Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - seppomikael

Sivuja: 1 [2] 3
31
Jees,hahmottelin aikataulua; ajettais VTR B-finaali kaksinkertaisena kuten A-finaali,niin sais kaikki ajaa saman verran.....ja säilyisi hieman jännityskin finaaleissa...
Mineissä voitais yhdistää, että ne jotka tippuu A-finaalista ajais viel Mini Comp. A-finaalissa mukana , jotta tulis ajokertoja kaikille saman verran/luokka....
HÄH?
-kj-

Sopii minulle.
Mutta älä vaan itse putoo classikissa B- finaaliin... Joudut ajamaan muuten kahta autoa yhtäaikaa. :grin:

32
Sähköautot / Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« : 19.08.10 - klo: 11.00 »
Kuminauha tai sopiva O-rengas... Ainakin Harmissa on O-renkaita servosaverissa.

33
Onnea Voittajille ja muillekin kuskeille myös täältä!
Ja kiitokset hyvin järjestetyistä kilpailuista.

Minulle vauhti oli ainakin vielä liian kovaa mutta kyllä omakin ajaminen hetkittäin tuntui ihan kilvanajolta. Paitsi että väliin innostuin ajamaan yli taitojen.
Oma tavoite oli tulla kotiin ehjän auton kanssa ja se onnistui vaikkakin sunnuntaina joutui vähän ruuvailemaan uutta osaa autoon kiinni.

Ja erikoiskiitokset letkeästä varikkotunnelmasta!
Kivaa oli! :grin:

34
Koskakohan rata on valmis? Eli kannattaako järjestellä asioita sillei että jo perjantaina pääsisi ajelemaan radalla. Vai tehdäänkö se vasta perjantai-iltana työpäivän jälkeen.

Utelee Seppo

35
Kiitokset myös minulta!

En voittanut ketään enkä mitään mutta hauskaa oli! :grin:

36
Minulle 57!

Sopii hyvin kun on syntymävuosi.
Ja kun sen kääntää nurinpäin (autoni luonnollisin olotila) niin siitä voi mielikuvituksella lukea LS.
Minkä taas voi lukea että liikkuva shikaani. Tai siis sillä nimenomaisella hetkellä liikkumaton shikaani...

Jaa, niin, nimi on Seppo Koskenmäki ja toivottavasti ehtisin käydä jopa kisaamassa... :cool:

37
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hyvinkään radat
« : 03.05.10 - klo: 06.51 »
Pienoisautoilun kohdalla ei ole tuota lisenssivaatimusta...

http://www.hyua.fi/pages/tapahtumat/roa_rata.php

Myös RiiUa:n jäsenillä olisi seuraavan mukaan oikeus jäsenhintaan.

http://seurasivut.latomo.fi/riiua/jasenasiat/jasenedut/

EDIT: Niinkuin koiranputki tuossa alla toteaa, niin RiiUalla ei ole enää jäsenetuja Hyvinkäälle.
Sain siitä ilmoituksen asiaa hoitavalta taholta.

38
Yleinen keskustelu / Vs: RCScrews tai jotain!
« : 27.04.10 - klo: 22.31 »
Älkäähän nyt... :grin:

Yritän kyllä saada ruuvit lähtemään nopeasti mutta ei se aina onnistu...
Mutta yritän kyllä!

Ja kiitos nyt kaikille kehuista!

t.Seppo

39
Jes!

Vihdoinkin todellinen uudistus tällekin saitille!

40
Radiolaitteet / Vs: Sanwa M 11 X
« : 31.03.10 - klo: 12.28 »
Minä jo hetken säikähdin että tässä aletaan taas puhumaan Sanwa M11X radiosta.
Onneksi huoleni oli turha! :grin:

41
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 31.03.10 - klo: 12.25 »
Akuille suositellaan 3,85V/kenno varastojännitettä. Se on oikeasti noin 30% kapasiteetista.
Jos on sellainen laturi missä on kapasiteettikatkaisu niin siinä taitaa olla myös varastointiohjelma joka lataa/purkaa akun sopivaan jännitteeseen.
Ja itse en tarkoituksella ainakaan halua ajaa akkuja kuttiin asti koska se lyhentää akkujen ikää. 80% kapasiteetista on yleinen suositus jos haluaa akun kestävän maksimaalisesti. Tietty purku- ja latausvirrat, käyttölämpötila, kolhut ym. vaikuttavat myös akun käyttöikään.

Ja jos säilytysaika on vain viikon hujakoilla niin ei tällä varastointijännitetouhulla kyllä taida olla suurtakaan merkitystä.

Edit: Tuossa alla jo korjattiinkin virheeni. 3,85V per kenno

42
Tulokset / Vs: Kisapaikoista kyselen.
« : 18.03.10 - klo: 08.44 »
Hyvinkäällä on vähän ahdasta mutta taitaa se käytävä ovenlevyinen olla kuitenkin joka paikasta. Mutkissa voi vähän kirrata...
Lisäksi siellä näkee ajaa aika hyvin lattiantasoltakin koska kyseessä on aika lyhyt rata. Vaikka pitäis ajopaikan siinä sisääntulo-oven lähettyvillä.
Siellä kannattaa käydä katsomassa että soveltuuko paikka sinulle.

43
Yleinen keskustelu / Vs: akkujen lataus ajaessakin
« : 09.03.10 - klo: 10.08 »
Sotkenpa minäkin taas.

Täällä kun puhutaan jarrutusenergian talteenotosta...
Miettikääs arvon raatilaiset että millä sähköautoa jarrutetaan. Aivan oikein! Moottorilla.
Ja miten? Taaskin oikein! Pyrkimällä hidastamaan moottorin pyörimistä.
Ja miten? Taaskin oikein! Syöttämällä moottoriin virtaa. Sitä enemmän mitä kovemmin jarrutetaan.
Taitaa käytännössä tehokas jarruttaminen viedä virtaa yhtä paljon kuin tehokas kiihdyttäminen. Tai jopa enemmän.
Ainoa hetki jolloin sähköautosta saa virtaa takaisinpäin on se kun auto rullaa vapaasti.

44
Kiitokset Tonille vaikken jälki-ilmoittautuneena päässyt tulosluetteloon :tongue:
Vaikka oman paikkani sen hännillä olisinkin ansainnut.

Mukava tapahtuma ja mukava saada joillekin tutuille nimille kasvot!

Kilpailuissa minulla oli vähän vaikeuksia pitää auto radalla ja tuli jouduttua liian moneen kolariinkin kokemattomuuttani mukaan. Anteeksi niistä kilpakumppaneille!
Harjoitusaikana kuski ja auto toimi loistavasti!

Ja erikoiskiitos Jannelle auton huoltamisesta!

Lopuksi onnittelut teille jotka osasitte ajaa! Pekka ja Niko väänsivät hyvän kisan keskenään stanussa ja mineissä oli Pekan takana superjännittävä vääntö Janin ja Nikon kesken. Jännitettä lisäsi Tonin eläytyvä kuulutus kisan vaiheista!

Seppo

45
Kilpailijoiden kanava / Vs: EFRA:ssa tapahtuu
« : 30.01.10 - klo: 12.32 »
Hienoa!
En osannut mennä riittävän pitkälle. :grin:

46
Kilpailijoiden kanava / Vs: EFRA:ssa tapahtuu
« : 30.01.10 - klo: 12.28 »
Onko tuon LRP:n 5300 mAh stick-akun kohdalla painovirhe kun mainitaan 30C.

Vai ovatko kaikki 40C akkuni kisalaittomia... :embarrassed:

47
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 14.01.10 - klo: 22.33 »
Tuota vastaa teippailen vahvistuksia etulokareiden sisä- ja ulkopuolelle. Niistä saattaa olla jopa jotain apuakin... Ainakin psykologista...

48
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 13.01.10 - klo: 10.51 »
Akku antaa enimmillään virtaa kun se on oikosulussa. Ja siinä vaiheessa tulee jostain savua ja paljon. Tosin aika usein kennojen välinen siltaus palaa poikki ja toimii sulakkeena. Itselleni niin on käynyt kahdesti.

Yleisemmin jos kuormitat akkua yli sen ominaisuuksien se lämpiää ja elinikä lyhenee sitä enemmän mitä säännöllisempää ja/tai suurempaa ylikuormitus on.

Ja tietysti mitä enemmän rajallisesta astiasta (akusta) otat tavaraa pois sen nopeammin se tyhjenee.

Seuraava on kokemukseen perustuvaa mutua.
Jos akkua jatkuvasti kuormittaa lähelle maksimitehoa niin sen elinikä on luokkaa 50-100 sykliä kennojen laadusta riippuen. Jos taas kuormitus on esim. 0,5 x maksimiteho päästään 150-> lataussykliin. Tietysti olettaen että akkua ladataan myös maltillisesti koska liian suuri latausvirta lyhentää myös akun elinikää tehokkaasti. Akun pitää myös antaa jäähtyä ennen lataamista. Eli myös lämpimän akun lataaminen vähentänee akun elinikää
Akun elinikä muuten katsotaan päättyneeksi kun sen kapasiteetti on laskenut 30% alkuperäisestä eli ei se täysin mykäksi mene.

Ja hyvänkin lipoakun saa pilattua nopeasti liian suurilla purkuvirroilla yhdistettynä liian suuriin latausvirtoihin. Eli ainakaan valmistajan suosituksia ei missään tapauksessa kannata ylittää!


Edit: Bluebeetle olikin nopeampi ja sanallisesti tehokkaampi! :grin:

49
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 13.01.10 - klo: 09.02 »
Jos akussa on maininta 20C niin se tarkoittaa, niin kuin Peitsamo sanoi, että akkua voi kuormittaa 20 kertaa nimellisarvon verran. Eli 20 x 5000mA(5A)= 100A.

Kannattaisi opetella yksiköt oikein. Akkujen kapasiteetti ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah) tai yleensä niiden tuhannesosina (mAh). C-arvon yksikkö taasen on 1/h. Numeerisesti laskutoimituksesi meni oikein, mutta yksiköiden kanssa kannattaa olla tarkkana, etenkin jos kuvittelee jakavansa neuvoja, eikä disinformaatiota.

Sitten kannattaa huomioida myös se, että akku kannattaa valita sillei että sitä ei kuormiteta aivan äärirajoille koska siinä tapauksessa se ei kestä rääkkiä yhtä kauan kun kevyemmin kuormitettu akku. Eli jos aiot ajaa tuolla 60A moottorillasi "lämä tiskissä" niin suosittelen valitsemaan sille akun jonka C-arvo on ainakin 30C tuntumassa.

Sinä meinaat että 66% ylimääräinen kuormitusvara ei riitä, vaan että sitä pitäisi olla peräti 150%. 60 A maksimissaan ottavalle moottorille + noparille + servolle riittää aivan hyvin akku, jota voi purkaa jatkuvasti 100 A virralla. Riittää jopa 80 A jatkuvan purkuvirran antava. Aautokäytössä et pysty mitenkään kuormittamaan sitä moottoria jatkuvasti maksimiteholla, ellei auton voimansiirto ole jumissa. Turhan suuri C-arvo tarkoittaa vain fyysisesti suurempaa ja painavampaa akkua ja kalliimpaa hintaa. Vaikka viimeisellä ei ole niin merkitystä näiden kiina-akkujen kanssa, niin turha niissäkään on rahaa laittaa sellaiseen mitä ei tarvitse.

Lipot eivät SAA lämmetä ladattaessa!

Sellaista akkujen kemiallista koostumusta ei ole vielä keksitykään mikä ei lämpenisi ladattaessa. Akut kyllä lämpenevät ja saavat lämmetä, mutta LiPojen lämpeneminen siten, että se esim. käsin koskiessa havaittavissa ei ole hyvä merkki.


Enpä yleensä viitsi tälläisiin reagoida mutta menköön v******aamun piikkiin... :grin:

Lyhyesti:

1. Minä kyllä tiedän C-arvon yksikön. Epäilen vaan että kysyjä ei olisi saanut tuosta tiedosta mitään lisäinformaatiota.

Pistetään tuohon vielä Wikistä selitys tuolle disinformaatiolle mistä Penguin minua ojentaa.

Disinformaatio tarkoittaa tarkoituksellista harhaanjohtavaa tietoa tai tiedotusta, jolla pyritään hämäämään tiedotusvälineitä ja kansalaisia. Disinformaation levityksessä käytetään usein hyväksi tekaistuja asiakirjoja tai kuvia sekä levitetään vääristeltyä tietoa esimerkiksi epämääräisinä huhuina. Disinformaatio eroaa propagandasta siinä, että tietojen todellinen alkuperä pyritään salaamaan. Disinformaation levittäjänä voivat myös toimia tiedotusvälineet tai vaikka maan ns.virallinen lehdistö kuten esimerkiksi ent. DDR:ssä, Kuubassa ja Pohjois-Koreassa. Disinformation levittämisellä yritetään estää sen levittäjälle epäedullisten seikkojen paljastuminen.

2. 60A 2S akulla vastaa palttiarallaa 400-500W ottotehoa. Vastannee jotain 6.5T - 8.5T moottoria. Eli kysyjän auto sijoittuu turistin viriluokaan. Siellä on tarkoituksena ajaa mahdollisimman kovaa. Siis kaasu pohjassa ja mahdollisimman lyhyt ja voimakas jarrutus ja kiihdytys ja jarrutus... jne. Kyllä 20C akulla sitä aikansa voi tehdä mutta olen tasavarma että 30C akulla sitä tekee kauemmin lataussykleissä laskettuna. Oletuksena tietty että akuissa on muuten samanlaiset ja tasalaatuiset kennot. Lisäksi 20C akkujen jännite laskee nopeammin jolloin asiaa joudutaan kompensoimaan virtaa kasvattamalla. Jos akku sitä suostuu antamaan.
Ja käsi pystyyn kaikki turistin virikuskit jotka ajavat 20C akuilla. Ei montaa kättä noussut. Voi tietty johtua siitä ettei kirjoituspaikalla ollut ainuttakaan virikuskia...

Tietty jos auto on tarkoitettu hyllyn reunalle niin voi säästää vielä enemmän ja jättää akun hankkimatta mutta ymmärsin että kysyjä on ottamassa auton käyttöön ja aika nopeasti siitä aletaan ottaa myös tehoja ulos ajotaitojen karttuessa.

Olen edelleen sitä mieltä tässä kohdassa että kokonaisedullisemmaksi tulee hankkia autoon 30C akku.

3. Jep, jep... Varmasti kaikki kaikki energian siirto tuottaa lämpöä. Pyydän sinulta (ja koko lukijakunnalta) mitä nöyrimmin anteeksi käyttämääni ilmaisua "eivät SAA lämmetä". Minun olisi ehdottomasti pitänyt käyttää ilmaisua "eivät SAA havaittavasti lämmetä". Olen mitä suurimmin pahoillani levitettyäni tällaista väärää informaatiota. Oliko se taas sitä disinformaatiota?

4. Hei Penguin, Sinä oikeasti tiedät akuista ja niiden käyttämisestä. Olisiko mahdollista että Sinä yleisemminkin jakaisit sitä tietoa tarvitseville.
Täällä on paljon ihmisiä jotka todella tarvitsisivat oikeaa tietoa lipoakkujen käytöstä.

Olen tietysti otettu siitä että haluat antaa sitä erityisesti minulle!

Heh, Aamuäreys tiessään ja olisi kait viisainta deletoida koko tämä kirjoitus. Mutta on kiva olla vain oma itsensä joten menkööt.
Itsestäni sen verran että olen noin 3 vuotta leikkinyt leluhelikoptereiden kanssa ja kantapään (paremminkin lompakon) kautta oppinut joitain perusasioita lipoakuistakin. Leluautojen kanssa olen touhunnut tämän syksyä ja turistit ovat kyllä koukuttaneet minut aika pahasti.. :grin: Tämäkin on kivaa!
Toki tässä ei enää nuorruta ja yli viiskymppisenä ei nuo refleksitkään ole enää samanlaiset kuin nuorempana. Joten kummassakin leluharrastuksessani into ylittää taidot...

Iän myötä on myös ärsytyskynnys madaltunut mikä valitettavasti näkyy tämän vastauksen alkupuolella. En kuitenkaan käy mihinkään eipäs/juupas väittelyyn joten minun osaltani nämä asiat saavat jäädä tähän.

Seppo


50
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 11.01.10 - klo: 22.01 »
Siis kennojen jännitteet ovat ajon jälkeen tasan mutta ykkös kenno alkaa jäämään jälkeen heti latauksen alusta asti ja laturi balansoi siis latauksen aikana kennoja. Nyt en noita mAhheja ole vielä kerenny seuraamaan.

Jos se heti alusta lähtien jää jälkeen niin pahaa pelkään että peli alkaa olla selvä.
kokeiles vielä purkaa se akku vaikka jonnekin 3V/kenno (varovasti) tietämiin ja sitten ladata vaikka 2A virralla (jollain pikkuvirralla). Seuraile ladattaessa että onko edelleen tasaustarvetta ja jos on niin pura akku uudelleen nyt vaikka laturilla, jos siinä on purkutoiminto, käyttäen jotain 0,5-1A virtaa. Ja lataa taas varovasti.
En ole lainkaan vakuuttunut että tästä on mitään apua mutta kerro jos on!

51
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 11.01.10 - klo: 21.38 »
Hittolainen!

LRP:n 5300mAh 28C 2s Hard case-akku alkoi käyttäytymään oudosti, kennot tyhjenee tasaisesti ja molemmat latautuu 4,20 Volttiin mutta ykkös kennon täyteen lataaminen kestää paaaaaaaaaljon pidempään kuin kakkos kennon. Eli akun lataaminen "tyhjästä" täyteen kestää 5A virralla 2h.
    En mielestäni ole ajanut akkua liian tyhjäksi koskaan ja akulla ei kuitenkaan latauksiakaan ole takana kuin n.30-50. Mistä moinen ja kannattaako yrittää elvyttää millään vippaskonstein?

Tasaako laturi viimeisiä sadasosia ja paljonko akkuun menee sen jälkeen milliamppeereita kun eka kenno on täynnä.

Se hitaampi kenno on hiukka heikompi kuin veljensä ja kuormittuu siis vähän enemmän käytössä. Ja jos ero alkaa olla kymmenesosavoltteja niin täytyy alkaa olla huolissaan mutta jos siellä on muutama sadasosavoltti mitä laturi koittaa saada tasan niin ei huolta ainakaan vielä!

52
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 11.01.10 - klo: 21.33 »
Lipot eivät SAA lämmetä ladattaessa!

Jos lämpenevät niin kannattaa soittaa palokunta valmiiksi paikalle...

Itse kun lataan akkuja niin käytän kotioloissa laturia missä on lämpöanturi ja sen katkaisulämpötila on säädetty arvoon 30°C.

53
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 11.01.10 - klo: 20.59 »
Maksimipurkuvirta suhteessa akun kapasiteettiin.

Esim. 20C 5000mAh akussa antaa purkuvirran maksimiarvoksi 100A.

Sen verran korjaan tätä Peitsamon vastausta että kyseessä on maksimi jatkuva purkuvirta.
Sitten akussa voi olla mainittu burst ja sille joku edellistä isompi C-arvo joka tarkoittaa hetkellistä isointa kuormitusta. Hetkellinen tarkoittaa usein alle 10s aikaa.

Jos akussa on maininta 20C niin se tarkoittaa, niin kuin Peitsamo sanoi, että akkua voi kuormittaa 20 kertaa nimellisarvon verran. Eli 20 x 5000mA(5A)= 100A.

Sitten kannattaa huomioida myös se, että akku kannattaa valita sillei että sitä ei kuormiteta aivan äärirajoille koska siinä tapauksessa se ei kestä rääkkiä yhtä kauan kun kevyemmin kuormitettu akku. Eli jos aiot ajaa tuolla 60A moottorillasi "lämä tiskissä" niin suosittelen valitsemaan sille akun jonka C-arvo on ainakin 30C tuntumassa.


54
Hyvä seppo!

Pokaali kotii heti ekoista kisoista. Siitä se lähtee! Kuusankoskelle FT kisoihin sitten vaa seuraavaks? :)

T: sensei

Onnittelut myös.... eihän tämä toki yllätys ollut.  :smiley:

Yksi on vielä opittavana, eli mitä kaikkea pitää olla mukana palkintojenjaossa.  :cool:

Kiitoksia kannustuksesta!

Oli kamat jo autossa tuossa vaiheessa ja tuo sijoitus tuli vähän puskista... Oikeasti kun olin lauantain ysi ja sunnuntain kutonen... :cool:

Tiukin kisa oli Valtterin kanssa ja siinä hän antoi kyllä koppavalinnalla aika paljon eteen... Kun olen aina oppinut että poliisiautoa täytyy ajaa karkuun... :grin:

55
Ja vielä pari..

56
Kiitokset minulta kaikille avusta ja pitkämielisyydestä!

Erityiskiitokset tietty Kilpailun järjestäjille ja teille jotka jouduitte ajamaan samoissa erissä kanssani.

Minä menetin täällä kilpailuneitsyyteni ja yllättäen autokin alkoi pysymään loppupuolella kisoja ajoittain jo radalla!
Pitkälti se johtuu Arton ja Tonin antamasta taustatuesta. Varsin sunnuntaille auto parani huomattavasti.

Tuossa jokunen valitettavan suttuinen kuva...

57
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 30.12.09 - klo: 10.00 »
Lipoakun hyviin ominaisuuksiin kuuluu se että se pitää jännitteen korkeana koko kapasiteettinsa ajan. Varsinkin pienillä kuormilla jännite romahtaa vasta viimeisten milliamppeerituntien aikana. Eli sillä ei käytännössä ole isoakaan eroa että kumpaa käytät.

Huomaa kuitenkin että lepojännite ja kuormitettu jännite ovat eri asioita. Isoilla tehoilla akku voi käydä cutissa ja kun mittaat lepojännitettä niin löydät sieltä helposti jopa 3,7V kennojännitteen.
Jos ajat pikkuvirroilla niin silloin ei lepojännite suurestikaan poikkea kuormaitetusta jännitteestä.

Tästä seuraa sellainen "luonnonlaki" että jos ajaa isoilla virroilla (Hatusta heitettynä yli 500mAh minuutissa) niin cutin voi pitää vähän alhaisempana (Ja taaskin sitä alhaisempana mitä isompaa virtaa akusta ottaa) ja päinvastoin.

Itse ajelen rauhallista ympyrää stanuturistilla ja saan akulla 25min ajoaikoja. Lopetusjännite keikkuu 7,3V - 7,6V välillä ja kapasiteettia akkuun menee ajon jälkeen 3200 - 4200mAh. Akkuina on LRP 5300 40C 2S ja CS 4800 35C 2S. Toi 4200mAh menee jo yli omien sääntöjeni mutta ihan aina ei malta lopettaa ajoissa... :grin:

58
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 25.12.09 - klo: 13.11 »
Kyllä voi vaikka 12V autonlampulla.
Älä polta siihen sormiasi!  :grin:

En tiedä että olisiko laturissasi myös mahdollisuus purkuun. Aika monessa Bantamissa on.

Jos akku on uusi niin se saattaa hyvinkin toeta pikku purulla mutta ole varovainen ettet pura liikaa. Tosin jos se yksi kenno ei sieltä nouse mukaan niin ei sen sitten väliä ole.
Valitettavasti ainakin helikopteripuolella tuollaisia esimerkkejä Turnigyn akuista on silloin tällöin tullut vastaan.

Jos akku ei balanssoidu kunnolla ja sitä silti käyttää niin tämä alijännitteinen kenno kuormittuu muita enemmän ja saattaa lämmetä aika paljonkin. Jopa syttyä palamaan. Joten jos käytät epäkuntoista akkua niin varmistu siitä ettei noin pääse tapahtumaan. Ja jos pääsee niin ei pala mitään ylimääräistä... Esim. talo...
LipoSack tai muu palamaton lataus/purkupaikka on tuolle akulle se ainoa oikea.

Noi on tietty äärimmäisiä tapahtumia mutta viesti on se, että jos akkusi on epäkuntoinen niin älä jätä sitä yksin hetkeksikään. Käytettäessä ja ladattaessa.
Joka vuosi jossain tuhoutuu omaisuutta epäkuntoisen lipoakun aiheuttaman onnettomuuden seurauksena

59
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 25.12.09 - klo: 12.52 »
Toi kolmas kenno on kyykännyt ja laturi yrittää parhaansa mukaan ladata sitä täyteen.
Laturin balansseri säätää tuota latausvirtaa ja samalla purkaa niitä täysiä kennoja.

Jos tuo laturi ei saa sitä täyteen niin koita jollain toisella laturilla tai ainakin mittaa kennojännitteet yleismittarilla. Jos tulos on samanlainen niin pura akkua kohtuullisella kuormalla (vaikka kevyttä rinkiä ajellen noin puolet kapasiteetista (( Jotta se kyykännyt kenno ei menisi ihan pakkaselle))) ja lataa uudelleen. Toista toi pari kertaa ja jos asiaan ei tule parannusta niin ala asennoitumaan siihen että akku on entinen... RIP

60
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 25.12.09 - klo: 12.44 »
LRP LiPo 5300Mah 40C Hard Case

Tuo ainakin suorituskykyjen perusteella. -Sami

Periaatteessa näin.
Mutta käytännössä se on kiinni siitä että mihin käyttöön akku on tulossa.
Turistin stanuluokassa (ja luultavasti myös prostockissa) pärjää aivan varmasti tuolla 28C akulla. Tuo antaa kuitenkin jatkuvaa virtaa 140A.

Tietty toisessa vaakakupissa on se, että akkujen hintaero ei ole kauhean suuri muistaakseni ja jos tulee tarvetta isompiin virtoihin niin on jo akku valmiina.
Ja jos on vaikka sellainen tilanne että akusta otetaan kohtuullisen paljon virtaa (esim. 100A jatkuvaa) niin isomman C:n akku kestää sen paremmin ja voidaan olettaa että sen käyttöikä on pidempi. Ellei akkuvalmistaja ole ottanut sitä isompaa C:tä akun keston kustannuksella.

Sivuja: 1 [2] 3