Nyt kun on ollut parikolme kuukautta Savage niin onkai aika kirjoittaa jonkinnäköistä yhteenvetoa + optio-osa listaa, mm. itselleni. Muutenkin on hiljainen päivä töissä niin ehtii naputella hieman joutaviakin ja jos tästä on jollekin jotain apua joskus tulevaisuudessa niin hyvä homma.
Autohan tuli minulle purettuna varaosiksi joten se on itse kasattu ja tehty viimeisen päälle. Monta tuntia kokoamista ja ruuvien järjestelyä takana koska osathan ei olleet normaalien KITtien tavoin erillisissä pusseissaan, mm. ruuvit kaikki samassa pussissa.
Aiemmin luin että olisi syytä laittaa kierrelukitetta että ruuvit pysyy kiinni, voin sanoa että ei pidä ainakaan minun autossani paikkaansa. Kiristelin ruuvit heti alkuun sellaiseen momenttiin että ei irtoa mutta ei myöskään korkkaa kierteitä, momentti kehittyy ranteeseen vuosien kokemuksen saattelemana. ;)
Ainoastaan motor mounttien ruuveissa oli vakiona tehtaan lukitteet(pehmeät) ja niillä on pysynyt kyllä kiinni.
Savage on hyvä ajaa jo vakiona, lisäämällä kallistuksenvakaajat, paremmat renkaat(Pro-Line), säädettävät ylätukivarret jotka tulee Savage Suspension Conversion kitin(#87245) mukana auto muuttuu vieläkin paremmaksi. Suspension kitissä on myös uudet erilaiset ylätukivarsien crossbracet joissa on kiinnitysreiät ylätukivarsille ulompana ja alempana. Tämä feature muuttaa auton rollcenteriä alemmaksi ja tekee autosta selvästi vakaamman ajettavan. Ehdottomasti hintansa(n. ~160USD) arvoinen kitti.
Nyt harmittaa etten mitannut kitin ja autosta purettujen osien painoja, siinähän saattoi pari grammaa jäädä jopa plussan puolelle.
Vaihdelaatikkoon on lisätty kevennetyt idlergearit(#86275 & #86274) ja HD(High Definition:) drivegear.
Asennuksen tein ns. kuivana eli mitään rasvoja en laittanut laatikkoon p****a keräämään, tippuupahan mahdollinen rattaista irtoava hile/muru laatikon pohjalle ja on pois hammaskontakteista aiheuttamasta lisää kulumista. Täytynee avata jonain päivänä laatikkoa ja tutkia asia.
Vakio 20t pinioni kesti n. 10-20 akullista 4s ja 6s menoa. Voi olla että välys oli säädetty silloin tällöin hieman pieleen ja siksi imminent failure sattui noin aikaisin. No tilalle on nyt laitettu Robinson Racingin koneistetty 20t teräs pinioni. Nähtäväksi jää nyt onko pinioni kovempaa tekoa kuin pääratas? Siitähän sen näkee että kumpi purkaantuu aiemmin. :)
Autoa on ruuvattua paljon, joku sanoi että Savagea on vaikea huoltaa kun pitää niin paljon purkaa. Tämä varmaan onkin totta ei-niin-laadukkailla työkaluilla. Itselle hommasin ruuviväntimen laadukkaalla PH2 kärjellä. Millään niistä autoista mitä olen omistanut, ei ole ollut niin huoltaminen näin mukavaa ja helppoa. Ehdottomasti nopeaa hintansa takaisin haukkuva laitos, varsinkin minunlaiselleni poropeukalolle joka hajottaa viikoittain autonsa ja joutuu purkamaan jomman kumman pään, välillä kummatkin, täysin osiin. ;)
Iskunvaimentimiin on vaihdettu LRP:n 50w ja diffeihin Ofnan 30.000wt silikoniöljyt.
Nämä öljyt on aikalailla nyt oikein hyvän tuntoiset, mahdollisesti iskariöljyiksi voisi vaihtaa 45w tai 55w öljyt.
Diffeihin voisin kokeilla seuraavalla vaihdolla 50.000wt tai jopa jäykempiä, riippuu paljon varmaan siitä missä ajaa, mutta oikeilla raiteilla ollaan.
Seuraavaksi voisi laittaa optio-osina 17mm hexit ja ohjaukseen kuulalaakerit(HPIB045). Oikein hurjaksi jos alkaisin niin laittaisin alumiiniset bigbore iskarit ja nyt kun idea tuli niin siitähän ei pääse eroon muuten kuin ostamalla uudet iskarit. ;)
Kuumat ilmat jos nyt kesällä on niin moottorin jäähdytystä täytynee tehostaa urille jyrsityllä motor platella.
Lista optio-osista:
HPI102538 SWAY BAR SET (FRONT/REAR/SAVAGE X)
HPI87245 SAVAGE SUSPENSION CONVERSION SET
HPI86275 LIGHT WEIGHT IDLER GEAR 29TOOTH (1M)
HPI86274 LIGHT WEIGHT DRIVE GEAR 32TOOTH (1M)
HPI102514 HD DRIVE GEAR 18-23 TOOTH (1M)
Kuvia jos haluat nähdä niin niitä on tässä linkissä:
http://profile.imageshack.us/user/jouni_kristo/