Kirjoittaja Aihe: Hihna  (Luettu 2192 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aleksi

  • Vieras
Hihna
« : 26.04.04 - klo: 15.51 »
Onko tietoa kuinka monta prossaa tehoista häviää hihnaan ?
Mun arvio ois 15% oisko osunu oikeeseen ?

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Hihna
« Vastaus #1 : 26.04.04 - klo: 15.54 »
Jos hihna on oikealla kireydellä, eli siis ei pääse luistamaan, niin eihän silloin käsittääkseni pitäisi tehohukkaa tulla laisinkaan.

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Hihna
« Vastaus #2 : 26.04.04 - klo: 16.07 »
No, kyllähän sitä hihnassa tuota tehoa hukkuu.

1. Hihnaa pitää taivuttaa taittopyörien ja kiristyspyörän ympäri, joten energiaa hukkuu.

2. Hihnan hampaat suhteessa taittopyörien hampaisiin eivät voi olla niin täydellisesti muotoiltuja, ettei siellä pientä liikettä tapahdu, joten syntyy hankauskitkaa eli tehohukkaa.

3. Remmin kulkeminen hihnapyörien reunoilla hihnapyörissä olevia ohjureita vastaan aiheuttaa hankauskitkaa ja tehoa hukkuu.

4. Monia pikkuasioita, kuten hihnapyörien epäkeskeisyys yms. aiheuttaa remmiin tarpeettomia venytyksia yms. ja taas menee tehoa hukkaan.

5. Myös ilma vastustaa remmiä ja taas tehoa menee hukkaan

Mutta en kuitenkaan usko remmin tehohukan olevan ihan 15% luokkaa, ehkä tämä arvo on lähellä voimansiirron kokonaistehohäviötä.

Ihan mielenkiintoista olisi jos joltain löytyis ihan "mitattuakin" faktaa.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Hihna
« Vastaus #3 : 26.04.04 - klo: 16.14 »
Kiitos kommenteistasi hoj, ajattelin itse asiaa huomattavasti yksinkertaisemmin. :)

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Hihna
« Vastaus #4 : 26.04.04 - klo: 16.46 »
Lainaus käyttäjältä: "hoj"
Mutta en kuitenkaan usko remmin tehohukan olevan ihan 15% luokkaa, ehkä tämä arvo on lähellä voimansiirron kokonaistehohäviötä.

Nyt ollaan asian ytimessä! Pelkässä kardaanissa on parempi hyötysuhde jos verrataan pelkkään hihnaan. Mutta kun tarkasteluun otetaan mukaan myös kardaanin pienet kartiorattaat (näitä ei tarvita hihna-autoissa) niin kokonaistehohäviöt ovat melko lähellä toisiaan.

Tamiyallahan on kaksi huipputason kisa-autoa, toinen on kardaani ja toinen hihna. Matolla on menty hihna-autolla nopeampaa mutta asvaltilla taas kardaaniautolla. Lähinnä tuo kardaanin/hihnan paremmuuden ratkaisee miten auto on toteutettu, ratkaisevassa asemassa kardaaniautoissa ovat nimenomaan kardaanin päissä olevat kulmarattaat ja diffin rattaat. Losin Street Weaponissa oli kolme hihnaa jotka söivät tehoa mutta nykyiset yksi ja kaksihihnaiset autot ovat todella herkkiä.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Hihna
« Vastaus #5 : 26.04.04 - klo: 18.12 »
Summittiasen arvion hihnan tehohäviöstä voi suorittaa seuraavsti.

- Tehdään sopiva loiva mäki
- Otetaan autosta moottori irti
- Päästetään auto mäen päältä vierimään muutaman kerran ja katsotaan, kuinka pitkälle auto vierii
- Otetaan hihnat/kardaani irti ja suoritetaan mäkikoe uudestaan muutman kerran
- Verrataan eri kertojen keskiarvoja keskenään

Samalla tavalla voi testata esim. laakerien huollon/vaihdon merkitystä autoon tai eri autojen herkkyyksiä.

Hihnojen määräkään ei ole suoraan verrannollinen herkkyyteen. Viimetalvena teimme mäkikokeen uuden karhealle Losille ja Xraylle. Xray vieri pitemmälle, vaikka se onkin kaksihihnainen. Ilmeisesti Losissa hihnan taivutus on niin suuri isorattaan kohdalla, että kitkaa syntyy enemmän. Tietenkin herkkysero voi johtua aivan muusta voimansiirron osasta.

Aleksi

  • Vieras
hihnah
« Vastaus #6 : 04.05.04 - klo: 15.37 »
Kertokaapa miten otsikkoa voi vaihtaa jälkikäteen.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Hihna
« Vastaus #7 : 04.05.04 - klo: 15.46 »
Menet sinne "muokkaa" juttuun, ja sitten muutat sen kohdan "aihe" sieltä haluamaas muotoon. Ja toi "muokkaa" nappi on tossa viestin ylälaidassa oikealla
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
Hihna
« Vastaus #8 : 04.05.04 - klo: 15.48 »
Kuinkahan paljon sitten tikkuvetosella tulee tota teho häviötä??? Ois kiva tietää ja uutta topikii ei viitti tehä kun tässä puhutaan tässä. Kumpihan vie enemmän tehoja?
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Aleksi

  • Vieras
Hihna
« Vastaus #9 : 04.05.04 - klo: 18.55 »
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"
Kuinkahan paljon sitten tikkuvetosella tulee tota teho häviötä??? Ois kiva tietää ja uutta topikii ei viitti tehä kun tässä puhutaan tässä. Kumpihan vie enemmän tehoja?

Mikä tikkuveto ?
Kardaanin tehohäviöt ? No jos sanon niin ei oikeastaan häviä tehot ollenkaan.

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hihna
« Vastaus #10 : 04.05.04 - klo: 19.09 »
Eikös tup juuri kerrottu tuolla? :)

Mika R

  • Vieras
Hihna
« Vastaus #11 : 04.05.04 - klo: 20.00 »
Polttispuolella asiaa on kanssa pohdittu ja asiassa on muustakin kyse kuin tehohäviöstä jos ajattelee kokonaisuutta. Pyörivä kardaani, joka siis pyörii poikittaissuuntaan auton menosuuntaan nähden, aiheuttaa auton "vääntämistä" esim. oikealle kun taas hihnassa ei tätä ongelmaa ole sillä hihna pyörii auton pituussuuntaan nähden.

Kokemukseni mukaan hihnavetoinen ei ole yhtään hitaampi keppivetoista, ja monet valmistajat ovatkin palaamassa hihnavalmisteisiin kahden viimevuoden jälkeen (keppi muodissa). Pidän itse asiassa hihnan tavasta kiihtyä vaikka monet ovatkin sitä mieltä että keppivetoisessa on parempi kiihtyvyys koska hihna antaa myöten.. voi olla mutta minusta se ei välttämättä ole ainakaan parempi.

Keppi on hyvä silloin kun kaikki on uutta.. kauden edetessä alkaa kuitenkin väljääntymään paikat ihan eri tavalla kuin hihnavetoisessa, jossa vetohihnoja voi helposti kiristää. Kardaanivetoisessa joutuu sitten laittelemaan kaikenmaailman o-renkaita ja shimmejä klapin estämiseksi eikä sekään aina auta.. ja viivettä syntyy ihan yhtä lailla kiihdytykseen. Ja sitten autot alkaa rämistä ja kolista.

Vaikka keppivetoinen "tuntuu" häviöttömältä ja auto rullaa yleensä hihnavetoista paremmin, niin eiköhän sen kardaanin liikemassa aiheuta myös tehohäviötä ja kardaanin voimansiirto diffeille. Hitaassa ajossahan (rullaus) tätä ei huomaa, mutta kun kierroksia lisätään satoihin jopa tuhansiin, niin alkaa tapahtua ..

Ainoa selkeä plussa on kardaanin ehdottoman hyvä kestävyys.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Hihna
« Vastaus #12 : 04.05.04 - klo: 22.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Ainoa selkeä plussa on kardaanin ehdottoman hyvä kestävyys.


Vaihdoin juuri Xray:hini ensimmäisen kerran etuhihnan, kun alkoi olemaan lopussa. Tämä oli vielä malliltaan se ohuempi huonommin kestävä. Tällä hihnalla on ajettu kaksi vuotta ja joitain satoja akullisia. Takahihna on edelleen ihan iskussa. Eli eipä hihna ole kardaania kovinkaan paljon huonompi kestävyydeltään sisäskäytössä.