Mukavia uutisia. Onnistuin säätämään vastaanottimen ja ohjelmoimaan nopeussäätimen ymmärtämään radiolähettimen 70/30 asetuksia. Runoilen loppuun pika-ohjeet. Onnistuim myös Castle Linkillä (Castle USB programming kit) hienosäätämään auton käyttäytymistä.
Castle Link päivitti Mamba Monster ESCin eli auton nopeudensäätimen firmwaren v1.21 betaksi, jossa on tarjolla uutena asiana mm. Basic välilehdelle kennokohtainen katkaisu. Pistin omassa rassissani sen oletuksen 3.0 voltin sijasta 3.1:ksi. Cufoffissa käytän Auto Li-Po asetusta. Tämä on siinä mielessä huoleton asetus mikäli käyttää eri kennomääräisiä Li-Po-akkuja, esim. 2S (neljä kennoa sarjassa) tai 3S (kuusi kennoa sarjassa).
Erityisesti pidin Castle Linkin "Drag Brake" asetuksesta. Asetin luvuksi 20 % ja nyt auto moottorijarruttaa aina hieman kun kaasun löysää. Kurveihin ajo helpottui huomattavasti, koska jos autosta vapauttaa kaasun ja auto alkaa rullaamaan vapaalla, niin auton pito katoaa ja takapää kiepsahtaa helposti eteenpäin eli auto ns. pyörähtää. Tykkäsin myös asetuksesta, jolla voidaan rauhoittaa auton kiihtyvyyttä, ts. kun lämää hanaa, niin oletusasetuksilla auto menee helposti linkkuun pyörien raapiessa isänmaatamme liian innokkaasti. Punch controllista sai säädettyä tätä. Throttle ja Brake Curve välilehdillä voi säätää ihan graafisesti liipasimen käyttäytymistä, ts. kaasun oletuksen lineaarisen käyrän voi pistää "kuopalle", jolloin kovin kiihdytys tai huippunopeus saavutetaan vasta liipasimen ollessa täysin pohjassa. Rauhoittaa auton käyttäytymistä ja ohjattavuutta ihan tautisesti.
Ja koska tässä ESCissä (= noparissa) ei ole edellisen mallin kolmea profiilia voi asian kiertää tai hoitaa vain tällaisen Castle Linkin avulla. Tällöin juuri Throttle Curven käyrää pudotettaisiin 100 %:sta esim. 50 %:iin, jotta saavutettaisiin edellisen mallin Trainer profiili. Mielestäni lievä puute mikäli samaa autoaa kurittaa sekä isä että pojken.
Tarvittavat säädöt 70/30:lleTämä radiolähettimen uusi säätö tulee kertoa sekä Mamba Monsterille (ESCille alias nopeudensäätimelle alias noparille, josta lähtee moottorille paksut kaapelit: valkoinen, punainen ja musta) että vastaanottimelle (Traxxasin 2.4 GHz model 2217 micro receiver), joka on töpöantennin vieressä suojakotelon sisällä. Koska varsinaisissa auton mukana tulevissa ohjeissa käsketään lämäämään täysi kaasu pohjaan tein itse sen muutoksen, että irrotin nopeudensäätimestä moottorille lähtevät johdot: valkoisen, punaisen ja mustan.
Vastaanottimen säätö:1) kytke akut nopeudensäätimeen
2) kytke radiolähettimeen virta
3) kytke myös nopeudensäätimeen
4) odota hetki, että auto boottaa ;-)
5) pidä pohjassa vastaanottimen pientä mustaa LINK painiketta niin kauan kunnes siinä käy punainen merkkivalo ja jonka jälkeen se sammuu
6) nyt paina radiolähettimesi kaasua pohjassa niin kauan kunnes näät kaksi punaisen valon vilahdusta tuossa samaisessa vastaanottimessa
7) paina nyt radiolähettimen liipasin täyteen jarrutusasentoon, jonka jälkeen näät samaiset kaksi punaista vilkuntaa
8) tämän jälkeen päästät liipasimesta irti ja näät vastaanottimen ledin vilkkuvan kolme kertaa
9) nyt vastaanottimen merkkivalon tulisi palaa tasaisesti vihreänä
10) asia bueno
Nopeudensäätimen uudelleenohjelmointi 70/30:ksi(kuten alussa jo todettu tein alkuperäisistä ohjeista poikeiten siten, että irrotin noparista moottorille lähtevät kolme kaapelia (valk., pun. ja musta))
1) kytke akut nopeudensäätimeen
2) kytke radiolähettimeen virta
3) paina kaasu pohjaan ja
4) kytke virrat nopeudensäätimeen
5) hetken päästä pitäisi kuulua ääniä ja punaisen ledin vilahtaa nopeudensäätissä (valkoisen ja punaisen johdon välissä on kolme minimaalisen pientä LEDiä: kelt., pun. ja vihreä)
6) nyt paina jarru pohjaan ja hetken kuluttua ääniä ja punaisen sijasta tulisi keltaisen ledin vilahtaa
7) vapauta liipasin ja sinun tulisi nähdä nyt keltaisen ledin vilahtavan kolme kertaa
8) asia bueno
xx) minä en kuullut mitään ääniä ja ilmeisesti siksi koska moottorin kaapelit eivät olleet kytkettyinä
CasteLinkItse sekoilin yhdyskaapelin kanssa, koska mukana ei seurannut minkäänlaisia ohjeita. Tyrkytin itse asiassa CastLinkin urospuolista yhdysjohtoa vastaanottimen CH3 paikkaan, jossa törröttää samoin kolme piikkia: U (+), + ja - (vasemmalta oikealle). Niksi on siinä, että CH2 paikassa on nopeudensäätimelle lähtevä johto, joka tulee irroittaa ja kytkeä suoraan tuohon Castle Link yhdysjohtoon. Autossa itsessään ei tarvitse olla akut kiinnitettynä eikä virtojen päällä (nopeudensäätimen katkaisin). Tarvittava virta tulee tietokoneen USB-portin käyttöjännitteestä. Huomioi noparijohdon takaisinkytkemisessä liittimen oikea asento. U-pinniin tulee oranssi (+), keskimmäiseen punainen (+) ja viimeiseen ruskea (-). Merkinnät 2.4 GHz logon alapuolella muoviin poltettuna kokoluokassa satiaisen munat. :-)
Traxxas 2.4 GHz vastaanotin
Castle Link v3.130
Mamba Monster Firmware v2.21 beta