RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Nieminen - 25.09.13 - klo: 23.41

Otsikko: Laakeri topic!
Kirjoitti: Nieminen - 25.09.13 - klo: 23.41
Hakukoneella ei löytynyt topiccia laakereista.

-Eli tuli vaihdettua  kaikki laakerit Hpi 812D polttikseen, laakerit oli mallia 688RS eli 8x16x5 (Valmistaja?)
Oli nimittäin turha homma koska laakerit oli täyttä kuraa! Nimittäin kasauttuani huomasin laakereissa reilun klapin poikittais suunnassa! Taas auto paloiksi ja diffiöljyt hukkaan jne...  :embarrassed:

Eli mistä saa kunnon suojatut laakerit missä ei välyksiä ole!? Niin ja tiedän että rahalla saa mutta halvemmallakin varmasti tarpeeksi hyvät löytyy? Ja mielellään suomesta kun auto pitäisi saada nopeasti kasaan. :huh:
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: P.R - 26.09.13 - klo: 00.10
Jostain laakerifirmasta täytys kysellä mitä kustantaa kunnon laakerit.
Noihan on yleensä halvinta mahdollista kiinankuraa mitä monesti kymmenen laakerin pötköissä myydään.
Mulle osu viimesin kytkinlaakeripötkö semmosia jotka eivät kestäneet varmaan litrankaan ajoa.
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: Maxxi - 26.09.13 - klo: 00.17
Mun autossa on käytössä sekoitus Team Durango, Robitronic, Avid ja Hobbyfactoryssa oleva pötkö pakkauksissa myytäviä laakereita, ja kaikki ne ovat minulla toimineet hyvin. Avidia ei saa vissiin suomesta mutta noi muut saa nopeasti suomesta. Noista Ehkä robitronic ja avid tunutvat parhaimmilta, mutta kaikki ovat kyllä kestäneet tosi hyvin
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: P.R - 26.09.13 - klo: 00.21
Answer rc:n laakerit on kanssa laadukkaita ja suhteellisen edukkaita.
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: jon.lindgren - 26.09.13 - klo: 06.33
Halvatkin laakerit kestää kun ne öljyää ennen asennusta. Laakerit purkkiin ja öljy perään, suojia ei tarvitse irrottaa. Pari tuntia kylpyä ja kuivaus eikä muuta.
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: Soo - 26.09.13 - klo: 07.30
Halvat toimii usein erittäin mainiosti. Lasken Avidit ja Answerit peruslaakereihin, kumpiakin olen käyttänyt säännöllisesti.

Hifistelyyn laakerit Mugenilta tai Kyosholta.

http://www.future-rc.fi/product_details.php?p=1480 (http://www.future-rc.fi/product_details.php?p=1480)
http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.BRG05&BildLopNr=01 (http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.BRG05&BildLopNr=01)

Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: junnu_85 - 26.09.13 - klo: 13.02
Halvatkin laakerit kestää kun ne öljyää ennen asennusta. Laakerit purkkiin ja öljy perään, suojia ei tarvitse irrottaa. Pari tuntia kylpyä ja kuivaus eikä muuta.
Mitäs öljyä olet yleensä uusille laakereille käyttänyt?
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: jon.lindgren - 26.09.13 - klo: 13.04
Mulla on ikivanha pikkunen spraypurkki Bilteman laakeriöljyä... Tuntuu toimivan.
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: junnu_85 - 26.09.13 - klo: 13.17
Mulla on ikivanha pikkunen spraypurkki Bilteman laakeriöljyä... Tuntuu toimivan.
Ok. Ajattelinkin,että oletko mahdollisesti ostanut jotain kalliimpaa tavaraa jostain alan liikkeestä.
Mutta tuo selvensi mukavasti. Itsellä on Losiin noita pötkö laakereita ja ne voisi käydä läpi vaikka tuolla tavalla.
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: Master Calgar - 26.09.13 - klo: 13.23
Mulla on ikivanha pikkunen spraypurkki Bilteman laakeriöljyä... Tuntuu toimivan.
Ok. Ajattelinkin,että oletko mahdollisesti ostanut jotain kalliimpaa tavaraa jostain alan liikkeestä.
Mutta tuo selvensi mukavasti. Itsellä on Losiin noita pötkö laakereita ja ne voisi käydä läpi vaikka tuolla tavalla.

Ite käytän tuota Matrix laakeriöljy F1:stä. Maksaa purkki alle 5€ ja vaikka onkin pieni purnukka, siitä piisaa todella pitkäksi aikaa, kun ei sitä ole tarkoitus kumminkaan juoksemalla juoksuttaa laakereihin :P Siis noin, kun ottaa suojan toiselta puolelta pois ja tiputtaa muutaman tipan sisään, pyöräyttelee hieman että valuu joka kuulalle ja vot.

Laakereissa toimii pitkälti mikä tahansa juokseva öljy, mitä nyt yleisesti niihin käytetään. Just tuommoiset bilteman purkit yms on ihan hyviä. Itellä ei laakerit oo hajonnut öljyn puutteesta/laadusta johtuen, vaan lähinnä "väärin" asennettuina (eli esim renkaiden laakerit, kun ei ole ollut mitään tukemassa laakerin sisäkehää toiselta puolelta kun on renkaan kiristänyt liian tiukkaan paikalleen -> laakeriin tullut turhan kova sivuttaispaine ja hajonnut siten).
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: jon.lindgren - 26.09.13 - klo: 13.29
Ite käytän tuota Matrix laakeriöljy F1:stä. Maksaa purkki alle 5€ ja vaikka onkin pieni purnukka, siitä piisaa todella pitkäksi aikaa, kun ei sitä ole tarkoitus kumminkaan juoksemalla juoksuttaa laakereihin :P Siis noin, kun ottaa suojan toiselta puolelta pois ja tiputtaa muutaman tipan sisään, pyöräyttelee hieman että valuu joka kuulalle ja vot.

Ei tarvi ottaa suojia pois. Öljy menee suojan välistä sisään kun hetken odottaa. Vaikutuksen huomaa pyörittelemällä öljyttyä ja öljyämätöntä laakeria samasta erästä.
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: risla - 26.09.13 - klo: 13.31
Hakukoneella ei löytynyt topiccia laakereista.

-Eli tuli vaihdettua  kaikki laakerit Hpi 812D polttikseen, laakerit oli mallia 688RS eli 8x16x5 (Valmistaja?)
Oli nimittäin turha homma koska laakerit oli täyttä kuraa! Nimittäin kasauttuani huomasin laakereissa reilun klapin poikittais suunnassa! Taas auto paloiksi ja diffiöljyt hukkaan jne...  :embarrassed:

Eli mistä saa kunnon suojatut laakerit missä ei välyksiä ole!? Niin ja tiedän että rahalla saa mutta halvemmallakin varmasti tarpeeksi hyvät löytyy? Ja mielellään suomesta kun auto pitäisi saada nopeasti kasaan. :huh:

välyksistä puhtutaan niin luokitus on abec 1,3,5,7,9 mitä isompi luku sitä tarkempi laakeri.
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: Master Calgar - 26.09.13 - klo: 13.33
Ite käytän tuota Matrix laakeriöljy F1:stä. Maksaa purkki alle 5€ ja vaikka onkin pieni purnukka, siitä piisaa todella pitkäksi aikaa, kun ei sitä ole tarkoitus kumminkaan juoksemalla juoksuttaa laakereihin :P Siis noin, kun ottaa suojan toiselta puolelta pois ja tiputtaa muutaman tipan sisään, pyöräyttelee hieman että valuu joka kuulalle ja vot.

Ei tarvi ottaa suojia pois. Öljy menee suojan välistä sisään kun hetken odottaa. Vaikutuksen huomaa pyörittelemällä öljyttyä ja öljyämätöntä laakeria samasta erästä.

Totta, mut ite vaan tykkään varovasti aina poistaa toiselta puolelta suojan (oonko sitten kärsimätön :P). Yleensä silti molemmat lähtee, kun noin muutenkin laakereita putsailen jos jotain rahinaa tuntuu.
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: 4wdkanootti - 27.09.13 - klo: 06.56
Peruslaakerien suojat ei pysty estämään ku irtokiviå. Koviila olevissa paikoissa käytän Boca Bearingsin sarjaa jota voi pitää esim. merivesitiiviinä moottorivirveleissä. Taisi siellä olla hermeettisen tiiviyden, eli kaasutiiviin mallejakin ;-)
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: mcly - 30.09.13 - klo: 11.54
Kestääkö muovisuojatut laakerit moottorin tuottamaa kuumuutta ? Toki varmaan riippuu kuumuudesta mutta noin yleensä ?
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: goos - 30.09.13 - klo: 12.07
välyksistä puhtutaan niin luokitus on abec 1,3,5,7,9 mitä isompi luku sitä tarkempi laakeri.

Tähän kannattaa lisätä se että RC autoilijoilla ei oo varaa muuhun kuin 1 ja 3 laakereihin yleensä, 5 löytyy yleensä moottoreista. Ongelma on siinä että tuo on mitoutus standardi, eli se ei mitenkään ota kantaa siihen minkä ABEC luokituksen laakeri saa sen jälkeen että se on asennettu ja autolla on kerran ajettu. Eli se ei ota esim kantaa kovuuteen.
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: mcly - 30.09.13 - klo: 12.18
välyksistä puhtutaan niin luokitus on abec 1,3,5,7,9 mitä isompi luku sitä tarkempi laakeri.

Tähän kannattaa lisätä se että RC autoilijoilla ei oo varaa muuhun kuin 1 ja 3 laakereihin yleensä, 5 löytyy yleensä moottoreista. Ongelma on siinä että tuo on mitoutus standardi, eli se ei mitenkään ota kantaa siihen minkä ABEC luokituksen laakeri saa sen jälkeen että se on asennettu ja autolla on kerran ajettu. Eli se ei ota esim kantaa kovuuteen.
Eikä aina niissäkään ole ABEC5sia. Yllätyin siis itsekin kun Castlen 2200kv moottorissakin ihan ABEC1 laakeri.. Tekinissä se on ABEC5 mistä varmasti osa moottorin hinnastakin tulee.
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: goos - 30.09.13 - klo: 12.33
Tähän kannattaa lisätä se että RC autoilijoilla ei oo varaa muuhun kuin 1 ja 3 laakereihin yleensä, 5 löytyy yleensä moottoreista. Ongelma on siinä että tuo on mitoutus standardi, eli se ei mitenkään ota kantaa siihen minkä ABEC luokituksen laakeri saa sen jälkeen että se on asennettu ja autolla on kerran ajettu. Eli se ei ota esim kantaa kovuuteen.
Eikä aina niissäkään ole ABEC5sia. Yllätyin siis itsekin kun Castlen 2200kv moottorissakin ihan ABEC1 laakeri.. Tekinissä se on ABEC5 mistä varmasti osa moottorin hinnastakin tulee.
[/quote]
Juuri näin, abec5 laakeri maksaa jo sen verran että se näkyy ihan hinnassa, eikä niitä todellakaan ole jokaisessa moottorissa. Se on vaan ainoa rc-osa missä tiedän että tuon laadun laakereita käytetään.

Kiinasta myös myydään abec7 ja 5 laakereita liukuhihnaa, ovat oikeesti 1 tai 3. laakereiden laatua testatan sit eri tavoilla, esim pistokokeilla tai testaamalla kaikki. Ne jotka on kaikki testattuja maksavat maltaita koska testaus työ on laakeria arvokkaampaa.
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: Bigbear - 30.09.13 - klo: 12.38
Käsittääkseni ABEC standardi ottaa kantaa vain toleransseihin ei niinkään laakerin kokonaislaatuun/kestävyyteen.

Kiinan ABEC 5 on aika suurella todennäköisyydellä paljon huonompi kuin joku SKF:n vastaava. kuulat on aivan eri laatua ja kehä ja muut rakenteet erilaisia.

Löytyyköhän oikeilta laakeritehtailta SKF jne. laakereita RC käyttöön?

Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: Diese-listi - 30.09.13 - klo: 12.42
Kyllä ainakin skf tekee myös pieniä laakereita mutta hinta on sitten jotain muuta. Jos en ihan väärin muista niin 11x5x4 laakeri maksaa n. 20€/kpl
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: goos - 30.09.13 - klo: 12.46
Käsittääkseni ABEC standardi ottaa kantaa vain toleransseihin ei niinkään laakerin kokonaislaatuun/kestävyyteen.

Kiinan ABEC 5 on aika suurella todennäköisyydellä paljon huonompi kuin joku SKF:n vastaava. kuulat on aivan eri laatua ja kehä ja muut rakenteet erilaisia.

Löytyyköhän oikeilta laakeritehtailta SKF jne. laakereita RC käyttöön?
Joo, mittoihin vaan eli toleransseihin, ei mitenkään siihen että miten se toleranssi muuttuu kun hyppäät ekan kerran SC autolla :)

SKF:llä on kyllä laakeri koot, maksavat sit sen verran kuin laakereista maksettiin 80 luvulla ku ei oo volyymiä millä ostaa, hyvällä volyymillä saa jonkun 40-70% alennuksen sit, mut ei suomalaisella RC-kaupalla oo mitenkään mahista päästä näihin volyymeihin kiinni.

Pitää myös muistaa että kiinan tehtaat painaa minkä tahansa brändin sun laakereihin myös, eli vaikka laakerissa lukee SKF tai SKS tai jokin muu iso valmistaja se ei tarkoita mitään, josset pysty varmistumaan tuotteen alkuperästä.

Ei niissä kiinanlaakereissa mitään vikaa ole, hyvin ne toimivat rc-harrastuksessa ja kun menevät rikki on edullista vaihtaa uudet tilalle. Pitää vaan olla tietoinen että millä harrastaa.
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: Volvospede - 30.09.13 - klo: 13.28
Castlen moottori ja sen laakerit kun on ny mainittu, niin itellä hajos castlen 2200kv mörkömoottorista etulaakeri suht nopeesti viime kesänä. Ostin laakeriliikkeestä laadukkaat lakrut (10€ / kpl), merkkiä en muista mutta voin tarkistaa koska ostin 4kpl, eli yhdet varalle. Ja varalaakereita ei oo vielä tarvittu. Eli ne vaihdetut on kestäny moninkertaisesti jo sen mitä originaalit. Moottorin sisällä ne ei juuri saa mitään likaa eikä se lämpökään vielä liikaa ole, niin laatulaakerit kannattaa. Sitten taas joku pyöränlaakeri joka saa hiekkaa ja pölyä sisäänsä jokatapauksessa, kannattaa ehkä vaan vaihdella useammin niitä euron laakereita.
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: mcly - 30.09.13 - klo: 13.38
Castlen moottori ja sen laakerit kun on ny mainittu, niin itellä hajos castlen 2200kv mörkömoottorista etulaakeri suht nopeesti viime kesänä. Ostin laakeriliikkeestä laadukkaat lakrut (10€ / kpl), merkkiä en muista mutta voin tarkistaa koska ostin 4kpl, eli yhdet varalle. Ja varalaakereita ei oo vielä tarvittu. Eli ne vaihdetut on kestäny moninkertaisesti jo sen mitä originaalit. Moottorin sisällä ne ei juuri saa mitään likaa eikä se lämpökään vielä liikaa ole, niin laatulaakerit kannattaa. Sitten taas joku pyöränlaakeri joka saa hiekkaa ja pölyä sisäänsä jokatapauksessa, kannattaa ehkä vaan vaihdella useammin niitä euron laakereita.
Tän itsekin olisin tehnyt ellei ens kesää varten pitäisi ostaa uutta roottoria. Nyt menen "loppu ullkokauden" perus muutaman egen laakerilla ja sitten tuleekin Kitin mukana uudet laakerit. Ne on toki niitä "vakio" laakereita joten saa nähä miten kestää. Itsellä etulaakeri kesti mörössä 2 kesää. Eli ihan hyvin mutta tuota olen myös kuullut  :sad:
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: Koheltaja - 30.09.13 - klo: 14.11
Käsittääkseni ABEC standardi ottaa kantaa vain toleransseihin ei niinkään laakerin kokonaislaatuun/kestävyyteen.

Näin se menee, aika monessa moottorissa käytetään ABEC2-3 laakereita riittävän toimintavälyksen saamiseksi lämpimällä moottorilla.
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: Bigbear - 30.09.13 - klo: 14.19
Käsittääkseni ABEC standardi ottaa kantaa vain toleransseihin ei niinkään laakerin kokonaislaatuun/kestävyyteen.

Näin se menee, aika monessa moottorissa käytetään ABEC2-3 laakereita riittävän toimintavälyksen saamiseksi lämpimällä moottorilla.
Keraamiset laakerit kestää paremmin tuota lämpötilojen vaihtelua mm lämpölaajenemisen pienuuden vuoksi.

Täältä voi ostella laakereita
http://www.tampereenlaakerikeskus.com/verkkokauppa/laakerit/kuulalaakerit2/pienoisurakuulalaakerit/ (http://www.tampereenlaakerikeskus.com/verkkokauppa/laakerit/kuulalaakerit2/pienoisurakuulalaakerit/)

Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: Nieminen - 01.10.13 - klo: 13.52
Hakukoneella ei löytynyt topiccia laakereista.

-Eli tuli vaihdettua  kaikki laakerit Hpi 812D polttikseen, laakerit oli mallia 688RS eli 8x16x5 (Valmistaja?)
Oli nimittäin turha homma koska laakerit oli täyttä kuraa! Nimittäin kasauttuani huomasin laakereissa reilun klapin poikittais suunnassa! Taas auto paloiksi ja diffiöljyt hukkaan jne...  :embarrassed:

Eli mistä saa kunnon suojatut laakerit missä ei välyksiä ole!? Niin ja tiedän että rahalla saa mutta halvemmallakin varmasti tarpeeksi hyvät löytyy? Ja mielellään suomesta kun auto pitäisi saada nopeasti kasaan. :huh:


Jep eli laadukkaan oloiset laakerit löytyi... Nimittäin Kyosholta! Ei välystä mihinkään suuntaan suojauskin laakereissa ihan toista luokkaa kuin "Kiinan" 2RS  kuulissa! Mugenin laakeria kanssa pari kpl löytyy mutta ei yllä Kyoshon laadun tasolle! Tämä oli yllätys itsellekkin... Niin rullaavathan nuo huonommin kuin kiinalaakerit mutta ovatpahan tiukat ja hyvin suojatut!
Hinta 10kpl laakeri srj. tuli karvan alta 40e...
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: Hiekkamonttu - 05.10.13 - klo: 10.33
Mites sitte ku rcm myy tai ainakin möi vielä viime vuonna abec seiskoja euron kipale?
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: Maxxi - 05.10.13 - klo: 15.13
Mites sitte ku rcm myy tai ainakin möi vielä viime vuonna abec seiskoja euron kipale?
Eiköhän toi ole valmistajan nimi eikä mikään toleranssimitta...
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: tulijyrä - 12.10.14 - klo: 19.52
Löytyykö avidin laakeripötköjä kotimaasta?
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: Maxxi - 13.10.14 - klo: 18.48
Löytyykö avidin laakeripötköjä kotimaasta?
Ei taida mistään löytyä suoraan hyllystä mutta jos ei mieletöntä kiirettä ole niin HF:ään kannattaa laittaa sähköpostia niin tulee varmasti seuraavassa kuormassa: http://rc10.fi/index.php?topic=86498.msg744883#msg744883 (http://rc10.fi/index.php?topic=86498.msg744883#msg744883)
Otsikko: Vs: Laakeri topic!
Kirjoitti: tulijyrä - 13.10.14 - klo: 18.56
Löytyykö avidin laakeripötköjä kotimaasta?
Ei taida mistään löytyä suoraan hyllystä mutta jos ei mieletöntä kiirettä ole niin HF:ään kannattaa laittaa sähköpostia niin tulee varmasti seuraavassa kuormassa: http://rc10.fi/index.php?topic=86498.msg744883#msg744883 (http://rc10.fi/index.php?topic=86498.msg744883#msg744883)

Tämä selvä, kiitoksia.