Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JesseT

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9
121
Kannattaa myös muistaa RC-auton pieni paino ja siiven suhteellinen koko.  Missä oikeassa autossa on suhteessa samanlainen siipi kuin RC-autossa. Ja kyllä 1:1 autoissakin aerodynamiikka vaikuttaa paljon pienemmillläkin nopeuksilla kuin 120 km/h.

122
Sähköautot / Schumacher Mission keskustelua
« : 27.05.03 - klo: 10.53 »
Eturipustus:
Tuossa Olevin kaipaama kuva:

http://www.hut.fi/~jttuomi2/missioneturipustus.jpg
Tuosta kuvasta kannattaa siis huomata, että kun sitä ulommoista kiinnitysreikää (in-line) käyttää, niin kannattaa leikata tuo sisempi kokonaan pois. Mitä tulee noihin ylätukivarsiin, niin yhtään muoviosaa en ole ikinä nähnyt menevän rikki, mutta vanttiruuveja olen kyllä saanut monta kieroon. Noh, niistä ei ainakaan tule erässä keskeytystä. Tuossa näkyy myös, että olen vaihtanut ylätukivarsiin RPM:n linkinpäät. Nämä eivät ole tehty M4 kierteelle, mutta niissä on paljon tavaraa ja ne kestävät porauksen ylikokoon varsin hyvin. Syy niiden asentamiseen on ollut pienempi klappi ja ne ovat myös hieman pidemmät. Itsellä ainakin nuo kaikki Shumacherin pallolinkit ovat lähteneet vaihtoon, koska niissä on jo uutena aivan käsittämätön klappi. Schumacherin vanhemmat (mustat) linkit ja Rose-joint nimikkeellä myytävät linkit ovat varsin loistavia. Jos tuonne taka-auraus linkkeihin on joskus vaihtamassa uusia pallokuppeja, niin suosittelen lämpimästi rose-jointteja. Voin laittaa niistä kuvaa joskus.
Diffeistä:
Vakiodiffeissä en ole havainnut mitään vikaa painoa lukuun ottamatta. Hihnaratas voi huonolla tuurilla olla hieman epäkesko, jolloin kannattaa hankkia RW ratas tilalle. Tämä on kevyempi sorvattu yksilö, joka vaikuttaa hieman myös herkkyyteen. RW-hihnapyörässä on myös kuulat järjestetty samalle säteelle, mikään tekee diffin toiminnasta hieman herkemmän.
Vetareista:
Käytän itse metallivetareita, koska ne ovat varsin huolettomat. Muoviset ovat kevyemmät, mutta joskus olen huomannut niiden taipuisuuden aiheuttavan lievää etupään pomputusta asvaltilla (Axis kokemuksia). Vetarien laakerointi on joskus aiheuttanut päänvaivaa, joten tässä pari vinkkiä. Poista ulompien laakereiden ja suurien kuperien prikkojen välistä pienet prikat. Laakerien elinikä pitenee ja voimansiirto herkistyy. Kun laakerit ovat vaihtokunnossa, kannattaa harkita parempien hankkimista. Itse käytän uloimpina laakereina kumisuojattuja laakereita, koska nämä sietävät matoista lähtevä karvaa paljon paremmin. Maatolla ajaessa kannattaa muutenkin välillä irroittaa vanteet ja hexit ja poistaa kerääntynyt karva.
Huomenna sitten lisää...

123
Sähköautot / Touring-autot
« : 26.05.03 - klo: 15.59 »
Suuri latausjännite kertoo lähinnä suuresta sisäisestä vastuksesta, eikä ole siis tavoiteltava asia. Pienempi parempi.

124
Sähköautot / Schumacher Mission keskustelua
« : 26.05.03 - klo: 15.55 »
Kuinka monelta moinen laitos löytyy? Tarvitseeko joku opastusta jonkin asian kanssa? Ihmetyttääkö autossa jokin seikka? Kaipaisiko jokin osa-alue autossa kehitystä? Neuvoja tulee tuutin täydeltä täältä päin jos tarvetta on.

125
Tulokset / Väsymys
« : 22.05.03 - klo: 13.43 »
Juttujen taso on laskenut vauhdilla yleisellä puolella, kun kisapuoli erotettiin omaksi osiokseen. Kun vielä sitten kisapuolella on nykyään hiljaista, niin aika vähän täällä on mitään kiinnostavaa enää... Noita "Mikä auto on paras" keskusteluja onkin sitten sen verran paljon, että kävijämäärät on ilmeisesti aika samoissa kuin ennen. Mitäs jos laitettaisiin pitkästä aikaa jotkain kisakalustokeskustelua käyntiin, niin työpäivätkin sujuisivat mukavammin  :D

126
Tässä vaiheessa kannattaa miettiä halutaanko pitää kaksi vai kolme touring luokkaa. Jos tuo tulee stanukoneeksi, niin rinnakkain stanun ja prostockin ajattamisessa ei ole mitään älyä. Jos taas kaksi luokkaa jää, niin tuo voisi olla pätevä stanukone. Samaten, jos kahdessa luokassa aiotaan  pysytään, niin kannattaa myös miettiä kenelle se luokka on tarkoitettu.

127
Sähköautot / ESCin rakennus???
« : 14.05.03 - klo: 10.39 »
Itse olen jo jonkin aikaa käyttänyt "Kodin Putkimiestä" piirilevyjen kehityksessä  :D

Nykyään kannattaa fetteinä käyttää noita SO-8 kotelussa olevia isompien TO-220 sijaan. Hinta on paljon halvempi, resistanssi samaa luokkaa ja virrankesto hieman huonompi. Näitä käytetään nykyään kaikissa nopareissa missä ne fetit eivät enää tule ulos kotelosta. Määrää joutuu kyllä kasvattamaan, mutta hinta ja koko jää silti paljon halvemmaksi.

128
Teppo: Minäkin pidin syndicaten 8.1 rajoitusta älyttömän korkeana, kunnes ajoin kaksi kisaa. Sehän on juuri sopiva ja viime kisassa ajattelin jopa pidentää sitä, kun auto vaan kelasi lisää vauhtia koko suoran ajan. Tietysty tuo kyseinen konetyyppi on erittäin pienivääntöinen, joten aina ei voi yleistää.

129
Mielestäni ei olisi lainkaan huono idea, jos stanu olisi juuri tuollainen 17/19 lankainen pienellä ennakolla, vakiokokoisilla hiilillä ja minimivälityssuhteella. Suhteita voisi olla esimerkiksi kaksi. Joku oletusarvo (8) ja lyhyempi (7) nopeita ulkoratoja varten, joka voitaisiin vahvistaa kisakutsussa.

130
Sähköautot / Uusi auto, uusi mies ja uudet ongelmat!
« : 08.05.03 - klo: 11.08 »
Älä sitä antennijohtoa ainakaan siihen antennin ympäri pyörittele tai vedä sitä uudestaan alaspäin. Laita se ylimäräinen johdonpätkä pieneen nippuun vaan heti vastarin jälkeen ja jätä vain sellainen sentti sitä johtoa antenniputken yläpäästä nakyviin.

131
Sähköautot / Uusi auto, uusi mies ja uudet ongelmat!
« : 07.05.03 - klo: 16.29 »
Katso vaikka tuolta:
http://www.ovrccc.com/tech_talk.htm

Sieltä lataat TC3 tuning guide tiedoston ja luet sen. Aivan yleispätevä kaikkiin 1/10 sähkö touring-autoihin.

HMR on olemassa ja yhteystiedot on tässä:
Asko Heinonen 0500 508993
Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että HMR:llä ei juuri ole minkäänlaista keskitettyä toimintaa kuten kerhoiltoja.

132
Helppo valita, kun joukossa on vain yksi auto, Schumacher Mission.

Loput onkin sitten valmistajia  :roll:

134
Vapaa keskustelu / Ammattinne/Tuleva ammattinne?
« : 07.05.03 - klo: 11.51 »
DI / Tutkija
CV:n voi pyytää osoitteesta jesse.tuominen@hut.fi jos parempaa työtä olisi tarjolla.

Erikoisosaaminen keskittyy näille aloille:
Optinen teknologia ja tietoliikenne
Lasertekniikka
Photoniikka
Sovellettu elektroniikka
Sähköinen mittaustekniikka

Blenheim:
Itse olen aikoinaan Kuorevedellä ja Lapin lennostossa roplannut Drakeneita ja Horneteja joten heitä meiliä, jos asia kiinnostaa. Olen myös suorittanut pilottipuolen testit ja psykon joten vinkkejäkin voi tulla pääsyvalintoihin jos asia on ajankohtainen.

135
Sähköautot / Moottorin puhdistus
« : 27.04.03 - klo: 10.02 »
No tokihan tollasen sorvin voi rakentaa itse, ainakin jos pääsee käsiksi jyrsinkoneeseen. Terän joutuu tietenkin ostamaan ja se maksaa jotakin 80€ ainakin. Sitten läjä alumiinia ja paljon aikaa, niin sorvi on siinä. Toki helpommin ja paremman saa, kun ostaa pari lineaarisiirrintä valmiina, mutta sitten se maksaakin jo enemmän kuin sorvi kaupasta. Kannattaa kyllä miettiä pari kertaa ennen kuin alkaa tuollaista tekemään itse.

136
Sähköautot / model expo / HMR paikalla?
« : 22.04.03 - klo: 10.49 »
M-jpg, eli motion jpg. Digikamerat tuottaa noita aika yleisesti. Codecci löytyy helposti esim. googlella.

137
Markus Leiman piti Xrayllä todella kovaa vauhtia radalla, mutta kun ne stopit kesti aina minuutin muita pidempään, kun piti korikin aina irroittaa. Kyllä se akku tulisi yhdellä puolella olla, niin hommat helpottuu.

138
Sähköautot / model expo / HMR paikalla?
« : 17.04.03 - klo: 10.37 »
Tuossa on kyllä kova kuskikin asialla, (en siis minä vaikka linkki viittaakin sivuilleni).

139
Ei, kyllä mulla edelleenkin oli kolme stoppia, eli neljä akkua. Tämä on välillä vaikeaa, kun toiset puhuu akkujen määrästä ja toiset stoppien määrästä, mutta kun niitä akkuja on aina yksi enemmän kuin stoppeja.

140
Niin kuin minä! Cruisaajahan sen sijaan ajoikin kahdella stopilla. (=kolmella akulla)

141
Sähköautot / model expo / HMR paikalla?
« : 16.04.03 - klo: 16.28 »
Mulla on taas tänäkin vuonna sellainen vahva kutina, että kaikki tieto sivuilla on viime vuodelta ja ainoastaan vuosiluvut on sivuilta vaihdettu. Näin on tehty nimittäin joka vuosi. Tätä tukee myös se, että Hiekkaharjussa olin kuulevinani, että tänä vuonna ei sisällä ajeta Lätkän mm-kisojen takia. Ulkona sen sijaan jotakin on järjesteillä.

142
Näitä kisoja kun ajettaisiin CS-22:lla, niin ei tarvitsisi laskea kuinka monella akkujen vaihdolla pääsee maaliin, vaan kuinka monella renkaiden liimaustauolla. Ehdottomasti samaa mieltä mustanvihanneksen kanssa. Lisää näitä!

143
Sähköautot / Quadra chargerista on potku loppu...
« : 14.04.03 - klo: 11.15 »
Jatketaan hieman:
Vanhemman ja uudemman maillin erottaa pohjan väristä. Pääliosahan on kaikissa sinistä muovia, mutta vanhassa pohja on sininen ja uudemmassa musta. Tuo vanhempi versio lataa NiMh akkuja ongelmitta, mutta tuo %-näyttö on kalibroitu 2000mAh akuille. Eli jos latailee 3300mAh akkuja niin mittari menee tappiin jo puolessavälissä. Tämä sininen versio luovuttaa latausvirtaa noin 4A kun laturia käytetään seinäsähköllä. 12V virtalähteestä saa hieman enemmän irti. Uudempi versio luovuttaa ilmeisesti noin 5 A seinäsähköllä. Laittamalla laturiin yhden vastuksen saa latausvirtaa nostettua aina 7,5 A asti, jonka jälkeen muuntajan rajat tulee vastaan. 12 V akusta saisi varmaan enemmän, mutta tuo 7,5 varmasti riittänee. Kun laturin virtaa kasvattaa, niin myls sulake tarvitsee vaihtaa pykälää isommaksi. Vakio on noin 6,5 A, joten selvää on, että käytettäessä isompia virtoja esim. 10A sulake on sopiva.
Mitään pahaa sanaa laturista ei muuten ole, joten jos sellaisen saat halvalla, niin kannattaa ottaa pois kuleksimasta.

144
Tai kokeile nyt ainakin ensin. Kunhan tiedät, että moinen vaikuttaa.

145
Tarkoitin sitä, että moottorin akseli osoittaisi vasemmalle, eli tuo koko hihnaveto siis siirtyisi auton vasemmalle puolelle. Tällöin moottori pyörisi alkuperäiseen suuntaan, eikä kiihdyttäessä keventäisi niin paljon keulaa. Sori, kuvia ei ole.

146
l150040:
Hieno projekti. Osat ovat näköjään Andy's Assosta, jolla itsekin ajoin aikanaan kilpaa. Ystävällisenä vinkkinä: Kun sull aon tuo hihnaveto, niin jos MIP:n boksi vain sallii (vakio ainakin sallii), niin käännä tuo moottori toiselle puolelle. Jos moottori joutuu pyörimään väärin päin, niin auto varmasti puskee todella paljon kiihdytyksissä. Nuo heiluritukivarret olivat silloin Andyssä optiona ja ne toimivatkin liukkaillla radoilla varsin hyvin. Ne vaativat kuitenkin yllättävän raskaat jouset, koska muuten kallistelee todella paljon.

147
Ei löydy.

148
Sähköautot / Nosram Dominator
« : 03.04.03 - klo: 11.34 »
10 min mennyt:
Ei kun just noin päin kun sanoin. Jos kappale on vakiolämpötilassa, niin se aina säteilee yhtä paljon, kuin se absorboi. Sen sijaan lämpötila ja siten myös paine on korkeampi mustan pinnan läheisyydessa ja työntää autoa eteenpäin. On tuommoisia koneita tehtykin, jotka liikkuu pelkästään valon voimalla, koska niiden toinen puoli on musta ja toinen kiiltävä.

149
Sähköautot / Nosram Dominator
« : 03.04.03 - klo: 10.00 »
Heh. Tossa oli jotkin faktaakin joukossa. En nyt edes tiedä, että heititkö tuon totena vai vitsinä, mutta noin se menee (poislukien tuo sininen juttu). Pitää myös kuitenkin muistaa, että kun se musta kappale absorboi sitä valoa ja lämpiää, niin se säteilee sen jälkeen enemmän ulospäinkin ja hakeutuu taas lämpötasapainoon. Ylipäänsä kaikki osat joiden lämpötila haluaan pitää mahdollisimman lähellä ympäröivää lämpötilaa pitäisi olla mustia ja muiden heijastavia.
Mitä tulee tuohon työntävään voimaan, niin parasta olisi maalata auton perä ja katto mustaksi ja pohja ja keula vaikka kromata, niin auto kulkee kovempaa. Vaikutus näkyy varmaan jo kymmenennessä desimaalissa. :roll:
Nyt mä lupaan olla hiljaa ainakin seuraavat 10 minuuttia ja lähden häiriköimään toista foorumia.

150
Sähköautot / Mikä akuissa?
« : 03.04.03 - klo: 09.50 »
Mielestäni yleismittarilla ei helposti voi mitenkään katsoa, että johtaako kenno ilman muita komponenteja. Siis "piuhat suoraan kennon päihin katsotaan piippaako" ei ainakaan toimi.

Jos kenno on oikarissa, niin sen saa eloon vain kovalla virtapiikillä. Usein ihan hetken lataus 10A:lla tai "12V lyijyakkuun suoraan sekunniksi kiinni latautumaan" auttaa. Zapperi olisi tietenkin helpoin vaihtoehto. Ikuinen korjaus mikään ei kuitenkaan ole enää tässä tilanteessa.

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9