verran, että mun baja teki 1000€ auto + 300€ radiot ja muut kilkkeet eli 1300.
Noi bensa-autot ei ihan halvimpia mahdollisia ole, mutta hauskoja kylläkin, käynistyy -20 pakkasessa ja pörrää tankin loppuun asti ilman sammuilua.  :grin:


Uskon että joku käytettty revo oli sulle hyvä, pysyy budjetissa toivottavasti :)
129otAd6tFm9YghjjSeMmb8QtdxHMvKdda

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #10 : 13.03.11 - klo: 13.57 »
Uutta hakiessa esim. Hyper Mini ST voisi mahtua budjettiin, tosin riippuen mistä sen saa hankittua. Ylipäätään tiukalla budjetilla pienempi auto olisi todennäköisimmin halvin, mutta ajomaastot sinulla kuulostaisi ihan kivoilta isommallekin autolle.

Tuommoisen pikkutrukin ajo-ominaisuudet on hyvät, mutta jos ajoreitit on perunapellon luokkaa, niin melkoiseksi pomppimiseksi menee.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #11 : 13.03.11 - klo: 14.01 »
Tämmönen olisi nyt taejouksessa modelsportissa http://www.modelsport.co.uk/index.php?product_id=39465
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa RC-sakké*

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.fi
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #12 : 14.03.11 - klo: 19.34 »
Juu, Revo kannattaa ostaa, jos aikoo nitroa, monsteria, kokoa ja kestävyyttä.



Tämmönen olisi nyt taejouksessa modelsportissa http://www.modelsport.co.uk/index.php?product_id=39465
Ihmeellisen näkönen toi takasiipi kun noin kapea ja näyttää olevan ihmeen ylhäällä, vaikkei olekkaan  :grin:
|Traxxas|Revo|3.3|#5309|

Poissa rc-ihminen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #13 : 14.03.11 - klo: 20.25 »
Olen itsekkin ensimmäistä nitroa ostamassa. Katselin nettisivuja ja löysin sivun nimeltä rckauppa.fi. Kun menet sisään siinä näkyy kaikkia mahdollisia radio-ohjattavia vempaimia    vasemmala lukee sähkö käyttöiset autot ja sen alla polttomoottori autot painat polttomoottori auto linkistä ja kolmanneksi ensimmäisenä on Himoto Viper Infity .18 (3.0cc) moottorilla oleva nitro auto olen hinnaksi laskenut noin 320e . Se voisi olla mahdollisesti hyvä aivan aloittelialle ???? :huh:   olen youtubesta videoita katsonut [youtube][/youtube] ja täältä lukenut vaikka mitä  :cheesy:

Poissa RC-sakké*

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.fi
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #14 : 18.03.11 - klo: 18.34 »
"Viper XST on 1/10 nelivetoinen monster truck, joka on suunniteltu vauhdikkaaseen ja rajuun offroad-ajoon" Voi niitä iskulauseitten keksijöitä, yms.  :grin:
|Traxxas|Revo|3.3|#5309|

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #15 : 18.03.11 - klo: 21.32 »
Olen itsekkin ensimmäistä nitroa ostamassa. Katselin nettisivuja ja löysin sivun nimeltä rckauppa.fi. Kun menet sisään siinä näkyy kaikkia mahdollisia radio-ohjattavia vempaimia    vasemmala lukee sähkö käyttöiset autot ja sen alla polttomoottori autot painat polttomoottori auto linkistä ja kolmanneksi ensimmäisenä on Himoto Viper Infity .18 (3.0cc) moottorilla oleva nitro auto olen hinnaksi laskenut noin 320e . Se voisi olla mahdollisesti hyvä aivan aloittelialle ???? :huh:   olen youtubesta videoita katsonut [youtube][/youtube] ja täältä lukenut vaikka mitä  :cheesy:

Jos olet valmis tuon summan autoon laittamaan niin sillä hinnalla saat rahoillesi varmasti paljon enemmän vastinetta  :wink: http://www.hobao-shop.com/art-4.asp?id=19&iPageID=11
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa rc-ihminen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #16 : 19.03.11 - klo: 19.42 »
Muuten tuo mutta haluan monsterin kun on paljo soramonttuja, metsiä ja hiekkarantoja lähellä

Poissa Penkku-99

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • iGoogle
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #17 : 19.03.11 - klo: 20.25 »
Suosittelisin ehkä myös HPI Firestorm 10t autoa! Se nyt ei ole ihan monsteri mutta on sillä hyvä huristella soramontuilla. Kulkee 60-70 km h ja on todella kestävä. Se on ainakin minun mielestä todella hyvä auto polttis aloittelioille! (Kuulun itsekin näihin!)
Se o myähäst sit valittaa ku p*skat on jo housus!

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #18 : 19.03.11 - klo: 20.50 »
Muuten tuo mutta haluan monsterin kun on paljo soramonttuja, metsiä ja hiekkarantoja lähellä

Siitäkin huolimatta ottaisin jo linkittämäni Hobaon ettei tulisi niitä "tippasilmään" reissuja kun auto hajos... Sillä tuo tosiaan KESTÄÄ!! jopa metsässä.. toisin kuin monet "hulahula RTR:ät" ! ja tosi on  :wink:
JA JOS KUN ostat jonkun halvan pilipalin jonka mukana saat kaiken tarvitsemasi niin huomaat pian kuinka kalliiksi tulee kun korjaa skeidat osat jne... ja jne.. mutta neuvosta ei ole pakko vaaria tehdä... :wink:
« Viimeksi muokattu: 19.03.11 - klo: 20.58 kirjoittanut jekku »
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa 2fast4u

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #19 : 19.03.11 - klo: 21.07 »
Samaa mieltä jekun kanssa, mutta jos välttämättä haluat monsterin niin katsoppa läpi alla oleva linkki
http://rc10.fi/index.php?topic=50897.0

Itse ostin hiljattain Kyoshon Mad Force Cruiserin ja mitä nyt olen autosta lukenut niin näyttäisi sille, että Kyosho kerrankin tehnyt hyvän auton. Oma auto ei ole vielä ollut ajossa vaan on hieman laitettavana optio-osilla.

Poissa RC-sakké*

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.fi
Vs: Aloituspaketti polttisautoiluun
« Vastaus #20 : 19.03.11 - klo: 21.33 »
T-Maxx tai Revo Traxxasilta  :azn:
|Traxxas|Revo|3.3|#5309|