Tänään taas tattiksella ajamassa ja nyt tarviisin pikkasen neuvoja. Alku viikosta ostettu alpha 21 vihreä kantinen alkaa toimimaan vasta 120C asteessa sitä ennen röpöttää melkoisesti. Pääneulaa kun vetää kiinni 5-10 min jolloin kone alkaa toimimaan ok niin lämmöt on 130c--> . Ajojen lopussa yksi toinen kuski radalla arveli että voisiko lämpöjen nousu johtua silikooni letkusta joka johtaa pakokaasut korin ulkopuolella? Savua tulee koko ajan putkesta ihan kunnolla joten sen puolesta kaikki pitäisi olla ok.
Jos kyse on siis pakoputken jatkeesta, niin ota se heti pois. Se sotkee säädöt ja heikentää tehoja merkittävästi. Halutessasi, rakenna mieluummin koriin joku lokasuojan tyylinen ohjain vaikka hukkalexanpaloista.
Moottorin lämpöjen mittaaminen ei ole niin yksinkertainen asia kuin yleensä luullaan. Mittareita on joka lähtöön ja lisäksi mittarin mittapään etäisyys koneesta vaikuttaa lukemaan melkoisesti.
Luotettavin ja edullisin mittari lienee edelleen 10ml lääkeruisku apteekista ja vesi. Siitä annos tulpan päälle ja mitta-asteikko on seuraava:
- ei kiehu
- höyrystyy/mieto ja pehmeä löyly
- perunat kiehuu
- nyt hitsataan MIGillä!!
===> noista tuo "perunat kiehuu" on hyvä treenisäätö koneelle kuin koneelle.
-A-