Power-Save-Racingin suodatinöljy ei sisällä liuottimia, ainoastaan öljyjä, joten sen määrällä suodattimessa ei ole vaikutusta laakereiden tai moottoreiden kestoon. Suodatin ei saa myöskään "rutistua" päätyjen väliin, koska rutistuessa solujen koko muuttuu ja suodatin ei suodata koko pinnaltaan, ainoastaan rutistumattomilta alueilta, joissa virtausvastus on pienempi. Mittatarkkuus on todella tärkeää suodattimen oikealle toiminnalle.
Vähän offtopicia, mutta mielestäni tärkeää tietoa:
Kesällä 2006 käytiin Lavangossa PM-kisojen aikaan mielenkiintoinen keskustelu suodatinöljyistä, mukana Thomas Wilting(Power-Save-Racing) ja muutamia suomalaisia huippukuskeja (ainakin Artsi, Hoke, Juska ja sen veli, Ari ja muutamia muita, joita en nyt muista).
Keskusteltiin suodatinöljyjen, eli liuotinta sisältävien ja ilman liuotinta olevien, eroista. Liuottimella suodatinöljy ohennetaan, jotta se saadaan imeytymään suodatinmateriaaliin. Ja nyt seuraa tärkeää: Jotta suodatin suodattaisi oikein, on liuottimen haihduttava. Vasta sitten on öljy oikean paksuista suodattimeen. Toinen seikka on, että jos liuotin ei ole haihtunut, niin se imeytyy moottoriin, jossa se heikentää tai jopa liuottaa öljykalvon moottorin sisäpinnoista. Ja tällä on Mikan mainitsema vaikutus laakereihin!
Power-Save-Racing käsittelee öljyn niin, että liuotinta ei sen öljyssä tarvitse käyttää. Prosessi, jossa öljy manipuloidaan, on salainen. Sen verran siitä tiedän, että se valmistetaan laboratoriossa ja öljynä käytetään pelkästään risiiniöljyä! Mixtuura sisältää usealla eri tavalla käsiteltyä rissaa! Öljyn rakennetta muutetaan mm. erilaisilla kaasuilla ja hapetuksilla, jotta sen ominaisuudet saadaan halutuiksi. Ja sehän toimii, kuten sadat käyttäjät Suomessakin voivat kertoa!
Pekka