Hetkinen. Näistä VXL-3s ongelma noparin omistajista toiselle oli sanottu, että se on ostettu kaksi kuukautta sitten, ei siinä mitään takuuta ole enää ja sillä selvä. Montako viikkoa kaverin pitäisi odottaa tuon jälkeen ennenkuin alkaa viemään asiaa eteenpäin. Hänellehän on vain neuvottu miten asian kanssa voi edetä askel kerrallaan. Kaveri otti uudelleen yhteyttä RF:ään ja kummasti alkoi sitä virhevastuuta löytyäkin. Minä en ole kuullut sitä keskustelua, joten en voi tietää mitä tarkalleen on sanottu, mutta oletan että jotain tässä kirjoittelussa esille tullutta on sanottu.
Jos myyjä, enkä nyt ota siihen kantaa kuka, jatkuvasti pyrkii välttämään vastuut ja onnistuu siinä, sehän mahdollistaa joko paremmat katteet tai kilpailutilanteessa halvemmat hinnat ja paremman kilpailuaseman verrattuna toisiin, jotka kantavat ne vastuunsa. On täysin selvää että tehtaan antaessa laitteelle 30 päivän takuun, se ei korvaa vanhemman tuotteen hajoamista, oli sen hajoamisen syy mikä tahansa. Maahantuoja tai myyjä voi silti joutua korjauttamaan tuon tai antamaan tilalle uuden, korjatun tai korvaavan tuotteen. SItä en osaa sanoa toimiiko RF aina, kuten tässä tapauksessa, mutta tiedän varmuudella että se ei ollut ensimmäinen, eikä toinen kerta kun vastuuta yritettiin välttää, kiistämällä ettei tuotteessa ole enää takuuta. No tässä tapauksessa ihan kirjaimellisesti ei olekaan, mutta se menee sitten jo saivartelun piikkiin, jos asiakkaan pitää osata tasan oikealla termillä perätä oikeuksiaan. Niin sitä hintatasoa voi sitten nostaa se, jos myyjä joutuu kovasti omalla kustannuksellaan korvaamaan hajonneita autonosia. Jostain se kate on kuitenkin saatava ja se saadaan sitten nostamalla hintoja. Se kun on niin että joko se asiakas maksaa, jonka laitteet hajoavat tai kaikki asiakkaat maksavat yhdessä ne hajonneet laitteet. Jälkimmäinen toteutuu silloin kun tehdas suostuu jotain takuuseen korjaamaan/vaihtamaan.
Tässä alkuperäisessä tapauksessa on kyse tuotteesta, josta tehdaskaan ei ota selvää onko sitä käytetty oikein vai väärin, ellei selkeitä fyysisen väärinkäytön merkkejä näy jo noparin päältä. Ne näkee myyjäkin. Tähän nopariin ei mitenkään kirjaudu sitä hajosiko se siksi, että jokin komponentti oli valmiiksi viallinen vai siksi että sitä käytettiin väärin. Olen ennenkin ihmetellyt itsekseni, nyt ääneen, mitä siitä nyt sitten selviää, että pyydetään lähettämään se auton vakiosähköihin kuuluva nopari ja moottori. Juu, voihan se moottorikin olla viallinen ja siksi nopari hajoaa, mutta mitäs jos vika onkin muualla autossa tai käyttäjä on muuttanut autoa siten, että syy onkin siellä. Se ei selviäisi muuten kuin lähettämällä myyjälle koko auto, kaikilla niillä rojuilla joilla sitä käytettiin kun se hajosi. Sittenkään se selviä missä ja miten sillä todellisuudessa ajettiin.
En minä ole missään väittänyt että kahden viikon odotusaika olisi liian pitkä. Kuukausi alkaa olla jo siinä rajoilla, etenkin kesällä kun ajokausi ei tässä maassa niin kovin pitkä ole.
Hoke: se on ihan sun oma valinta puhutko totta vai et. Myyjän pitää kuitenkin lähteä siitä että asiakas puhuu totta ellei sitten selkeästi pystytä osoittamaan että asiakkaan selitys ei pidä paikkaansa. Mitä tulee kuluttajaneuvojaan yhteyden ottamiseen, niin sen voi tehdä vaikka ensimmäiseksi. Sieltä saa neuvoja miten asian kanssa kannattaa edetä. Koska yhteyttä yleensä ei saa vain soittamalla tai kävelemällä ovesta sisään, niin se ei ehkä kuitenkaan ole se ensimmäinen ratkaisu. Valitettavasti sitäkin joutuu Suomessa käyttämään aika usein, kun myyjät, enkä tarkoita nyt vain rc-kauppiaita, viittaavat kintaalla velvollisuuksilleen.
Nicke: tämä ei ole mikään minun henkilökohtainen ristiretki RF:ää vastaan, eikä minun huonoilla kokemuksilla kyseisestä kauppiaasta ole mitään tekemistä asian kanssa, sen enempää kuin mahdollisilla hyvilläkään kokemuksilla kyseisestä kaupasta. Satuin nyt vaan aloittamaan tämän aiheen keräämällä Slash 4x4 -aiheeseen asiasta kertyneen keskustelun yhteen aloitusviestiin tässä aiheessa, jotta näistä takuu- ja virhevastuuasioista voitaisiin keskustella yleisemminkin.
Mitä merkitystä sillä on koskeeko tämä asia minua mitenkään? Kyllä minua ainakin kiinnostaa miten eri kauppiaat hoitavat takuu- ja vastuuasiat. Hoitivat ne sitten hyvin tai huonosti ne, niin kyllä se myös minua koskee siten, että tiedän sitten kaupan joko hyväksi ostopaikaksi tai välteltäväksi.
Kun meidän juniori aikanaan näitä rc-autohommia aloitteli, niin en tiennyt näistä laitteista yhtään mitään. Alkuvaiheesta jäi niin paljon huonoja kokemuksia useammastakin kauppiaasta, kun asioista tietämätöntä aloittelijaa suoraan sanoen yritettiin kusettaa. Aloitteleva harrastaja nähtiin vain rahastuksen kohteena. Sattuneesta syystä en näiden kyseisten kauppiaiden kanssa halua olla enää missään tekemisissä, mutta sanotaan se nyt selvyyden vuoksi, että RF ei näihin kauppiaisiin kuulu.