Kirjoittaja Aihe: crossi vai rata?  (Luettu 4632 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikkomoe

  • Jäsen
    • Profiili
crossi vai rata?
« : 08.06.06 - klo: 22.37 »
en tiiä onko täällä keskusteltu samasta aiheesta, mutta olen kiinnostunut aloittamaan joskus rc-polttisautoilu..ostaisin ihan kisa-auton, kun se kuulemma kestää paremmin mällejä ja voltteja kuin joku readysetti..ja mukavampi aloittaa harrastus rakentamalla auto osista..mutta vaikea päättää, kumpi, crossi vai rata...sanokaas te, jotka harrastatte kumpaakin, nii

kumpi on hauskempi?(varmasti makuasia mutta kuitenkin)

kummalla on helpompi aloittaa rc-autoharrastus?

kumpi kalliimpi pitää/huoltaa?

kumpi on helpompi huollettava?

kumpaa on helpompi säätää?

kumpi on kulutusta kestävämpi?

kertokaa muutenkin hyviä ja huonoja puolia molemmista luokista..

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #1 : 08.06.06 - klo: 22.50 »
Mikäli molempiin radat löytyy sopivalta etäisyydeltä (ilmeisesti löytyy, jos esim. kilpailutoiminta kiinnostaa), niin käy siellä, katsele touhua ja käy ihan harrastajilta kyselemässä. Et olisi ainakaan ensimmäinen laatuaan joka radalla tulee hommaan tutustumaan ja näin saat varmasti paremman kuvan kuin näistä aihetta käsittelevistä topikeista yleensä on saanut.

Se kumpi on hauskempaa riippuu tosiaan ihan ihmisestä ja kustannukset omasta panostushalusta.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #2 : 08.06.06 - klo: 23.50 »
Jos haluut polttiksen, niin ehdottomasti krossi. Rata-autoilussa, tai siis siinä missä ajetaan asfaltilla, tulee vaan itku silmään lyhytjänteisillä kavereilla. Krossarilla voi ajaa melkein missä vaan.
---

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #3 : 09.06.06 - klo: 10.56 »
Itellä polttis rata-auto ollut kaksi kesää ja hauskaa mutta vaikeaa hommaa. En vaihtais pois. Jos ois helppoo ei kiinnostais ;)

Sellainen oleellinen asia hommassa on, että jos valitsee krossin alle voi ajaa vaikka missä mutta rata-autolla et aja edes normaalilla parkkipaikalla koska nekin ovat aina liian likaisia rata-autojen täysin avonaiselle rakenteelle. Eli krossilla ajelee kyllä paljon monipuolisemmín.

Poissa Anzka

  • Veteraani
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #4 : 13.06.06 - klo: 21.03 »
Eikö sitten monsterit kiinnosta?

Niin ja jos jonkun ottaasin niin krossin.
Mutta tämähän on toki minun mielipiteeni.
Ja jos ei oo kiinnostunut "kunnolla" rata-autoista niin sitten hetken päästä se voi käydä tylsäks koko homma. krossilla voi päästää missä vain
Associated rc18Bft + mamba25 + 5800kv

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #5 : 13.06.06 - klo: 21.37 »
Itellä olis kyllä rata-auto (C8) jos vaan olis rata lähempänä ku 300km... M8 rataakaan ei ole lähellä. Vaasan sähköcrossi ja sähkötouring radat on 50km päässä mutta kun ei vielä omaa autoa ole niin Monsterilla harrastetaan koska sillä pääsee montulla... :wink:
C8 ehdottomasti viilein vaihtoehto mun makuun  8)

PoisonHeart

  • Vieras
crossi vai rata?
« Vastaus #6 : 14.06.06 - klo: 15.15 »
Jos sun eka polttisauto on kisa auto niin en suosittele ostamaan aluksi sellaista. Mielummin Readyset koska sitä ei tarvitse koota. No tee miten haluat. MUIDEN EI TARVITSE RUVETA KOMMENTOIMAAN MINUA!!!!!!!!!!!

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
crossi vai rata?
« Vastaus #7 : 14.06.06 - klo: 15.55 »
Minulla ensimmäinen auto oli RTR, ja se oli ainakin minun osaltani väärä päätös. Auto makaa nyt hyllyssä hyvin vähällä käytöllä. Toki poikkeuksiakin on, mutta yleensä RTR-malleissa joutuu maksamaan turhasta, kuten huonoista radioista/servoista... Muutenkin on opettavaista kasata auto itse.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #8 : 14.06.06 - klo: 16.12 »
Ite oon kanssa pettynyt rtr autoihin, mutta vaikka mulla on ollut muutamia kit autoja, niin en ole koskaan kasannut ite yhtään kit-autoa (ostan aina käytettynä) :mrgreen:
- Tapsa

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #9 : 14.06.06 - klo: 16.17 »
Mulla eka auto oli myös RTR, sen jälkeen pelkkiä KIT:tejä kierrätetty... Jos nyt pitäisi valita ensimmäinen auto itelle uudestaan niin KIT se olis ihan siks että kasatessa oppii tuntemaan autonsa ja se kasaaminen on yksi mukavimmista asisoista uudessa autossa :)
Ja se kun on vielä niin saakelin helppoa kun on hyvät ohjeet (ainakin HPI & Kyosho & Asso) Jos ei auton kasaaminen onnistu niin neuvoisin jättämään koko harrastuksen sikseen koska kuitenki joudut sitä autoa huoltamaan ja korjaamaan...

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #10 : 14.06.06 - klo: 16.26 »
Kyllä korjaus onnistuu ainakin mulla hyvin, iskareiden kanssa on joskus ollut ongelmia, ja diffien (lähinnä säätämisen kanssa) :wink:
- Tapsa

Poissa mikkomoe

  • Jäsen
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #11 : 14.06.06 - klo: 21.47 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Jos haluut polttiksen, niin ehdottomasti krossi. Rata-autoilussa, tai siis siinä missä ajetaan asfaltilla, tulee vaan itku silmään lyhytjänteisillä kavereilla. Krossarilla voi ajaa melkein missä vaan.


mistä tulee rata-autoilussa itku silmään? siitäkö kun ratoja on liian vähän ja liian pitkien matkojen päässä vai itse ajaminen on hankalan vaikeata tjms?
itselläni ei olisi ongelmia päästä sekä asfaltti- että crossiradoille ajelemaan..

mielenkiinnolla kuulisin lisää kommetteja kummankin lajin hyvistä ja huonoista puolista..

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #12 : 14.06.06 - klo: 23.05 »
Lainaus käyttäjältä: "mikkomoe"
mistä tulee rata-autoilussa itku silmään? siitäkö kun ratoja on liian vähän ja liian pitkien matkojen päässä vai itse ajaminen on hankalan vaikeata tjms?
itselläni ei olisi ongelmia päästä sekä asfaltti- että crossiradoille ajelemaan..

mielenkiinnolla kuulisin lisää kommetteja kummankin lajin hyvistä ja huonoista puolista..


Vähäisestä harrastajamäärästä johtuen asfalttiratojen olosuhteet satunnaisessa treenissä eivät vastaa lähellekään kisaolosuhteita pölyn ja pidon osalta.
---

Poissa mitmit

  • Veteraani
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #13 : 14.06.06 - klo: 23.24 »
mielestäni kyllä monsterit on kiinnostavimpia autoja mitä maan päältä löytää.

- niillä on hauska ajaa (ei pysy liian hyvin käsissä) :lol:

- ja tietääkseni rata-autoilla ei voi keulia :)

- monsuissa on useasti enemmän vääntöä kuin krosseissa :mrgreen:

- monsterin moottorista lähtee kyllä mukavampi ääni kun naapurin kissan rääkkääjästä (.21 koneella oleva huippuunsa viritetty kisa krossi) :lol:

- maastokelpoisus on paljon parempi kuin krosseissa :D


Siinä pari syytä miksi en vaihtais Savageani mihinkään muuhun autoon.




Savage ON monsujen kingi :mrgreen:
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #14 : 14.06.06 - klo: 23.34 »
Lainaus käyttäjältä: "mitmit"
mielestäni kyllä monsterit on kiinnostavimpia autoja mitä maan päältä löytää.

- niillä on hauska ajaa (ei pysy liian hyvin käsissä) :lol:

- ja tietääkseni rata-autoilla ei voi keulia :)

- monsuissa on useasti enemmän vääntöä kuin krosseissa :mrgreen:

- monsterin moottorista lähtee kyllä mukavampi ääni kun naapurin kissan rääkkääjästä (.21 koneella oleva huippuunsa viritetty kisa krossi) :lol:

- maastokelpoisus on paljon parempi kuin krosseissa :D


Siinä pari syytä miksi en vaihtais Savageani mihinkään muuhun autoon.




Savage ON monsujen kingi :mrgreen:
Monsuilla ei taas niin hirveästi ole radalla mahdollisuuksia, eikä pelkästään pusikoissa ajaminen ole yhtään hauskaa  :roll:  Keulimisen voi laskea ennemmin haitaksi, rikkoo vaan korit ja turhaan täytyy nostella (joillakin käsitys että keulimen tarkoittaa tuhottomasti voimaa?). Käsissä pysyminen on sitten kuskista kiinni,mutta sanoisin jopa että rata autot tai krossit ovat vakaammin ajettavia kuin monsterit.Monstereille ei myöskään ole kunnolla kisoja (korkeintaan 2 kesässä...) mutta rata-autoille ja 1:8 krosseille niitä on hyvinkin paljon. Sitten kun monsuja ollaan mollattu niin täytyy jotain hyvääkin niistä sanoa, kuten juuri tuo maastokelpoisuus minkä ansiosta ajopaikkoja on melko runsaasti, suurin osa monsuista näyttävän näköisiä isoine renkaineen ja useimmiten tehoakin piisaa lujaa menemiseen (koneesta riipupen tietysti). Itse ajelen monsulla ja mukava pelihän se on ollut  ja voin suositella jos meinaat pihassa,montuilla yms suditella, kilpailla jos aiot niin 1:8 krossi olis mun valinta  :)
RB,the power of champions.

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
crossi vai rata?
« Vastaus #15 : 14.06.06 - klo: 23.44 »
Lainaus käyttäjältä: "mitmit"
maastokelpoisus on paljon parempi kuin krosseissa :D


Siinä pari syytä miksi en vaihtais Savageani mihinkään muuhun autoon.




Savage ON monsujen kingi :mrgreen:


Sehän on pieni ja jää auttamatta jalkoihin hyvä jos savage on niin pitkä ku nemsu levee, ei siis keulimaan mopolla moottoritielle  :mrgreen:  :lol:
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #16 : 14.06.06 - klo: 23.48 »
Nemsulla et kyllä koskaan pääse savagen yli joten jalkoihin se ei jää!
Katotaampa miten nemsun käy kun FG lysähtää kylkeen :lol:  :lol:

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
crossi vai rata?
« Vastaus #17 : 15.06.06 - klo: 15.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Divi"
Nemsulla et kyllä koskaan pääse savagen yli joten jalkoihin se ei jää!
Katotaampa miten nemsun käy kun FG lysähtää kylkeen :lol:  :lol:

onneks ei tarvii testaa ku harvemmin noita bensa vehkeitä tuolla lavangossa näkyy  :wink: joo mut savage monstereiden kingi heh heh... jos tykkää mutkassa kastaa kylkee maahan ni mikäs siin  :lol:  nyt ei sit ketään ota tosissaan ja herneitä tää on vaan huumoria!!
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #18 : 15.06.06 - klo: 15.44 »
no peas mut moukari ei se nemsukaan vakiosäädöissä oo mikään kauhee ratajyrä. kaatuu sekin... :mrgreen:

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
crossi vai rata?
« Vastaus #19 : 16.06.06 - klo: 08.26 »
Noh noh. Tais karata vähän alkuperäisestä aiheesta??? Itselläni on rata-auto, 1/8 crossari, 1/10 takaveto buggy ja 1/8 monsu. Eli, jotain kokemusta noiden väliltä on.

Rata-auto (minulla Asson TC4) on mukava vehje, ei ehkä hupiajeluun, mutta "vakavampaan" treenaamiseen kyllä. Suht siistiä hommaa, mutta vaatii oikeasti pitkää pinnaa säätää ja taas säätää hurjan treenaamisen lomassa. Joskus tuntuu, ettei niin pientä asiaa olekaan, mikä ei vaikuttaisi rata-auton ajettavuuteen.

1/8 crossari (minulla Hobao Hyper 7) on hauska laite, jos on lähistöllä M8-crossirata. Siellä sillä on ilo lennättää kirjaimellisesti. Autot on erittäin helppoja ajaa radalla, säädöistään ei niin tarkkoja kuin rata-autot, mutta hommassa on vauhtia ja "vaarallisia" tilanteita riittämiin. Suosittelen lämpimästi. Auto soveltuu myös piharälläämiseen ja sorakuopilla leikkimiseen.

1/10 buggy. (minulla Kyosho ultima) tätä en suosittele kenellekään, ellei hanki jotain kunnollista, kuten Asson tai Losin autoa. Muuten kuin 1/8 crossari, mutta vaikeampi ajaa. Toisaalta auto on edullinen ostaa ja helppo huoltaa.

1/8 Monsu. Näyttäviä autoja (minulla Team Losi Super Truck) joilla voi ajaa monenlaisessa ympäristössä, jopa M8-radalla. Radalla nuo ei ole niin nautittavia kuin oikea crossari, ei lähellekään. Mutta, jos taas tykkää rypeä kurassa, koluta louhikoita, kiipeillä kallioilla yms, niin silloin tämä voi olla valintasi. Tosin, monet tämän ryhmän autoista ei voimansiirtonsa tms, puolesta sovi tuohon hommaan, vaan on tarkoitettu enemmän vain pihasuditteluun ja siihen junnujen suosimaan keulimiseen. Jotkut taas näistä on rakennettu likimain rata silmällä pitäen, mutta sinne valitsisin ehdottomasti oikean crossarin.

Jos minun pitäisi omistaa noista vain yksi, niin se olisi tuo Hyper. Crossari on noista minulle se tärkein. Kestävä, nopea, hauska ajaa. Ei ehkes niin näyttävä hyllyssä kuin iso monsu, ei niin helppohuoltoinen kuin rata-auto tai takatuuppari, mutta siinä on m_naa...

Tämä on siis vain minun henkilökohtainen mielipiteeni, merkkeihin tai muuhunkaan tässä en halua ottaa sen suuremmin kantaa lukuunottamatta tuota 1/10 buggya...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

  • Vieras
crossi vai rata?
« Vastaus #20 : 16.06.06 - klo: 09.19 »
Krossi on kivaa mutta rata-autot tuo mukavaa vaihtelua jos aikaa riittää. Krossiin saa kyllä palamaan helposti kaiken vapaa-ajan jo yksistään.

Krossi on makeeta hommaa ja olis vielä makeempaa jos a) joku nostais vakituisesti kun treenaa ja b) joku putsais auton treenin jälkeen (märkä keli) c) kisoissa ei huudettais lauteilla niin vi-tusti joka on toden teolla alkanut ottaa pannuun esim näissä hobao cupeissa, siksi en jaksa enää mennä, kiitos (itsekin siihen syyllistyen)

Asfaltin puolesta puhuvat jonkin verran pienempi maintenance ainakin ton putsaamisen osalta, tosin en sitten tiedä jos sitäkin ajais vakavasti kilpaa

Poissa mikkomoe

  • Jäsen
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #21 : 16.06.06 - klo: 11.03 »
ahaa nyt tuli selvennystä asiaan :) kiitos paljon..elikkä olen nyt kallistumassa krossin puolelle, kommenttienne perusteella se on järkevämpi minulle..jos satun ostamaan krossin (ensi vuonna) nii ehtisin ajelemaan kuitenkin vain ehkä 10 kertaa kesässä ihan huvikseen..joten rata-autoilu on varmaan vähän turhan hankalaa säädettävyydeltään ja vaikeudeltaan kun taidot ei pysy yllä kun käy niin harvoin ajelemassa. krossi on siten hauskanpitoon järkevämpi..monsterit ei oikein kiinnosta, minusta on aina tuntunut siltä että ne on enemmän makeen näköisiä kuin makeen ajettavia..painopistekin niissä näyttää olevan niin korkealla.

taidan ehkä ostaa talveksi rc-simulaattorin tietokoneeseen nii tulee sitten sisäistettyä hyvin "peilikuvaohjaaminen" silloin kun auto tulee itseäni kohti..sitten on varmaan mukavampi aloittaa oikealla rc-autolla ajaminen ensi vuonna..

kiitoksia teille vastaajille! hyvää kesää!

Mika R

  • Vieras
crossi vai rata?
« Vastaus #22 : 16.06.06 - klo: 11.28 »
Luulen että hyvä valinta. Ei ollenkaan huono ajatus treenata simulla talven aikana  :D

PoisonHeart

  • Vieras
crossi vai rata?
« Vastaus #23 : 16.06.06 - klo: 13.30 »
Käykö ne simulaattorin tavallisiin rattiohjaimiin, tai siis niiden kaapelit?? (joissakin tulee ohjain mukana)

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #24 : 16.06.06 - klo: 14.11 »
Talvella ajetaan sisällä 1/10 ja 1/12 koossa.. Noi pelit nyt on mitä on..
---

Mika R

  • Vieras
crossi vai rata?
« Vastaus #25 : 16.06.06 - klo: 14.24 »
Mä olen kuullut ihan hyvää niistä?? No ehkä ei sit..

Poissa mikkomoe

  • Jäsen
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #26 : 17.06.06 - klo: 09.13 »
Lainaus käyttäjältä: "PoisonHeart"
Käykö ne simulaattorin tavallisiin rattiohjaimiin, tai siis niiden kaapelit?? (joissakin tulee ohjain mukana)


joo joissain tulee ohjain mukana, olen myös kuullut että joitain oikeita rattiradioita voi liittää USB kaapelilla tietsikkaan ja käyttää sillä niitä pelejä..mutta en tiiä sen enempää..tilaan sen simulaattorin myöhemmin, ehkä syksyllä..

Poissa Henko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #27 : 17.06.06 - klo: 16.51 »
Jos aikaa, ja varsinkin rahaa ois, ni varmasti mulla ois pelejä joka lähtöön, tarkoituksen mukaan. Mutta krossari vaikutti parhaalta kompromissilta, ja tyytyväinen oon ollut. Jos joutuisi kovin epätasaisella alustalla ajeleen, ni monsteri. Rata-autoa kiinnostaisi kokeilla kans jossain vaiheessa.
Eka auto oli readysetti, mutta toista semmosta en ostais. Taas tajusin, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Suosiolla kannattaa ostaa kunnon vehkeet, koska jos vähänkään enemmän innostuu, niin kuitenkin jää nurkkiin niitä rtr-osia, kun on hankittu parempaa tilalle. Asiallinen kalusto on helpompi myydäkin, jos innostus lopahtaa.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
crossi vai rata?
« Vastaus #28 : 17.06.06 - klo: 19.51 »
Lainaus käyttäjältä: "mikkomoe"
joo joissain tulee ohjain mukana, olen myös kuullut että joitain oikeita rattiradioita voi liittää USB kaapelilla tietsikkaan ja käyttää sillä niitä pelejä..mutta en tiiä sen enempää..tilaan sen simulaattorin myöhemmin, ehkä syksyllä..


Tätä on tullut pelattua: http://www.virtualrc.com/. Ja tietysti rattiohjaimella. Ongelma vaan on ollut uusissa versioissa pidon puute, sekä se, että autoja ei saa kääntymään kuten oikeassa maailmassa. Tietty toi peli kehittyy kokoajan ja kyllähän siinä loogisesti auton säädöt toimii sekä tottuu tuohon ajamiseen.

EDIT: ei vaan osattu :)
---

PoisonHeart

  • Vieras
crossi vai rata?
« Vastaus #29 : 17.06.06 - klo: 22.25 »
En oo minä tuota kirjottanu.... joku muu korjaatko sen niin ei tule enempää väärinkäsityksiä.  :mrgreen: