Hoke.
Vaikka kovin vähän oon ajannu turistia, eli oikeaa mielipidettä ei ole...pelkää luuloa :-=
Mutta kuvittelen että tuo kova drifti'muovi'kumi pureutuu paremmin kulmallaan mattoon kun koko pinta mattoa vasten.
Eip.
Kokeiltua tämäkin.
Okei... Mahdollisesti saattaisi sivuttaispito olla täysin uusissa peilisileissä renkaissa parempi kulmallaan...
Mutta äkkiä niihin renkaisiin pientä pintakarheutta tulee...
Jos ei radalla ajellen niin sitten sutasee pikkusen kivilattialla pinnasta pahimman uutuuden sileyden pois.
Ja nimenomaan tuosta harituksesta/aurauksesta.
Pitää tietysti muistaa että tuohon auton käyttäytymiseen ja nimenomaan setupin muuttamiseen vaikuttaa hieman muutkin säädöt.
Ja jos aurausta/haritusta testaillaan niin kannattaa muistaa välys.
Eli jos eteen säätää hyvin vähän haritusta niin jo pelkkä välys saa sen aikaseksi että eturenkaat pääsevät muuttumaan aurauksen sekä harituksen välillä.
Tämä tekee autosta erittäin herkän ja rauhattoman oloisen.
Eli... laitetaan eteen kohtalaisen selkeästi haritusta.
Auto tulee mutkasta ulos rauhallisemmin. Menee suoralla helpommin suoraan... Ei spinnaa yhtä herkästi.
Haritus toki nopeuttaa auton reagointia suunnanvaihdoksissa, mutta tosiaan se kääntyy mutkassa rauhallisemmin ja tulee pyöreämmin mutkasta ulos.
Suoralla vakaus johtuu hyvin yksinkertaisesta asiasta.
Eli ajatellaan että auto lähtee syystä tai toisesta kallistumaan hivenen oikealle... Edessä oleva haritus ja takana auraus pyrkii kääntämään autoa oikealle, eli kallistuksen suuntaan...
Mikäli edessä on aurausta niin keula lähtee ohjaamaan autoa kallistuksesta poispäin, eli auto lähtee kallistumaan vain lisää... ja siis edelleen vain ohjaamaan lisää.
Mutkassa myös auto pyrkii kääntymään enemmän silloin kun edessä on aurausta.
Tämäkin taas siitä johtuen että se ulkopuolen rengashan on jo oletuksena kääntynyt enemmän jo pienellä ohjausliikkeellä kuin verrattuna haritukseen jossa rengas on edelleen sen muutaman asteen perässä.
Ja nämä kaikki vain korostuu kun kyseessä on nelivetoinen auto... ja vielä enemmän korostuu kun alusta joustaa, eli auto pääsee kallistumaan.
Eli eli... kun autossa on haritusta niin se lähes poikkeuksetta kääntyy hieman vähemmän... Menee helpommin suoraan... varsinkin jos rata on epätasainen tai mitä pehmeämpi alusta autossa.
Haritus tuo ainoastaan autoon hieman lisää reagointia suunnanvaihdoksille... Eli jos suoralla tekee nopeita ohjausliikkeitä niin auto kyllä reagoi nopeasti, mutta kääntyy vähemmän kun auto missä onkin edessä aurausta.
Jokatapauksessa haritus on lähes luokassa kuin luokassa toivottavaa edessä. Juuri koska se vähentää auton haukkaamista mutkassa... Ja taas koska ohjauksen reagointi suunnanvaihdoksissa hieman kasvaa.