Kirjoittaja Aihe: Yokomon kuningaspulteista  (Luettu 1204 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SuperMajori

  • Tulokas
    • Profiili
Yokomon kuningaspulteista
« : 05.08.09 - klo: 11.39 »
Kävi tuossa niin että katosi kisan tiimellyksessä omasta Yokomosta johonkin toisen etupyörän kuningaspultit ja niiden liukuholkit. Ihmettelin hetken ja mietin tuota rakennetta. Varaosalaatikkoa tonkiessa huomasin että melkein jokaisesta siellä olevasta pyöränkannattimesta oli kuningaspultin kiinnityskierteet hävinneet. Syynä tähän lienee se että teräspultti hakkaa röykyissä muoviseen kierteeseen, josta kierre sitten ottaa nokkiinsa ja häviää. Toinen vaihotehto on se, että holkit on kuluneita tai viallisia jolloin renkaita käännettäessä kuningaspultti ei käänny pyöränkannattimen mukana vaan pultti pysyy paikallaan ja pyöränkannattin kääntyy, jolloin kierre toimii liukuna, ei hyvä sekään.

Vähän aikaa pähkäiltyäni päädyin kuvan http://www.aijaa.com/v.php?i=4618669.jpg mukaiseen rakenteeseen. Tämä on helppo toteuttaa valmiilla osilla, joita löysin varastosta. Eli käytännössä tarvitaan M3x10 pultteja, M3 sisäkierreholkkeja ja muovi tai metalliputkea OD4/ID3. Putkea päätin käyttää holkkina, koska en jaksanut alkaa sorvilla tuollaisia pikkuosia hinkkaamaan. Itse käytin jotain kovaa nailonputkea, johon tuo M3 pultti sopi sisään tiukasti. Osat kuvassa http://www.aijaa.com/v.php?i=4618402.jpg

Tästä sitten rakentelemaan. Porasin sisäkierreholkille sopivan reiän pyöränkannattimeen ja asensin holkit liiman kanssa paikoilleen. Ennen asennusta katkaisin myös holkkien laajenavat ulokkeet pois tarpeettomina. Sitten hioin holkin laippoja hieman ohuemmaksi, jotta pyöränkannatin mahtuu paikoilleen. Seuraavaksi nailonputki pultin päälle. Ulkohalkaisijaltaan 4 mm putki laajeni hieman kun pultti tuli sen sisään. Tästä syystä avarsin hieman toista kuningaspultin reikää tukivarressa. Toinen oli jo valmiiksi sopiva, liekö hakkautunut jo aiemmin ajossa. Holkki katkaistaan siten että sen pituus on hieman (esim 0,5 mm) suurempi kuin tukivarren paksuus pultin kohdalla. Kuvassa http://www.aijaa.com/v.php?i=4618409.jpg osat asennusvalmiina. Tässä tärkeät kohdat ovat se että holkki on riittävän pitkä (muutoin pulttia kirittäessä alkaa osat kanittamaan) ja että holkin ja tukivarren välissä on olemattoman pieni välys (muuten kääntyy taas väärästä paikasta).

Ja sitten vaan kasaan. Kuvassa http://www.aijaa.com/v.php?i=4618414.jpg osat kasattuna. Osien löydyttyä aikaa rakenteluun meni n. puoli tuntia ja rakenne on erittäin tukeva, ainoa mikä arveluttaa on tuossa holkin reikää poratessa ohentunut pyöränkannattimen seinämä. Eihän tässä isoa säästöä tullut, mutta toivottavasti ei nyt kulu nuo osat yhtä nopeaan.

Sama idea käy varmaan muihinkin vastaavan rakenteen omaaviin peleihin, ei muuta kuin rakentelemaan.

Tapsa