Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JUkka-san

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 24
91
Kasikrossia ajetaan kesällä neljä jo aikaisemmin suunniteltua kisaa. Muutama detalji pitää vielä selvittää ennen Vaasan kisaa, mutta nämä saadaan toivottavasti selville perjantain aikana. Kilpailijamäärä joko rajataan 50, tai sitten anotaan erityislupaa järjestää alle 500 henkilön tapahtuma. Pitää vain selvittää aluehallintovirastolta millaisia reunaehtoja suuremmalle tapahtumalle on. Sarja ei kulje SM-sarjan nimellä, vaan todennäköisesti ajetaan Finnish Open -sarja.

Vaasassa ainakin toinen Sokos-hotelleista on auki majoitusta pohtiville.

Seuratkaa kilpailukutsut-osiota, uutta infoa tulee lähipäivinä.

92
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 sarjasäännöt 2020
« : 14.05.20 - klo: 21.35 »
Kasikrossia ajetaan kesällä neljä jo aikaisemmin suunniteltua kisaa. Muutama detalji pitää vielä selvittää ennen Vaasan kisaa, mutta nämä saadaan toivottavasti selville perjantain aikana. Kilpailijamäärä joko rajataan 50, tai sitten anotaan erityislupaa järjestää alle 500 henkilön tapahtuma. Pitää vain selvittää aluehallintovirastolta millaisia reunaehtoja suuremmalle tapahtumalle on. Sarja ei kulje SM-sarjan nimellä, vaan todennäköisesti ajetaan Finnish Open -sarja.

Vaasassa ainakin toinen Sokos-hotelleista on auki majoitusta pohtiville.

93
Rengassäännön mukaisesti ajetaan. Pikainen katsaus kotimaisiin nettikauppoihin näytti siltä että renkaita on saatavilla.

Renkaiden merkkaukseen tulee vielä erillinen ohje, mutta Jaakko aika hyvin tiivisti ajatuksen. Uusien avaamattomioen renkaiden kanssa katsastukseen HYVISSÄ AJOIN aamulla, jotta renkaat ehditään merkitä. Renkaiden merkkaus kannattaa tehdä reilusti ennen oman erän alkua ettei tule ruuhkaa katsastukseen. Jatkossa edelliseen kisaan leimatuilla renkailla saa ajaa myös seuraavassa kisassa, kunhan merkinnät ovat näkyvillä.

Toivottavasti AKK:n hallitus tekee hyvän päätöksen ja päästään kisaamaan Vaasaan!

94
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 sarjasäännöt 2020
« : 03.05.20 - klo: 21.57 »
Kisakauden pitäisi alkaa kesäkuun alussa. Vaasassa suunnitelmat kisojen järjestämisestä etenevät normaalisti. Lisäohjeita kisojen järjestämisestä saadaan hyvin suurella todennäköisyydellä AKK:n hallituksen kokouksen jälkeen ensi viikon lopulla (7.5?).

95
Kilpailijoiden kanava / M8 sarjasäännöt 2020
« : 12.04.20 - klo: 21.28 »
Kesän 2020 8-krossiluokkien sarjasäännöt ovat liitteenä.

Alkuperäinen kisakalenteri menee tietenkin uusiksi korona-viruksen takia. Yritys on ajaa koko sarja (4 kilpailua) mikäli tilanne sen sallii. Jos kauden avaus venyy heinäkuulle asti, pyritään ajamaan viikonlopun mittainen kerta-SM -kisa. AKK:lla on tähän oma käytäntö, joka varmentuu lähiaikoina.

96
Käykää ilmoittautumassa kisoihin EFRA:n sivuilla osoitteessa https://www.efra.ws/footer-area/administration/.

Tehkää ilmoittautuminen ajoissa! Varsinkin 1/8-sähkökrossin kisat tulevat todella pian. Ilmoittautumisen jälkeen AKK vahvistaa kuskien osallistumiset.

Jos on ongelmia, kysykää apua minulta.

97
Kilpailukutsut / Vs: Yacco 12th Scale Race 29.2.2020
« : 18.01.20 - klo: 19.59 »
EFRA-säännöissä on vapaa 13,5-lankainen kone, säätimestä 0-ennakko ja auton paino on yli 730 grammaa. Ensimmäinen oletettava poikkeus tulee varmaan akuista: meilläpäin ei ole vaadittu EFRA:n hyväksymää akkua.

Edit: meikäläisten GT-sääntöjen mukainen auto menee hyvin stanukiilan sääntöihin. Koneen ennakonkin saa säätää haluamakseen.

98
Kilpailukutsut / Vs: Yacco 12th Scale Race 29.2.2020
« : 18.01.20 - klo: 19.44 »
Stanukiilaan ei ole olemassa Suomessa sääntöjä. En ole kisaa järjestämässä, mutta oletan että ajetaan EFRA:n 13,5 Spec säännöillä, todennäköisesti sopivasti joustaen että saadaan mahdollisimman paljon autoja radalle.

99
Tulokset / Vs: 1:12 MM 2020 UK Milton Keynes
« : 18.01.20 - klo: 19.42 »
MM kisojen voittaja mosa, kielletty suomessa... aika erikoista...

Kannattaisi mainita myös ne kaikki muut moottorit jotka ovat Suomessa kiellettyjä. Muistelisin että meillä valittiin GT12- luokkaan moottoriksi samainen moottori kuin oli aiemmin valittu TSP10-sarjan koneeksi, jotta moottoreita varmasti olisi saatavilla.

Harmittaa tuollainen harhatiedon jako lainatussa tekstissä.

100
Tulokset / Vs: 1:12 MM 2020 UK Milton Keynes
« : 10.01.20 - klo: 16.54 »
MM-kisat ajetaan IFMAR:n säännöillä, joten koneelle ei ole rajoitusta ja ei tarvitse käyttää 0-ennakkoa säätimestä.

101
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2020
« : 27.12.19 - klo: 20.42 »
Kisoille on varapäivä sunnuntaiksi.

102
Mä tykkäsin rataprofiilista! Minusta se sopi erittäin hyvin 1/12-autoille. Yhteenkään mutkaan ei tarvinnut autoa pakottaa. Pääsuoralle tulo oli hankala, mutta siihenkin löytyi lopulta aika hyvä linja.

Finaalissa oli hyvää kisailua hetkittäin Leon kanssa. Vaasassa pitäisi jo pystyä kisaamaan A-finaalipaikasta.

+ rata, oma ajo ja matkaseura
- kuulutusten reistailu

103
Onko pöytäpaikkoja yhtään vapaana? Kuusi ihmistä ja tavarat mahtuu hyvin, mutta pöydät voi vaikeuttaa hieman pakkaamista!

104
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2020
« : 11.12.19 - klo: 22.02 »
Näin näyttää olevan... selvittelen asiaa.

105
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2020
« : 10.12.19 - klo: 19.10 »
Näyttää vahvasti siltä että ajetaan kisat yksipäiväisenä.

106
Kaikki anotut paikat saatiin EFRA:n vuosikokouksessa. Lopullinen kilpailukalenteri on osoitteessa https://www.efra.ws/race-calendar/.

Huomatkaa että sähkökasikrossin kisapäivä vaihtui syksyltä aikaiseen toukokuuhun...

Jos haluatte perua osallistumisenne, tulee se tehdä ennen 15.12. Muuten kisamaksu lankeaa maksettavaksi.

107
Jerry, monta autoa aiot rakentaa :grin:

108
Kilpailijoiden kanava / Vs: EFRA AGM 2019
« : 13.11.19 - klo: 19.07 »
Tässä hieman raporttia EFRA:n vuosikokouksesta.

EFRA:n hallituspaikkojen määräaikaisuudesta oli puhetta sääntöehdotukseni myötä. Asiaa ei ole siltä kantilta mietitty että jokainen hallituksen jäsen olisi jonkun tietyn ajan jälkeen lopettamisvuorossa. Nykyisellään hallituspaikka vaatii aika paljon reissaamista, suunnilleen 1-2 EM-kisat vuosittain, usein enemmänkin. Tämä on johtanut siihen että tunkua hallituspaikkoihin ei ole ollut. Määräaikaisuuden ongelmaksi nähtiin se että uutta ehdokasta hommaan ei välttämättä löytyisi. Toimintakulttuurin muutoksella asia voisi ehkä korjaantua.

Taloudellisesti EFRA teki pienen tappion sähkökrossin ja femmakrossin EM-kisojen vähäisten osanottajamäärien takia. Samalla tiedotukseen on panostettu ja kulut siellä ovat hieman kasvaneet.

Kaikille kilpailupaikan anoneille saatiin EM- tai MM-kisapaikka.

Laitan kisapäiviä arvokisailmoittautumistopikkiin kunhan päivät vielä varmistuvat muutaman päivän sisään. Aikaisempien vuosien kalenteriin on eroa sen verran että sähkökasikrossin EM-kisat Hudy Arenalla ovat jo toukokuun puolessa välissä. Syksyllä oli ruuhkaa Brasilian kasinitrokrossin MM-kisojen takia.

Merkittäviä sääntömuutoksia ei tullut, junnut ovat nykyään junnuja jos ovat 1.1. alle 16 vuotiaita.

Ratakasin polttoaineesta oli keskustelua mutta ei sääntöehdotusta. Kommentti konerikkoihin viime MM-kisoissa oli ”liian vähäinen rissan määrä”. Eurooppalaisilla oli aika yhtenäinen rintama 16 % nitron takana, mutta IFMAR:n äänestysjärjestelmässä jokaisella maablokilla on yksi ääni, ja muut maablokit äänestivät 25 % nitron puolesta. Lainsäädännön puolelta uusin varma tieto on noin vuoden takaa, jolloin europarlamentin virkamies oli ottanut yhteyttä järjestöihin joilla on intressejä nitropitoisten tuotteiden käyttöön. Willy Wuyts oli asiaan vastannut pienoisautoilijoiden puolesta ja kertonut että käytetään 25 % nitroa. Sittemmin asiasta ei ole kuultu lisää.

Carlos Gomez on jäämässä pienoisautoiluvirkamiehen hommista eläkkeelle lähivuosina joten kasikrossin Section chairmanin paikka avautuu.

Puheenjohtaja Javier Garcia esitteli uutta strategiaa jolla yritetään saada pienoisautoilua enemmän yleisön näkyville.

109
Nyt alkaa viimeiset hetket ilmoittautua arvokisoihin! Jos et ole täysin varma oletko lähdössä, ilmoittaudu kuitenkin nyt! Lopulliset paikat vahvistetaan joulukuun puoleen väliin mennessä. Paikka on helpompi perua kuin hakea lisäpaikkoja!

110
8.11.2019 mennessä kisapaikkoja ovat anoneet seuraavat henkilöt:

M8 EM-kisat 28.7.-1.8. Redovan Espanja
- Jere Saarinen
- Tomi Salonen
- Ilari Langenoja
- Arttu Syrjänen
- Pekko Iivonen
- Joonas Hyvärinen
- Kasper Haahti
- Lauri Ruotsalainen
- Max Mört
- Aapo Heinonen
- Ari Heinonen
- Joseph Quagraine

M8e EM-kisat 18.-20.9. Trencin Slovakia
- Mikko Luopajärvi
- Jani Hovi
- Tomi Mairue
- Teemu Salonen

M8 +40 EM-kisat 11.-13.9. Reding Ranska
- Jussi Rinne
- Jethro Lehtojärvi

M8 MM-kisat 30.8.-5.9. Cianorte Brasilia

LSOR EM-kisat Fehring Itävalta
- Marko Laitinen (2WD)
- Jari Paasikivi (2WD)
- Lauri Lehtinen (2WD)
- Saul Peltola (2WD)
- Antti Härmälä (2WD)
- Esa Lehtimäki (2WD)
- Esa Myllymaa
- Jouni Hiltunen
- Pekko Iivonen
- Vesa Sarja
- Pekka Heikkilä
- Samu Paavolainen
- Toni Ojala

1/10 sähkötouring MM Heemstede Hollanti
- Vesa Yli
- Mikko Mäkelä
- Kenneth Södergård (?)
- Karri Salmela

1/10 sähkötouring EM
- Georgy Chmigal

1/12 sähkörata spec MM Milton Keynes UK
- Vesa Yli

1/12 sähkörata EM Sittard Hollanti
- Tuukka Tianen (mod)
- Leo Hongisto (mod)
- Vesa Yli (mod)
- Jukka Häkämies (spec)
- Vesa Yli (spec)
- Ilpo Koivisto (spec)
- Jaakko Huhmarsalo (spec)
- Juha-Matti Heikkala (spec)

1/10 sähkökrossi 29.6.-4.7. Retford UK
- Pekko Iivonen
- Jamiel Gabrielsson
- Mikko Luopajärvi
- Joona Haatanen
- Karri Salmela

1/10 ratapolttis EM
- Teemu Leino

1/10 ratapolttis MM
- Teemu Leino

1/8 ratapolttis EM
- Teemu Leino

Yllä olevat kisapäivän ovat alustavia, lopulliset päivämäärät vahvistetaan EFRA:n vuosikokouksessa. Pääasiassa kisat ovat aina samoina viikonloppuina joka vuosi, MM-kisat saattavat sotkea runkokalenteria.


Vielä on muutama viikko aikaa ilmoittaa halukkuudesta ajaa arvokisoissa. Suomen paikkakiintiöt anotaan EFRA:n vuosikokouksessa. Oman ilmoittautumisen voi perua vielä jouukuun puoliväliin mennessä. Jos olette epävarmoja lähdöstänne, anokaa paikkaa NYT ja perukaa se joulukuun puoleen väliin mennessä. Lisäpaikkojen saaminen suosituimpiin luokkiin (M8 ja sähkökrossi) myöhemmin on epävarmempaa.

Erillistä EFRA-lisenssiähän ei enää tarvita, arvokisoihin osallistutaan kansallisella lisenssillä.

111
Kilpailijoiden kanava / Vs: EFRA AGM 2019
« : 07.10.19 - klo: 08.00 »
EFRA AGM aiheet ja ehdotukset on nyt julkaistu netissä. Ei mennyt mun Fuili ehdotus käsittelyyn, tuskin edes lähetettiin EFRAlle... No, Javier ja kumppanit aikaisempien kirjeenvaihtojen pohjalta ilmoittivat että Fuili asia otetaan seka fuili että moottorivalmistajien kesken tutkinnan aiheeksi Syy: Muutamat Italialaiset ovat kehittäneet "Starttikoe fuilin" jota myydään vain puolen litran metallikannuissa. Todennäköisesti siksi että se loppuisi ennen kisan loppukatsastusta ja että sitä ei sitten käytettäisi itse kisan aikana. No saa nähdä mitä tapahtuu..
Tulee vain mieleen Peenemunden rakettipolttoaineiden kemistit, jotka valjastettiin hommiin Bemarin Formula 1 polttoaineen kehittämiseksi, jossa loppujen lopuksi ei ollut bensaa enää ollenkaan. Lennokki Speedimiehetkin kehitti 60 luvulla fuilin jossa oli Tetranitrometaania ja Propyleeni oksiidia. Se oli silloin keikka ja mäntä, johon paloi reikä...  :)
Jos osaa hommansa, nuo on helppo maskata testeissä näkymättömäksi...  https://fi.wikipedia.org/wiki/Tetranitrometaani

Keskustelin nitroprosenttisääntömuutoksesta Teemu Saarisen ja Teemu Leinon kanssa. Muutosta ei koettu tarpeellisena, joten en ehdottanut sääntömuutosta.

Noin yleisesti, varsinkin teknisistä sääntömuutoksista, olisi hyvä jos sääntömuutokset tulisivat niiltä tahoilta, joita muutokset koskisivat. Esimerkiksi tässä tapauksessa olisin varmasti äänestänyt ehdotuksen puolesta, mikäli se olisi tullut yhteisesti moottorivalmistajilta. Vuodet EFRA-kokouksissa ovat osoittaneet että huonokin sääntömuutosehdotus voi mennä läpi, koska kokousedustajien on vaikea olla teknisten sääntöjen asiantuntijoita kaikissa luokissa.

112
Kilpailijoiden kanava / M8 Kaudella 2020
« : 04.10.19 - klo: 19.35 »
Yksityyppirengas:

Ehdolla olivat seuraavat renkaat:

-       AKA Double Down

-       AKA Impact

-       GRP

-       HB Gridlock V3

Testipäivä oli 15.8. 2019 ja testi ajettiin Lavangon radalla Vantaalla. Rata oli osittain kostea ja melko tasainen. Testaajina olivat Markku Honkanen, Teppo Kauppinen, Max Mört ja Jere Saarinen.

Renkaat olivat nopeudeltaan hyvin samanlaisia. Liimaukset kestivät hyvin, ja suurempaa kulumista ei ollut havaittavissa kuin pehmeimmän kumiseoksen GRP-renkaissa.

Testin päätteeksi jokainen testaaja valitsi renkaan jolla mieluiten ajaisi. Kolme testaajaa valitsi parhaaksi renkaaksi HB Gridlock:n ja yksi testaaja AKA Impact:n (tässä oli virhe, olisi pitänyt olla Double Down).

Kausille 2020-2021 1:8 krossiluokkiin yksityyppirenkaaksi on valittu HB Gridlock V3 Pink (HB204494) . Kilpailuissa hyväksytään ainoastaan valmiiksi vanteelle liimattu rengassarja. Ensimmäisellä kaudella rengasmäärää ei ole rajoitettu, mutta tilannetta seurataan ja kaudelle 2021 rengasmäärän rajoittamista harkitaan uudelleen. Renkaat tulee merkitä katsastuksessa, jotta voidaan varmistua oikeasta kumiseoksesta. Samoilla renkailla voi ajaa useamman kilpailun, jos renkaan merkintä on todennettavissa.


Kilpailuformaattia pitää miettiä. Nykyisellä formaatilla kisäpäivät venyvät aika pitkäksi nykyisellä kilpailijamäärällä. Vaihtoehtoja joita olen ajatellut:
  • Ei muutosta nykyiseen
  • Ajetaan nitrot ja sähköt eri päivinä ja eri viikonloppuina
  • Ajetaan jotakuinkin nykyisellä formaatilla, mutta kisat alkaa lauantaina puolilta päivin ja loppuu sunnuntaina iltapäivästä
  • Joku muu, mikä? Tähän on joitain ehdotuksia, ehdottakaa jos mielessänne on hyviä ajoformaatteja!


113
EFRA:n vuosikokous lähestyy. Arvokisakiintiöt anotaan kokouksessa marraskuun alussa. Ilmoittakaa minulle halukkuudestanne lähteä arvokisoihin viimeistään 25.10. mennessä.

Ilmoittakaa halukkuudestanne osallistua kisoihin sähköpostilla jukka.l.j.hakamies@gmail.com.

Arvokisoihin osallistumiseen riittää kansallinen lisenssi.

Ilmoittautumalla nyt sitoutuu myös maksamaan kisamaksun. Jos jättää paikkansa käyttämättä ja korvaavaa kuljettajaa ei löydy niin maksua ei saa takaisin. Kansallinen lisenssi hyllytetään, jos ei maksa kilpailumaksua.

Lajiryhmä päättää kisoihin lähtijät luokkayhteyshenkilön tekemän esityksen perusteella lopullisten paikkamäärien selvittyä.

114
Kilpailijoiden kanava / EFRA AGM 2019
« : 30.08.19 - klo: 15.37 »
Moi!

EFRA:n vuosikokous lähestyy. Sääntömuutosehdotusten viimeinen jättöpäivä on 15.9. Lähettääkää hyvin perustellut sääntömuutosehdotuksenne minulle hyvissä ajoin ennen eräpäivää.

115
Tulokset / Vs: M8-sarjapisteet 2019
« : 13.08.19 - klo: 08.09 »

116
Tulokset / Vs: M8-sarjapisteet 2019
« : 12.08.19 - klo: 23.08 »
Tässä vielä lopulliset korjatut pisteet https://drive.google.com/open?id=18m6p4IPy_3UgHg4FBHpWIvYEbZSw785A... anteeksi hämmennys!

Nitrojen kärkiviisikko meni uuteen järjestykseen Vaasan osakilpailun jälkeen tapahtuneen näppäilyvirheen takia. Nyt tulosten pitäisi olla oikein.

117
Tulokset / Vs: M8-sarjapisteet 2019
« : 11.08.19 - klo: 09.37 »
Tässä vielä yhteispisteet:

https://drive.google.com/open?id=1GFCQ3kXPy1usUfhYyB1BggVVP1U2pBpj

Kiitos kaikille kisajärjestäjille ja kilpailuihin osallistuneille. Jatketaan ensi vuonna M8 SM-sarjan parissa, mutta vielä kannattaa osallistua syksyn huipennukseen Vantaalla http://rc10.fi/index.php?topic=107048.0.

Onnittelut Ari Heinoselle ja Teppo Kauppiselle Suomen mestaruuksista 2019!

118
Tulokset / Vs: M8-sarjapisteet 2019
« : 04.08.19 - klo: 16.26 »
Sarjatilanne ennen viimeistä kisaa

https://drive.google.com/open?id=1RbF24EqDF8PFbsaC5sKku9sL65LMzfJm

edit: korjattu virheitä

119
Tulokset / M8-lopputulokset 2019
« : 04.07.19 - klo: 22.26 »
Kahden osakilpailun jälkeen pisteet: https://drive.google.com/open?id=1AktvmrE5LZK67ngq_fKHBwxILhxgcz1g


Jos löytyy virheitä niin ilmoitelkaa yv:llä.

120
1/8 sähkökrossin EM-kisoihin olisi yksi paikka vapaana. Ilmoita minulle jos olisit halukas kisoihin lähtemään.

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 24