Alumiiniset alatukivarret takana on nyt testattu.
Kaikki pääkomponentit (tukivarret, pyörän navat, etu- ja takapukit, iskaritornit, tasauspyörästöt, moottoripukit) ovat FG 4WD Minissä muovia. Tämä osin selittää auton edullisen myyntihinnan verrattuna takavetoiseen täysalumiiniseen LS5-luokan kilpa-autoon. Yhdellä LS5 auton hinnalla saa kolme Miniä.
Muovi sinänsä ei tee autosta hyvää eikä huonoa. Itse muovimateriaali ja osien muotoilu ratkaisee niiden toimivuuden. Minissä on kaksi kohtaa, joissa mieli tekee kokeilla jykevämpiä alumiiniosia: taka/alatukivarret ja takaiskaritorni. 10 minuutin alkuerässä ei vielä huomaa mitään. Mutta 20 ja 30 minuutin pituisissa finaaleissa lämpötila auton sisällä nousee niin, että takatorni pehmenee finaalien loppupuolella. Tämän huomaa selkeästi auton käyttäytymisen muutoksena. Nopeassa suunnanmuutoksessa ulommainen takapyörä menettää pitoaa.
Taka/alatukivarret vääntyvät lämmön vaikutuksesta ropellille. Aluksi muodonmuutos on palautuva. Mutta ajanmyötä varret jäävät ropelliksi. Yhtenä kauniina päivänä takapään toiminta on vaan kadonnut.
Osien vaihtaminen jämäkkiin alumiinisiin ei sinänsä ole pelastus. Samalla alustan ominaisuudet muuttuvat ja on varauduttava säätämään alustaa.
Alutukivarsisarja sisältää tukivarret, metalliset kuulanivelet ja vanttiruuvien lukitusmutterit. Vanhat vanttiruuvit käyvät edelleen.
Muuten hyvä, mutta näillä alumiiniosilla auto on n. 10-12 mm leveämpi takaa kuin muoviosilla. Tämä näennäisesti pieni ero vaikuttaa huikeasti auton käyttäytymiseen. Auto menettää yllättäen koko takapitonsa kaarteessa. Tätä ei saa korjauttua oikeastaan millään. Kun vielä muistaa, että Minissä on melko vähän säätökohteita. Kaikki tukivarsien kiinnityspisteet ovat kiinteät ylätukivarsien uloimpiä niveliä lukuun ottamatta. Tarvittaessa sinne voidaan lisätä 2 mm simmejä. Vakaajat ovat kiinteät. Edessä iskunvaimentimien alapäissä on vain säätömahdollisuus. Yläpäät ovat kiinteät. Vastaavasti takana yläpäissä on säätömahdollisuus. Jne.
Alumiinisillä tukivarsilla saa rakennettua kapemman takapään, kun poistaa vanttiruuvien lukitusmutterit. Tällöin vanttiruuvit on lukittava lukkoliimalla. Tarvittaessa joutuu hieman lyhentämään vanttiruuveja. Jos tämä ei riitä. Voi vielä tukivarsia yrittää hieman lyhentää vanttiruuvien puoleisista päistä. Näitä muutoksia ei testissä enää tehty.
Laitettiin tilalle uudet 10 euron muoviset tukivarret. Ja nyt alusta toimii jälleen. Aikansa! Sitten taas uudet. Säästyneet eurot voi sijoittaa mm. renkaisiin. Ne ovat 4-veto Minissäkin tärkein säätökohde.
Väärää rengastusta ei korjaa millään muilla säädöillä. Muuten toimivan alustan voi pilata väärällä rengastuksella.
Muovisissa tasauspyörästöissä on yksi huono ominaisuus. Niissä ei ole vetoakselien ulostuloissa lainkaan laakereita. Ulostuloja on syytä aika-ajoin voidella rasvalla. Muute ne leikkaa kiinni ja kuluttavat ulostulojen reijät tasauspyörästössä väljiksi. Sen jälkeen diffi ei oikein toimi. Päivän sana on: Ennakoiva huolto. Aivan kuten kytkinkellon laakereiden voitelussa.