Kuinka pitkää normaali Ni-Cd 1700 akku kestää jos tekee näin:
Ajaa, antaa jäätyä, ja lataa ????
Omat tasaamattomat NiCd-akut ovat kestäneet yli 3 vuotta ja ovat yhä käytössä. Latauksia kullakin 3-numeroinen luku, tarkemmin en osaa sanoa. Muuten toimivia mutta potku on vähentynyt pikku hiljaa... kelpaa silti tällaisen toistaitoisen treenikäyttöön.
Lataukset olen suorittanut 5 ampeerilla + delta-piikillä. Latauksen jälkeen akku melko suoraan ajoon, vain tehokkailla koneilla ajaessa olen antanut akun jäähtyä ennen ajoa, tämä siksi ettei akun lämpötila olisi ajon jälkeen liiallinen. Stanukoneilla, miedommilla virikoneilla yms. suoraan ajoon latauksesta.
Ajon jälkeen akun kennot erillispurkureilla tyhjiksi, antaa jäähtyä ja sitten uudestaan lataukseen tai varastointiin. Monesti olen pelkällä vastuksellakin purkanut kennoja tyhjiksi, ei ole vaikuttanut tekevän mitään pahaa akulle.
Näin pääsääntöisesti, tietysti kiireessä, epähuomiossa yms. on tullut tehtyä toisinkin...
Vanha neuvo sanoo, että NiCd-akkua ei saisi käyttää useammin kuin kerran päivässä - koskaan en ole tätä neuvoa noudattanut enkä mitään näkyviä ongelmia huomannut. Jos akun kapasiteetti tai jännite on vähäisempi ekan syklin jälkeen, eipä se ole sitä ainakaan mitenkään silminhavaittavalla tasolla, mittareilla saattaisi nähdä eron jos sitä on.
Sen sijaan, jos latauksen jälkeen olen antanut akun jäähtyä on tuntunut että potku on vähentynyt selkeästi.
Kennoja on kieltämättä mennyt silloin tällöin pimeiksi. Epäilisin syyksi liian kauan kestänyttä ajoa - heikoin lenkki ei kestä leikkiä. Eli ajaminen on syytä lopettaa ajoissa, eikä vasta sitten kun auto ei enää liiku.
Toinen huomio on että virran säilöminen akuissa tekee hallaa, luo ah-niin-ihanaa kuminauhaefektiä, eli akusta loppuu potku mutta silti se kestää, kestää ja kestää... eli en suosittele lataamaan akkua ja jättämään sitä viikoksi lojumaan ennen purkua.
Ylilataaminen reippaalla virralla tekee akulle huonoa, akkunesteet pyrkii poistumaan kennosta kuin kypsästä makkarasta - fyysistä väkivaltaa lukuunottamatta parhaita keinoja pilata akku. Tämän vuoksi olen pyrkinyt tasauspurkamaan akun mahdollisimman usein, ettei puolityhjäksi puretun akun eri kennojen eriarvoisuudet pääse tiristämään kennoa pilalle.
Tasauspurkureita, käteviä ja toimivia sellaisia saa kaupasta. Köyhä voi tehdä omiakin ei-käteviä mutta toimivia vastuksista, diodeista ja vaikkapa hauenleuoista ja ostaa säästyneillä rahoilla esim. Karjalaa.