Esijännitys on vain ja ainoastaan maavaran säätämistä varten.
Ei mitään muuta.
Lähes mikä tahansa erillisjousituksella oleva rc-auto säädetään tukivarret vaaka asentoon... Joskus karvan yli tai ali.
Se että isoon autoon on laitettu 4 senttiä lisää esijännitystä ei kerro mitään siitä millä korkeudella se nyt sitten olikaan.
Ilmeisesti "oikeasta" maavarasta lisättiin esijännitystä, jolloin auto nousi turhan korkeaksi...
Varsinkin kun puhuttiin perästä.
Kun maavara säädetään kohdalleen niin esijännitystä on silloin se määrä kun on.
Riippuen jousista jne se voi olla rc-autossakin vaikkapa sentin verran.
Siitä hyvästä maavarasta jos lähdetään nostamaan tai laskemaan niin sillä on oma vaikutuksensa auton käytökseen.
Mutta se että ylipäätään esijännitystä lisätään, ei tarkoita vielä yhtään mitään että ulosvaimennus kuolisi tai jotain.
Pahimmillaan jos ottaa esijännityspalat kokonaan pois niin pohjalevy on maassa.
Kuten sanottu, nämä 1:10 vehkeet eivät ole tuttuja.
Mutta 1:1 autossa:
Maavara säädetään AINA jousen pituudella ja jäykkyydellä, ei esijännityksellä.
Tukivarret pitää olla vaterissa ja samansuuntaiset raidetangon kanssa, bumps steeringin takia. Tämä ei liity MITENKÄÄN jousiin.
Kun aloteltiin noita 1:1 kisajuttuja niin kokeiltiin monenlaista ja mentiin pers* edellä puuhun. Mutta sillain oppii.
p.s. Ei ollut tarkotus ruveta viisaampia neuvomaan, paitsi ihan pikkusen