Kirjoittaja Aihe: Säätimen kärähtäminen  (Luettu 6528 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« : 31.03.03 - klo: 09.50 »
Mäntsälän kisoissa nähtiin kallista savua, kun säädin syttyi tuleen, Kerhossa muutama viikko sitten paloi myös säädin, kun auto villiintyi ja puski päin seinää. Tässä tapauksessa säätimen kärähtämiseen oli selvä syy, mutta mikä sai Mäntsälässä säätimen kärähtämään. Voiko kyseessä olla merkkikohtainen ongelma?

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Liekit
« Vastaus #1 : 31.03.03 - klo: 10.09 »
Sitä sinun pitää kysyä Leväsen Timolta, itse en muistanut, mutta ne savut ja liekit nähneenä itsekkin hiukan säikähdin tapahtunutta. Nyt kun tuon kuvan näin, niin ihmettelen vaan (tämä siis oma mielipiteeni) miksi on menty tuohon että pitää tinata akun johdot kiinni hiitin ajaksi sen sijaan että käyttäisi liittimiä??? Okei, ei se liittimienkään käyttö olisi varmaan estänyt tuota säätimen tuhoa, mutta kuitenkin. Vai onko niin suuri ero virrankuluissa tinaliitoksien hyväksi? Itse käytän liittimiä niin akuissa kuin jopa moottorissa koska se on mielestäni helpompaa niin käytön kuin huollonkin kannalta kuin että aina pitää olla kolvi päällä IMHO.
Sponsored by own wallet

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #2 : 31.03.03 - klo: 10.29 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Mäntsälän kisoissa nähtiin kallista savua, kun säädin syttyi tuleen, Kerhossa muutama viikko sitten paloi myös säädin, kun auto villiintyi ja puski päin seinää. Tässä tapauksessa säätimen kärähtämiseen oli selvä syy, mutta mikä sai Mäntsälässä säätimen kärähtämään. Voiko kyseessä olla merkkikohtainen ongelma?


Ei mielestäni. GM V12 on tunnetusti laadukas ja erittäin kestävä säädin. Taisi vaan tulla tunnit ns. täyteen.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Re: Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #3 : 31.03.03 - klo: 11.15 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Mäntsälän kisoissa nähtiin kallista savua, kun säädin syttyi tuleen, Kerhossa muutama viikko sitten paloi myös säädin, kun auto villiintyi ja puski päin seinää. Tässä tapauksessa säätimen kärähtämiseen oli selvä syy, mutta mikä sai Mäntsälässä säätimen kärähtämään. Voiko kyseessä olla merkkikohtainen ongelma?


Ei mielestäni. GM V12 on tunnetusti laadukas ja erittäin kestävä säädin. Taisi vaan tulla tunnit ns. täyteen.


 :shock: jätän eriävän mielipiteen. Yleinen vitsi on jos savua ilmaantuu niin puoli varikkoa huutaa yhteen ääneen "Oliks se ...."  En tiedä mikä Timon säätimelle tuli, mutta samallainen säädin paloin varikolla myös Myöhäsen Tomilla...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #4 : 31.03.03 - klo: 11.36 »
Itselläni on kaksi samanlaista pelannut ilman mitään ongelmia, mutta voisin kyllä kertoa muista merkeistä kaikenlaisia tarinoita.
Timon tapauksessa ilmeisesti kävi niin (juteltuani Timon kanssa), että moottorin piuhat oli ensin juotettu vahingossa väärinpäin (ainakin moottori kuulemma kiersi väärään suuntaan), jolloin koneen shotky paloi ja teki oikarin, joka aiheutti koko homman.
Timo ja/tai Juho voivat oikaista, jos annan virheellistä tietoa.
Edit: Korjattu kirotusvihreitä
-Pekka

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #5 : 31.03.03 - klo: 11.39 »
Tässä haluaisinkin nyt tuoda yhden tärkeän aisan esiin, kun taas on nähty sähkön vaarallisuutta ihan tositoimissa.

Nimittäin SAMMUTUSKALUSTO. Vielä muutama vuosi sitten muistan että ohjaajakokouksessa muistettiin mainita mistä sammuttimia ja ensiapulaukkuja löytää, nyt nämä on jätetty kokonaan pois.
Tällaisessakin tapauksessa, kun varikolla on ahdasta, monella on paperia, cleeneriä, ties vaikka mitä palavaa tavaraa, niin homma lähtee herkästi käsistä jos ei osaa ottaa rauhallisesti ja toimia oikein.
Itse en nähnyt lauantaista paloa, mutta jäljistä päätellen homman olisi voinut loppua hiukan eri tavalla jos auton omistaja olisi ollut vaikka joku nuorempi/kokemattomampi henkilö...

Sähkö ei ole ihan niin viaton miltä se päällepäin vaikuttaa, vaan meidän pienissä akuissa piilee TODELLA vihaista voimaa jos asiat menee pieleen.

Myös treenipaikolla kannattais pitää joku sammutin lähettyvillä, edes niin että kaikki tietäis missä lähin sammutin on, hädän tullen.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #6 : 31.03.03 - klo: 12.27 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Tässä haluaisinkin nyt tuoda yhden tärkeän aisan esiin, kun taas on nähty sähkön vaarallisuutta ihan tositoimissa.

Nimittäin SAMMUTUSKALUSTO. Vielä muutama vuosi sitten muistan että ohjaajakokouksessa muistettiin mainita mistä sammuttimia ja ensiapulaukkuja löytää, nyt nämä on jätetty kokonaan pois.
Tällaisessakin tapauksessa, kun varikolla on ahdasta, monella on paperia, cleeneriä, ties vaikka mitä palavaa tavaraa, niin homma lähtee herkästi käsistä jos ei osaa ottaa rauhallisesti ja toimia oikein.
Itse en nähnyt lauantaista paloa, mutta jäljistä päätellen homman olisi voinut loppua hiukan eri tavalla jos auton omistaja olisi ollut vaikka joku nuorempi/kokemattomampi henkilö...

Sähkö ei ole ihan niin viaton miltä se päällepäin vaikuttaa, vaan meidän pienissä akuissa piilee TODELLA vihaista voimaa jos asiat menee pieleen.

Myös treenipaikolla kannattais pitää joku sammutin lähettyvillä, edes niin että kaikki tietäis missä lähin sammutin on, hädän tullen.

Nappe puhuu 110% asiaa!
Tapahtunut osoitti sen, että isotkin palot voivat päästä otollisissa olosuhteissa muutamassa sekunnissa valloilleen, ja silloin ei enää pelasteta materiaalia vaan ihmisiä.
Omalle kohdalle sattui syksyllä myös noparin palo. Olin viemässä autoa lähtöpaikalle kun se alkoi käsissä loimottaa. Sähkö oli todella vihaista, kuten Nappe kertoi. Onneksi virtajohto oli liittimellä, jonka sain nypättyä irti.

Nyt kun kisaajia on "kiusattu" radiosäännöillä ja vaarallisilla kiteillä, niin olisikohan aika vaatia vuorostaan kisajärjestäjiltä panostusta turvallisuuden eteen? Eihän siinä varmasti laiminlyöntejä ole tapahtunutkaan, mutta pitkä aika ilman vahinkoja lamaannuttaa valmiudet. Ja kaikkihan olemme amatöörejä, järjestäjät ja taustajoukot siis.
Itse en muuten olisi tiennyt, missä Mäntsälässä olisi ollut sammutuskalustoa.

Poissa Hui!!!

  • Tulokas
    • Profiili
hmm
« Vastaus #7 : 31.03.03 - klo: 14.04 »
Jos joku menee rc:ssä oikosulkuu ni eikös se akku siinä eniten kuumene? Kokeilen tollasta 7,2v akkua kerran yhellä moottorilla ku olin joku 10v ni akku kävi savuttamaa ja johdot alko sulamaa päältä mut moottori ei savuttanu:) pelästyin pikkasen..

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: hmm
« Vastaus #8 : 31.03.03 - klo: 14.54 »
Lainaus käyttäjältä: "Hui!!!"
Jos joku menee rc:ssä oikosulkuu ni eikös se akku siinä eniten kuumene? Kokeilen tollasta 7,2v akkua kerran yhellä moottorilla ku olin joku 10v ni akku kävi savuttamaa ja johdot alko sulamaa päältä mut moottori ei savuttanu:) pelästyin pikkasen..

Tsot tsot.
Mietihän mitä tapahtuu vaikka sellaiselle ohuelle sähköjohdonpätkälle, jolla teet oikosulun akun napojen väliin. Ja mitä tapahtuu sille muovieristeelle tai muulle palavalle materiaalille, joka sen pätkän ympärilllä on.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #9 : 31.03.03 - klo: 15.09 »
Juu, kyllä tuollaisessa oikaritilanteessa lähtee ensin joku muu kuin akku. Sellaisissa tilanteissa, joissa kennot menevät oikariin esim. auton rungon kautta, lähtee kyllä myös akku kiertoradalle, mutta kuten VesaK totesi niin kyllä piuhat sihahtavat iloisesti akun napojen välistä.
-Pekka

Poissa Timo Levänen

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.ajo-opetus.fi
säätimen kärähtäminen
« Vastaus #10 : 31.03.03 - klo: 15.54 »
Reittilän kommentti:  

"Timon tapauksessa ilmeisesti kävi niin (juteltuani Timon kanssa), että moottorin piuhat oli ensin juotettu vahingossa väärinpäin (ainakin moottori kuulemma kiersi väärään suuntaan), jolloin koneen shotky paloi ja teki oikarin, joka aiheutti koko homman"
 
pitää paikkansa muuten, mutta moottorin johdot oli väärinpäin jo edellisessä erässä ja säädin kärähti vasta seuraavassa erässä. Kyseessä oli varmasti oikosulku säätimessä, mistä se sitten johtui on minulle täysi mysteeriö, syitä voi olla monia. Tällä säätimellä oli muuten neljäs vuosi menossa, ei kyseessä ollut laadun puute.

Liittimet ovat varmasti suositeltavia sekä akussa että moottorissa, mulla oli laina-akut ja siksi johdot oli poikkeuksellisesti juotettu.

www.riihimaenajoopetus.fi

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
pakeliittiprikka
« Vastaus #11 : 31.03.03 - klo: 16.33 »
Veikkaisin liekkien syyksi moottorissa olevaa eristeprikkaa. Nämä pakeliittiprikat haurastuvat ajankuluessa ja ne on syytä vaihtaa uusiin muutaman ajokerran välein.

Jos ko. eristeprikka puuttuu aiheuttaa se oikosulun moottorissa, koska kollektori pääsee koskettamaan moottorin laakeria.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #12 : 31.03.03 - klo: 22.12 »
Mitä hyötyä saadaan juottamalla akut suoraan kiinni ilman liittimiä?
 Ellei asiasta ole mitään hyötyä, olisiko syytä muuttaa sääntöjä siten, että kiellettäisiin turvallisuuden nimessä akkujen juottaminen kiinni säätimeen ilman liittimiä. Ainakin toinen johto pitäisi olla käsin irroitettavissa tai sitten velvoitettaisiin pitämään sivuleikkuria taskussa.

Turvallisuudesta puhuen myös cleaneri ja kuuma moottori tai kolvi ovat riskitekijöitä varikolla aivan kuten Nappe mainitsi.

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #13 : 01.04.03 - klo: 08.07 »
PJEP, virta kulkee paremmin ,kun välissä ei ole liittimiä.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #14 : 01.04.03 - klo: 08.57 »
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"
PJEP, virta kulkee paremmin ,kun välissä ei ole liittimiä.


En malta olla kysymättä sinulta, että oletko huomannut konkreettisen eron niitten välillä???
Sponsored by own wallet

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #15 : 01.04.03 - klo: 09.30 »
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"
PJEP, virta kulkee paremmin ,kun välissä ei ole liittimiä.


En malta olla kysymättä sinulta, että oletko huomannut konkreettisen eron niitten välillä???


Cruisaaja: Ehkä mekin oltais oltu Mäntsälässä _ainakin_ B-finaaliissa, jos oltais luovuttu liittimien käytöstä akuissa ja koneessa ? ;)
-Pekka

Otsomaani

  • Vieras
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #16 : 01.04.03 - klo: 09.33 »
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"
PJEP, virta kulkee paremmin ,kun välissä ei ole liittimiä.


RC Car actionin testien mukaan monien laadukkaiden liitinten (Corally, orion, lrp) resistanssi on samaa luokkaa kuin itse johdossa. Tosin joissain halvemmissa liittimissä (Tamiya) on erittäin suuri resistanssi.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #17 : 01.04.03 - klo: 09.34 »
Olis mielenkiintoista tietää, ketkä vaikkapa A-finaalissa käyttivät liittimiä?

Edellyttääkö huippuajat sitä,että juotetaan johdot kiinni?

Liittimiä saattaa olla kolmessa kohdassa, akut,moottori ja ainakin Rocketin säätimessä. Jos virtaa häviää, niin se tapahtuu kolmessa kohdassa.
Ja lisäksi vielä akkujen kennojen väliset liitospalat, mitä materiaalia ne ovat,ja kuinka juotettu.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #18 : 01.04.03 - klo: 09.41 »
Joo, mutta minäkun ihan säikähdin kun huomasin että olin ensimmäisen alkuerän jälkeen b-finaalissa!! Ehkä se oli kaikkien etu että pääsin c-finaaliin ja siellä saikin ajaa ihan tosissaan kilpaa eikä ollut niin pelkoa joutua pujottelukepiksi :wink:  Ajattelepa Pekka asia niin päin että kun minulla on autossa ne virta liittimet niin säätimessä kuin akuissakin niin joissakin olosuhteissa ne käy elektronisesta luistonestosta kun jännitehäviöt ovat luokkaa X verrattuna tinaliitoksiin, eikö?? :mrgreen:
Sponsored by own wallet

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #19 : 01.04.03 - klo: 10.18 »
Tuosta säätimen kärähtämisestä, voikohan se johtua staattisesta sähköstä?

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #20 : 01.04.03 - klo: 10.45 »
Ilman liittimiä ajaa Suomessa tietääkseni:
Leväsen Juho
Kauppisen Teppo
Lehtimäen Ari

Ja maailma kuvista päätellen todella moni stara....
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #21 : 01.04.03 - klo: 15.05 »
Joskus mittasin Corallyliittimen vastukseksi 0.0004 Ohmia. Tosiaan samaa luokkaa, kuin kaksi senttiä 14GA piuhaa.

Otsomaani

  • Vieras
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #22 : 01.04.03 - klo: 15.19 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Joskus mittasin Corallyliittimen vastukseksi 0.0004 Ohmia. Tosiaan samaa luokkaa, kuin kaksi senttiä 14GA piuhaa.


Tämä todistaa, että sen sijaan kun jättäisi liittimet pois niin voisi mieluummin laitta mahdollisimman lyhyiksi kaikki johdot (en kyllä usko että pari cm johtoa jonka vastus on 0.0004 Ohm huomattavaa eroa tekee)

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #23 : 01.04.03 - klo: 15.29 »
Joo. Laitoin tuossa joku aika sitten omaan T1:een kaikki sähköjen johdot uusiksi ja mahdollisimman lyhyiksi kuin vain mahdollista. Akkuihin käytän vain Corallyn liittimiä ja moottoriin pienempiä LRP amp liittimiä. Laitoin samalla järeimmät johdot mitä Team Orionilta löytyy minimoidakseni mahdolliset häviöt :roll:
Sponsored by own wallet

Poissa Joonas.O

  • Tiim Lahti
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #24 : 06.04.06 - klo: 15.37 »
Mistä tämä johtuu?:

Laitan nopan päälle ,laitan radion päälle ,ja sitten 2.sekuntia ja kauhean kitkerät ja sakeat savut pihalle :oops: .

Säädin: Kyosho Perfex KA-1.
|Sekanen Hamsteri Racing Manager|S-Grafix|

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #25 : 06.04.06 - klo: 15.41 »
Ensinnäkin radio laitetaan aina ekaksi päälle ennen säädintä. Eipä tule signaaleja mistään ennen ku radio on päällä, auto voi karata aika v****n kauas ennen ku radiot on päällä.

Sulla on tod näk johdot väärin. Tai shottky diodi väärinpäin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Joonas.O

  • Tiim Lahti
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #26 : 06.04.06 - klo: 15.46 »
Kaikki johdotukset oli oikein.
|Sekanen Hamsteri Racing Manager|S-Grafix|

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #27 : 06.04.06 - klo: 15.54 »
Lainaus käyttäjältä: "Xray Poju"
Mistä tämä johtuu?:

Laitan nopan päälle ,laitan radion päälle ,ja sitten 2.sekuntia ja kauhean kitkerät ja sakeat savut pihalle :oops: .

Säädin: Kyosho Perfex KA-1.

Veikkaisin että sulla on nopari saanut kosteutta jostain...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #28 : 06.04.06 - klo: 16.36 »
Jaa-a, missäs oot ajanut? Ulkona vai sisällä? Jos oot ulkona, niin saattaa johtua kosteudesta, kuten jo sanottiin.
- Tapsa

Poissa Joonas.O

  • Tiim Lahti
    • Profiili
Säätimen kärähtäminen
« Vastaus #29 : 06.04.06 - klo: 18.08 »
Syksyllä ulkona ,mutta ei märässä. Talvella mattoradalla.
|Sekanen Hamsteri Racing Manager|S-Grafix|