Kirjoittaja Aihe: Shekkihuijaus *Varoitus*  (Luettu 9287 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tonyicc2

  • Jäsen
    • Profiili
Shekkihuijaus *Varoitus*
« : 01.12.09 - klo: 19.01 »
Varoitan nyt RC-harrastajiakin tavasta jolla minua onnistuttiin lähes huijaamaan.
En tiedä onko täällä liikkunut huijareita jo, mutta tulevaisuudessa varmasti niitä täälläkin tulee olemaan.

Kerron oman tarinani esimerkkinä tapauksesta.

Laitoin isoäitini pappa-tunturin myyntiin nettimotoon. Ei mennyt kun muutama ilta kun joku kirjoitti sähköpostiini englanninkielisen viestin, jossa kysyi pyörästä tietoa yms.
Paljon ajettu, mikä VM, edelliset omistaja ja yleisesti historiasta.

Vastasin hänelle viestiin ja kerroin tekniset tiedot mitä halusi tietää.


Seuraavana päivänä tämä kaveri jonka nimi oli Casey W. lähetti minulle vaustauksen, että OK
Haluan ostaa pyörän, mutta asun ulkomailla ja hänen pitäisi maksaa pyörä shekillä ja sitten kuljetusyhtiö tulisi noutamaan pyörän sovittuna ajan kohtana. Hän lupasi maksaa vielä 200e ylimääräistä vaivanpalkaksi.

Vastasin hänelle, että sopii homma kyllä, mutta  minun pitää olla 100% varma että shekki on aito ja käydä pankissa lunastamassa shekki ennen kuin pyörä noudetaan.



Vastaus tuli:

(Huom. vapaasti suomennettu:)

Hyvä Toni Laine,

Pahoittelut myöhäisestä vastauksestani.

Haluan informoida sinua siitä, että maksu on lähetetty osoitteeseen ja shekin pitäisi olla perillä viimeistään perjantaina. Kun olet saanut shekin, voisitko informoida minua asiasta, jotta tiedän lähettää lähettini hakemaan sov*tun asian.

Saat 3800 euron shekin. Lähetä erotus lähetilleni, joka järjestää noudon kun shekki on hyväksytty pankissasi. Kun se on hyväksytty ja maksettu pankissa, vähennät siitä rahasi pyörästä ja lähetät loput rahat kuljetusyhtiön toimitusjohtajalle, joka valmistelee kuljetus- ja vakuutuspaperit pyörän noudolle. Hän valmistelee myös tarvittavat työt sekä palvelut pyörälle noudon jälkeen.

Lähetä minulle välittömästi vastaus vahvistaaksesi että olet saanut meilini ja ymmärtänyt viestin sisällön.

Kiitos
Casey V.

Vastasin postiin, mutta en viestin sisältöä vielä paljasta.

Eli hommahan näyttää hyvin simppeliltä. Saan vanhasta pappa-tuntsasta hervottoman kasan rahaa ja selkeän 200% ylihinnan.

Hommahan perustuu siihen, että nyt kun perjantaina viimeistään tulee minulle hänen shekkinsä perille niin käyn pankissa ja saan tuon 3800e käteisenä heti. nyt minulle jää tuosta siis rahaa itselle se 1400e ja loput minun pitäisi summasta maksaa lähetille ja kuljetusfirmalle. Eli 2400e pitäisi maksaa tuosta summasta kahdelle tilille.


Sitten pyörä haetaan ja olen iloinen että sain 1400e vanhasta rutkusta. Vaan mitäpä kävisi n. 2-3 viikon kuluttua? Pankista todennäköisesti soitetaan että shekkisi rahoja ei ole kuulunut ja shekki on käyttökelvoton. Palauta välittömästi summa 3800e pankkiin.

Eli tässä tapauksessa häviäisin pyörän hinnan sekä tuon 2400e jotka pitäisi maksaa kuriirille ja kuljetusfirmalle.


Minun osaltani hoidan asian nyt niin ,että odotan tuon 2 viikkoa, että ne voi pankissa varmistaa että rahat on tullut mitä epätodennäköisesti koskaan tulee tapahtumaan.


Eli varokaa näitä! Jos joku tarjoaa myytävästäsi yli pyyntihintaa ja maksuksi tarjoaa shekkiä niin se tuskin on totta! Älä vastaa näihin viesteihin!








Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #1 : 01.12.09 - klo: 20.07 »
maksu vaan suoraan tilille, iban/bic keksitty ei tarvitse ihmetellä saako rahoja vai ei.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #2 : 01.12.09 - klo: 20.22 »
Samaa mieltä edellisen kanssa. Rahat suoraan tilille, itse en ainakaan edes lähtisi mihinkään shekkipelleilyyn mukaan. Hyvä kuitenkin kun tajusit, että kyseessä on melko todennäköisesti huijaus.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa Petri T

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #3 : 01.12.09 - klo: 20.49 »
Nettimoton turvallisuusohjeissa on varoitus shekkihuijauksista. Hyvä kun huomasit ajoissa epäillä tapausta.

Poissa Rahtimies

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #4 : 01.12.09 - klo: 21.37 »
Ei varmaan kuulosta epäilyttävältä, jos joku ulkomaalainen haluaa ostaa vanhan pappatunturin....tervettä harkintaakin on hyvä käyttää. Onhan näitä tapauksia suomessakin tosin, eräskin teeaa niitä on tehtaillut...tosin autopuolella.
Brat, Avante, Hornet, Grasshopper, Falcon, 808, SCRT10, M-03, Hyper 7 & 8, DEX410R, TT-01, T2

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #5 : 01.12.09 - klo: 22.18 »
Vanha sanonta "jos se kuullostaa liian hyvältä ollakseen totta se yleensä ei ole sitä" pitää tässäkin paikkansa....

Ei voi kyllä syyttää kuin itseään jos tuommoiseen lankeaa
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa tonyicc2

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #6 : 02.12.09 - klo: 13.24 »
Joo valitettavasti näihin huijauksiin on liian moni menny. Eikö poliisi voi näille yhtään mitään?
Pitääkö itte kaikki tehdä?

Jos sanon et maksu tuli perille ja se lähettää sen kaverin hakee pyörää niin pyörittelenki sitä kaveria vähä enkä anna pyörää.. :)


Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #7 : 02.12.09 - klo: 13.28 »
Joo valitettavasti näihin huijauksiin on liian moni menny. Eikö poliisi voi näille yhtään mitään?
Pitääkö itte kaikki tehdä?

Jos sanon et maksu tuli perille ja se lähettää sen kaverin hakee pyörää niin pyörittelenki sitä kaveria vähä enkä anna pyörää.. :)


Ja sitten sinua syytetään pahoinpitelystä ? Ymmärrän kyllä kantasi.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #8 : 02.12.09 - klo: 15.34 »
Kaverille kans joku tarjos tonnin escosta jotain sairasta ylihintaa yms. shekillä ja toi shekki tulikin. Mutta eipä lähtenyt pitemmälle... Liian hyvää ollakseen totta pitää 95% tapauksista paikkansa.

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #9 : 02.12.09 - klo: 18.18 »
Itsellä tuli kohdalle myös vastaava tapaus. Joku aika sitten minulle tarjottiin aivan uskomatonta hintaa xbox360 konsolista. Viesti oli englannin kielinen ja lähettäjä oli joku nainen, nimeä en nyt muista. No jokatapauksessa hän oli valmis maksamaan laitteesta yli 500e ja minun olisi pitänyt hoitaa postitus jollain usan paikallisella itellalla. Tarjosin hänellä, että maksaa minulle vain sen laitteen hinnan ja hoitaa itse postituskulut. Tämä vaihtoehto ei hänen mukaansa käy missään tapauksessa joten jätin asian siihen.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa Äpärä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #10 : 02.12.09 - klo: 19.17 »
Mullekin sattunut Nettimarkkinassa tämän tyylinen tapaus. Amerikkalaisella nimellä esiintynyt henkilö yritti ostaa noin viisinkertaisella hinnalla pari peliä Nigeriassa asuvalle pojalleen. Shekillä olis maksanu kuulemma. Siinä vaiheessa suljin sähköpostin.

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #11 : 02.12.09 - klo: 19.25 »
itelle sattunut myös samantapainen huijaus yritys. Olin myymässä vanhaa konevikaista autoani 150 eurolla, joku lontoolainen mies oli kovasti kiinnostunut autosta ja olisi maksanut 500 euroa autosta shekillä, auto olisi kullemma tullut hänen pojalleen syntymäpäivä lahjaksi. Kone vika ei kuulemma haitannut koska 309 pösöt ovat muka harvinaisia englannissa, ja suomesta ostettuna se olisi tietenkin ollut vielä eksoottisempi kun olisi ollut väärän puoleisella ohjauksella heidän liikenteessä. No olin kyllä ihan täysillä juonessa mukana, mutta sanoin että auton hän saa vain jos tulee sen käteisellä minun pihaltani hakemaan. Eipä näkynyt eikä kuulunut kaverista mitään tämän jälkeen  :smiley:
« Viimeksi muokattu: 02.12.09 - klo: 19.32 kirjoittanut Pete_69 »
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #12 : 02.12.09 - klo: 19.49 »
Kyllähän nämä selvää pässinlihaa on.

Itseltä yritettiin toissakesänä ostaa 50k€ venettä samoin metodein nettiveneen kautta.
Ostelian nimi tais olla Robert Smith, ilmoitti myös ostavansa ja huolinta tulisi hakemaan jos asia näin käy.

Ilmoitin tylysti, et vene on noudettavissa kyllä pihalta, mut rahat käteen ja vene veks.
Eipä ole herra Shittiä näkynyt ei kuulunut.

Et jos on cashia laittaa 50k€, ni luulis olevan varaa myös matkustella Enklanti Suomi väliä..
son loppu ny.

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #13 : 03.12.09 - klo: 13.14 »


"Hommahan perustuu siihen, että nyt kun perjantaina viimeistään tulee minulle hänen shekkinsä perille niin käyn pankissa ja saan tuon 3800e käteisenä heti."

Meneeköhän nyt kuiteskaan ihan noin?

Ei mikään pankki anna rahaa nyt ihan noin avokätisesti?

Tuolla tavalla pystyis tyhjetään pankkeja vaikka kuinka monta jos olisi noin simppeliä.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #14 : 03.12.09 - klo: 13.26 »
Ei kun Tiimarista shekkivihkon ostoon ja pankista rahat ulos  :grin:
Axial SCX 10 TR

Poissa takkunen|

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #15 : 03.12.09 - klo: 15.43 »
Noniin. Tässä kun ketjua luin niin mieleeni tuli Se kun omaa xbox360 markkinassa kaupittelin, kaivoin sähköpostia ja löysin tosiaankin naisen lähettämän viestin joka oli kirjoitettu englanniksi. Silloin en sähköpostia sen kummemmin katsonut koska kyseinen sähköposti oli roskaposti kansioon mennyt. Kyseisessä viestissä naishenkilö pyysi lisätietoja laitteesta, ja kysyi ulkomaille lähetyksen mahdollisuutta. Yllätys yllätys olisi ollut valmis maksamaan 400e vaikka pyyntihinta oli vain 200e. Jos olisin kerennyt viestin lukea ennenkun boxin möin, olis voinu olla mahdollisuus että olisin xboxin verran köyhempi  :huh:
Kyosho MP9 TKI4 & Kyosho rb6.6 & Kyosho Zx6.6 |Team Orion powered|

Poissa Bagi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://adf.ly/46GqR
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #16 : 03.12.09 - klo: 15.52 »
Lainaus
Pankilta kuluu yleensä 5 pankkipäivää shekin katteen tai oikeellisuuden varmistamiseen. Jos ylimääräinen osa palautetaan heti lunastuksen yhteydessä ja shekki osoittautuukin myöhemmin väärennetyksi tai katteettomaksi, menetyksestä vastaa sekin lunastaja.


LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #17 : 03.12.09 - klo: 21.21 »
"Pankilta kuluu yleensä 5 pankkipäivää shekin katteen tai oikeellisuuden varmistamiseen. Jos ylimääräinen osa palautetaan heti lunastuksen yhteydessä ja shekki osoittautuukin myöhemmin väärennetyksi tai katteettomaksi, menetyksestä vastaa sekin lunastaja"

Uskoisin että ylimääräinen summa veloitetaan "kusetetun" tililtä. jos varmistamaton shekki.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #18 : 04.12.09 - klo: 13.01 »
Onhan näitä kaikenlaisia kaupan tekijöitä. Myin 10 k€:n hintaisen auton kesällä ja ostaja maksoi kauppasumman tililleni näkemättä autoa muuta kuin nettiautossa olleista kuvista. Paperitkin tehtiin vasta seuraavana päivänä, kun kävin viemässä auton ostajalle. Nilkimpi myyjä olisi nostanut rahat taskuun ja jättänyt auton viemättä ostajalle.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #19 : 04.12.09 - klo: 14.11 »
Kerran kauppasin autoa niin tarjottiin vaihdossa 1400kpl pitzan pohjia.Tiedä sitten oliko jonkun kaverin mauton pila :tongue:

Mutta palatakseni tähän aiheeseen niin on se hullua kun pankeilla ei ole vastuuta näissä huijaus hommeleissa. Kaikenlaisille pikkupa**iaisille myönnetään tili kyselemättä mitään.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #20 : 04.12.09 - klo: 15.20 »
Onhan näitä kaikenlaisia kaupan tekijöitä. Myin 10 k€:n hintaisen auton kesällä ja ostaja maksoi kauppasumman tililleni näkemättä autoa muuta kuin nettiautossa olleista kuvista. Paperitkin tehtiin vasta seuraavana päivänä, kun kävin viemässä auton ostajalle. Nilkimpi myyjä olisi nostanut rahat taskuun ja jättänyt auton viemättä ostajalle.
...ja saanut syytteen petoksesta...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa pylvis

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #21 : 04.12.09 - klo: 16.06 »
Onhan näitä kaikenlaisia kaupan tekijöitä. Myin 10 k€:n hintaisen auton kesällä ja ostaja maksoi kauppasumman tililleni näkemättä autoa muuta kuin nettiautossa olleista kuvista. Paperitkin tehtiin vasta seuraavana päivänä, kun kävin viemässä auton ostajalle. Nilkimpi myyjä olisi nostanut rahat taskuun ja jättänyt auton viemättä ostajalle.
...ja saanut syytteen petoksesta...

tai ostaja olisi pistänyt "perintään" ne rahat

Poissa tonyicc2

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #22 : 05.12.09 - klo: 21.18 »


"Hommahan perustuu siihen, että nyt kun perjantaina viimeistään tulee minulle hänen shekkinsä perille niin käyn pankissa ja saan tuon 3800e käteisenä heti."

Meneeköhän nyt kuiteskaan ihan noin?

Ei mikään pankki anna rahaa nyt ihan noin avokätisesti?

Tuolla tavalla pystyis tyhjetään pankkeja vaikka kuinka monta jos olisi noin simppeliä.

Valitettavasti jos sulle shekki tulee ulkomailta ni ne antaa ne rahat heti jos sitä toivot. Fiksumpi voi sanoa pankille kyllä että odotellaan että ne shekin rahat on saapunut perille.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #23 : 06.12.09 - klo: 22.00 »
Pieni huijaustarina, kannattaa lukea..

http://www.riemurasia.net/jylppy/albumit/27035/wz.pdf

« Viimeksi muokattu: 07.12.09 - klo: 03.15 kirjoittanut HMS77 »
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #24 : 07.12.09 - klo: 11.00 »
Pieni huijaustarina, kannattaa lukea..

http://www.riemurasia.net/jylppy/albumit/27035/wz.pdf



Hupaisaa luettavaa. Menihän siinä taas 30min työpäivästä XD.

Lopetus olisi tosin kaivannut jonkun kuvan...


Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #25 : 08.12.09 - klo: 06.48 »
Joo-o, Mä kyllä uskon että saat ne rahat pankista, mutta sun pitää vakuuttaa pankille että ne saavat rahansa takaisin jos shekki osoittautuu katteettomaksi.Pankki ei ota vastuuta varmistamattomasta shekistä se on varma.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #26 : 09.12.09 - klo: 02.32 »
Yksi kaupanteon perusperiaatteistahan pitää olla että ymmärtää mitä on ostamssa ja millä ehdoilla. Kyllä shekeilläkin voi ostaa ja myydä tavaraa mutta pitää tietää mitä se shekeillä pelaaminen oikeasti tarkoittaa. Ja jos ei tiedä niin pitää ottaa selvää tai vaatia muu maksutapa tai jättää ostamatta/myymättä. Se että ei tiedä ei ole hyvä syy, se kun tarkoittaa ettei ottanut asioista selvää.

Kiitos varoituksesta, hyvä tietää :)

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Shekkihuijaus *Varoitus*
« Vastaus #27 : 12.12.09 - klo: 20.09 »
Noista nigerialaishuijareiden sun muiden vedätyksistä on monen työpäivän verran mukavaa luettavaa esim. täällä: http://forum.419eater.com/forum/index.php