Itsekin lukuiset kerrat OT:iin sortuneena en edes mainitse OT:ia tässä, mutta voisi nyt varmaan jompikumpi suuressa tietämyksessään kertoa loppuun tämän sikäli ihan asiallisenkin viisastelun. Eli mikä pointti tässä oli? Jos pointtina oli oikoa "väärää" termistöä, kannattaisi varmaan viisaamman osapuolen siitä mainita. Tämä palvelisi myös tällä foorumilla vierailevia "n00beja". Kaikki ei katsokaas tiedä ihan kaikkea ;)
Kyllähän tuossa sitä tietoa on jos tarkemmin luet.
Eli Esim lipo ja life akussa sen purkuvirta ilmoitetaan C arvolla.
Mutta tämä C arvo ei itsessään vielä tarkoita yhtään mitään, vaan tarvitaan vielä akun kapasiteetti.
Eli akun purkuvirta on akun kapasiteetti kertaa C arvo.
Esim siis 5000mah 35C tarkoittaa 175A purkuvirtaa...
Eli jos puhutaan vain C arvoista, mutta ei mainita akun kapasiteettia niin C arvo ei sano yhtään mitään.
Toisinsanoen 40C ei tarkoita että se antaa enemmän virtaa kuin 20C
Jos tuo 40C akku on vain 1000mah ja taas 20C akku on 2000mah
Näiden molempien akkujen purkuvirta kun on sama, eli 40A
Tämän takia hieman piruilin kun viltsu puhui kahteen kertaan vain C arvosta.
Kun puhutaan lipo akun latausvirroista niin C arvo on tällöinkin se mitä käytetään.
Jokainen lipo valmistaja ilmoittaa lavausvirraksi vähintään 1C
Tämä on myös arvo mitä monesti suositellaan jotta akun kestoikä olisi mahdollisimman pitkä.
Eli siis... 5000mah akku ladataa 5A ja 3700mah akku ladataan 3.7A
Nykyään on tullut markkinoille paljon akkuja jotka kestävät 2C lataus virran... On tullut myös akkuja jotka kestävät hurjat 4C
5000mah akussa tämä tarkoittaa jo 20A latausvirtaa mihin vain todella harva laturikaan pystyy.
Noh... Life akut olivat tullessaan siitä parempia että niiden purkuvirta oli siis korkeampi kuin silloin markkinoilla yleisesti olleet lipot... Myös niiden latausvirta oli selvästi suurempi.
Lifejä siis pystyi lataamaan paljon nopeammin kuin lipoja... ja niistä sai myös enemmän tehoa, koska lifejen kapasiteetti oli kuitenkin samaa tasoa kuin lipojen.
Tällähetkellä ei tuollaista eroa ole, koska lipot ovat kehittyneet jo pelkästään vuodessa niin rajusti että ovat menneet periaatteessa jopa ohi maksimi lataus ja purkuvirroissa.
Lifen sinäänsä ainoa hyvä puoli tällähetkellä on sen rakenne.
Se kun on pariston mallinen... Ja siis se ei ole pehmeä kuten lipo.
Kestää siis paremmin tällejä.
Siksi life akkuja käytetään paljon esim työkaluissa.
RC-auto käytössä life on aika turha... koska juuri sen muoto tekee sen ettei se oikein istu mihinkään autoon nätisti... ja vieläpä kun se ei enää ole mitenkään parempi tehoiltaan tai muutenkaan auto käytössä.
Polttis auton vastaanotinakuksi erittäin passeli sen nimellisjännitteensä takia.
Ei tarvitse jännitteen alenninta vaan voidaan kytkeä suoraan vastaanottimeen...