Noniin. Tulipa viime la avattua mattokausi tälläkin leveyspiirillä ja samalla tuli ajettua ensi metrit kisalaillisella vintage setupilla. Tässä hieman mietteitä ja tarinaa.
Ajoin siis 3x20min setin.
Ekan session kokeilin ilman pitoainetta, että sain mielipiteen ja vertailupohjan pitoaine keskusteluun. Yllätyin vintagerenkaan ominaisuuksista matolla ilman marinointia, yllättävän rauhallisesti käyttäytyy. Joskin perä oli liukas, mutta ei äkkihäiritsevä. Auton sai "paiskattua" pieneen sievään luisuun jarrulla ennen kurvia ja oikesi nätisti rauhallisella kaasulla. Täyskaasukiihdytksellä auto rupesi "woblaamaan" suoralle tultaessa. Pusku ongelmaa en havainnut. Osaksi "heittoon" auttoi noparista säädetty 50% "Drag brake", ns. moottorijarru. Hauska, mutta ei nopea tapa ajaa ja voin kuvitella millaiseksi häröilyksi ajo helposti menisi, jos autoja olisi enemmän ja vielä kilpailutilanne. Nyt siis sain ajaa rauhassa yksin. Toisaalta harmi, koska nyt en tiedä onko auto nopea, vai ei.
Seuraavaan settiin marinoin renkaat, mutta muuten auto pysyi samoissa säädöissä. Ajo muuttui heti jouhevammaksi, tosin perän luistelu ei täysin hävinnyt. Mutta nyt kärsi survaista surutta kaasun pohjaan heti suoran auetessa, ilman "woblailua".
Kolmanteen muutin sitten vähän autoakin. Otin "Drag braken" pois, samoin takavakaajan. Nyt auto oli jo erittäin hyvä ajaa, luistelu katosi lähes täysin. Nopeat kirraavat kurvit sai vetää urku auki, jolloin takapään pito alkoi hivenen irrota, eli rupesi pompottamaan lähtemättä kuitenkaan luisuun. No, tuosta ongelmasta päästään muuttamalla vielä takapään setuppia.
Yhteenvetona voin todeta, että moottori valinta on erittäin onnistunut tähän luokkaan. Juuri sopiva vauhti meikäläiselle, pysyy auto lapasessa ja ajaminen on oikeasti vapautunutta ja hauskaa. Samoin maavara, rengas valinta ja pitoaineiden salliminen matolla on hyvä, enkä näkisi tarvetta lähteä kokeilemaan esim. vintage-slicksiä sääntömuutos mielessä. Nyt meillä on hyvät säännöt.
Autona siis XRAY T2'008/Kadett B Coupe...kohta myös Escort MK1.
Välitys 4.14.
GM:n 5000mAh 30C LiPo.
CS:n pata.
SP:n GT v1.1 säädin.
Vinkki XRAY T2'008, -'009 ja -R Pro kuskeille:
T2'007:n iskarit on ~2mm pidemmät kuin e.m. autoissa. Sikälimikäli nyt haluaa älyttömät ulosjoustot. Itsellä kyllä riitti iskareissa varaa säätä maavara ja drooppi sopivaksi, vaihtoi vaan säädettävät männät kiinteisiin, sieltä sai kivasti pikkasen lisämittaa.
Että semmoosta lakeuksilta. -Juha-
Ps. Nonii pohojammaan poijjaat, ens kerralla enempi VTR:iä seuralle viivalle.
Pss. Olis pätkä videookin lauantailta, ku vaan jaksais vähä editoida ja pistää Youtubeen.