Moi kaikki,
Kesällä järjestetään neljän osakilpailun Finnish Open 2017 harjoituskilpailusarja seuraavilla paikkakunnilla.
Kilpailupäivät ja paikat:Turku 20.5.2017
Nokia 2.7.2017 (SUNNUNTAI)
Vaasa 22.7.2017
Vantaa 19.8.2017
Sarjan yhteyshenkilö:Kai Jämsä (RC10 Jämsä) kai.jamsa @ luukku.com
Säännöt:Kilpailulisenssiä ei vaadita, koska kyseessä on harjoituskilpailusarja.
Kilpailijan on hyvä kuulua johonkin AKK:n jäsenseuraan.
M8-luokkaKuten viralliset M8 SM-sarjasäännöt, seuraavin poikkeuksin (mukaanlukien ajoformaatti).
- Pakoputkessa ei vaadita ns. Efra leimaa/nro, mutta putken on oltava vähintään kaksikammioinen.
- Kokoluokkaa .21 (3,5cc) suuremmat ensiasennusmoottorit sallittu (RTR).
- M8 tyyppisiin autoihin tarkoitetut bensiinimoottorit sallittu.
- Ei teknistä kymppiä missään vaiheessa.
M8 SM-sarjasäännöt löytyvät
https://drive.google.com/open?id=14NFtMc4krkPtMLxLcKNyoD0q9RPs3JzYh6JKJ4f_0owM8e-luokka- M8e-luokka on tarkoitettu nelivetoisille 1/8-mittakaavan Buggy-tyyppisille sähköautoille.
- Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
- Autot voivat olla alunperin polttomoottorikäyttöisiä autoja, jotka ovat muutettu sähkökäyttöisiksi omavalmiste- ja/tai teollisilla komponenteilla.
- Ei teknistä kymppiä missään vaiheessa.
- Ajoformaatti saattaa poiketa SM-sarjan yhteydessä ajettavasta M8e-luokan kilpailusta.
M8e SM-sarjasäännöt löytyvät
https://drive.google.com/open?id=1SjXweVnu-86w2N2qAgwQNoh6RB3ft32cJLtkJ26dL74M8e luokan akku:- Akut (tai akku) tulevat olla kovakuorisia LiPo- tai LiHV-akkuja, joiden yhteenlaskettu maksimijännite ladattuna (4S) on 16.8 volttia (V), autoon asennettuna.
- Akkuja voi olla myös useampi (esim. 2S + 2S) mutta niiden tulee olla saman valmistajan samaa mallia sallitun maksimijännitteiden mukaan ja maksimi summajännite ladattuna on 16,8V.
- 3S-akut ovat myös sallittuja. 3S akun maksimijännite ladattuna on 12,6V.
- Maksimilatausvirta valmistajan suosituksien mukaan eli esim. 1C, joka tarkoittaa 5000mAh akulla 5A latausvirtaa.
- Akkujen lataus tapahtuu suojapussissa!
- LiHV-akkuja voi käyttää, mutta nekin voidaan ladata maksimissaan 4,2V/kenno kuten LiPo-akutkin.
(4S tarkoittaa neljä kennoa sarjassa. 2S tarkoittaa kaksi kennoa sarjassa.)
M8e -luokan moottori:- Vapaa 1/8 luokkaan tarkoitettu sähkötoiminen moottori tai jokin vastaavan kaltainen. Polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot on kielletty!
Transponder:Kilpailuja varten autossa pitää olla kilpailujärjestäjän ilmoituksen mukainen tai yhteensopiva transponderi. Transponderin toiminnasta vastaa kilpailija ellei selkeästi pystytä osoittamaan että toimimattomuus johtuu kilpailujärjestäjän huolimattomuudesta tai ajanottolaitteiston viasta. (vrt. usealla kilpailijalla toimimattomia pondereita). Useimmin käytetty transponderi on RC4 hybridi-mallinen.
Kilpailijanumero:Kilpailut ajetaan kilpailukohtaisilla kiinteillä numeroilla. Tämä on ilmoitettava kutsussa.
Sarjaa tai kilpailua varten ei tarvitse varata numeroa etukäteen. Finaaleja varten ei vaihdeta numeroita.
M8 ja M8e nostamisesta:Nostajana voi toimia siitä vuodesta lähtien, jolloin kilpailija täyttää 15-vuotta.
Nostajana on oman turvallisuuden vuoksi vältettävä avonaisia kenkiä esim. sandaalit.
Päivän kulku ja ajoformaatit:Aamulla tullessa kisapaikalle Eräharjoitus on ryhmitelty kuljettajien silloisen kokonaistulostaulukon mukaisten sijoituksien mukaan. Hitaat kaverit ensimmäisessä erässä, nopeat seuraavissa.
Sähköautot ensimmäisissä erissä ja polttomoottoriautot jälkimmäisissä.
Ensimmäisessä kisassa eräharjoitusryhmitys voidaan katsoa viime vuoden kokonaissijoituksen mukaan. Alkuerät tulevat reseedin avulla kuntoon jo toisessa eräharjoituksessa.
Ensimmäinen eräharjoitus (7min)Vapaaehtoinen nostotoiminta. Toivottavaa on silti nostaa, jotta harjoittelusta tulee mielekästä.
Toinen eräharjoitus (7min)Nostajat ovat paikalla.
Ajetaan kolmen kierroksen tulosta reseedinä alkuerää varten. Reseed lasketaan kolmen kierroksen pienimpänä summana.
AjajakokousAjajakokouksessa kerrotaan miten sähköautot ja polttomoottoriautot ajavat lopun päivän. Kerrotaan muut tärkeät asiat ja esitellään kilpailun järjestäjän henkilöstö. Alkuerälistat laitetaan esille. Ne, jotka eivät saa reseediä ajettua, laitetaan hitaimpiin eriin eräharjoituksen listojen perusteella.
SÄHKÖKASIT -ajoformaatti (M8e)Alkuerät 3kpl 5min erillä, joissa aluksi max. 3min lämmittelyaika. Tulokset lasketaan 1/3 mukaisesti pistein. Alkuerissä ajetaan vain kelloa vastaan. Alkuerissä lähdetään lentävällä lähdöllä omaan tahtiin kuten on totuttu polttomoottoriautojen alkuerissä. Halutessaan voi lämmittelyn aikana käydä varikolla.
Ensimmäiselle Alkueräkierrokselle lähdetään Reseedin osoittamassa järjestyksessä. 10-12 nopeinta viimeiseen erään ja siten hitaammat aiempiin eriin aina 10-12 kilpailijaa kerrallaan. Seuraavat kaksi alkueräkierrosta lähdetään samoissa erissä kuin ensimmäinenkin alkueräkierros.
Finaalit 3 kpl 10min, joista tulokset lasketaan 2/3 mukaisesti.
Kilpailijat järjestetään finaaleihin alkuerien kokonaistulosten (pisteiden) mukaisesti. 10 nopeinta A-finaaliin, seuraavat 10 B-finaaliin jne. Hitain ja toiseksi hitain finaali järjestellään Maastosarjan finaalikaavion mukaisesti tai kilpailunjohtahan halutessa ajetaan hitain finaali yli 10:llä kuljettajalla.
Finaaleissa ajetaan mies-miestä vastaan. Lähdetään ruudukosta. Aluksi max. 3min lämmittelyaika.
POLTTOMOOTTORIAUTOT -ajoformaatti (M8)Alkuerät 3kpl 5min erillä, joissa aluksi 3min lämmittelyaika. Tulokset lasketaan 1/3 mukaisesti pistein. Alkuerissä ajetaan vain kelloa vastaan. Lähdetään kuten polttomoottoriautoilla aina ennenkin - 3min lämmittely, jossa vapaaehtoinen tankkaus 1min kohdalla - 5min ajoa lentävällä lähdöllä omaan tahtiin.
Ensimmäiselle Alkueräkierrokselle lähdetään Reseedin osoittamassa järjestyksessä. Max 12 nopeinta viimeiseen erään ja siten hitaammat aiempiin eriin aina 12 kilpailijaa kerrallaan. Seuraavat kaksi alkueräkierrosta lähdetään samoissa erissä kuin ensimmäinenkin alkueräkierros.
Semifinaalit (A,B,C,...) ajetaan 3+15min pituisina 12 kilpailijaa/semifinaali. (Tarvittaessa voidaan laittaa enemmän kuskeja.)
Kilpailijat järjestetään semifinaaleihin alkuerätulosten pisteiden mukaisesti ja tasapisteissä tuloksen perusteella (nopeampi tulos on useampi kierros ja vähemmän sekunteja) siten, että
ensimmäinen kaveri A-fin numero 1,
toinen kaveri B-fin. numero 1,
seuraava kaveri C-fin. numero 1 (jollei osallistujia ole yli 24, niin C-finaalia ei tarvita)
seuraava kaveri A-fin numero 2,
jne.
Finaalit (A,B,C,...) ajetaan 3+30min pituisina. Finaaleissa on 12 kilpailijaa/finaali. Ajajamääriä voidaan lisätä, jotta saadaan mielekkäät finaalit.
Kilpailijat järjestetään sijoituksen mukaisesti eri finaaleihin. Semifinaaleiden 4/12 tai 6/12 parhaiten
sijoittunutta laitetaan A-finaaliin. Seuraavat 4/12 tai 6/12 laitetaan B-finaaliin. Seuraavat 4/12
laitetaan C-finaaliin.
Poikkeukset ajoformaattiin:Huonojen sääolojen tai muiden kilpailua viivästyttävien syiden takia alkuerät voidaan ajaa 1/2 pistein tai 1/1 pistein.
Jos kilpailu joudutaan keskeyttämään, niin lopputulokset lasketaan sen hetkisten kokonaistulosten mukaan. Esim. alkuerien 1/3 mukaisesti tai finaalien lähtöjärjestyksen mukaisesti.
Kilpailut aloitetaan eräharjoittelulla aamulla klo 9 ja pyritään lopettamaan viimeistään klo 20. Alkueräkierrokseen kuluva aika on vähintään 1 tunti ja 10 minuuttia. Näin tulee mahdollisesti lyhyitä taukoja pitkin päivää ja varsinaista erillistä ruokataukoa ei tarvita. Finaaleita ennen on kuitenkin aina pieni tauko, jotta saadaan tulokset selville ja sähköautoille 1 tunnin latausaika edellisestä erästä.
Muut ohjeet:Edeltävän sähköerän aikana ei käynnistellä/lämmitetä polttomoottoria ajajakorokkeen alla. Nitrojen eriä varten auto käynnistetään ilmoitetulla käynnistysalueella ja tullaan ajajakorokkeen alle vasta 3min lämmittelyyn. Moottorin säätäminen ja lämmittäminen käynnistelyalueella päivän mittaan on normaalia kisapäivän toimintaa. Sitä ei ole tarvetta rajoittaa. Ei ole toivottavaa käyttää moottoria varikkoalueella.
Palkintojen jako:M8 -osakilpailuPalkitaan muistopalkinnoin 3 parasta joka finaalista.
M8e -osakilpailuPalkitaan muistopalkinnoin 3 parasta joka finaalista.
KannustuspalkinnotMolemmissa luokissa palkitaan muistopalkinnoin 1-2 kpl "paras oman tasonsa ylittäminen".
SarjapalkinnotMolemmista sarjoista palkitaan muistopalkinnoin 10 parasta.
Sarjapisteisiin huomioidaan 3 parasta tulosta (3/4 laskentatapa), tasapisteissä parempi sijoitus ratkaisee. Sen jälkeen viimeisimmän järjestetyn osakilpailun parempi sijoitus.
Tuomarit ja kilpailun johto:Finaaleissa tuomari on pakollinen. Alkuerissä tuomarointi on kilpailun järjestäjän päätettävissä.
Toivottavaa on että kilpailunjohtaja ei ole kilpailija osakilpailussa.
Osallistumismaksut:Maksimissaan 20 eur
Kilpailuorganisaatio on minimissään:Kilpailunjohtaja,
Ajanotto,
Tuomari(t),
juoksupoika,
Ratamestari voi olla samalla myös kilpailun johtaja.
Kysymykset ja kommentit voi laittaa vaikkapa YV:llä tai sähköpostilla. Osoite on viestin yläosassa.
Tervetuloa!
t. Kai Jämsä
Tälläkin kaudella Finnish Open sarjaa on tukemassa:EDIT: 19.4.2017 sarjainfoa tarjolla. SM-säntölinkit päivitetty. M8 info vielä puuttuu.
EDIT: 6.5.2017 M8 ajoformaatti esillä. Sarjapalkintoihin lisätty, että samoissa sijoituksissa viimeisimmän järjestetyn osakilpailun parempi sijoitus ratkaisee. Lisätty Muut ohjeet -kohta. Lisätty tietoa nostotoiminnasta.