Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jpietari

Sivuja: [1]
1
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 17.05.10 - klo: 12.13 »
Onko rata auki tiistaina 18.5? Käydään katsomassa pääseekö sisään.

Samuli olisi kaverinsa kanssa tulossa ajelemaan.

2
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 23.04.09 - klo: 08.56 »
mulla on sitten taas molemmat ec-power akut alkaneet tehdä niin että ensin saattaa molemmissa kennoissa olla4.20v sitten yhtäkkiä eka kenno tipahtaa 4.16 ja toinen kenno nousee 4.22 sitten tasaantuu taas molemmat 4.19 ja sama looppi jatkuu yli tunnin kunnes imax sanoo että ois täynnä.

Mulla olis teoria em. ilmiölle:
Accucell-6 vetää pienellä virralla ladatessa virrat välillä nollaan, jolloin kennot menevät lepojännitteeseen. Balansoidessa tyhjemmän akun (jota ladataan) jännite laskee ja täydemmän (jota puretaan) nousee. Voisko olla näin?
Juuri noin. Laturi haistelee välillä kennojen lepojännitteitä ja jatkaa sitten lataamista. Käytännössä kun toinen kenno on jo täynnä vetää balanseri täyden kennon osalta kaiken latausvirran itseensä ja virtaa menee vain vajaaseen kennoon. Tuo lepojännitteiden mittailu tehdään käsittääkseni varmistamaan että kaikki on kunnossa.
Lainaus

Jos mulla olis akuissa noin pieni epäbalanssi, niin ajelisin niillä kyllä. Mutta yli 0,2V balanssiero on mielestäni liikaa. Kannattaiskohan mun yrittää purkaa tuota täydempää kennoa tasuripiuhan kautta jollain sopivalla kuormalla? Sais vähän vauhtia tuohon tasaamiseen.
Helpompi on ladata vajaa kenno täyteen erikseen yksittäisenä kennona 1S LiPo-ohjelmalla balansointiliittimen kautta.

3
Team Associated / Vs: Asso RC18T keskustelu ja kuvat.
« : 29.01.09 - klo: 20.47 »
Samat värit ovat kyllä sekä säätimessä että koneessa, joten hullulta tuntuisi lähteä niitä vaihtamaan. Millähän nimellä se pyörimissuunnan vaihto voisi olla. Koska SP:n mukana tulee palikka jolla säätöjä voi vaihtaa

Löytyykö reverse rotation?

4
Team Associated / Vs: Asso RC18T keskustelu ja kuvat.
« : 29.01.09 - klo: 20.38 »
Noparissa voi olla myös ohjelmallisesti vaihdettavissa tuo pyörintäsuunta.

5
Team Associated / Vs: Asso RC18T keskustelu ja kuvat.
« : 29.01.09 - klo: 20.35 »
Harjattoman moottorin pyörintäsuunta vaihtuu kun mitkä tahansa kaksi johtoa (kolmesta) vaihtaa keskenään ja jättää kolmannen paikoilleen. Sensorillisen moottorin (sellaisen jossa on kolmen lisäksi joukko ohuempia johtoja) kanssa johtojen järjestystä _ei_ saa muuttaa.

6
Team Associated / Vs: Asso RC18T keskustelu ja kuvat.
« : 29.01.09 - klo: 19.07 »
Kannattaa tosiaankin lähteä tuosta 3.4V/cell katkaisurajasta ja lopettaa ajaminen heti kun huomaa että täyttä tehoa ei enää saa. LiPojen kanssa kannattaa olla laturi jolla näkee paljonko varausta sinne saa menemään - nimelliskapasiteetista ei saa käyttää yli 80% jos haluaa kennoistaan pitkäikäisiä. Ts. jos ladatessa akkuun menee reilusti alle 80% nimelliskapasiteetista kun on ajanut katkaisurajaan asti voi kokeilla pykälän pienempää katkaisurajaa.

7
Sähköautot / Vs: Acoms arc-227 vastari
« : 27.01.09 - klo: 18.20 »
Saman merkin kide taas sen takia on joillekkin radioille suotavaa, että kiteen taajuus saattaa poiketa hieman ilmoitetusta tarkasta taajuudesta.

Kiteissä on tosiaankin eroja jotka liittyvät siihen miten ne saadaan värähtelemään. Acoms AP-227/ARB-227 ei toiminut Futaban kiteillä mutta Futaban R152JE toimii Acomsin kiteillä...

8
Sähköautot / Vs: Acoms arc-227 vastari
« : 27.01.09 - klo: 16.02 »
Pojallani on käytossä vanha Acoms AP-227 MkII ja sen kanssa ainakin toimii Futaban R152JE AM vastari. On meillä myös alkuperäinen ARB-227 vastari vielä käytössä. Lähettimeen tosin piti askarrella reverse-kytkimet molempiin kanaviin.

9
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 22.01.09 - klo: 13.24 »
''LiPo akku latautuu noin 20min 90% täyteen, eli voit jo sen jälkeen ottaa akun käyttöön''

Tuo ei pidä paikkaansa jos latausvirta on 1C ja akku on ollut tyhjä (20% nimelliskapasiteetista jäljellä). Jos LiPo-akustaan haluaa pitkäikäisen siitä ei pidä käyttää yli 80% kapasiteetista ts. 2000 mAh:n akusta saa käyttää vain 1600 mAh eikä ajaa siihen asti kunnes vauhti hiipuu/nopari katkaisee. Kannattaa seurata ennemmin ajoaikaa ja lopettaa ajo hyvissä ajoin - parempi purkaa liian vähän kuin liikaa. Akun saa ladata sen siitä kärsimättä vaikka sen kapasiteetista olisi käytetty vain 30%. Akun latausaika on lisäksi verrannollinen purettuun kapasiteettiin - täydempi akku latautuu nopeammin.

Ladatessa tasaajan tarkoitus on huolehtia siitä että jännite jokaisen kennon yli pysyy samana ts. jos jonkin kennon yli oleva jännite pyrkii nousemaan alkaa tasaaja viedä latausvirtaa ko. kennon kohdalta jolloin jännite kennon yli pienenee. Laturi taas katsoo pakan yli olevaa jännitettä latauspiuhojen päästä ja pitää koko pakan yli olevan jännitteen sallituissa rajoissa. Tässä kannattaa huomata että latausjohdoissa syntyy jännitehäviötä ladatessa joten kovin ohutta lankaa ei kannata käyttää sillä laturi ei mittaa täsmälleen pakan yli olevaa jännitettä vaan laturin päässä näkyvää jännitettä joka on ladattaessa suurempi kuin akun yli. Latausjohtojen ja liittimien kannattaa olla kunnollisia, ohuet kaapelit/huonot liittimet lisäävät latausaikaa.

LiPo-akkuja ladataan ensin tasavirralla kunnes jännite pakan yli on 4.2V * sarjassa olevien kennojen määrä. Tämän jälkeen jännite pidetään vakiona ja virtaa pienennetään kunnes virta tippuu pieneksi (esim. alle 100 mA).

10
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 13.01.09 - klo: 09.11 »
Hän laittoi viestiin 2s2p, meneekös sillä?

Tuo käyttäytyy samalla tavalla kuin 2s-pakka, jännite on 7,4V ja kapasiteetti kaksi kertaa yhden kennon kapasitetti. Tuon voi ladata millä tahansa LiPo-laturilla jolla voi ladata 2s-pakan.

Sivuja: [1]